Speklaponduidelijkheden, wie heeft tips?
zaterdag 3 juli 2010 om 17:43
Ik hou niet van koken, maar vanavond wilde ik eens een keer mijn best doen. Hier heb ik alleen nog wat tips voor nodig.
Het gaat over mijn speklapjes die nu in de koelkast staan met een marinade van knoflook, sambal, mosterd en basterdsuiker. Op de bbq zijn ze heerlijk, in de pan bakken ze te snel aan en dan mik ik ze halverwege de rit de vuilnisbak in, maar hoe zit dat met de oven/grill ?
Wij hebben een combinatie oven/grill. Nu heb ik op internet gelezen dat ze
- 20 minuten in een ovenschaal kunnen (oven 180 graden) of
- 20 minuten op aluminiumfolie kunnen (oven 180 graden) of
- 30 minuten op een rooster kunnen (oven 200 graden) of
- 30 minuten op aluminiumfolie kunnen (oven 180 graden) of
- 30 minuten op aluminiumfolie kunnen (oven 200 graden)
- 20 minuten onder de grill kunnen of
- 30 minuten onder de grill kunnen of
- 16 minuten onder de grill kunnen of
Nouja, een legio aan mogelijkheden, maar hóe krijg ik die speklapjes lekker? Wij houden van niet te vet, een beetje knapperig, maar zwart is weer te. We eten ze met opgebakken aardappelen en gekookte wortelen.
Heeft iemand tips over de bereidingstijd en de keuze; oven of grill? Zodat we uiteindelijk voor 22 uur vanavond lekkere speklapjes kunnen verorberen?
Wat ik het liefst zou weten is;
Wat te gebruiken; Oven of grill. Rooster of ovenschaal?
Hoeveel graden?
Hoelang?
Heel erg bedankt voor degenen die mee willen denken.
Het gaat over mijn speklapjes die nu in de koelkast staan met een marinade van knoflook, sambal, mosterd en basterdsuiker. Op de bbq zijn ze heerlijk, in de pan bakken ze te snel aan en dan mik ik ze halverwege de rit de vuilnisbak in, maar hoe zit dat met de oven/grill ?
Wij hebben een combinatie oven/grill. Nu heb ik op internet gelezen dat ze
- 20 minuten in een ovenschaal kunnen (oven 180 graden) of
- 20 minuten op aluminiumfolie kunnen (oven 180 graden) of
- 30 minuten op een rooster kunnen (oven 200 graden) of
- 30 minuten op aluminiumfolie kunnen (oven 180 graden) of
- 30 minuten op aluminiumfolie kunnen (oven 200 graden)
- 20 minuten onder de grill kunnen of
- 30 minuten onder de grill kunnen of
- 16 minuten onder de grill kunnen of
Nouja, een legio aan mogelijkheden, maar hóe krijg ik die speklapjes lekker? Wij houden van niet te vet, een beetje knapperig, maar zwart is weer te. We eten ze met opgebakken aardappelen en gekookte wortelen.
Heeft iemand tips over de bereidingstijd en de keuze; oven of grill? Zodat we uiteindelijk voor 22 uur vanavond lekkere speklapjes kunnen verorberen?
Wat ik het liefst zou weten is;
Wat te gebruiken; Oven of grill. Rooster of ovenschaal?
Hoeveel graden?
Hoelang?
Heel erg bedankt voor degenen die mee willen denken.
zaterdag 3 juli 2010 om 18:03
Speklappen is voor mij: paneren en in ruim boter bakken (daarna even op keukenrolvelletjes leggen). Maar ja, paneren is wel vetter, maar je kunt ze toch dan nog goed uitbakken zonder ze te cremeren.
Oh ja, paneren bij mij is flink kruiden incl. mosterd aan 1 kant, dan koffiemelk, dan paneermeel.
*krijgt gelijk zin in speklappen, misschien nog maar even gaan halen voor morgen*
Oh ja, paneren bij mij is flink kruiden incl. mosterd aan 1 kant, dan koffiemelk, dan paneermeel.
*krijgt gelijk zin in speklappen, misschien nog maar even gaan halen voor morgen*

zaterdag 3 juli 2010 om 18:19
zaterdag 3 juli 2010 om 18:21
zaterdag 3 juli 2010 om 18:37
Bedankt voor de reacties. Mijn maag begint te knorren dus ik moet maar gauw aan de gang.
In de pan wilde ik ze al niet, daar is de marinade ook niet ideaal voor en er komt boter bij. De ovenschaal is ook al afgevallen.
Ik heb besloten het in de oven te proberen (mislukt het, dan probeer ik de volgende keer de grill). Ik twijfel nog over de temperatuur dus ik ga kijken of ik mijn oven op 190 graden kan krijgen (de gulden middenweg) en ga er op een stoel bij zitten zodat ik ze regelmatig kan omdraaien en in de gaten kan houden.
Voor de zekerheid leg ik onder het rooster de bakplaat zodat ik niet met in vet badende lapjes kom te zitten.
* Nu weet ik weer waarom ik zo'n hekel heb aan koken*
In de pan wilde ik ze al niet, daar is de marinade ook niet ideaal voor en er komt boter bij. De ovenschaal is ook al afgevallen.
Ik heb besloten het in de oven te proberen (mislukt het, dan probeer ik de volgende keer de grill). Ik twijfel nog over de temperatuur dus ik ga kijken of ik mijn oven op 190 graden kan krijgen (de gulden middenweg) en ga er op een stoel bij zitten zodat ik ze regelmatig kan omdraaien en in de gaten kan houden.
Voor de zekerheid leg ik onder het rooster de bakplaat zodat ik niet met in vet badende lapjes kom te zitten.
* Nu weet ik weer waarom ik zo'n hekel heb aan koken*
zaterdag 3 juli 2010 om 18:47
Ik ben net terug uit de keuken, de speklapjes liggen erin.
Op folie (toch maar wel) want ik bedacht dat die marinade straks aan dat rooster gaat vastbakken, en dan krijg ik die dingen niet meer omgedraaid.
Ik zit er dus ook niet meer bij. Mijn oven heeft geen raampje en elke 2 minuten die deur opentrekken leek me ook niet zinnig. Bij me staat wel een kookwekker die elke 5 minuten afgaat, want ik ken mezelf. Ik ga ze hartstikke vergeten anders.
Straks moeten de aardappelen ook weer opgebakken (vandaar mijn voorkeur voor verder zo weinig mogelijk vet) en zal ik wel regelmatig met mijn hoofd in de oven duiken.
Op folie (toch maar wel) want ik bedacht dat die marinade straks aan dat rooster gaat vastbakken, en dan krijg ik die dingen niet meer omgedraaid.
Ik zit er dus ook niet meer bij. Mijn oven heeft geen raampje en elke 2 minuten die deur opentrekken leek me ook niet zinnig. Bij me staat wel een kookwekker die elke 5 minuten afgaat, want ik ken mezelf. Ik ga ze hartstikke vergeten anders.
Straks moeten de aardappelen ook weer opgebakken (vandaar mijn voorkeur voor verder zo weinig mogelijk vet) en zal ik wel regelmatig met mijn hoofd in de oven duiken.
zaterdag 3 juli 2010 om 20:16
Het smaakte heerlijk! We hebben er echt van genoten.
De volgende keer proberen we het alleen wel zonder folie op het rooster, en doen we de folie op de bodem. Het was namelijk wel nog iets vettig, maar ja, dan hadden we ander vlees moeten nemen.
En die marinade kan ik echt iedereen aanbevelen;
2 el mosterd
2 el basterdsuiker
2 teentjes knoflook
1 el sambal en alles een paar uur goed laten intrekken.
De volgende keer proberen we het alleen wel zonder folie op het rooster, en doen we de folie op de bodem. Het was namelijk wel nog iets vettig, maar ja, dan hadden we ander vlees moeten nemen.
En die marinade kan ik echt iedereen aanbevelen;
2 el mosterd
2 el basterdsuiker
2 teentjes knoflook
1 el sambal en alles een paar uur goed laten intrekken.
zaterdag 3 juli 2010 om 22:10

zondag 4 juli 2010 om 15:10
Ik zou geen basterdsuiker gebruiken, maar ketjap. Dan zijn ze een stuk minder kleverig. En dan kun je ze gewoon in de koekenpan bakken. Vanaf het begin op een heel laag vuur, dan smelt het vet eruit en dan liggen ze in hun eigen vet te bakken.
En dan ongeveer 10 minuten per kant. Als je ze te licht vindt, kun je het vuur ietsje hoger zetten.
En dan ongeveer 10 minuten per kant. Als je ze te licht vindt, kun je het vuur ietsje hoger zetten.