Ene konijn te dik, andere te dun...

04-07-2010 16:23 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
X
Toch apart zetten maar zodat ze elkaar nog kunnen zien? Door gaas bv?
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Hier hetzelfde verhaal: een konijn moet minder, die ander moet iets meer eten. Ook hier eet de dunne niet als de dikke niet uit dezelfde bak eet. En de dunne eet 3x zo snel, dus altijd meer als ze samen eten. Wij hebben ontdekt dat het dunne konijn wel tussendoor uit de hand (dus niet uit de bak die in de kooi staat) wil eten zonder gezelschap van de dikke, dus wij voeren de dunne in kleine beetjes bij. Geven dan gewoon brokjes uit de hand.

Dit werkt, denk ik, alleen als de konijnen los rond lopen (dat doen die van ons altijd overdag, 's nachts gaan ze in de kooi).

Misschien dat dit bij jouw konijnen ook werkt?
I\'m not unfaithful, but I\'ll stray when I get a little scared.
Sowieso meer de nadruk leggen op hooi. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is hooi eigenlijk het basisvoedsel voor konijnen, net als bij koeien het gras is. Daarnaast kun je dan kleine beetjes 'krachtvoer' geven (dat voer waarvan de meeste mensen denken dat het het basisvoer is), in de vorm van die pallets. Ik zou zelf kiezen voor Selective konijnenvoer, en dan de soort waarbij er maar één soort brokjes in zit. Dus niet met van die kleurtjes en zaadjes. Dan kunnen ze ook niet het lekkere (en vaak vettere) er tussenuit eten.

Geef ze maar kort wat krachtvoer per dag (eventueel op twee momenten) en probeer dat toch apart van elkaar te doen, die dikke moet namelijk echt maar super weinig tot geen krachtvoer hebben, en die dunne mag gerust wat meer eten. Een andere mogelijkheid dan apart zetten heb je daarbij gewoon niet. Je kunt er zelf naast gaan zitten en die dikke steeds wegduwen maar ook dat zal waarschijnlijk de dunne niet tot eten aanzetten ben ik bang.

Is er toevallig ook nagekeken waaròm die dunne te dun is? Een konijntje wat te dun is kan namelijk ook goed wat aan het gebit hebben waardoor hij/zij gewoon slechter kan eten. Dit kan de dierenarts goed nakijken door met een kijkertje in de bek te kijken naar de kiezen (voortanden kun je natuurlijk ook zelf zien, die moeten niet te lang zijn doordat ze netjes op elkaar afslijten).
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
T
Bij mijn 2 konijnen heeft de een ook de neiging om veel meer (en sneller) te eten dan de ander. Ze kunnen dus ook niet samen hun biks eten, omdat het dan ook gebeurt dat de een dunner wordt, en de ander juist zwaarder. Bij mij krijgen ze op 2 momenten per dag hun biks en ik voer ze dan uit de hand, zodat ze precies evenveel krijgen. (mijn konijnen zijn even groot en horen even zwaar te zijn)

Bij mijn konijnen werkt dit prima.

Verder hebben ze onbeperkt hooi de hele dag en ze krijgen tussendoor af en toe nog groente. (daar moeten ze wel eerst aan gewend zijn)
Wanneer ik ze uit de hand voer, dan voer ik ze trouwens tegelijk. Dus de een eet uit mijn linkerhand en de ander eet uit mijn rechterhand. Op die manier hoef je ze ook niet apart te zetten.

De ene heeft zijn eten wel eerder op, maar die houd ik daarna dus even op afstand, want anders eet hij de rest ook op.
Wat ik ook ooit eens heb gelezen is dat brinta, ja van die pap, gemengd met water een goede dikmaker is. Maar heb het nog nooit zelf moeten uitproberen. Dus of het daadwerkelijk echt helpt weet ik niet.
quote:Phalange schreef op 04 juli 2010 @ 18:33:

Wat ik ook ooit eens heb gelezen is dat brinta, ja van die pap, gemengd met water een goede dikmaker is. Maar heb het nog nooit zelf moeten uitproberen. Dus of het daadwerkelijk echt helpt weet ik niet.absoluut niet geven als je je konijn gezond en levend wil houden. In tarwe zitten veel koolhydraten en dat veroorzaakt plakpoep en kan ook gas veroorzaken. Gas is een potentiele knijnenkiller
de dunne moet meer biks (idd selective bijv.) dit kan je gewoon uit de hand geven en dan geef je de ander een wilgentakje of een stukje groente, daar is ie wel even zoet mee
quote:meds schreef op 04 juli 2010 @ 19:00:

[...]

absoluut niet geven als je je konijn gezond en levend wil houden. In tarwe zitten veel koolhydraten en dat veroorzaakt plakpoep en kan ook gas veroorzaken. Gas is een potentiele knijnenkillerOh wat fijn dat je dat zegt. Ik weet nooit zo goed wat ze nu wel en niet mogen hebben behalve wat mijn nijnen eten. Ze krijgen ook een gevarieerd menu van hooi, groente en brokjes en heel af en toe een krentje.
Hooi is het beste en biks (1 korrel systeem) en groente met mate (witlof, andijve, kleine stukjes wortel, klein stukje fruit, weinig ijsbergsla (nooit gewone sla), beetje broccoli, verder geen gasvormende zaken zoals kool en beslist geen aardappel of tomaat)

verder paardenbloemblad, vers geplukt gras en zevenblad.
en takjes van fruitbomen of wilg, zijn ze gek op
af en toe een krent zijn de mijne ook gek op, maar echt heel goed is het niet
Het is al weer bijna kerst.........Flappie
X
meestal zijn het de voedsters die echte vreetzakken zijn en de rammen die zich gewillig het lekkers laten afpakken...
Oh echt? Bij mij is het net andersom!

Mijn ram is een periode ziek geweest (luchtwegproblemen) waardoor hij niet goed meer zelf kon eten en ik hem een tijd lang moest bijvoeren met dwangvoer.

Nu is alles al heel lang weer helemaal in orde, maar ik denk dat hij daar z'n obsessie voor eten vandaan heeft.
quote:meds schreef op 04 juli 2010 @ 20:31:

Hooi is het beste en biks (1 korrel systeem) en groente met mate (witlof, andijve, kleine stukjes wortel, klein stukje fruit, weinig ijsbergsla (nooit gewone sla), beetje broccoli, verder geen gasvormende zaken zoals kool en beslist geen aardappel of tomaat)

verder paardenbloemblad, vers geplukt gras en zevenblad.

Hier ben ik het niet mee eens. Als konijnen gewend zijn aan groenten mogen ze dit bijna onbeperkt eten (50 tot 100 gram per kilo lichaamsgewicht per dag kan echt geen kwaad). Zeker met het weer van de afgelopen weken krijgen ze met veel groenten ook nog het broodnodige extra vocht binnen. Het beste is om ze per keer zoveel mogelijk verschillende soorten te geven. Niet de ene dag alleen maar andijvie en de volgende dag alleen maar witlof, maar zeker vier of vijf soorten per dag.

Overigens mogen konijnen wel tomaat (de vrucht, NIET de plant!), en is boerenkool een koolsoort die wèl heel geschikt is. IJsbergsla zou ik niet snel geven als je konijn niet aan groenten gewend is; beter is bijvoorbeeld rucola of allerlei kruiden (munt, citroenmelisse, basilicum, peterselie, selderij).

Voor alle groenten die je ze geeft geldt dat je het langzaam moet opbouwen; beginnen met een klein stukje (ter grootte van een postzegel) en als ze geen plakpoep krijgen kun je dit de volgende dag verdubbelen.

Van biks mogen ze slechts een beperkte hoeveelheid per dag krijgen (van Supreme Science Selective, die hier al een paar keer eerder genoemd is, zo'n 10-15 gram per kilo lichaamsgewicht; bij een konijn wat te zwaar is moet je dus uitgaan van het gewicht wat hij/zij zou moeten hebben, en niet van het huidige gewicht).
Boerenkool mag alleen met mate, alle koolsoorten zijn gasvormend en dus slecht voor een konijn.

Kruiden doe ik hier ook vaak (vers uit de kruidentuin natuurlijk) en elke dag een bak vol witlof, andijvie en winterpeen of bospeen met loof. Verder altijd hooi ter beschikking en ze krijgen een kleinere bak met SSS.

@TO: veel beweging zal denk ik al voldoende helpen bij jou konijnen. Ze zijn verder gezond dus het zal wel bijtrekken, geef het even de tijd. Mocht het over een maand of 3 nog niet veranderd zijn, dan kan je altijd nog kijken wat je qua voer/brokken kan veranderen.
quote:Sarah Scott schreef op 05 juli 2010 @ 09:56:

Boerenkool mag alleen met mate, alle koolsoorten zijn gasvormend en dus slecht voor een konijn.Boerenkool is geen 'echte' (gesloten)kool, maar een bladgroente. Zelfs op de lijst van dierenkliniek Wilheminapark wordt het als veilige groente genoemd. Mijn konijnen hebben de afgelopen winter echt kilo's van dat spul naar binnen gewerkt, en nooit ergens last van gehad. Voor alle andere soorten kool (dus ook bloemkool!) geldt inderdaad dat je ze beter niet (of in heeeele kleine hoeveelheden) kunt geven. Ik geef dus verder geen enkele andere koolsoort.

Wortel zou ik niet geven aan het konijn wat moet afvallen. In wortels en fruit zit relatief veel suiker, en dit zijn dus dikmakende hapjes voor een konijn.
mijn nijnen krijgen inderdaad wel boerenkool. Maar dat je onbeperkt groen mag geven ben ik het niet mee eens. Dat gaat nl. ten koste van de hooiinname (dat moeten ze juist onbeperkt eten) te weinig hooi veroorzaakt tandproblemen (haakjes enzo)
Bijna onbeperkt schreef ik ook. Groenten vullen natuurlijk minder dan hooi en biks, dus een ons groenten per kilo lichaamsgewicht kan echt geen kwaad. Sterker nog; het is juist gezond! Er wordt hier altijd volop hooi geknabbeld, dus ik maak me geen zorgen. Voor biks geldt dit wel; dat weeg ik dan ook echt af om te voorkomen dat ze teveel krijgen; niet alleen om tandproblemen te voorkomen, maar vooral om te voorkomen dat ze te dik worden of plakpoep krijgen.

Verder is hooi inderdaad het allerbelangrijkst, dus als blijkt dat je konijnen minder hooi gaan eten als ze meer groenten krijgen dan zou ik wel minderen met groenten. Mijn ervaring is echter dat het echt geen kwaad kan om een flinke hoeveelheid groenten te geven; mijn konijnen zijn kerngezond, en ik krijg elke keer als ze ingeënt moeten worden complimentjes van de dierenarts dat ze er zo goed en fit uitzien (en vooral ook niet te dik, want er schijnen heel veel konijnen in Nederland veel en veel te dik te zijn).
mijn nijnen krijgen redelijk wat groen en maar 1 keer per dag een beetje SSS, dan laten we ze kunstjes doen want ze vinden het zo lekker dat je ze van alles kunt laten doen
Ik laat ze niet echt kunstjes doen, maar ik geef het inderdaad wel uit de hand (meestal; als ik weinig tijd heb niet natuurlijk). Ik ga dan lekker bij ze zitten en dan krioelen ze over elkaar en mij heen. Mensen verbazen zich altijd over hoe weinig biks ze krijgen, maar ze mogen echt niet meer. Ik gruwel dan ook van die konijnen in te kleine hokjes die elke dag een volle bak met droogvoer krijgen, dat is echt verschrikkelijk slecht. Ze horen maximaal 10-15 gram SSS per kilo lichaamsgewicht te krijgen of ongeveer 25 gram van andere soorten biks (en gemengd voer is natuurlijk helemaal uit den boze!).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven