ik durf niet te vliegen

04-07-2010 23:09 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste meiden,

Voor mijn gevoel zit ik met een gigantisch probleem. Ik durf veel, maar ik durf niet meer te vliegen. Over 3 na 4 weken wil ik even weg. Ik kijk op cheaptickets voor goedkope tickets, maar die worden steeds duurder, omdat ik niet durf te boeken. Ik weet dan dat ik moet vliegen en er niet onderuit komt.

De tijd dringt. De tickets worden duurder. Ik moet iets doen. Als ik niks doe, zit ik weer in Nederland. Als ik iets doe, dan moet ik een vliegtuig in. Die gedachte vind ik eng.

Wie durft er ook niet te vliegen en heeft ervaring met de eerste stap zetten om weer te gaan vliegen? Hoe vond je dat?

Mijn angst is ontstaan door hevige turbulentie tijdens een vlucht.

Groetjes,

Cinneluv
Je hoeft toch niet te vliegen. Er zijn zat bestemmingen waar je ook met de auto/trein kunt komen.
Cum non tum age
Waarom MOET je vliegen? Er bestaat ook nog zoiets als een fiets/auto/boot/trein/bus. Snap niet dat je je zo loopt op te fokken voor iets dat leuk en ontspannend moet zijn (vakantie). Het is namelijk niet alleen de heenreis, maar je moet ook nog weer terug.
Ik snap je wel. Ik heb sowieso al een hekel aan vliegen, maar dat is er niet beter op geworden sinds ik bij mijn laatste vlucht constant heel naar duizelig was door turbulentie.

Ik heb nog nooit alleen gevlogen en wil ook binnen nu en een maand een vlucht boeken...maar durf niet en kan geen knoop doorhakken.
Ben ook bang in een vliegtuig. En als de dood om met mijn kinderen te vliegen. Aan de andere kant, hoe meer ik toegeef aan mijn angsten, hoe erger het wordt.

Ondertussen ook nog niks geboekt. Maar dat kan ook komen omdat vliegen met drie kinderen in mijn uppie een drama is
Volgens mij geven sommige maatschappijen hier cursussen voor. Misschien iets voor jou?
Ben ook erg bang om te vliegen. Moet mezelf altijd een enorme schop onder de kont geven om ook daadwerkelijk in een vliegtuig te stappen. Ik boek juist meestal een half jaar van te voren en denk er dan niet aan. Ongeveer een week of twee voor het vliegen breekt bij mij het zweet uit, maar dit helpt jouw natuurlijk niet.

Ok mijn tips om een vliegreis nog enigszins door te komen zijn:

Kuurtje valeriaan

Altijd gebruikmaken van de service van eten ( eten en al het gedoe erom heen is afleiding)

Puzzel boekje ( als je schrijft heb je geen angst )

Rustige muziek ( Mozart helpt bij mij altijd )

Verder rustig ademhalen.

Een kennis van mij heeft trouwens ook een cursus gedaan op Schiphol en dat hielp. Denk dat ik dat ook eens moet gaan doen. Ik ga in September weer vliegen en als ik er aan denk draait mijn maag om.
Waarom niet twee dingen boeken: een cursus om van je vliegangst af te komen en een vakantie met de auto /trein/bus/boot. Geniet je dit jaar van welverdiende relaxte vakantie en dan geniet je volgend jaar van welverdiende relaxte vliegvakantie.
Je hebt de turbulentie overleefd. Wat is het probleem?

Gewoon boeken! Je wil toch geen uren in de auto of de trein zitten. Vliegen is meestal echt de prettigste manier van vervoer op verre afstanden. Neem voldoende afleiding mee en boek bij de maatschappij waar je de meeste vertrouwen in hebt.
Ha ladies,

Heb alleen gevlogen en ook in duo. Zelfs medepassagiers gingen zich met mij bemoeien, omdat ik als een houten pop in mijn stoel zat genageld. Een oma stopte mij zelfs kalmeringspillen toe. Ik heb wel gevlogen na de turbulentie, maar toen ik dus heel erg paniekerig werd, ben ik ermee gestopt.

Dat van het schrijven wist ik niet. Dat is een goede tip! Het liefst neem ik gewoon oxazepam en dan de hoogste dosering, dan voel ik helemaal niks. Ze zouden me dan in een raket kunnen lanceren. Maar ja, ik praat wel veel, maar heb nog niks geboekt. Heel herkenbaar deKenau en domnaifmutsje.

Aan de ene kant wil ik niet boeken. Aan de andere kant is de bus een optie, maar een reis van 2000 km is dan echt slopend.

Ik heb boeken over vliegangst gelezen, bij een psycholoog gezeten ervoor, heb alleen geen cursus gedaan op schiphol. Dat zal wel heel erg duur zijn.

Groetjes
@ deurbel ik ben het rationeel helemaal met jou eens!

Heb het overleefd ook al gingen alle lampjes branden en vloog vanalles is het rond.

En vliegen is ook de beste optie.

Maar de knop omzetten en daadwerkelijk boeken, lijkt wel loodzwaar.

Groetjes
http://www.fearofflyinghelp.com/

doe gewoon de gratis online cursus.
Meds je bent geweldig! Bedankt!
Waar ben je precies bang voor? Om zoiets nog eens mee te maken of erger? Ik was vroeger ook bang om te vliegen, maar ben met mijn ouders meegesleept naar amerika en dan is er geen andere optie dan vliegen. Had nog nooit gevlogen dus waar die angst vandaan komt mag joost weten. Ben er overheen gekomen door heel veel te vliegen in korte tijd. En nu vind ik het heerlijk om zo te reizen.

Wat mij hielp was om mijzelf voor te houden dat de piloot en co-piloot en weet ik wie er nog meer aan boord zijn echt wel weten wat ze doen, het is immers hun vak.

Over zo'n cursus heb ik ook veel positieve verhalen gehoord en de kosten schijnen de meeste mensen wel mee te vallen, maar goed wat voor jou veel is is voor een ander weinig natuurlijk en andersom ook zo.
Erger u niet, verwonder u slechts!
quote:meds schreef op 04 juli 2010 @ 23:45:

http://www.fearofflyinghelp.com/

doe gewoon de gratis online cursus.

Ik heb em zojuist doorgenomen

Grappig. En zeker ook van toepassing op andere angstjes voor controle verlies
meid gewoon doen, er gaat letterlijk én figuurlijk een wereld voor je open! Succes!
Heb al heel veel gevlogen in mijn leven, maar om de een of andere reden (geen aanwijsbare reden zoals bij jou) ook beetje schijterig geworden bij het vliegen. Wil het bij mij geen vliegangst noemen, want ik ga wel gewoon, maar vooral bij het opstijgen krijg ik zweethanden en ben ik heel erg nerveus en doe ik een schietgebedje om het vliegtuig de lucht in te helpen, haha!

Wat ik mezelf altijd voorhoud is dat de kans dat je de lotto wint groter is dan dat je neerstort met je vliegtuig!!

Ook de kans dat je met de auto/bus/trein verongelukt zijn vele malen groter dan met het vliegtuig. Het is het allerveiligste vervoermiddel dat er is!

De laatste keer dat ik ging vliegen had ik zowel op de heen als op de terugweg een transfer, dus waren het eigenlijk 4 vluchten, en ik merkte dat ik bij iedere vlucht ontspannener de lucht in ging. Dus misschien moet je het toch weer vaker gaan doen (mocht dit mogelijk zijn natuurlijk)... Hoewel, ik ben nu ook steeds nerveus als ik weet dat een vriend of familielid gaat vliegen.... Raar he?

Misschien toch gewoon omdat het zoiets onnatuurlijks is.... Ga dat linkje over Fear of Flying ook maar even bekijken denk ik.. Succes!!
quote:noa schreef op 04 juli 2010 @ 23:12:

Je hoeft toch niet te vliegen. Er zijn zat bestemmingen waar je ook met de auto/trein kunt komen.Dit dus. En wat is er mis met Nederland?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik ben ook heel bang voor vliegen, ik let op elk boutje en moertje in een vliegtuig en ik kijk constant of er al paniek op de gezichten van de stewardessen staan. Dat belet me echter niet om zo'n kist (het woord alleen al) in te stappen.

Dan maar een uurtje of 9 bang zijn en hopen dat ik het merendeel van die 9 uur slaap. Ik ga vaak wel langs de huisarts en vraag dan om medicatie, of ik ren eerst langs de kroeg op schiphol om wat moed te verzamelen.

Ik kan ook heel jaloers zijn op mensen die bij heftige turbulentie rustig een krantje zitten te lezen in een vliegtuig, terwijl ik op dat moment opeens weer heel religieus word en God zit te beloven dat ik zal stoppen met roken, drinken en seks voor het huwelijk. Uiteraard duurt dat ook niet langer dan 9 uur.

Dus TO, gewoon boeken en gaan, veel banger dan ik kan je echt niet zijn. Veel plezier!
Ik kan me er iets bij voorstellen. Vliegen is veilig en efficient, maar verder is het een klote-ervaring. Je zit krap, je kunt geen kant op en als er dan toch iets mis gaat heb je gewoon dikke vette pech.

Vorig jaar heb ik een keer twee uur klem gezeten door een zeekoe een vrouw van 150 kilo die eigenlijk ook mijn stoel nodig had. Dat was ook wel even zo'n momentje dat ik dacht, volgende keer maar weer 1500 km met de auto.
Mijn man heeft heel erg vliegangst, en wij gaan dus alleen naar bestemmingen waar we met de auto naar toe kunnen. Ik vind het wel eens jammer, maar ik ga hem niet dwingen. Hij heeft 1 keer een hele heftige vlucht gehad, en sindsdien durft hij niet meer. Dat begrijp ik wel.
Stressed is just desserts spelled backwards
Mijn eerste vlucht (naar Amerika) was het meest relaxt. Ik mocht maar liefst ruim een uur in de cockpit zitten (daags voor 9/11) bij 4 zeer knappe piloten. Die legden van alles uit en ik was totaal niet bang. De laatste paar keren is mijn angst gegroeid. Ik weet niet waarom. Ik denk omdat ik sowieso wat last heb van angsten de laatste tijd (om dood te gaan bijvoorbeeld). Ik heb daarvoor hulp gezocht. Daarna ga ik zo'n angstcursus doen. En daarna trakteer ik mezelf op een reisje San Francisco.
Sjongejonge, jij wilt er graag vanaf zeg.

"Dat zal wel heel erg duur zijn." Wie weet is dat zo, maar je neemt niet eens de moeite om te kijken.
To als je zover bent dat je een vlucht hebt geboekt en je gaat vraag dan bij het inchecken om een plaats boven of, als je uit het raam wilt kijken, vlak bij de vleugels. Mijn ervaring is dat je turbulentie het ergst voelt achterin, vlakbij of boven de vleugels het minst en hoe verder je naar voren zit weer meer. De vader van mijn schoonzus is ook bang in een vliegtuig en hij vraagt altijd zulke plekken en altijd een prettige vlucht. Leg het wel even uit want sommige maatschappijen willen er niet altijd aan meewerken.
Erger u niet, verwonder u slechts!
vraag om een plaats boven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven