Verwennen door speen geven?

30-10-2007 09:14 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai mede mama's!

wat vinden jullie; als m'n zoontje (4mnd) wakker wordt 's nachts geven wij 'm een speen en dan slaapt ie weer verder, dit gebeurt soms 3 keer per nacht, kunnen we hem daarmee verwennen door steeds de speen te geven? Hij slaapt daardoor wel weer rustig verder (en wij dus ook..) Of zou hij er teveel aan wennen? Hoe doen jullie dit?
Hoi Poppie,

Een kindje van 4 maanden heeft nog zuigbehoeftes, dus ik zou hetzelfde doen!

Het is trouwens wel lastig om zo'n speen af te wennen, mijn dochter (2.5) heeft alleen de speen 's nachts. En wat je schrijft: de nachtrust is zooooo lekker! Zolang ik om me heen zie dat er peuters in de buggy zitten met zo'n ding in de mond, maak ik me (nog) niet druk!

Groet Brendy
Hoi Poppie,

Met 4 maanden hoef je je nog geen zorgen te maken hoor. Die zuigbehoefte is dan heel sterk.

Vanaf een maand of 9 of in ieder geval voor het eerste jaar is het vrij eenvoudig om de speen weer af te leren. Niet dat je ze daarmee verwend op die leeftijd, alleen hebben ze het zo het minst door. 1 dagje moeilijk en daarna niet meer. Doe je het later, dan wordt het moeilijker. Bovendien voorkom je dan dat tandjes scheef gaan groeien.

En wat betreft alle goeie tips, ene oor in en het andere weer uit, gebruiken wat past bij jou

Want er zijn tig moeders/schoonmoeders/oma's die het beter denken te weten dan jij :D
Ik wil echt de speen gaan afleren. Hij is nu 1,5 en ik vind het geen gezicht. Dus overdag geen speen. Tijdens het slapen wel, maar meestal haal ik hem eruit als wij naar bed gaan.

Maar af en toe is een speen wel heel makkelijk, dan 'zeurt' hij niet zo. Is toch een troostmiddel.

Maar met 4 maanden kan het geen kwaad!
Een kind van 4 maanden kun je nog niet verwennen om het een speentje te geven.Op een gegeven moment moet je weer van die speen af zeker overdag

maar dat is nu nog niet van belang.Doe zelf wat je denkt wat het beste is,als ze wat groter zijn dan kun je ook uitleggen waarom geen speen meer.
ik wilde pertinent geen speen. Dit volgehouden tot zoon 3,5 maand was, Toen toch overstag, ivm met enorme zuigbehoefte en zijn vraag om te drinken (zuigen) elke 2,5 uur. vanaf toen was het direct om de 4 uur dus toen was ik om. Zeker als ze zo klein is zuigen gewoon iets waar ze behoefte aan hebben.

Nu is mijn zoon 8,5 maand. Inmiddels krijgt hij zijn speen alleen nog maar in bed. Dit was 1 dag een beetje wennen, maar echt problemen heeft het voor zoon niet gegeven. Voor ons zelf was het meer wennen. Zo n speen is soms toch wel eens makkelijk. Ik merk wel dat ik zoon nu ineens met zijn duimpje in zijn mondje zie, hij zoekt dus wel iets vervangends.
Een kindje van 4 maanden kun je echt nog niet verwennen (en als, wat dan?) ...en als jij door je nachtrust te hebben een "gezelligere" moeder overdag bent, wie houd je dan tegen?

Mijn kids hebben nooit zoveel zuigbehoefte gehad en sliepen gewoon door...dus hier geen speen, maar trek je zeker niks aan van andere goedbedoelde adviezen!!!! Succes.
Mijn dochter kon al vrij snel zelf haar speentje pakken dus ze had er een paar in bed en toen hoefde ik er nooit meer uit
Ik geef mijn zoon (11 mnd) ook alleen de speen in bed of om te troosten. Intussen doet hij 's nachts zelf de speen weer in zijn mond (vanaf een maand of 8). Eerder moesten wij dat inderdaad doen (1 x per nacht). Als je er op let dat je niet te pas en te onpas een speen in zijn mond doet (of om hem de mond te snoeren) dan zie ik er geen probleem in, hoor. Verwennen kan ik dat niet noemen.
anoniem_4042 wijzigde dit bericht op 02-11-2007 14:41
Reden: toevoeginkje
% gewijzigd
een kind van 4 maanden kun je niet verwennen!!
Later is nu
Het klinkt een beetje alsof je er zelf niet zo blij mee bent dat je hem een aantal keren per nacht zn speen weer moet geven.

Heb je al eens geprobeerd wat er gebeurt als je hem zijn speen niet geeft? Valt hij dan zelf weer in slaap? Misschien iets wat je eens kunt proberen in t weekend?

Ben t overigens wel eens met de andere schrijfsters dat je een ukkie van 4 maanden niet kunt verwennen en dat (sommige) kleintjes een sterke zuigbehoefte hebben.
Verwennen kan niet nee, maar... ik hoor wel vaak van mensen met kinderen die een speen hebben dat ze er een paar keer per nacht uit moeten om dat ding er weer in te stoppen.

Onze zoon heeft nooit een speen gehad en wij hebben nooit het probleem gehad dat we er meerdere keren uit moesten omdat hij zijn speen miste... elk kind is weer anders, maar ik sluit me bij catpower aan: wat gebeurt er als hij geen speen heeft, heb je dat al eens geprobeerd? Misschien hoef je er dan wel helemaal niet uit...
Je kan beter een speen geven dan dat hij gaat duimen. Mijn zoontje heeft een hele erge behoefte om te zuigen en als hij geen speen heeft pakt hij nu nog z'n hand.

Ze zeggen dat je op een gegeven moment de speen makkelijker kan afbouwen dan bijvoorbeeld duimen.

PS zeef, heb je een olifantje geadopteerd?
Ik heb laatst een boek gekocht van difrax, het stoppen met foppen boek. Met leuke verhaaltjes en tekeningen. Binnen 3 weken was mijn 4 jarig zoontje van de speen af!!! Je kan het volgens mij alleen via de webshop van difrax kopen.. www.difraxshop.com echt een aanrader!!
Onze dochters hebben ook allebei een speen, maar echt alleen als ze slapen. Zodra ze uit bed komen gooien ze hem zelf al in de gootsteen.

Ik heb er op deze manier echt totaal geen moeite mee. En vorig jaar was er iets op het nieuws dat het zelfs de kans op wiegendood kan verkleinen. Zal eens googelen.

http://www.irishhealth.com/article.html?id=8642

Kan de publicatie zelf zo gauw niet vinden, maar het is ergens in de British Medical Journal in ieder geval, volgens dit artical.
Mijn dochter had heel erge zuigbehoefte, meteen na haar geboorte al. Wonderbaarlijk, want ze was 8 weken te vroeg. Ze lag dus al lekker in de couveuse met haar speentje te tutten.

Intussen is ze 16 maanden en gebruikt ze haar speen alleen nog maar 's nachts. Ze heeft 'm wel echt nog nodig, heb ik het idee. Overdag niet meer (dan geven we 'm ook niet meer), maar 's nachts of met middagslaapjes is ze soms nog heel actief aan het sabbelen. Nou prima hoor. Soms wil ze 's dan juist géén speentje, gooit ze 'm d'r zo weer uit: ook goed. Zo lang ze nog geen vier jaar is, vind ik het best.

Overigens ben ik d'r ook wel 's nachts uitgeweest om een speentje terug te stoppen. Vanaf het moment dat mijn dochter zelf d'r speentje kon pakken, heb ik er gewoon een paar in d'r bedje gemikt. Wat ook wel wil helpen, is een spuugdoekje door het ringetje halen, dan raakt 'ie niet zo snel kwijt.

Maar gewoon geven hoor, dat speentje, Je verwent je kind nog niet op die leeftijd en bovendien wordt het inderdaad zoals Ainne zegt zelfs genoemd als preventieve maatregel tegen wiegedood.
Van www.wiegedood.nl :quote:Fopspeen: Uit vele studies is gebleken dat verstandig gebruik van een fopspeen een veiligheidsbevorderende factor is. Het gaat vooral om het rustgevend effect en de invloed op de slaap van de baby. Of een speen beschermend is, hangt wel af van de wijze van gebruiken.

Advies: Gebruik de fopspeen weloverwogen en met mate. Voordat ermee wordt begonnen moet de borstvoeding goed op gang zijn en zonder haperen verlopen. Bij flesvoeding is wachten niet nodig. Beperk het gebruik tot hulpmiddel bij het in slaap vallen, 's avonds en overdag. Doe dat wel consequent, want plotseling achterwege laten verstoort het zo belangrijke ritme van een baby en dat kan het beschermend effect wegnemen of doen omslaan in het tegendeel. Het is verstandig om altijd een paar schone spenen beschikbaar te hebben. Kook gebruikte spenen regelmatig uit en gooi weg wat kapot is.

De hele dag door een speen gebruiken kan middenoorontsteking en andere infecties bevorderen en de spraakontwikkeling belemmeren. Wen de baby met het oog op de ontwikkeling van het gebit rond de leeftijd van een jaar het speengebruik af.

Minismollie duimt. En ik vind het best. Ik heb zelf ook geduimd, lang, tot mijn 8e of zo. Toen zei de tandarts dat ik moest stoppen anders moest ik een beugel. Ben gestopt en nu heb ik, zonder beugel, de meest rechte tanden die je je kunt voorstellen. Krijg daar vaak complimentjes over. (Uit de categorie mijn opa is 95 geworden met 3 flessen jenever en 2 pakjes zware shag per dag.)

Mijn stiefdochter heeft ook lang geduimd, toen ze ging wisselen heeft haar moeder haar verteld dat ze moest stoppen voor haar "grotemensentanden" doorkwamen en dat heeft ze gewoon gedaan. (Uit dezelfde categorie dus).

Ik zie het probleem niet zo van een speentje of een duimpje, overigens vind ik die grote kinderen met spenen er wel idioot uitzien. Viel laatst in een aflevering van de Pfaffs waar alle shania's en kiano's nog met spenen lopen, ziet er niet uit.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:Brendy75 schreef op 30 oktober 2007 @ 09:20:

Hoi Poppie,

Het is trouwens wel lastig om zo'n speen af te wennen, mijn

Niet altijd hoor . Mijn docher had ook een speen. En toen ze bijna 3 was ( ze mocht hem alleen in bed btw ) beviel mijn vriend in van een dochtertje. Toen heeft mijn dochter al haar speentjes aan de baby gegeven, want die had hem harder nodig. En ze heeft er niet meer om gevraagd.

OT, nee, ik zie dat niet als verwennen, maar als je kindje 3x wakker wordt, heeft hij dan geen honger ?
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Ik vind het ook geen verwennen hoor, alleen wel knap lastig dat je er steeds uit moet om de speen te geven. Wat dat betreft ben ik blij met mijn duimers Een speen blieften ze niet, werd zonder pardon weer naar buiten gewerkt.

Ik vind het eigenlijk ook wel best, heb zelf net als Supersmollie ook vrij lang geduimd. Dochter is nu 3, en eigenlijk duimt ze voornamelijk als ze moe is. Meestal ook alleen in combi met knuffel. Ze heeft nu overdag haar knuffel niet bij zich, en dan duimt ze dus ook niet (of nauwelijks).

Vind ook peuters met speen in hun mond een rotgezicht, dochter mag van mij ook niet praten met duim in haar mond. Als ze wat wil zeggen, eerst die duim er uit, anders luisteren we gewoon niet.
quote:borodini schreef op 19 januari 2009 @ 11:28:

[...]

OT, nee, ik zie dat niet als verwennen, maar als je kindje 3x wakker wordt, heeft ze dan geen honger ?Goed punt!
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Wij hebben onze dochter ook vanaf het begin een speentje gedaan ivm haar grote zuigebehoefte. Wat een verschil!! Maar nog steeds had ze hem niet elk slaapje nodig, of alleen als ze tussendoor even wakker werd. Vooral de laatste weken (ze is nu 16 weken) doen we hem NIET standaard in haar mond als ze naar bed gaat, maar alleen als ze erg lang huilt of tussendoor wakker wordt overdag. En voor dat tussendoor wakker worden hebben we het 's nachts eens uitgeprobeerd om haar niet de speen te doen, en dan valt ze na 5 minuutjes mopperen weer heerlijk in slaap! Verwennen kan natuurlijk nog absoluut niet, maar aanwennen m.i. wel! Als ze leert uit zichzelf in slaap te komen heeft ze die speen blijkbaar dus helemaal niet meer nodig! Voor haar fijn en voor ons uiteraard ook! Want was bij ons op een gegeven moment ook 4 keer per nacht raak.

En ik vind de speen trouwens ook alleen iets voor het slapen, die link moet ze ook gaan leggen t.z.t.(en ze ontdekken echt wel vroeg die patroontjes hoor!) Hij blijft dan ook gewoon in haar bedje liggen. Als ze ouder worden zal het ook zeker het brabbelen/praten onderstimuleren als ze je de hele dag een speen indoet.
Wel een speen of geen speen. Mijn oppaskindje van 25 maanden heeft dag en nacht een speen. Tenminste naar gelang zijn behoefte. Bij het in slaap vallen niet nodig, maar overdag met troosten wel. Enne, hij praat als de beste, verstaanbare zinnen van 3 of 4 woorden. (heeft wel een broer en zus van 9 en 13) Wanneer hij iets wil zeggen en de speen in zijn mond heeft doet hij hem uit, en geeft hem aan degene die het dichtsbij staat. Als hij weer behoefte heeft aan de speen vraagt hij er om.

En ik weet zeker dat hij er voor zijn vierde wel af is, door inderdaad het speentje aan een andere baby te geven, of zoals ik van iemand anders hoorde, in de schoen voor sinterklaas.
Mijn dochter werd toen ze zo klein was ook meerdere keren per nacht wakker en was dan tevreden als ze een speentje kreeg. Ze was (en is nog steeds) gewoon een hele lichte slaper. Op het cb vertelde de arts ook dat die kleintjes slaapcycli hebben van zo'n 45 a 50 minuten. Dan gaan ze van lichte naar diepe en weer naar lichte slaap. Mijn dochter werd dus na elke cyclus weer wakker.

Toen ze 6 maanden was raadde het cb aan om haar wat meer de kans te geven zelf weer in slaap te vallen. Er dus niet steeds op af stappen om haar een speentje te geven. Dat is ook het moment waarop we meerdere spenen in haar bedje legden. In het begin was het nog wel even lastig, maar na een tijdje had ze het wel door. Nu (ze is inmiddels bijna 2) heeft ze al heel lang alleen een speentje als ze gaat slapen. Als ze naar bed gaat krijgt ze een speentje en als wij naar bed gaan leggen we een tweede in haar bed, zodat ze die kan pakken als de eerste uit bed is gevallen. Ze wordt nog steeds bijna elke nacht wel een keertje huilend wakker, maar pakt dan zelf haar speentje en slaapt weer verder.

Sinds 4 maanden heeft ze een broertje en die duimt. Daar zijn we eigenlijk wel blij mee. Dat is iig voor ons een stuk rustiger 's nachts. En ik ben er zelf ook zo eentje die tot haar 11de (!) heeft geduimd maar nooit een beugel nodig heeft gehad, terwijl zus nooit heeft geduimd en wel een beugel moest hebben.

Ik zou dus zeggen: gewoon geven die speen.
Mijn dochter van 7 maanden heeft ook een speen. Ze wordt 's nachts vaak 1 of 2 keer mopperend wakker en slaapt dan het snelst weer in (en wij dus ook) als we haar de speen geven. Ergens vind ik dat we er niet steeds uit moeten gaan om de speen te geven omdat ze soms vanzelf ook wel weer inslaapt, maar wakker zijn we dan toch, en met speen is ze wel weer stil! Overdag krijgt ze hem alleen als ze niet lekker is of eventueel onderweg (mopperend kind de mond snoeren in de supermarkt..), verder niet.

Wat Feder vertelt over haar oppaskindje die zijn speen uit zijn mond pakt om iets te zeggen, dat vind ik echt niet kunnen. Waarom heeft dat joch de hele dag die speen in zijn mond nodig? Dat is toch nergens voor nodig?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven