peuters en TV

07-07-2010 17:12 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van net 2 kijkt, waarschijnlijk net als de meeste peuters, graag televisie. Muis, Nijntje, Bumba, dat soort dingen. In mijn omgeving heb ik voor- en tegenstanders van tv kijken door kinderen. Zelf ben ik er niet helemaal over uit: enerzijds denk ik dat verantwoorde programma's best leuk en leerzaam kunnen zijn, en zie ik ook dat dochter er zelf vaak ook wel weer een keer genoeg van krijgt en dan lekker gaat spelen. Anderzijds vind ik het ook wel heel passief soms, dat "bankhangen".

Hoe gaan jullie hiermee om? En kennen jullie onderzoeken waaruit blijkt of tv-kijken slecht voor die kleintjes is, of juist helemaal niet?

(Ik heb het overigens over het met mate (maar wat is mate...) kijken naar programma's die gericht zijn op kleine kindjes, en doel dus niet op de hele dag een schallende TV waarvoor een 2-jarige as the world turns zit te kijken ofzo )

Ben benieuwd naar jullie meningen!
Hier ook ter ontspanning wel tv. Mini is nogal een druk ding, zit geen seconde stil. Ook als ze heel erg moe is blijft ze rondrennen en druk spelen. Teletubbies of studio 100 meuk of sesamstraat of whatever er van nederland 3 de huiskamer binnen komt schetteren geeft dan even wat rust, even gewoon stil zitten. Voor zo lang dat duurt...
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Jaimie, zo probeer ik het inderdaad een beetje te doen: het tv-kijken uitstellen tot bijvoorbeeld het koken oid. Er speelt ook een verschil tussen vriend en mijzelf trouwens, hij heeft de neiging de tv aan te zetten zodra hij de kamer binnenkomt. 's ochtends begint hij direct met het journaal. Als ik thuis ben met dochter gaat de tv weer uit zodra het journaal voorbij is, als vriend thuis is laat hij 'm gewoon aanstaan. Het is overigens wel zo dat dochter er dan op een gegeven moment genoeg van heeft en zelf begint te spelen. Van mij moet de tv op een gegeven moment uit, en dan protesteert ze. Dus misschien pakt vriend het uiteindelijk wel handiger aan: geen gejengel, zowel vader als dochter zijn tevreden, en het zou best kunnen dat ze bij zijn losse beleid niet eens zo veel meer kijkt dan bij mijn "strengere" aanpak...
Ik reageer direct zonder de voorgaande reacties gelezen te hebben. Dus wellicht dat dit al eerder gezegd is. Ik persoonlijk vind televisie helemaal niet erg. Mijn dochter kijkt al van jongs af aan televisie vanaf een maand of 6 volgens mij. Maar wel alleen die programma's die ik geschikt acht voor haar. We zijn begonnen met Tik Tak en Dikkie Dik, nu kijk ik ook wel eens Nijntje en Sesamstraat. Hoewel ik merk dat Sesamstraat nog iets te lang duurt voor haar. Dan verliest ze snel haar concentratie. We hebben zelf geen kabeltelevisie dus die programma's kijken we op dvds. Wat ik hier prettig aan vind is dat ik zelf de tijd kan bepalen wanneer er iets gekeken word. Zo kijken meestal 's avonds met haar net na het eten en voor ze in bad gaat naar een verhaaltje van Tik Tak oid.

Ik vind het niet nodig om per definitie tegen televisie te zijn sterker nog ik vind dat een beetje onzin. Kinderen kunnen ook veel dingen leren van het kijken naar televisie programma's maar dan is het wel zo handig als daar ook begeleiding bij is. Mijn dochter zit dus eigenlijk nooit alleen voor de tv, maar dat heeft natuurlijk ook met de dvds te maken. Dan praten we daarna een beetje over wat we gezien hebben voor zover ze al kan praten En dat vind ze heel gezellig en leuk.

Voor de rest vind ik het heel belangrijk om te letten op de inhoud van de tvprogramma's, ik kijk dus wel even naar de leeftijdscategorie die op een dvd staat. Ze heeft er niets aan om iets te zien dat nog te moeilijk is of wat ze angstaanjagend kan vinden. Ik lees haar ook geen Nietsche voor dus voor mij is het niet meer dan logisch om met televisie programmas eenzelfde selectie te maken.

Ik heb geen artikel maar wel een keer een documentaire over de teletubbies gezien (Staat op uitzendiggemist) waarin ze lieten zien hoe de serie van de teletubbies opgebouwd is. En welke pedagogische achtergronden achter dat programma zaten ik vond het een erg leuke en grappige documentaire. Vooral omdat het veel wetenschappelijker onderbouwd bleek te zijn dan ik ooit had kunnen bedenken. Mijn dochtertje vind de teletubbies overigens ook heel erg leuk om naar te kijken. (Maar ik werd een beetje gek van het oh oh, dus die zit eventjes in de ban voor een paar weekjes.)
quote:Mieomij schreef op 07 juli 2010 @ 19:03:

Volgens mij ligt het vooral aan de programma's. Van Teletubbies leren ze niet zoveel, van Dora juist wel.

Van teletubbies leren ze best wel veel. Het is alleen wel voor een hele jonge leeftijdscategorie. En daarnaast kinderen leren nooit van televisie op zich maar wel in de context met uitleg of een praatje met de ouders. Dat hoeft niet, als je er geen zin in hebt. Maar als het om het leren gaat dan lukt dat nooit door alleen tv te kijken.

Ik heb wel een tijd geleden een artikel gelezen van een Amerikaanse wetenschapper die onderzoek gedaan had naar de invloed van televisie op het spelgedrag van kinderen. En het bleek dat het continue aan hebben staan van televisie wel een negatieve invloed had op de concentratie van het kind bij het spel, wat (in extreme gevallen) kon leiden tot concentratiestoornissen op latere leeftijd.
De DVD's van Dirk Scheele (combinatie van liedjes en toneelstukjes) vinden ze hier ook heel erg leuk (3,5 jr en 2 jaar)

Ik vind het zelf ook geen straf om naar te kijken. Van Bumba en teletubbies word ik een beetje simpel
Weet iemand mischien hoe de uitkomst van die onderzoeken te verklaren is? Gaat het om kinderen die heel veel voor de tv zitten en nauwelijks worden voorgelezen of gaat het ook om kinderen die een half uurtje per dag kijken?
De DVD's van Dirk Scheele (combinatie van liedjes en toneelstukjes) vinden ze hier ook heel erg leuk (3,5 jr en 2 jaar)

Ik vind het zelf ook geen straf om naar te kijken. Van Bumba en teletubbies word ik een beetje simpel
quote:mararoulette schreef op 07 juli 2010 @ 22:34:

[...]

Ik heb wel een tijd geleden een artikel gelezen van een Amerikaanse wetenschapper die onderzoek gedaan had naar de invloed van televisie op het spelgedrag van kinderen. En het bleek dat het continue aan hebben staan van televisie wel een negatieve invloed had op de concentratie van het kind bij het spel, wat (in extreme gevallen) kon leiden tot concentratiestoornissen op latere leeftijd.Ik kan me hier wel iets bij voorstellen.
quote:Sientje 2 schreef op 07 juli 2010 @ 22:41:

Weet iemand mischien hoe de uitkomst van die onderzoeken te verklaren is? Gaat het om kinderen die heel veel voor de tv zitten en nauwelijks worden voorgelezen of gaat het ook om kinderen die een half uurtje per dag kijken?Ik denk heel simpel dat die tijd af gaat van de tijd die het kind anders met ouders of andere broertjes en zusjes gehad had om te communiceren/leren. Er vanuit gaande dat de werkende moeder 34 minuten voor exclusieve tijd voor haar kind heeft, gaat daar met een half uurtje teletubbies behoorlijk wat vanaf. (Maar dit is gewoon mijn gezond boeren verstand redenatie )
Ik denk dat kinderen die heel veel voor de tv zitten, vaak ook te maken hebben met wat mindere sociale omstandigheden. En er zit ook wel verschil tussen ouders die een kind voor de tv parkeren om zelf andere dingen te kunnen gaan doen, en ouders die meekijken met hun kind.

(en zeg eens eerlijk, hoeveel ouders kijken er altijd mee met hun kind? Ik niet hoor, ik weet wat ik opzet en dat er geen gekke dingen in gebeuren, dan gebruik ik die rustige tijd om te koken/schoonmaken/whatever)

Hier wel tv dus, ondanks goede voornemens van ooit om mijn kind tot een jaar of 2 geen tv te laten kijken. Waarom, vraag ik me nu af. Als ze per week drie kwartier kijkt is het veel.
Zoon van ruim twee kijkt hier 's morgens (bijna) altijd naar de teletubbies. 's Avonds kijkt hij meestal de Fabeltjeskrant, maar daarvan vindt hij vooral het liedje leuk. (Als hij dr. Phill op tv ziet begint hij meteen met zijn arm te zwaaien en weggg, weggg te roepen, omdat hij weet dat daarna de Fabeltjeskrant komt )

Bij erg slecht weer of ziekte gaat er ook wel eens een dvd tussendoor in van de Meneertjes en Mevrouwtjes of de andere favoriet Piet Piraat.
The time is now
Heerlijk

's morgen Plop, Bumba etc.

Het nieuwe programma HoelaHoep is ook helemaal geweldig. Ook om zelf naar te kijken.

Zoon (22 m) kijkt zelf graag naar Thomas de Stoomlocomotief en Bertje Beer (JimJam)
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:wen schreef op 07 juli 2010 @ 22:52:

Ik denk dat kinderen die heel veel voor de tv zitten, vaak ook te maken hebben met wat mindere sociale omstandigheden. En er zit ook wel verschil tussen ouders die een kind voor de tv parkeren om zelf andere dingen te kunnen gaan doen, en ouders die meekijken met hun kind.

(en zeg eens eerlijk, hoeveel ouders kijken er altijd mee met hun kind? Ik niet hoor, ik weet wat ik opzet en dat er geen gekke dingen in gebeuren, dan gebruik ik die rustige tijd om te koken/schoonmaken/whatever)

Hier wel tv dus, ondanks goede voornemens van ooit om mijn kind tot een jaar of 2 geen tv te laten kijken. Waarom, vraag ik me nu af. Als ze per week drie kwartier kijkt is het veel.

Eerlijk, ik (en mijn vriend ook) kijken zelf ook.

Vanavond was het zelfs zo dat wij Thomas aan het kijken waren en zoonlief aan het spelen was.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik kijk tot nu toe wel samen. Maar dat ligt aan het feit dat het dvds zijn en het feit dat de tv op de slaapkamer van ons staat. Ik geloof niet dat ik altijd samen blijf kijken, dat vind ik ook niet nodig. Ik kijk zelf ook 'stomme' tvprogrammas om te ontspannen. En DL mag dat tzt ook lekker gaan doen.
Haha Calvijn, dat gebeurt hier ook wel eens hoor. Wij kijken regelmatig mee, maar net zo regelmatig ook niet

Oh, de Fabeltjeskrant, dat is ook zo! Dat kijken wij elke avond (van de band) voor het slapen gaan, dat is de start van het naar bed gaan.
meekijken doe ik hier ook niet echt. Ik weet wel waar dochter naar kijkt en ben ook in dezelfde kamer, maar maak juist van die tijd gebruik om te koken, even iets op de pc uit te zoeken, telefoontje te plegen, enz. Als ik op die momenten wel samen met dochter op de bank zit schakelen we vaak snel over op boekjes lezen, want dat vind ik zelf veel leuker. (Alleen sesamstraat, dat vind ik briljant. Maar muis en nijntje, dat trek ik niet zo lang).
mijn zoontje kijkt graag naar Bumba.. hij wordt dan superblij.. lacht en klapt mee... Hij vindt het prachtig.

Overigens is het alleen op donderdag en vrijdagmorgen dat hij daar een uurtje naar kijkt... de andere dagen hebben we daar allemaal geen tijd voor.

Voor hem is het dus een beetje een extraatje op de dagen dat mama thuis is.

En zodra we klaar zijn gaat de tv niet meer aan..

Zeker met dit mooie weer is hij de hele dag buiten. Lekker aan t spelen met water enzo.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Lekker makkelijk tijdens het koken. die televisie aan.

Ik zette wel altijd een dvd op, want ik heb 2x meegemaakt dat Moppekind ontroostbaar moest brullen bij AlfredJodocusKwak. Dat is gewoon creepy !

Mijn zoontje kijkt elke avond Sesamstraat voor het slapen gaan en in het weekend mag hij in plaats van Sesamstraat Buurman & Buurman zien. Overdag kijken we eigenlijk nooit tv.
Buurman&Buurman is zéér goed voor kindertjes, ze worden er inventief en creatief van.

Op dit moment is Tractor Tom (dvd) erg favoriet. Teletubbies en smurfen vindt.vond hij ook leuk.

Meestal mag hij kijken in het moment tussen thuis komen en eten koken. Ligt er een beetje aan hoe moe hij is (en daarmee dan ook vervelend: soms is dan een dvd wel erg handig).

's Ochtends hebben we (behalve in het weekend) geen tijd om tv te kijken en hij vindt de weekendochtendprogramma's niet altijd leuk dus is dan na een kwartier wel uitgekeken en wil dan wat anders doen.

Bij schoonmoeder gaat meestal wel het hele arsenaal aan filmpjes in de dvd speler. Hij weet dat zij van alles heeft en gaat dan ook als eerste naar die dvd-kast om een dvd uit te zoeken.

Hij komt ook regelmatig met een dvd van mijn schoonmoeder mee naar huis en wil hij het bij ons ook kijken.

M.a.w. ook hier beperkt tv en het liefst dvd.
Hoi Lilla,

Ik had eigenlijk hetzelfde probleem. Ik heb vooral moeite met reclame en andere niet-baby-tv-dingen. Bumba en Teletubbies zet ik ongeveer een half uurtje per dag aan. Weet je wat een handige site is, www.toptekenfilms.nl

Daar heb je geen last van reclame of andere ongewenste parodieën ofzo en je hebt alle goede babytelevisieprogramma's op een rij.

Misschien heb je er wat aan! Gwen vind het in ieder geval geweldig. En inderdaad, een half uur per dag is voor haar meer dan genoeg.

quote:Lilla schreef op 07 juli 2010 @ 17:12:

Mijn dochter van net 2 kijkt, waarschijnlijk net als de meeste peuters, graag televisie. Muis, Nijntje, Bumba, dat soort dingen. In mijn omgeving heb ik voor- en tegenstanders van tv kijken door kinderen. Zelf ben ik er niet helemaal over uit: enerzijds denk ik dat verantwoorde programma's best leuk en leerzaam kunnen zijn, en zie ik ook dat dochter er zelf vaak ook wel weer een keer genoeg van krijgt en dan lekker gaat spelen. Anderzijds vind ik het ook wel heel passief soms, dat "bankhangen".

Hoe gaan jullie hiermee om? En kennen jullie onderzoeken waaruit blijkt of tv-kijken slecht voor die kleintjes is, of juist helemaal niet?

(Ik heb het overigens over het met mate (maar wat is mate...) kijken naar programma's die gericht zijn op kleine kindjes, en doel dus niet op de hele dag een schallende TV waarvoor een 2-jarige as the world turns zit te kijken ofzo )

Ben benieuwd naar jullie meningen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven