Markt ervaringen

08-07-2010 10:22 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn jullie ervaringen met/op de markt?

Sinds enkele weken kom ik op de markt voor allerlei dingen. Heb al van alles uitgeprobeerd en het ene bevalt beter dan het andere.

Ik begon bij de visboer. Prima zalm, prima haring. Dat lijkt allemaal wel OK. In het begin leek de kippenkraam iets, maar juist de kip (rollade) van de markt is ontzettend waterig en eigenlijk simpelweg 'vies'. Die haal ik dus voortaan weer bij de poelier. De stomer loopt zelfs over van het vocht dat uit de marktrollade komt, dus die is aardig opgespoten. Jakkie.

Fruit.... de eerste doos kersen was heerlijk. De week daarna weer eentje gehaald en meteen teruggebracht (zoiets doe ik dus nooit). De onderste laag was alleen maar schimmel. 'Ja wat wilt u voor die prijs' waagde hij nog te zeggen. Nou.. als hij gezegd had dat de helft beschimmeld was, had ik de doos niet genomen. Een andere kraam had betere kersen. De week daarna waren ze allemaal vochtig aan de kraam en toen ik er iets over zei (zover ik weet gaan vochtige kersen meteen schimmelen) zei hij dat het van de koelcel kwam. De volgende dag een dikke laag schimmel natuurlijk...... De kersen en het fruit laat ik inmiddels maar links liggen.

Er is een heerlijke kraam met verse broodjes ontdekte ik vandaag (hahaha deze week dus goede ervaring) en de kaasboer is ook super lekker. Heel soms trakteer ik mezelf op 2 kaiserbrotchen met een geitenkaasje. Vandaag dus ook de broodjes van de markt meegenomen en wat was het lekker allebei!

En ehm.. de snoepkraam heeft werkelijk lekkere verse drop en kaneelbollen.

Ook prima is de plantenkraam.

Ben wel benieuwd hoe het bij jullie is en of jullie wisselende ervaringen hebben met de markt? Wat halen jullie daar vooral en wat zéker niet?
Mijn ervaring is dat het heel wisselend is per markt, per kraam en per week. Geen pijl op te trekken dus.

Ik koop hier in de stad noten, gedroogde vruchten, olijven, brood en nonfood dingen als stoffen en fournituren. Groente en fruit ben ik hier nog niet zo tevreden over, ofwel net zo duur als bij AH of slechte kwaliteit. Een enkele keer probeer ik weer eens wat, maar moet altijd concluderen dat ik het beter niet had kunnen doen.

Zo af en toe ga ik naar de markt in Rotterdam (Blaak/Meent), daar vind ik vaak wel goede groente- en fruitkramen en daar hebben ze ook meer buitenlandse dingen, da's ook wel erg fijn.
@ jody: ja de markt op de meent is wel apart denk ik. buitenlandse dingen hebben we hier niet, zou best leuk zijn om mee te experimenteren tijdens koken denk ik. mmm bij jou dus ook wisselend. raar toch? er zijn mensen die zweren bij de markt. kaas, snoep en plantjes dus voor mij niet helemaal waar, vorige week haalde ik bij de dierenkraam een flexi lijn en die was ook goed
De markt in mijn woonplaats is duurder dan de supermarkt qua alles. Daar kom ik dus nooit, want ze hebben echt niks te bieden wat daar goedkoper of beter is.

Maar de grote markt in Rotterdam bv is weer veel goedkoper en meer keus qua fruit/groente ed.... Dan kom ik me zakken vol thuis.
Verse drop? komt dat net uit de machine ofzo?
quote:macadamia schreef op 08 juli 2010 @ 10:49:

Verse drop? komt dat net uit de machine ofzo?hahaha nee je hebt gelijk maar de drop van de jamin hier is altijd uitgedroogd en de kaneelbollen keihard
quote:max09 schreef op 08 juli 2010 @ 10:22:

Er is een heerlijke kraam met verse broodjes ontdekte ik vandaag (hahaha deze week dus goede ervaring) en de kaasboer is ook super lekker. Heel soms trakteer ik mezelf op 2 kaiserbrotchen met een geitenkaasje. Vandaag dus ook de broodjes van de markt meegenomen en wat was het lekker allebei!

Op welke markt staat-ie?

Ik ga de laatste tijd ook regelmatig naar de markt. Sinds een jaar woon ik er zo'n beetje naast en loop ik toch vaak naar de AH, terwijl vrienden zeiden 'aaaah de markt, daar haal je toch álles'. Dus ben ik het maar gaan proberen. Mij valt op dat fruit veel sneller lelijk en beschimmeld is dan fruit uit de ah, maar misschien is dat juist een teken dat er in de AH vanalles aan toegevoegd is. Kaas vind ik ook heerlijk, heb nu net een stuk met italiaanse kruiden mmmm. Oh en laatst gamba's!! Oeoeoeh die waren goeoeoed.

Moet alleen nog even leren om in onsjes enzo te praten, deze keer heb ik een behoorlijke homp kaas genomen in plaats van te vragen om 'zo'n stukje' en dan te gebaren hoe groot 't mag zijn. Dat vind ik sowieso lastig aan de markt: je moet snel zijn (eerst al om aan de beurt te komen) en dan kun je niet rustig bedenken of je nou één prei of twee preien...of toch nog een kleintje erbij wil.

Denk dat het gewoon een kwestie is van ontdekken waar ze goede spullen hebben. Dus veel proberen!
@ salimah: Hahaha nou zo kan je het ook lezen ja. Maar nee, deze man zelf is echt niet lekker :-) Sterker nog hij kijkt je wazig aan en als je geld staat te zoeken loert hij naar je (zag ik toen ik hem bestudeerde terwijl hij iemand anders hielp). Hij is wel vriendelijk verder en de oudere man die er ook bij staat is erg aardig. Ja een stuk kaas is al snel veel te groot! Als ik naar de markt ga, ga ik meestal vrij vroeg dan is het nog redelijk rustig.

Niet al te positief over fruit dus ook. Gek is dat
Oja, vis van de markt in Rotterdam is geweldig!! Heerlijke gamba's, gestoomde makreel en zalmfilet!

Kaas haal ik bij de kaasboerderij. Dat van de markt blijft plastic fabriekskaas...
Zwembroeken voor mijn mannen, drie euro per stuk! Bij de HEMA had ik er vorig jaar (buiten het seizoen, ook niet zo handig van mij) één waar ik bijna 15 euro voor neer moest tellen (maat 128 ofzo, echt zwáár belachelijk). Ze zijn leuk, goed van pasvorm en blijven schitterend in de was. Dus die houden we d'r in. Net als onderbroeken voor ze trouwens. Coole strakke boxers. Nou ben ik redelijk conservatief in mijn smaak, maar als je wil dan kan je helemaal los op de printjes en motiefjes. Ze hebben hier wel drie complete white trash lijnen in de kindermaten .
Als je vaker op een bepaalde markt komt (ik ga eigenlijk alleen naar mijn buurtmarktje) kom je er vanzelf achter wat goed is en wat niet. Zo zweer ik bij mijn groente- en fruitkraam, supergoedkoop, het ziet er allemaal net iets minder mooi uit dan bij de dure kramen, maar het is allemaal heel goed spul. En er is 1 leuke kledingkraam, vorige week nog een linnen jurkje voor 15 euro gekocht, ga ik volgende week nog in een andere kleur halen, zo leuk issie.

Verder is er 1 goeie viskraam, en verder koop ik eigenlijk niks op de markt. Groente, fruit en vis, heel soms kaas, maar da's net zo duur als bij de delicatessenwinkel.
hier ook een fan. Al jaren, een stukje meegekregen opvoeding van mijn moeder. Ik haal: grote zak appels voor een euro, bananen, en soms ook kleding. 2x Friis company laarzen voor 10 euro per stuk, en nog een paar countrylaarzen. Het beautyspul is vaak duurder dan in de winkel. En verder neem ik ook wel eens grote zakken groenten mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven