Moeilijke stoelgang...
woensdag 14 juli 2010 om 11:56
Sinds een maand of 2 ben ik gestopt met roken. Nu heb ik sinds ik gestopt ben met roken moeite met m'n stoelgang. Als ik 2x in de week moet dan is dat veel. Nu heb ik al zitten googlen en nu blijkt het zo te zijn dat het een ontwenningsverschijnsel kan zijn. Gelukkig heb ik verder geen last van buikpijn ofzo, maar helemaal gezond lijk het me niet. Zijn er hier nog meer mensen die dit hebben of hebben gehad nadat ze zijn gestopt met roken en wat hebben jullie eraan gedaan? Tot nu toe heb ik extra vezels gegeten, extra gedronken zoals appelsap en sinaasappelsap maar tot nu toe lijkt nog niet iets echt te werken.
woensdag 14 juli 2010 om 12:22
Volgens mijn huisarts is alles tussen 1 keer per week en 1 keer per dag 'normaal', zolang het geen pijn doet.
Ik ga mijn hele leven lang al 2 keer per week naar het toilet voor mijn ontlasting. Niks ergs aan.
Als je stopt met roken gaat je spijsverteringsstelsel een tandje langzamer draaien. Of eigenlijk draait het te snel als je rookt.
Om vaker naar het toilet te kunnen gaan zou je kunnen gaan hardlopen, meer water drinken, en/of meer vezels kunnen eten.
Maar, nogmaals volgens mijn huisarts, is er niks aan de hand.
Ik ga mijn hele leven lang al 2 keer per week naar het toilet voor mijn ontlasting. Niks ergs aan.
Als je stopt met roken gaat je spijsverteringsstelsel een tandje langzamer draaien. Of eigenlijk draait het te snel als je rookt.
Om vaker naar het toilet te kunnen gaan zou je kunnen gaan hardlopen, meer water drinken, en/of meer vezels kunnen eten.
Maar, nogmaals volgens mijn huisarts, is er niks aan de hand.
woensdag 14 juli 2010 om 12:25
's ochtends eet ik 2 boterhammen en een glas melk. 's middags eet ik ook iets van 2 boterhammen. Overigens eet ik alleen bruin brood. Verder probeer ik 2 liter te drinken op een dag. Voornamelijk sappen zoals appelsap, sinaasappelsap, af en toe een keer cola. 's avonds eet ik gewoon een maaltijd. Maarja 's avonds komen ook de eetbuien, nouja zeg maar vreetbuien. Ook dit komt nadat ik gestopt ben met roken en ik weet dat het niks ongewoons is, probeer me ook in te houden wat me redelijk af gaat. Verder sport ik zo'n 3 a 4 keer in de week.
woensdag 14 juli 2010 om 13:03
Roken werkt idd laxerend. Zodra je stopt wordt dit dus opgeheven en kun je idd verstopt raken. Mijn advies: gedroogde pruimen! Gewoon zo opknabbelen of door de yoghurt, ook lekker. Roosvicee Laxo werkt bij mij ook redelijk goed.
Beste idd vruchtensappen (zoals dubbeldrank enzo) niet teveel nemen, veel te veel suiker. Beter verse sinaasappelsap nemen, en dan niet meteen een liter per dag.
Verder: peperkoek, prei/uien (alleen zorgt dat ook erg voor gas ...), en even geen witte rijst (eventueel wel zilvervlies). Ook geen witbrood, maar volgens mij deed je dat al niet.
Koffie werkt ook laxerend, maar is niet gezond om te vaak op de dag te drinken.
Beste idd vruchtensappen (zoals dubbeldrank enzo) niet teveel nemen, veel te veel suiker. Beter verse sinaasappelsap nemen, en dan niet meteen een liter per dag.
Verder: peperkoek, prei/uien (alleen zorgt dat ook erg voor gas ...), en even geen witte rijst (eventueel wel zilvervlies). Ook geen witbrood, maar volgens mij deed je dat al niet.
Koffie werkt ook laxerend, maar is niet gezond om te vaak op de dag te drinken.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
woensdag 14 juli 2010 om 13:04
quote:Enigme schreef op 14 juli 2010 @ 13:01:
Roosvicee laxo
Vijgen etem
Een banaan met 2 glazen water
Minstens een halve liter water drinken per dag
BewegingKun je dan niet beter de banaan weglaten? Die stoppen bij mij als de neten...
Roosvicee laxo
Vijgen etem
Een banaan met 2 glazen water
Minstens een halve liter water drinken per dag
BewegingKun je dan niet beter de banaan weglaten? Die stoppen bij mij als de neten...
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
woensdag 14 juli 2010 om 13:07
Ook ik heb een zeer moeilijke stoelgang. Movicolon etc werkt voor geen meter. Wat bij mij wel helpt zijn verse dadels. Een stuk of 4 per dag. Na ong. 3 weken gaan mijn darmen eraan wennen en stop ik ermee. Na 2 weken begin ik weer en is mijn stoelgang weer beter. En idd. wat Katherina zegt. Heel slecht is het niet. Elke dag is natuurlijk beter maar als je geen pijnklachten etc hebt dan hoef je je niet te druk te maken.
O,ja, veel muesli met lijnzaad wil ook nog wel eens helpen tussendoor.
O,ja, veel muesli met lijnzaad wil ook nog wel eens helpen tussendoor.
woensdag 14 juli 2010 om 13:14
quote:Soezie81 schreef op 14 juli 2010 @ 13:05:
Trouwens wel even een schouderklopje voor het feit dat je gestopt bent met roken!
Thanks Soezie81. Ben er zelf ook wel trots op dat het me tot nu toe gelukt is zonder problemen. Afgezien van het begin denk ik er nu ook niet aan, gelukkig maar.
Verder alvast erg bedankt voor de reacties tot dusver, ik ga er zeker wat mee doen.
Trouwens wel even een schouderklopje voor het feit dat je gestopt bent met roken!
Thanks Soezie81. Ben er zelf ook wel trots op dat het me tot nu toe gelukt is zonder problemen. Afgezien van het begin denk ik er nu ook niet aan, gelukkig maar.
Verder alvast erg bedankt voor de reacties tot dusver, ik ga er zeker wat mee doen.
woensdag 14 juli 2010 om 13:25
Klinkt bekend, weliswaar niet door stoppen met roken maar door een hele ongezonde voeding van witbrood en nauwelijks groenten en fruit. Tegenwoordig eet ik veel gezonder en ga ik 3 tot 5 keer per dag (ja, per dag) naar het toilet voor de grote boodschap. Ik krijg 35 tot 40 gram vezels per dag binnen voornamelijk uit volkorenbrood, groenten (ook peulvruchten) en fruit. Met veel water levert dat dus ook veel ontlasting op. Lekker ranzig verhaal begint het te worden.
Anyway, neem vooral volkorenbrood, ander bruin brood bevat minder vezels. En vergeet ook niet wat (gezond) vet te eten. Dat is minstens zo belangrijk om je stoelgang op gang te houden.
De vruchtensappen kun je beter vervangen door de hele vruchten. Krijg je veel meer vitamines binnen en ook de vezels die er in zitten.
Lijnzaad door je muesli met yoghurt (en een stuk fruit) met daarna een flink glas water helpt ook. Lijnzaad wel opbouwen anders moet je misschien wel vaker naar het toilet dan je lief is. En verder inderdaad ontbijtkoek (of peperkoek) en alle andere dingen die hier al genoemd zijn.
Met veel vezels moet ook veel water drinken. Anders krijg je net cement in je darmen. Pers dat er maar eens uit...
Succes.
Anyway, neem vooral volkorenbrood, ander bruin brood bevat minder vezels. En vergeet ook niet wat (gezond) vet te eten. Dat is minstens zo belangrijk om je stoelgang op gang te houden.
De vruchtensappen kun je beter vervangen door de hele vruchten. Krijg je veel meer vitamines binnen en ook de vezels die er in zitten.
Lijnzaad door je muesli met yoghurt (en een stuk fruit) met daarna een flink glas water helpt ook. Lijnzaad wel opbouwen anders moet je misschien wel vaker naar het toilet dan je lief is. En verder inderdaad ontbijtkoek (of peperkoek) en alle andere dingen die hier al genoemd zijn.
Met veel vezels moet ook veel water drinken. Anders krijg je net cement in je darmen. Pers dat er maar eens uit...
Succes.
woensdag 14 juli 2010 om 13:35
Goed van je, dat je gestopt bent met roken
Ik heb er ook eens van gehoord dat als je net gestopt bent met roken, dat je dan moeilijker naar de wc kan gaan, ik denk dus dat het na verloop van tijd vanzelf weer normaal wordt. Zolang je geen pijn hebt, is er niks aan de hand.
Verder genoeg vezels eten en veel drinken! Misschien kun je zo'n optimel drankje (probiotica) eens proberen, of probiotische joghurt? Bij mij helpt dat altijd.
Ik heb er ook eens van gehoord dat als je net gestopt bent met roken, dat je dan moeilijker naar de wc kan gaan, ik denk dus dat het na verloop van tijd vanzelf weer normaal wordt. Zolang je geen pijn hebt, is er niks aan de hand.
Verder genoeg vezels eten en veel drinken! Misschien kun je zo'n optimel drankje (probiotica) eens proberen, of probiotische joghurt? Bij mij helpt dat altijd.