Geld & Recht alle pijlers

Ervaringen beleggen vakantiepark?

15-07-2010 18:26 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo forummers, wij hebben best wat spaargeld en zoeken een manier om dat te laten renderen.

We zagen een mogelijkheid om een vakantiehuis te kopen op zo'n vakantiepark (a la centerparcs) dat nieuw wordt gebouwd in een zeer mooi en toeristisch gebied. Ze garanderen 6% rendement over de eerste 10 jaar, en geen kosten. We hebben alle documentatie uiteraard goed gelezen en het ziet er betrouwbaar uit.

Wie heeft hier ervaringen mee? wat zijn de valkuilen / addertjes onder het gras? Is zoiets een aanrader of niet?
Is het dan echt helemaal jullie bezit of is het een timeshare huis?
Cum non tum age
heb je dan geen onderhoud? ik heb het wel eens gezien. maar 10 jaar is een hele lange tijd. en mag/kan je het ook weer verkopen? ik zou me heel goed laten voorlichten. als je ziet hoeveel vakantie woningen er op diverse parken te koop staan, dan zegt dat misschien ook wel wat. weet ik niet, maar ik vraag het me altijd af!
Is het in Duitsland? wij zijn naar zo'n informatie bijeekomst geweest en waren best enthousiast geworden. Maar even gesproken met mensen die er echt verstand van hebben.. en die raden het ons toch af. Ook i.v.m de crisis die er aan komt.. of het dan wel juist is om nu te investeren in vastgoed. En wij konden nergens aan opmaken of je het huis ook werkelijk afbetaald/aflost gedurende die periode van 15 jaar. Wel dat je de rente eruit haalde. Er werd verteld dat je na 15 jaar het huis afbetaald zou hebben, maar zagen niet dat je deze ook afbetaalde in die periode.. wij vonden het toch te onzeker en hebben er voor gekozen om het niet te doen.. wat als er door de crisis of andere zaken het huis toch te weinig opbrengt? dan moet je gaan bijleggen i.p.v dat het wat opleverd!

maar ik lees mee, want ben wel benieuwd naar andere ervaringen!
ze garanderen 6% of ze beloven/hopen/met een beetje geluk/als de markt weer aantrekt dat je 6% krijgt over je investering?

Is 6% genoeg om veel meer risico dan een spaarrekening waar je 4-5% (en mogelijk mee, als je het voor 10 jaar vastzet) mee verdient minus vermogenbelasting te lopen? Hoeveel scheelt dat nu echt per jaar?
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Volgens mij behoort zo'n huis ook gewoon tot je eigen vermogen, dus is het geen truc om daar onderuit te komen.
En ik zou dat relatief kleine renteverschil het risico idd niet waard vinden, zeker niet in deze tijd.

Let ook goed op eventuele garantievoorwaarden in geval de bouwer failliet gaat, ze verwachten dat er nog wel wat zullen omvallen (en omvang en staat van dienst zijn totnogtoe bij bouwbedrijven geen garantie gebleken).
Tja ik zou het niet doen, vaak is de gene die het "bedenkt"de gene die er beter van wordt.

"aan het behaalde rendement in het verleden kunnen geen rechten worden verleend...."
Ha Hopeful, ja het is in DL. Wij financieren het met eigen geld dus je 'lost niets af' maar koopt het gewoon. Je ontvangt rendement op de verhuur.

Singlala: waar haal jij 4-5% op een spaarrekening?

hele grote bedragen 10 jaar vast levert hooguit 3,5 % op en dan gaat de 1,2% VRH er nog af.... houd je netto 2,3 over :(

Bij deze investering ontvang je dus 6% over vermogen per jaar gegarandeerd. Je betaalt daarover wel inkomstenbelasting in DL, dan heb je netto nog 4,7 maar de 1,2% VRH hoef je dan niet te betalen omdat je in DL al IB hebt betaald. Dus het scheelt t.o.v. sparen wel 2,4 %...

Tot zover veel dank voor jullie reacties. Nog iemand met ervaringen, zelf of in de familie?
Onzalig plan. Als dit rendement gegarandeerd is in de zin zoals jij dit hebt opgevat, waarom heeft men dan jouw geld nodig? Dat kan zo'n ontwikkelaar toch zelf ook financieren?

Ergo, het verhaal klopt niet.
ja, dat werd ons ook gezegd wuiles.. als het echt zo mooi was als zij vertellen waarom dan verkopen? en waarom investeren mensen die toch genoeg geld hebben hier niet in? kopen het hele park op .. het klinkt echt super en het park is ook geweldig.. maar ergens klopt er iets niet..
Ik ken mensen die op meerdere parken van Landal een huisje hebben. Zij zijn erg enthousiast over het op die manier beleggen van spaargeld. Hoeveel ze er mee verdienen weet ik niet, daar praten ze nooit over maar ze zijn al weer bezig om op een ander park ook een huisje te kopen, dus het zal wel lucratief zijn. Wil je zelf ook gebruik maken van het huisje of puur voor de verhuur? Ik weet wel dat er namelijk parken zijn die maar heel beperkt toestaan dat de eigenaar zelf gebruik maakt van het huisje.
quote:kwikzilver schreef op 15 juli 2010 @ 22:19:

Ha Hopeful, ja het is in DL. Wij financieren het met eigen geld dus je 'lost niets af' maar koopt het gewoon. Je ontvangt rendement op de verhuur.

Singlala: waar haal jij 4-5% op een spaarrekening?

hele grote bedragen 10 jaar vast levert hooguit 3,5 % op en dan gaat de 1,2% VRH er nog af.... houd je netto 2,3 over :(

Bij deze investering ontvang je dus 6% over vermogen per jaar gegarandeerd. Je betaalt daarover wel inkomstenbelasting in DL, dan heb je netto nog 4,7 maar de 1,2% VRH hoef je dan niet te betalen omdat je in DL al IB hebt betaald. Dus het scheelt t.o.v. sparen wel 2,4 %...

Tot zover veel dank voor jullie reacties. Nog iemand met ervaringen, zelf of in de familie?

Eens met Wuiles.

Gegarandeerd 6% rendement? Wat is een dergelijke garantie waard?. Als het rendement gegarandeerd zou zijn, dan zou een bank of de geldmarkt het project of het bedrijf financieren dan hebben ze echt geen particulieren nodig. Dat zou kunnen betekenen dat professionals het niet zien zitten.

Daarbij komt als algemene stelregel hoe hoger het rendement hoe meer risico.
.
quote:kwikzilver schreef op 15 juli 2010 @ 18:26:

Hallo forummers, wij hebben best wat spaargeld en zoeken een manier om dat te laten renderen.

We zagen een mogelijkheid om een vakantiehuis te kopen op zo'n vakantiepark (a la centerparcs) dat nieuw wordt gebouwd in een zeer mooi en toeristisch gebied. Ze garanderen 6% rendement over de eerste 10 jaar, en geen kosten. We hebben alle documentatie uiteraard goed gelezen en het ziet er betrouwbaar uit.

Wie heeft hier ervaringen mee? wat zijn de valkuilen / addertjes onder het gras? Is zoiets een aanrader of niet?

Je zult toch veel meer onderzoek moeten doen naar het bedrijf.

Sowieso zou ik je aanraden om de website van de AFM goed door te nemen. http://www.afm.nl/nl/consumenten.aspx

AFM: Hoe kies ik een aanbieder?

Heb je gekeken naar de waarschuwingslijsten van de AFM?

http://www.afm.nl/nl/consumenten/risico.aspx

En dan ben je er nog niet. Je moet het bedrijf bedrijfseconomisch doorlichten en daarnaast heb je juridische kennis nodig voor de contracten die je gaat ondertekenen en om risico's uit te sluiten of af te dekken.

Wat is de investering? Meer dan ¤ 50.000,- ?

"Geen vergunning of een goedgekeurd prospectus

Sommige financiële ondernemingen hebben een vrijstelling. Ze hoeven geen vergunning of goedgekeurd prospectus te hebben. De AFM controleert deze ondernemingen niet. Bijvoorbeeld als ze beleggingsproducten aanbieden:

* die per stuk of per pakket ¤ 50.000 of meer kosten

* alleen aan professionele beleggers of aan minder dan 100 personen"
Sophiepapa dank voor je tip richting afm, we hebben gebeld en zijn weer iets wijzer geworden.

Het is natuurlijk niet moeilijk om gedurende 10 jaar 6% uit te keren, het risico is dat het een sigaar uit eigen doos is. Dat als de parkrendementen niet worden gehaald dat daarna de waarde van de belegging zo is gedaald dat je bij verkoop al je winst weer ziet verdampen.

We hebben ook Landal gebeld en de rendementen per park zijn erg verschillend en niet overal goed. We verdiepen ons nog....

Dank voor al jullie kritische én opbouwende geluiden.

Nog meer ervaringen?
Ik zou sowieso voor een bekend park gaan zoals bv. Landal. Dat de rendementen verschillen is van veel factoren afhankelijk: ligging van het park, het soort huisje en ook de ligging van het huisje op het park. Allemaal dingen om rekening mee te houden. Ik weet dat er bij Landal ook verenigingen van eigenaren van de huisjes zijn. Misschien kun je met iemand daarvan in contact komen?
quote:kwikzilver schreef op 16 juli 2010 @ 10:53:

Sophiepapa dank voor je tip richting afm, we hebben gebeld en zijn weer iets wijzer geworden.

[...]

Nog meer ervaringen?Graag gedaan en succes met jullie beslissing.
quote:kwikzilver schreef op 16 juli 2010 @ 10:53:

Het is natuurlijk niet moeilijk om gedurende 10 jaar 6% uit te keren, het risico is dat het een sigaar uit eigen doos is. Dat als de parkrendementen niet worden gehaald dat daarna de waarde van de belegging zo is gedaald dat je bij verkoop al je winst weer ziet verdampen.

We hebben ook Landal gebeld en de rendementen per park zijn erg verschillend en niet overal goed. We verdiepen ons nog....

Nog meer ervaringen?Nou ben ik toch benieuwd waarom.
Nou ja Wuiles, omdat we zien dat er risico's zijn mogen we ons niet verder verdiepen?

Maar goed, we hebben inmiddels besloten ervan af te zien. Met name omdat er teveel Landal parken zijn die niet goed lopen (alles in de Ardennen loopt slecht).

Bovendien geeft Landal geen jaarverslagen af om je te verdiepen in hun financiele situatie.

Aantrekkelijk verhaal dus maar teveel risico voor ons.

Allemaal bedankt voor het meedenken.
Geen jaarverslagen? Dat is inderdaad raar.

Ik denk ook dat zoiets soms best lonend kan zijn, maar ik kreeg de kriebel van die uitspraak "gegarandeerd 6%". Dat kunnen ze gewoonweg niet hard maken.

En ook op dit moment kun je rekeningen openen met 4,5% rente bij een 120 maands deposito bv Credit Europe Termijndeposito. Zitten vast een hoop voorwaarden aan, maar gewoon te vinden op independer.nl (ik lijk er vandaag wel reclame voor te maken) Op je gewone spaarrekening lukt zo'n rente niet, maar waarschijnlijk over 2 jaar ofzo weer wel.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:kwikzilver schreef op 16 juli 2010 @ 16:51:

Nou ja Wuiles, omdat we zien dat er risico's zijn mogen we ons niet verder verdiepen?

Maar goed, we hebben inmiddels besloten ervan af te zien. Met name omdat er teveel Landal parken zijn die niet goed lopen (alles in de Ardennen loopt slecht).

Bovendien geeft Landal geen jaarverslagen af om je te verdiepen in hun financiele situatie.

Aantrekkelijk verhaal dus maar teveel risico voor ons.

Allemaal bedankt voor het meedenken.Het is geen kwestie van je niet mogen verdiepen. Ik vraag me wel af hoeveel rode vlaggen je nodig hebt om afstand te nemen van zo'n idee. Goed om te horen dat jullie grens is bereikt en dat jullie je niet in dit financiële moeras zullen storten.
Hoi Singlala,

dat gegarandeerd 6% is heel makkelijk: als jij mij 100 euro geeft wil ik ook best garanderen dat ik jou 10 x 6% uitbetaal.

het risico dat je loopt is dat ik jou je eigen geld teruggeef. een sigaar uit eigen doos dus.

Bij dit project was dat ook een beetje zo: als het parkrendement heel slecht is dan wordt het moeilijker om de huisjes na 10 jaar weer door te verkopen (want kopers kijken naar het historisch rendement) .Het verlies op verkoop dat je dan maakt doet je 6% inkomsten alsnog verdampen.
.
Wij zijn duidelijk niet de enigen die op zoek zijn naar een manier om van geld geld te maken. Geld hebben kost tegenwoordig geld, helaas. Even nieuwsgierig, in Duitsland, in de buurt van Kronenburg? Daar willen wij een kijkje gaan nemen. En onlangs werd er geadverteerd in de Volkskrant voor een park in Blaimont, ziet er mooi uit.

Ik lees goede adviezen, en herken alle argwaan, die heb ik ook. Wie heeft er ervaring met het aanschaffen van een vakantiewoning? En hoe pakte dat uit? Wat ging er mis, of wat bleek een succes?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven