Met een oudere auto op pad?

17-07-2010 11:34 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben de trotse bezitter van een kleine eigen auto. De auto komt uit '92 en ik heb er nog nooit verder mee gereden dan zo'n 30 km. Nu is het vakantie maar een echte vakantie er niet in. Ik heb wel vrienden en familie waar ik een paar dagen mag komen, op leuke plaatsen in Nederland. Ik weet alleen niet of ik die reizen van een uur of 3 aan durf met mijn auto! Ik zou met de trein kunnen gaan, maar dan zit ik op de plaats van bestemming weer vast. Fietsen of een auto huren maakt het gewoon weer gelijk duurder en de lange reizen met twee jonge kinderen vind ik ook niet zo prettig.

Zijn hier meer mensen met een oude auto? Gaan jullie er wel mee de snelweg op of liever niet? Moet ik het gewoon proberen of zouden jullie er niet aan beginnen?
...
Nooit verder mee dan 30 km? Hmmm.... op zich moet de leeftijd niks uitmaken, maar het feit dat de auto geen lange afstanden gewend is zou mij meer zorgen baren.

Anders even een check bij de garage en dan lekker gaan!
Zelf heb ik een auto uit '91 mee gehad waar ik overal mee naar toe ging. Als je auto verder goed onderhouden is moet het geen probleem zijn. Neem wel aan dat je lid van de ANWB/Routemobiel bent?
Ik heb eigenlijk altijd oude auto's gehad. Ben je lid van de wegenwacht oid? Dat scheelt al een hoop in de kopzorgen natuurlijk.

Verder, als je normaal niet zo ver gaat, de temperatuurmeter een beetje in de gaten houden (vooral als je in de file terecht komt) en vooraf goed water en olie checken.

Ruim op tijd vertrekken, dan kun je van de reis ook een leuk tripje maken omdat je niet gestresst in de auto zit of je het wel op tijd haalt allemaal.

Voor de kids (en jezelf) genoeg te drinken meenemen. Heb je nog (oude) hydrofiele luiers en zo? Dit is het moment om ze weer uit de kast te trekken! Je kunt er onderweg op gaan zitten, je kunt er de oliepijlstok mee schoonmaken, je kunt op de parkeerplek je stuur en versnellingspook er mee afdekken zodat die niet gloeiend heet worden, gebruiken als handdoek, natmaken met water om vieze snoetjes mee af te vegen enzovoort enzovoort.

2 flessen water, een stapel katoenen luiers en m'n ANWB-pasje en ik durf met elke oude auto het hele land door
Iets anders
quote:Vinyl schreef op 17 juli 2010 @ 11:36:

Nooit verder mee dan 30 km? Hmmm.... op zich moet de leeftijd niks uitmaken, maar het feit dat de auto geen lange afstanden gewend is zou mij meer zorgen baren.

Anders even een check bij de garage en dan lekker gaan!Daar zit wat in. Anders om de 30 kilometer even pauzeren?
Ik ben geen lid van de anwb, omdat ik dus nooit zo ver heb gereden. Mijn ex was wel lid en die reed normaal met een andere auto de verre stukken.
...
Ik zou me eerst ook nog even bij jezelf afvragen hoe jij meer dan 30km gaat rijden. Er is best een groot verschil tussen 20 minuten of 2 uur autorijden wat je denk ik niet moet onderschatten.

En als je je auto niet vertrouwt, lijkt ANWB lidmaatschap me zeker een goed idee! Altijd water en muëslirepen in de achterbak, eventueel wat speeltjes, en het wordt een hartstikke avontuurlijke vakantie
Mocht je problemen krijgen dan kan je ze altijd bellen en ter plekke lid worden :-)
Ik heb een aantal jaren terug wel lange stukken gereden hoor, vond het super! Dus daar maak ik me niet druk om. En met ex tot vorig jaar ook vaak lange stukken gedaan. Maar ik maak me dus echt druk om de auto. Langs de garage is wel handig denk ik. En ik zal eens kijken bij de ww-route mobiel.
...
En is lid worden een optie voor je? Misschien sowieso het overwegen waard met een oude auto.

Verder: bedenk wat het allerergste is wat er kan gebeuren. Je auto houdt er in the middle of nowhere mee op. In the middle of nowhere is in NL erg relatief natuurlijk. Je strandt niet midden in een woestijn of een jungle. Levensgevaar ontstaat er iig niet door.

Als je nog geen lid bent van ANWB of z'n conculega's moet je dat wellicht onderweg tegen extra tarief worden, maar dan word je wel verder geholpen. Je zult altijd thuis of op de plek van bestemming aankomen.

Tuurlijk zijn de kids dan moe en onhebbelijk en jouw humeur is dan gedaald tot ver onder het nulpunt. Maar dat is allemaal niks wat een nachtje goed slapen niet op kan lossen toch?

Het is aan jou om te bepalen of je dat aandurft. Maar in mijn ervaring zijn dat soort avonturen juist (vooral achteraf, dat geef ik grif toe) het leukst!
Iets anders
Ik reed met mijn 15 jaar oude auto volgeladen zelfs naar de Ardennen. Oké, berg op kwam ik niet boven de 80 km per uur maar verder ging het prima.

Was wel lid van de Wegenwacht maar nooit nodig gehad.
Niet verder dan 30 km? Dat is niet waar een auto voor gemaakt is. Qua leeftijd is het geen enkel probleem. Er zijn legio auto's die (veel) ouder zijn en dagelijks lange afstanden afleggen.

Onderhoud is belangrijk. En weet je, ook nieuwe auto's kunnen stilvallen.

Eigenlijk snap ik je angst niet zo. Of is het dat je 3 uur rijden gewoon wel lang vindt. Als je nooit verder hebt gereden dan 30 km kan ik me dat wel voorstellen.
ik zou me meer zorgen maken hoe jij reageert op langere stukken als 30km. Weet niet of je dat ooit eerder gedaan hebt??

Ik heb altijd oude besjes gehad en deed er alles mee. Niet eens lid van de anwb.

Ff de koelvloeistof controleren af en toe en de olie en huppa.

Ik ken mijn auto en wist wat ie deed.

Ter plekke lid worden is geloof ik wel duurder.
Ik heb even gekeken en lid worden is zeker een optie! Ik had het al eerder geschreven, maar ik heb wel degelijk eerder lange stukken gereden. Ik ben prima in staat om meerder uren te rijden, dat is echt het probleem niet. Ik ben inderdaad meer bang dat de auto het begeeft ofzo. Ik heb deze auto ook nog niet eens een jaar, misschien heeft de vorige eigenaar er wel verder mee gereden. Hij is pas nog gekeurd en goed bevonden.

Maar ik denk dat ik voor mijn gemoedsrust een ww-abonnement afsluit en even langs de garage rijd voor een laatste check.
...
quote:vlammetje schreef op 17 juli 2010 @ 11:42:

Ik ben geen lid van de anwb, omdat ik dus nooit zo ver heb gereden. Mijn ex was wel lid en die reed normaal met een andere auto de verre stukken.Omdat je met pech 30 km van huis hem wel naar huis kan duwen?
Ik had met mijn 18 jarige auto regelmatig langere stukken gereden (1000-1500km op vakanties en familiebezoek) en dat ging altijd goed. (Auto gaf helaas trouwens de geest toen ik een ministukje door de stad reed, maar dat terzijde.)

Wordt lid van de ANWB en ga voor de reis naar een garage en laat je auto checken. Kijk ook of belangrijke onderdelen als de distributieriem niet vervangen moeten worden.

Check het oliepeil, de banden en de koel/remvloeistof en zorg dat je extra lampjes in je auto hebt als er een lamp uitvalt.

Ik neem aan dat je auto gewoon APK goedgekeurd is ?

3 uur rijden vind ik zelf een korte afstand, maar ik woon dan ook in het buitenland.

Als je niet gewend bent om lange afstanden te rijden, neem dan regelmatig een pauze en zorg dat je uitgerust bent. 3 uur is echt te overzien hoor.

Veel vakantieplezier !!
Met mijn oude auto ging ik gewoon de snelweg op en hij kon tot 180 km/uur. (Maar dat raad ik je natuurlijk niet aan he??? Is wel verboden bij de wet ;) )
quote:emaille schreef op 17 juli 2010 @ 12:07:

[...]

Omdat je met pech 30 km van huis hem wel naar huis kan duwen?

Nee, ik heb dan de logica, dat als me zo dicht van huis wat gebeurt, ik genoeg mensen kan bellen die me komen helpen. Daarbij is het gewoon iets waar ik nog niet echt bij stil heb gestaan. Vorige zomer hadden we een betere auto en mijn partner had een anwb-abonnement. Nu ga ik voor het eerst weer alleen op pad en loop ik hier tegen aan.

Maar ik ga dat abonnement gewoon afsluiten, laat even de auto controleren, maak een flinke proefrit naar de ikea en ga fijn op pad deze zomer!

Bedankt voor de tips!
...
Ook nieuwe auto's gaan stuk Vlammetje. ;) Laat anders even een vakantie check doen in de garage en een kleine beurt. Dan geeft ook een vertrouwd gevoel. En word vooraf lid van de wegenwacht. Als je je bij pech lid wilt maken ben je veel duurder uit. Een jaar lidmaatschap kost een dikke 50 euro. Toen ik laatst met pech stond en om hulp belden, kwamen ze mij niet helpen omdat het lidmaatschap op mijn partners naam stond. Ik kon wel terplekke een partner lidmaatschap nemen á 300 euro!!!!!
Ik rij een auto uit '91. Ik cross er alle kanten mee op, ga naar het buitenland, heuvelachtig gebied in, maakt me niks uit. Ja, hij heeft weleens kuren (lekkage in het remvloeistofcircuit waardoor de remmen uitvielen was wel het toppunt) maar over het algemeen is er niks aan de hand en kom ik prima overal waar ik heen wil.

Ik ben lid van de ANWB. Toen ik mijn eerste auto kocht (paar jaar geleden, maar die auto was toen ook al 19 jaar oud en is inmiddels, drie jaar later, naar de schroothoop) nam routemobiel niet zulke auto's aan, je kon alleen lid worden van de ANWB. Tot nu toe ben ik zeer tevreden met de combinatie oude auto- ANWB.
Ik ga dit jaar met mijn auto uit 95 naar Tsjechië.

Nagekeken door de garage, ANWB buitenlandservice enz en dan de gok maar nemen.

Ik zie het wel. Ik ga er van uit dat het goed komt
Die van mij is van 1991, ook altijd overal mee naar toe gereden en nu nog. Ik rijd een kleine 15.000km per jaar, paar keer wintersport, 6x zomervakantie, geen probleem. Moet ook eerlijk zeggen dat ik er nog niet eens ooit over nagedacht heb om dat niet te doen met deze auto.

Ik ben wel lid van de ANWB, maar dat zou ik met een nieuwere auto ook doen.
I\'m not unfaithful, but I\'ll stray when I get a little scared.
hi hi. onze auto is van 1999 en er staat inmiddels 450.000 km. op de teller.. Wij laten hem netjes onderhouden etc.en wij gaan er ieder jaar mee op vakantie (buitenland).. Zolang het onderhoud maar goed is gedaan , banden in orde zijn en je remmen goed zijn is er niets op tegen om afstanden te rijden met je oudere auto. Maar onderhoud is wel belangrijk.
Sorry vlammetje, ik vind het levensgevaarlijk!

Ik had me laten verleiden om een oude auto ( ik dacht 20 jaar, maar bleek bij aankoop 25 jaar) te kopen. Wat een drama. Grote bak was het, echt een tank. Veilig en zware keuring gehad, blablaa, maar ik vond het doodeng om in dat kreng te rijden. Heb hem na 4 maanden weer verkocht..gelukkig voor hetzelfde geld maar toch: Levensgevaarlijk!
Wij rijden sinds afgelopen week een bus uit '74.

Daar durf ik met een gerust hart mee op vakantie te gaan.

We zijn wel lid van de anwb

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven