Met een oudere auto op pad?

17-07-2010 11:34 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben de trotse bezitter van een kleine eigen auto. De auto komt uit '92 en ik heb er nog nooit verder mee gereden dan zo'n 30 km. Nu is het vakantie maar een echte vakantie er niet in. Ik heb wel vrienden en familie waar ik een paar dagen mag komen, op leuke plaatsen in Nederland. Ik weet alleen niet of ik die reizen van een uur of 3 aan durf met mijn auto! Ik zou met de trein kunnen gaan, maar dan zit ik op de plaats van bestemming weer vast. Fietsen of een auto huren maakt het gewoon weer gelijk duurder en de lange reizen met twee jonge kinderen vind ik ook niet zo prettig.

Zijn hier meer mensen met een oude auto? Gaan jullie er wel mee de snelweg op of liever niet? Moet ik het gewoon proberen of zouden jullie er niet aan beginnen?
...
quote:marie_liselotte1981 schreef op 17 juli 2010 @ 21:06:

[...]

*flauw, ik weet het*

Het schoot ook al door mijn hoofd toen ik het neerzette...

Ik ben ook wel van plan wat meer te rijden en dan ook wat langer. Ik heb dit autootje pas sinds oktober/november, en ben in die tijd niet toegekomen aan langere ritten. Wist trouwens niet dat het slecht was voor je motor om bijna alleen korte stukken te rijden!
...
quote:leveke schreef op 17 juli 2010 @ 12:23:

En word vooraf lid van de wegenwacht. Als je je bij pech lid wilt maken ben je veel duurder uit. Een jaar lidmaatschap kost een dikke 50 euro. Toen ik laatst met pech stond en om hulp belden, kwamen ze mij niet helpen omdat het lidmaatschap op mijn partners naam stond. Ik kon wel terplekke een partner lidmaatschap nemen á 300 euro!!!!!Dit is een vreemd geval, want mij is verzekerd dat wanneer je als stel maar 1 auto hebt, een partnerlidmaatschap niet nodig is. Ik heb het specifiek nagevraagd omdat wij dus maar 1 auto hebben en ik ook dacht dat het een persoonlijk lidmaatschap is.
Wij gaan morgen met mij 9 jaar oude Toyota Avensis Station naar Spanje

Perfect hoor, hij wordt dealer onderhouden en heeft net weer een beurt gehad.

Zo oud is dat toch niet voor een auto?
Wat een hoop mensen niet weten: als je ter plaatse lid wordt van de anwb, kost het dus ten eerste veel geld, maar ten tweede ze zullen ter plaatse proberen te repareren, maar als dat niet lukt heb je GEEN recht op een afsleep dus sta je nog steeds met pech en heel veel geld lichter...
quote:vlammetje schreef op 17 juli 2010 @ 21:55:

[...]

Het schoot ook al door mijn hoofd toen ik het neerzette...

Ik ben ook wel van plan wat meer te rijden en dan ook wat langer. Ik heb dit autootje pas sinds oktober/november, en ben in die tijd niet toegekomen aan langere ritten. Wist trouwens niet dat het slecht was voor je motor om bijna alleen korte stukken te rijden!Ja, dat komt dus doordat de motor is gemaakt om lekker warm te worden. Dat gebeurt pas na een half uurtje. De motor slijt sneller, meer slijtage aan zuiger en cilinderwand, waardoor de motor na een tijdje minder functioneert. De materialen zijn verschillend in de motor (ijzer. lichtmetaal enz). Bij een oude motor kan de boel kromtrekken en kan dit een lekke koppakking veroorzaken. Als de persoon voor jou wel gewoon lange stukken heeft gereden dan is dit geen probleem. Als jij dus alleen korte stukken ermee blijft rijden dan slijt de motor sneller.
Ik zou de auto even laten checken, lid worden van de wegenwacht en gáán. Heb ooit met een vriendin een roestbakje gekocht juist om er mee naar Zuid-Frankrijk te rijden en hem na de vakantie naar de sloop te brengen. Ging prima
quote:isabon schreef op 18 juli 2010 @ 12:08:

Wij gaan morgen met mij 9 jaar oude Toyota Avensis Station naar Spanje

Perfect hoor, hij wordt dealer onderhouden en heeft net weer een beurt gehad.

Zo oud is dat toch niet voor een auto?Nee, negen jaar is niet oud voor een auto. De auto van TO is alleen bijna negenTIEN
Als je alleen kleine stukjes rijdt, wordt de motor niet voldoende warm en komt er water (condens) in je olie terecht. Vervang daarom, zeker bij oudere auto's regelmatig de olie. Mede door de condensvorming is er grotere kans op onnodige slijtage (omdat de olie niet goed meer smeert)

Als je altijd kleine stukjes hebt gereden en wordt de motor eens goed belast en dus heet, verdampt op die rit al dat vocht en is je oliepeil vervolgens te laag. Houd daar rekening mee.

Zonodig even vervangen van tevoren, is behoud van je motor. (en regemaltig dus belasten de motor, een lange afstand rijden)

Ik rijd in een oude Toyota van 16 jaar oud zonodig heel Europa door, volbepakt.

Auro krijgt netjes grote en kleine beurten en nooit wat aan de hand. (afkloppen!)
oehoe wijzigde dit bericht op 19-07-2010 23:17
Reden: Ach ja, mijn Nederlands...
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven