wat doen jullie in het chillervak van de koelkast

18-07-2010 06:15 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb sinds een paar weken een nieuwe koelkast met een chillervak. Leek me zo handig, maar tot nu toe heb ik er maar weinig in liggen. Wat ligt er bij jullie is?
Wat is een chillervak?? (Misschien heb ik er ook wel één??)
Staat het niet in de handleiding? Of staan er geen icoontjes op? Dit is vaak wel het geval. Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord. Misschien zit het tussen koelkast en vriezer in?
hey ff op google gekeken:

Chillervak

Speciaal koudevak met een temperatuur van -2 °C tot +3 °C, naargelang van de regeling en de omgevingstemperatuur. Het chillervak biedt de beste bewaaromstandigheden voor verse vis, vlees, gevogelte en kant- en klaar maaltijden.
Weer wat geleerd.

En Janneke, nu weet je ook wat je er in kan doen!
Ik heb er geen maar ik denk dat als ik er een had dat ik ook veel kruidenpasta's die ik heb erin zou doen. Ik woon alleen dus als een pot open is, dan is dat ook niet snel op dus pesto, en dat soort potjes zou ik erin doen. Ik maak ook graag zelf sausen dus die zou ik daar ook plaatsen. Koksroom misschien?

Ben benieuwd of je het handig vindt. Als ik het zo hoor mis ik er niet heel erg veel aan.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Naja, onvoorstelbaar dat je het niet gebruikt!! Mijn ouders hebben ook een 0-graden zone en je kan er echt van alles in bewaren, Mijn ouders leggen er standaard:

- vlees & vleeswaren (blijft veel langer goed)

- kaas

- groente en evt fruit (zoals aardbeien)

Ze waren 2 weken op vakantie, kwamen thuis en alles in de 0 graden zone was nog goed. Dus ze hadden voor die avond nog vlees en een bloemkool. Perfect toch!!

Veel plezier ermee! Ik zou het wel weten als ik dat zou hebben :-D

Ik citeer van quemedia (ofzoiets)

'Bij een temperatuur van net boven de 0 graden en een ideale luchtvochtigheid behouden producten hun gezonde vitaminen, fijne smaak en aantrekkelijke uiterlijk tot wel drie keer langer dan in een gewone koelkast', omschrijft Liebherr dit. O
Ik gebruik het idd ook voor de verse boodschappen als groente, fruit en vlees. Maar bijv. ook mijn verse kruiden bewaar ik erin.

I.v.m. een 'zwakke maag' ben ik altijd erg paniekerig met de houdbaarheid van producten (ik gebruik nooit iets wat over datum is) en ik vind het echt een uitkomst. Het blijft idd langer vers in die lade.
Lijkt me ideaal zo'n vak!

Binnenkort moet ik toch een nieuwe koelkast kopen, ik zal er op letten.
Kaas moet je niet in het chillervak doen hoor! Dan verliest het alle smaak. Kaas blijft het best goed bij kamertemperatuur... dus als je het in het chillervak doet eet je geel plastic op brood. Maargoed, dat is mijn ervaring.
Vlees wat 2 weken in dat vak heeft gelegen nog opeten??
quote:dangeensuus schreef op 18 juli 2010 @ 08:36:

Kaas moet je niet in het chillervak doen hoor! Dan verliest het alle smaak. Kaas blijft het best goed bij kamertemperatuur... dus als je het in het chillervak doet eet je geel plastic op brood. Maargoed, dat is mijn ervaring.Haha, zoveel mensen zoveel smaken. Bij mij ligt de kaas in de koudste zone. Kaas op kamertemperatuur? Neuh, laat maar zitten. Of koude kaas of volledig gesmolten kaas.
quote:dangeensuus schreef op 18 juli 2010 @ 08:36:

Kaas moet je niet in het chillervak doen hoor! Dan verliest het alle smaak. Kaas blijft het best goed bij kamertemperatuur... dus als je het in het chillervak doet eet je geel plastic op brood. Maargoed, dat is mijn ervaring.

Eens, koop je lekkere oude kaas, uit de koelkast smaakt hij niet anders dan hele jonge, echt zonde

maar goed om even ontopic te blijven, ik heb niet zo'n chilvak. Leerzame ochtend want ik had er nooit van gehoord
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik heb ook zo'n fresh zone in mijn nieuwe SMEG-koelkast maar vind het vreselijk. Alles bevriest namelijk en als ik bevroren groente, fruit en vlees zou willen, zou ik het wel in de diepvries doen. Ik heb al veel weg moeten gooien omdat producten waarvan aangeraden wordt ze in die lades te doen (sla, paprika, radijsjes etc) die bevriezing niet overleven. En helaas kun je de temperatuur van die lades in ons model koelkast niet apart instellen.

Mails naar de service-desk van SMEG hebben tot op heden nog geen resultaat, maar ik hoop dat ze nog met een oplossing komen.
quote:nlies schreef op 18 juli 2010 @ 11:33:

[...]

Eens, koop je lekkere oude kaas, uit de koelkast smaakt hij niet anders dan hele jonge, echt zonde

Ik zou me wel voor kunnen stellen dat de kaas langer goed blijft in de koelkast en wanneer je hem wil gaan eten, dat je hem een dag of wat van tevoren uit de koelkast haalt om de smaak te krijgen. Mits die koelzone werkt natuurlijk.
ik leg er beleg, vlees en vis in, ook bijv voorverpakte hapjes met geitenkaas. groenten ed heb ik weer een aparte lade voor. Produkten die ik die dag ga gebruiken leg ik een paar uur eerder naar boven in de koelkast, anders is het wel erg koud. Gewone stukken en plakken kaas leg ik ook niet hierin. Veels te koud.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
quote:Ka32 schreef op 18 juli 2010 @ 07:29:

Weer wat geleerd.

En Janneke, nu weet je ook wat je er in kan doen!

Dit heb ik al in de handleiding gelezen, maar het gaat mij meer om de ervaring. Misschien heeft iemand handige tips.

Zelf heb ik nooit veel vlees in de koelkast. Dat gaat bij mij gelijk in de vriezer of het wordt dezelfde dag gegeten.

In de handleiding staat dat het chillervak niet geschikt is voor groenten en fruit omdat het zou kunnen bevriezen. Dus ben ik beniewd wat anderen in dit vak bewaren.
ik denk dat ik er een fles ouzo in zou leggen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:janneke44 schreef op 18 juli 2010 @ 18:16:

[...]

Dit heb ik al in de handleiding gelezen, maar het gaat mij meer om de ervaring. Misschien heeft iemand handige tips.

Zelf heb ik nooit veel vlees in de koelkast. Dat gaat bij mij gelijk in de vriezer of het wordt dezelfde dag gegeten.

In de handleiding staat dat het chillervak niet geschikt is voor groenten en fruit omdat het zou kunnen bevriezen. Dus ben ik beniewd wat anderen in dit vak bewaren.Dat stond dus juist niet in mijn handleiding.
Ik doe er trouwens wel bepaalde groenten (wortels, zakken wokgroenten) en fruit in (aardbeien, frambozen, nectarines, bessen). Ook als ik vlees of vis koop mik ik het in die la, het komt nog weleens voor dat ik het een dag (of meerdere dagen) later eet dan de planning was. Verder schijn je er ook sausjes enzo in te kunnen doen, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. En inmiddels vertrouw ik mijn handleiding niet meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven