Gezondheid alle pijlers

spataderen laseren

16-07-2010 12:27 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort laat ik een spatader weg laseren.

Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft.

Of het pijnlijk is en de cosmetische resulaten??

Hoor/lees namelijk verschillende dingen van mensen en op internet.

Ik ben benieuwd!!
Ik lees mee!!
Met de naald is het behoorlijk pijnlijk, leest daarom ook mee!
Bedoel je de VNUS Closure procedure?

Heb ik gehad, laat maar weten of je dit wilde weten..
Bij mij is een ader dichtgelaserd op mijn bovenbeen. Heb het onder plaatselijke verdoving laten doen. Het viel me alles mee. Kreeg allemaal kleine prikjes als verdoving, daarna voelde ik nog wel iets maar toen hebben ze gewoon nog een paar prikken erbij gezet. Daarna kous erom, kon eigenlijk gelijk naar huis. Verder geen last van gehad. Het enige echt irritante vond ik dat je die kous er volgens mij iets van twee weken om moet houden. Toen ie eraf ging was de plek waar gelaserd was blauw. Denk dat dit na twee maanden helemaal weggetrokken was. Ik zou het dus zeker doen! Volgens mij is het een van de minst pijnlijke ingrepen die je kunt krijgen. Succes!
Hoi

ik krijg over 2 weken in mijn linkerbeen eerst de genoemde VNUS. Ik dacht dat ik een sneetje in de lies zou zijn, in de folder staat onder de knie? In de weeken daarna krijg ik zowel links (kuit) als rechts (bovenbeen) een Mülleringreep, waarbij een ader met een soort haaknaaldjes verwijderd wordt.

Ik heb geen idee hoe dit alles gaat voelen. Hoe is het met de pijn, wat voel je ervan, hoe is het daarna, hoelang heb je er eigenlijk nog last van? De verpleegkundige reageerde op die vragen als volgt: iedereen reageert er anders op.

ik ben dus ook heel benieuwd naar ervaringsdeskundigen!!

(Ik zie er stiekem we tegenop).

Hoe is het resultaat??? is het allemaal de moeite waard? Wie heeft of had ook nog andere aderen en verdwijnen die hierna vanzelf (ik hoop 'eindelijk' op kortere broeken/rokjes).
Nou, ik loop met blote benen hoor!

(deed ik vorig jaar ook wel, maar dat voelde toch niet prettig met die blauwe plekken op mijn benen)

Ik heb VNUS in mijn rechterbeen gehad en het resultaat is echt goed! Alle grote, dikke aderen zijn verdwenen. Wel ben ik nabehandeld met spuiten, waarmee nog een paar kleinere plekjes weggehaald zijn. En dan nog zijn er een paar kleinere plekjes blijven zitten. Ik zie ze, maar andere mensen waarschijnlijk niet of nauwelijks.

Ik heb een ruggenprik gehad en vond dat eigenlijk het vervelendste van alles, helemaal geen gevoel hebben in beide benen, brrr. De procedure zelf was ik daar ook echt van onder de indruk.

Napijn viel erg mee, het is wel een paar dagen gevoelig en je moet op de dag zelf ook echt rustig aan doen.

De panty moest ik 2 dagen (en 1 nacht) aan houden, daarna mocht ie uit, heerlijk!

Naderhand heb je prachtige blauwe en zwarte plekken op je benen, die in de loop van de weken weg trekken.

Het sneetje werd bij mij zowel in de lies als bij de knie gezet. Die bij de knie heb ik een heel klein littekentje van.

Tijdens de procedure heb ik trouwens wel soms een vervelend pijnlijk brandend gevoel gehad (logisch als ze je ader aan het wegbranden zijn).
Leuk om de ervaringen te lezen!!!

In de folder die ik mee heb gekregen noemen ze het de EVLT behandeling (endoveneuze lasertherapie).

Via een klein sneetje wordt dan een draadje ingebracht, die arts zei tegen mij dat de eerste prik pijnlijk kan zijn en dat het soms een paar keer moet voor ze goed in de ader zitten en dat ik er niet te gemakkelijk over moest denken.

Hij kon mij idd ook niet echt zeggen hoe pijnlijk (per persoon verschillen ed) ... maar ja het moet toch maar gebeuren, gaat tenslotte niet vanzelf over :(

Maar vind het wel spannend en hoop op een goed resultaat...
Ik ken iemand die spataderen heeft laten behandelen met een soort schuim dat ze inspuiten (geen idee meer hoe dit heet). Zij heeft hierna erg pijn gehad, maar de spataderen waren wel verdwenen.

Nadeel is dat het vaak na een jaar weer terugkomt en het geen blijvend resultaat is.

Haar advies was om deze behandelingen alleen te doen als je echt pijn/last hebt van je spataderen. Puur cosmetisch is zonde, aangezien het uiteindelijk weer terug zal komen.

Wanneer het echt heel erg is, weet ik dat er ook mogelijkheden zijn bepaalde aderen weg te laten halen en/of vervangen door aderen uit ander deel van je lichaam.
quote:pipo79 schreef op 16 juli 2010 @ 14:44:

Bij mij is een ader dichtgelaserd op mijn bovenbeen. Heb het onder plaatselijke verdoving laten doen. Het viel me alles mee. Kreeg allemaal kleine prikjes als verdoving, daarna voelde ik nog wel iets maar toen hebben ze gewoon nog een paar prikken erbij gezet. Daarna kous erom, kon eigenlijk gelijk naar huis. Verder geen last van gehad. Het enige echt irritante vond ik dat je die kous er volgens mij iets van twee weken om moet houden. Toen ie eraf ging was de plek waar gelaserd was blauw. Denk dat dit na twee maanden helemaal weggetrokken was. Ik zou het dus zeker doen! Volgens mij is het een van de minst pijnlijke ingrepen die je kunt krijgen. Succes!Bij mij is het ook zo gedaan. Het heeft heel even pijn gedaan omdat blijkbaar de verdoving nog niet helemaal werkte maar verder niks gevoeld. Ik heb er 2 weken last van gehad en daarna was het klaar. Klein litteken bij mij knie.
quote:Gretch schreef op 17 juli 2010 @ 12:47:

Nadeel is dat het vaak na een jaar weer terugkomt en het geen blijvend resultaat is.

Haar advies was om deze behandelingen alleen te doen als je echt pijn/last hebt van je spataderen. Puur cosmetisch is zonde, aangezien het uiteindelijk weer terug zal komen.

.

Het resultaat is wel blijvend, alleen zal je er altijd weer nieuwe spataderen bij (kunnen) krijgen. Of en hoeveel is afhankelijk van de aanleg die je ervoor hebt, of je een staand beroep hebt, zwangerschappen, etc. Die nieuwe spataderen had je ook gekregen als je de 'oude' niet weg had laten halen, in dat geval had je er dus 2x zo veel gehad.

Als je je benen zo lelijk vindt dat je niet meer met blote benen wilt lopen dan vind ik het cosmetisch resultaat een prima reden om je te laten behandelen. Bovendien stel je hiermee het moment waarop je er echt last van krijgt uit.

Zelf heb ik rond mijn 25e en rond mijn 30e al aderen weg laten spuiten. Een ongevaarlijke en pijnloze behandeling. Alleen lastig dat je een week niet mag douchen en je uiteindelijk 6 weken met die panties liep (tegenwoordig nog maar 2 weken bij deze behandeling).

Na 2 zwangerschappen (waarbij tijdens de 2e wekelijks behandeld door een speciale spataderfysio, vanwege de last die ik ervan had) was vooral mijn rechterbeen erg lelijk en waren de klachten ook blijvend. Nu dus VNUS gehad.

Als er over een paar jaar weer meer lelijke plekken zitten dan laat ik deze weer wegspuiten. Dit was overigens ook een advies van mijn arts, hiermee kan je hopelijk de echt vervelende operaties (complete ader eruit trekken) vermijden..
Al redelijk vroeg (ergens begin 20) begonnen bij mij de eerste tekenen van spataderen te komen. Door de zwangerschappen is dit enorm verergerd. Ik kreeg van die charmante steunkousen aangemeten, wat geen pretje was hoogzomer

Ik haatte die spataderen en droeg dus nooit rokjes met blote benen. Alleen op vakantie, ver van huis. Dat weerhield mensen er niet van te wijzen (letterlijk) naar mijn benen... De huisarts wilde niet doorverwijzen voor een ingreep, omdat de reden cosmetisch was. Uiteindelijk kreeg ik een paar jaar geleden meer last. Rusteloze benen, pijnlijke plekken, en vermoeide benen. Omdat ik de pabo inmiddels deed en dus een 'staand' beroep in het vooruitzicht had, heb ik toch een ingreep laten doen.

Bij mij is de Muller-techniek toegepast, vorig jaar. Eerst werd in de knieholte van mijn rechter been een deel van de ader (een flinke spatader die de ellende veroorzaakte) weggehaald en afgebonden door hechtingen. Denk een cm of 4, dat ze hebben weggehaald. Dat werd plaatselijk verdoofd en was zo gepiept. Ik moest 2 weken een enorme steunkous van enkel tot boven dragen die er idd niet af mocht. Dus douchen met een plastic hoes over mijn been. Ook mocht ik 2 weken niet fietsen en geen zware dingen dragen. Lopen werd juist aangeraden, voor de bloeddoorstroming. Na een week of 6 zijn de spataderen in mijn kuit vervolgens weggehaald. Op 4 plekken, kleine stukjes van 2-3 cm. Dat was ook plaatselijk verdoofd en weer een steunkous, niet fietsen etc. Na weer een maand of 2 zijn de overige spataders weggespoten, op 12 plekken. Toen moest ik weer een steunkous, maar nu voor slechts 1 week.

Je ziet nog steeds wel wat, maar het is een walhalla met wat het was :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven