Kat meenemen?

19-07-2010 14:50 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik denk erover om een kat aan te schaffen. Lijkt me zo heerlijk, wat meer gezelschap in huis. Het is wel zo dat de kat niet naar buiten kan en zal leven in een appartement. Wat zijn jullie ervaringen?
ik weet niet waar je woont, maar ik neem aan dat daar ook heel veel katten zijn. Een lange autoreis (zeker in de hitte) is natuurlijk niet goed voor een kat. Bovendien gelden er regels voor het invoeren van dieren. Soms moeten ze zelfs in quarantaine
Als je binnenkort weer in NL komt kun je hier toch een kat weghalen?

Of ben je maar even in NL?
Hee Jet

Gezellig zo;n poezebeest op je flatje! Vlogens mij hebben ze van airco ed niet zo veel last.

Zijn daar geen poezen?

1tje meenemen vanuit nederlang lijkt me wel veel gedoe. Ik weet natuurlijk niet waar in het buitenland je woont. Maar soms moeten dieren in quarantaine. Dan verblijven ze een bepaalde periode afgezonderd op het vliegveld om te kijken of ze geen enge ziektes ed hebben. Lijkt me erg zielig voor je kat.

Dan kun je er veel beter daar 1 kopen. Of ben je niet van plan om daar lang te blijven?
Woon aan de andere kant van de wereld, in de tropen. En het vervoer zal dan dus per vliegtuig gaan. Helaas zijn er geen katten te vinden waar ik woon, alleen straatkatten.
Waar woon je en waarom schaf je de kat daar niet aan?
kun je geen straatkat adopteren?
Zou de bedoeling zijn in Nederland een kat aan te schaffen, aangezien het een raskat zal worden!

Ik weet al wel dat ze hier niet in quarantaine hoeven, dus dat scheelt wel, zou zielig zijn en zou ik ook niet willen inderdaad.
Dat is helaas niet haalbaar Bababo. Niemand bekommert zich hier om de dieren en ze zijn toch ook niet betrouwbaar op ziekten e.d. Kan ook moeilijk een kat van de straat plukken, zie ze zelfs nauwelijks hier.
Ik zou daar eens met een dierenarts over spreken. Het zou kunnen zijn dat die kat elk jaar inge"nt moet worden tegen de daar gangbare ziekten en aangezien niemand zich daar om katten bekommert , zou ik toch eerst even rondsnuffelen of daar wel een goede dierenarts aanwezig is, die daar voor kan zorgen.

En het houden van een kat in een flatje , is helaas geen excuus en niet voldoende om hem/haar te beschermen.
Verdiep je direct in de importregels van het land waar je woont en in de regels van de vervoersmaatschappij.

Of ze bijv een bepaalde inenting of test moeten hebben.

Ik kwam er nl. veel te laat achter dat ze voor Noorwegen een rabies-inenting en positieve anti-stoffentest nodig hadden en dat ze pas 4 maanden na enting getest kunnen worden.
WTF?
Ik weet wel dat er hier een dierenarts is die de kat kan voorzien van entingen. Een kennis heeft dit eens laten doen.

Wat betreft de regels van import heb ik geen idee, maar ik ga daar eens achteraan, niet geheel onbelangrijk nee!
ook lullig dat die raskat helemaal zal worden geimporteerd terwijl niemand zich om de straatkatten bekommerd. Een straatkat kun je toch ook naar de dierenarts brengen?
ook in de tropen is er iemand die zich bekommert om katten, even zoeken dus, je gaat toch geen kat naar de andere kant van de wereld laten vliegen?
Wellicht kan die dierenarts daar je aan een straatkat helpen die inmiddels onderzocht en gezond bevonden is? Ik zou het persoonlijk juist fijn vinden daar een beestje een beter leven te geven dan vanuit Nederland een raskat in een vliegtuig mee te nemen.
tis niet ondenkbaar dat de kat de reis niet overleeft.
Maar het punt is dat ik juist graag voor een bepaalde raskat wil gaan, een kat die ik altijd heb gehad en ik wil geen andere..
Maar er wordt toch wel vaker met katten gevlogen Meds; je mag ze in elk geval bij je houden op je vliegstoel.
quote:Jett schreef op 19 juli 2010 @ 15:40:

Maar er wordt toch wel vaker met katten gevlogen Meds; je mag ze in elk geval bij je houden op je vliegstoel.echt niet, dieren vliegen in het bagageruim
of heb je een prive-jet?
o, ik zie dat het per maatschappij verschilt
Ik weet niet of ik het juist heb, maar het klinkt mij een beetje in de oren alsof je eigenlijk je beslissing al hebt gemaakt, maar het toch wel zielig vindt voor de kat en nu aan ons toestemming vraagt???

Dat de kat binnen blijft lijkt me niet zo'n probleem, als dit ras daar tegen kan tenminste. Maar hoelang zou het diertje moeten vliegen?
Met een kat vliegen is een hoop geregel en het kost je bakken met geld. Niet alleen het vervoeren, maar ook het invoeren, enten, gezondheidsverklaring, aanschaf van een goedgekeurde kennel, eventuele quarantaine, etc.

Je mag je kat soms inderdaad meenemen de cabine, maar dan moeten ze in een stoffen mandje dat onder de stoel voor je past. Da's dus heel krap. Die mandjes voldoen bovendien niet aan de eisen die de IATA stelt aan het vervoeren van dieren. En die eisen zijn er in het belang van het dier.

Onze kat is twee weken geleden ondanks het summer-embargo als cargo naar de VS gevlogen. Bij aankomst was ze heel ontspannen, maar aan de hoeveelheid haren in de kennel, kon ik wel aflezen dat ze een heleboel stress heeft gehad.

Gelukkig heeft ze het wel overleefd, de vorige keer dat ik een kat meenam, is dat helaas niet goed gegaan En die had ik nota bene bij me in de cabine.
Heeft een raskat in veel gevallen geen specifieke voeding of wellicht geneeskundige zorg nodig die meer ervaren is met dat ras? Ik noem maar wat hoor, heb zelf 2 huis-tuin-en-keuken katten die 16 jaar geleden gewoon in een mandje op de fiets mee naar hun nieuwe huis gingen..

Ik snap (in deze) de wens voor een raskat niet zo. Je situatie (wonen in de tropen en daar de kattensoort die je wilt niet kunnen krijgen) brengt het misschien nou eenmaal met zich mee dat je je wensen moet bijstellen?
Ik zou trouwens ook even opzoeken of de kat die je wilt aanschaffen, wel tegen het klimaat kan. Raskatten en honden met een stompe neus lopen bijvoorbeeld extra risico in een warmer klimaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven