Gezondheid alle pijlers

Neus-tussenschot-herstel-operatie?

02-11-2007 23:23 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi, ik zou graag ervaringen willen lezen van mensen die een herstel operatie hebben gehad wegens een (deels) verdwenen neus-tussenschot. Zelf heb ik nl. nauwelijks neustussenschot vanwege een combinatie van een zwak tussenschot en neusspray-gebruik. Nu heb ik de laatste tijd veel last van bloedneuzen en ophoping van viezigheid in de ontstane ruimte. Nu heb ik gelezen dat dat kan worden hersteld met een stukje kraakbeen-transplantatie vanuit bijv. een been. Maar ik zie erg tegen een operatie en de herstelperiode erna op. Wie heeft ervaringen?
Heb er helaas zelf geen ervaring mee maar als mijn vader het vroeger niet had laten doen zou ik hier nu niet zijn.

Mijn moeder was namelijk de verpleegster van mijn vader.

We hebben het er wel eens over gehad en het schijnt best pijnlijk te zijn maar het heeft bij mijn vader toen veel opluchting gebracht (en zijn toekomstige vrouw)

Ik kan hem helaas niet meer naar zijn ervaringen vragen omdat hij 8 jaar geleden overleden is maar als je er nu zoveel last van hebt zou ik het gewoon doen.

Natuurlijk zal het pijnlijk/vervelend zijn maar het is toch de bedoeling dat je er daarna vanaf ben.
.
Hoi, ik heb geen ervaring met een hersteloperatie van specifiek het neustussenschot. Maar mijn neus is wel eens helemaal aan alle kanten op meerdere plaatsen gebroken geweest en stond zo'n twee cm uit het lood.

Tijdens operatie van ongeveer anderhalf uur onder gehele narcose heeft een chirurg alles hersteld. Alles kon via mijn neusgaten worden hersteld dus ik had geen hechtingen in mijn gezicht. Het was wel nogal een bloederige toestand.

Binnen drie weken was mijn neus volledig hersteld en na de operatie heb ik echt nauwelijks pijn gehad, had zelfs geen paracetamolletje nodig. Niezen enzo is wel een beetje eng, maar ook dat ging na drie weken weer helemaal goed.

Niemand kan aan mijn neus zien dat ik 'm een keer zo erg heb gebroken, ze hebben 'm echt helemaal prachtig (voor zover ie dat al was) gemaakt.

Al met al is het mij echt reuze meegevallen.

Sterkte ermee!
Buttons? Kan ik dan die van Doe Maar toch nog hergebruiken?

Nee, serieus, bedankt voor de reacties tot nu toe.... Maar ik wil nog meer weten, mer ervaringen e.d....... Wie o wie....
@ Vl43inder: in die 1e 3 weken, was het toen erg blauw/dik oid? Kon je al snel werken?
Het gebeurde op een maandag, tijdens het sporten. Nou ja, toen zag ik er uit alsof ik helemaal in elkaar was gebeukt (was niet zo, was echt een sportongelukje) dus toen had ik veel zwellingen en zag alles blauw. De vrijdag daarop konden er pas foto's worden genomen omdat de zwellingen een beetje waren weggetrokken. Diezelfde vrijdag werd ik nog geopereerd (er was toevallig nog iemand met een soortgelijk sportongelukje, dus we konden mooi achter elkaar aan zeg maar).

Na de operatie kreeg ik heel stevige pleisters op mijn neus. Dus niet zo'n gipskapje. Alle zwellingen die ik heb gehad waren van het ongeluk. Na de operatie heb ik geen pijn meer gehad en ook geen zwellingen.

Ik weet niet meer hoe lang na de operatie de tampons uit mijn neus werden verwijderd. Dat was ook niet pijnlijk maar wel indrukwekkend ha ha. Men wat past er veel in mijn neus!

Ik zat toen nog op school (5 ath) en heb eigenlijk alleen de gymlessen van de eerste twee weken overgeslagen. Verder heb ik alleen school gemist op de vrijdag van de operatie. Maar heb wel een beetje rustig aan gedaan. Na het ongeluk ben ik trouwens nog wel twee dagen thuisgebleven maar dat was omdat ik er ook een lichte hersenschudding bij cadeau had gekregen.

Het heeft trouwens nog wel lang geduurd om zonder een raar gevoel in mijn neus een bril te dragen. Daar waar de bril zit was mijn neus heel gevoelig geworden. Niet pijnlijk maar het kriebelde door mijn hele lijf als ik een bril op had, raar gevoel, niet lekker. Dat heeft volgens mij wel een jaar of 6 geduurd. Maar ja, mijn neus lag echt in puin he, ook de buitenkant.

Kijk, je neus heeft niets te houden (als je geen bril draagt), je steunt er niet op, het beweegt niet, enz. Dus rustig aan doen met je neus is eigenlijk heel gemakkelijk. Behalve als je veel moet niezen natuurlijk.

Maar ik moet wel zeggen dat ik op een beetje moeheid na geen last heb gehad van de narcose, dat scheelt natuurlijk ook.
Thx Vl43inder!!
Hoi Cloud.ik heb afgelopen maandag een operatie gehad wqaarbij ze het gat in mijn tussenschot hebben dicht gemaakt,niet echt prettig hoor,a.s woensdag mogen de tampons eruit
quote:marjan40 schreef op 24 november 2007 @ 16:04:

Hoi Cloud.ik heb afgelopen maandag een operatie gehad wqaarbij ze het gat in mijn tussenschot hebben dicht gemaakt,niet echt prettig hoor,a.s woensdag mogen de tampons eruit

hallo marjan40,

ik heb hetzelfde probleem, bij mij komt het omdat ik in een wintersportgebied heb gewerkt, en ik denk dat de droge lucht mijn neus heeft gesloopt aan de binnenkant, daardoor heb ik al 10 jaar korstvorming, die ik steeds verwijder om goed lucht te krijgen, en hierdoor zit er een gat in mijn neusschot. Jij hebt deze operatie laten doen. Kun je me vertellen hoe dit gegaan is, en wat de bijwerkingen en het resultaat was?

Je zou er mij een groot plezier mee doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven