Tandenpoetsen hond is een gevecht

23-07-2010 20:35 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, een gevecht. Hij laat het eigenlijk gewoon niet toe.

Ik heb een hond (cairn terrier) van 10 jaar oud. Hij mag geen brokken (wegens meelmijt allergie) en eet dus alleen maar vlees. Dit zorgt voor veel plak op zijn tanden. Hij krijgt netjes zijn dentastix en heeft zijn flos speeltjes, maar toch is tandenpoetsen nodig.

In het verleden heb ik wel eens geprobeerd zijn tanden te poetsen met een tandenborstel en speciale hondentandenpasta, maar zodra hij mij zag aan komen gingen de kiezen op elkaar en kom je er dus met geen mogelijkheid tussen. Dat heeft dus uiteindelijk geresulteerd in een opname bij de dierenarts. De hond onder narcose en zo zijn tanden schoongemaakt.

Dit wil ik nu voorkomen, maar ik heb geen flauw idee hoe het nu aan te pakken.

Ik ben benieuwd of er mede forumleden zijn met 'moeilijke' honden wat betreft het tandenpoetsen en hoe jullie dit opgelost hebben.
@bronny

Honden leggen de link tussen gaatjes en tanden poetsen echt niet...
Nummerzoveel, dat maakt me heel nieuwsgierig wat voor bijzonder ras jij hebt - want ik heb zoiets nog nooit gehoord. Wel dat dierenartsen vaak het zekere voor het onzekere nemen en alles behalve brokken ontraden. Dat is niet zo gek: zij weten ten eerste niet of mensen die vers gaan voeren zich wel goed ingelezen hebben en geen gekke dingen gaan doen (zoals gebraden kippen voeren of naar verhouding veel te veel spiervlees, bot of orgaan te geven). Ten tweede verdienen ze vaak direct en/of indirect geld aan de verkoop van brokken. En ten derde weten de meeste dierenartsen niet zo gek veel van voer: in de opleiding wordt daar nauwelijks aandacht aan besteed dus de meesten baseren hun kennis vooral op de reclame-uitingen waar de brokkenfabrikanten ze mee bestoken.

Maar dat een specifiek ras niet zou verdragen waar honden en hun voorouders de wolven duizenden jaren, tot hooguit enkele decennia geleden, op hebben overleefd en gedurende de evolutie hun spijsverteringsstelsel op hebben aangepast en ontwikkeld - dat hoor ik voor het eerst.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
@dana

Ik heb een Bullmastiff en die hebben uitzonderlijk sterke kaken. Ze mogen bijv. ook niet deelnemen aan trainingen met pakwerkers omdat ze door de pakken heen bijten.

En los daarvan weet ik dat er een hele discussie is van voor- en tegenstanders van het geven van rauw voer en botten. Mijn dierenarts adviseert natuurlijk brokjes, maar ze hebben geen moeite met rauw voer, muv kip dus. Bij de hondenschool trouwens idem dito, daar raden ze kip ook af voor mijn hond, terwijl die mensen juist voorlichtingsavonden over rauw voer geven en daar een groot voorstander van zijn. En dan nog de boerenwijsheid van mijn opa en zijn buren van vroeger, waabij de boeren hun honden zo ongeveer van alles voerden behalve kip.

Ik heb geen idee of het dan 'waar' of 'niet waar' is. Maar ik acht al deze mensen deskundiger op dit gebied dan mijzelf en ik neem dus het risico met mijn hond niet.
@ draakje29 Je hebt gelijk dat de buitenkant het belangrijkste is, en misschien heb ik het fout opgeschreven, maar hij laat het gewoon niet toe.

en heel gek maar van de Dentastix krijgt hij geen jeuk. Maar misschien omdat deze altijd in de koelkast ligt en zijn brokken niet.

@sunny1 tandplak van dentastix? en ik juist maar denken dat dentastix erg goed is voor zijn tanden. de DA heeft trouwens nog nooit iets gezegd over die dentastix

Ik ga morgen een tandenborstel en tandpasta halen en het weer eens van voor af aan proberen zoals Zespri zegt. en ik zal ook eens gaan kijken naar de ideeën die iedereen gegeven heeft voor ander voedsel.

Bedankt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven