pleegkittens

25-07-2010 15:08 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Mijn vriend en ik zitten er aan te denken om pleegkittens in huis te nemen. Dit zijn kittens (met of zonder moederpoes) van de dierenbescherming die ergens moeten opgroeien.

Je krijgt de kittens dan 12 weken in huis.

We wonen niet heel groot, en hebben 2 konijnen, dus we willen wel graag goed geïnformeerd worden.. Natuurlijk kan de dierenbescherming dit doen, maar ik wil graag weten van andere "pleegmoeders" hoe het ging etc..

Nou vroeg ik mij af of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
Daar gaat wel heel veel tijd inzitten! Ik neem aan dat je ze ook moet flessen e.d.

Lijkt me heel erg leuk, maar ook vermoeiend.
Viva naar de knoppen.
Ja, als er geen moederpoes is moet je ze inderdaad de fles geven!

Vriend zit thuis met een uitkering en dit leek hem leuk vrijwilligerswerk, dus vandaar..
Kittens in huis zijn erg intensief! Als ze eenmaal rond gaan rennen... als je daar tegen kunt, en het niet erg vindt dat ze je meubels kunnen slopen, zeg ik, doen!
Hoi Cookieholic,

In mijn regio wordt dat ook volop gedaan. Misschien kun je via de

dierenbescherming kontakt maken met iemand die het al doet, om te horen wat het precies betekent voor je huis en je dagelijks leven. Zodra de kittens 8 á 10 weken oud zijn of één kilo wegen gaan ze naar het asiel om geplaatst te worden.

Groetjes, Beter Laat
Jaime bedankt voor je reactie! We hebben veel oude meubels, dus dat is opzich niet zo erg! En voor de meubels die wel heel moeten blijven verzinnen we wel iets..!

We hebben voor de konijnen ook hekjes dus ik denk dat we ze daar onze meubels wel een lange tijd mee kunnen redden!

Beter laat, goed idee! Ik denk dat dat wel mogelijk is. (Degene die over de plaatsing van de kittens bij pleeggezinnen gaat is nu op vakantie...) Ik had begrepen dat je ze bij 12 weken moet afstaan, en dan worden ze geplaatst..

Ik heb geen idee hoeveel 10 weken en 12 weken scheelt in de ontwikkeling enzo..
Mijn moeder heeft op dit moment 14 pleegkittens in huis rondlopen. Waarvan er 3 iedere 3 uur geflest moeten worden.

Ik weet niet of je werkt maar zeker in het geval van fleskittens is het niet te combineren met een baan.

Op vakantie gaan in de zomer/lente kan je wel vergeten want dan is het aanbod van pleegkittens heel erg groot.

Het lijkt misschien allemaal heel schattig en leuk maar het is echt een baan van 24/7
ik weet niet waar je woont maar de poezenboot in amsterdam zoekt vrijwilligers en dan kan je ook kittens opvangen.

mijn moeder heeft hier 2 poezen gehaald gister en het zijn echte kattenliefhebbers daar!
Maar wat als je vriend opeens weer een baan zou krijgen. Bijvoorbeeld via een uzk, waarbij hij de volgende dag aan het werk kan en je hebt net 2 kittens die om de 3 uur de fles moeten hebben?
Vanaf 10 weken zie je ze echt groter worden. Ik heb zelf eenmaal een stel drukke kittens gehad, ik zag ze van het ene op het andere moment groeien

Van net-nog-kittens tot kittens in het lichaam van een bijna volwassen kater.

Kwamen er van die miezerige piepstemmetjes uit een flinke kat, dat vond ik toch zo leuk om te horen
Viva naar de knoppen.
Wow 14 pleegkittens is wel veel! Zo veel wil ik er in elk geval niet.. (we wonen ook niet zo groot..)

Ik neem aan dat ze er dan niet zo veel bij je plaatsen als daar de ruimte niet voor is.

Om de 3 uur voeden is geen probleem, (goede oefening voor een baby :P) gezien vriend geen baan heeft, maar een uitkering. Vakanties kunnen we dus ook toch al niet betalen..

Ik realiseer me inderdaad dat het niet altijd heel schattig en leuk is..
quote:stabijtje schreef op 25 juli 2010 @ 16:01:

Maar wat als je vriend opeens weer een baan zou krijgen. Bijvoorbeeld via een uzk, waarbij hij de volgende dag aan het werk kan en je hebt net 2 kittens die om de 3 uur de fles moeten hebben?

We verwachten niet dat hij snel een baan krijgt door meerdere omstandigheden.. Maar inderdaad wel iets om rekening mee te houden! UZK (uitzendkracht?) wordt hij sowieso niet...

Maar hier ga ik wel nog even goed over na denken.. iets verwachten is tenslotte niet dat het ook niet gebeurd!
Zoals beter laat ook al aangaf, laat je eerst goed informeren door de dierenbescherming wat pleegkittens opnemen inhoudt.

Vraag je ook af wat voor financiele consequenties dit eventueel voor jullie zal hebben, moeten jullie de hele verzorging van de kittens zelf betalen (lees aanschaf voer, speeltjes, kosten da omdat er 1 ziek is).

En daarnaast zul je ook je sociale contacten op een laag pitje moeten zetten, vooral met kittens aan de fles.
Of misschien kan je vriend als vrijwilliger in een asiel gaan werken. Daar kunnen ze volgens mij ook altijd wel hulp gebruiken.

Ik vind het wel een mooi initiatief van jullie. Ik heb net woensdag zelf een kitten uit het asiel gehaald.
Stabijntje: De materialen en kosten voor de kittens krijg je van de dierenbescherming.. Al denk ik dat speeltjes daar niet bij zitten, maar dat vind ik niet erg..
Vrijwilligers in het asiel hebben ze genoeg, behalve op de zaterdag ochtend.. Dit zag hij niet zo zitten..

Maar inderdaad, je haalt wel een hoop zorg in je huis, heel mooi, maar waarschijnlijk ook lastig.

Ben wel bang dat we het (ondanks er goed over na gedacht te hebben..) het overschatten..
Ok, dat scheelt dan al weer in jullie eigen budget. Zelf heb ik geen idee hoe het werkt om als opvang voor kittens te fungeren. Maar dit was gewoon 1 van die vragen die bij mij opkwam.

Zo zullen er waarschijnlijk wel meer vragen zijn van jullie kant, dus schrijf elke vraag op die bij je boven komt, zodat je later goede informatie kunt vragen.
Wel jammer dat je vriend dit niet op zaterdagochtend wil doen....

Als je ze thuis opvangt dan moet je er 24/7 voor klaarstaan. Dan kun je ook niet zeggen ik ben moe, ik wil uitslapen oid.
Stabijntje: Het ging er ook niet om dat het vroeg oid was hoor! Hij wilde eigenlijk dan liever wat meer uur dan alleen op zaterdag... Ik heb ook gezegd dat het dan misschien wel uitgebreid kon worden, maar dit leek hem meer wat...

Hij houdt er niet van om tussen veel mensen te zitten, dus hij vindt het juist prettig dat het in ons eigen huis is..

Goed idee om de vragen op te schrijven!
Hij zal dan eerder tussen veel kittens en katten zitten :-)

Maar gelukkig goed om te horen dat het niet te maken heeft met het vroeg moeten opstaan.....

Toch denk ik dat het wel een goede zet zou zijn geweest om alvast te starten als vrijwilliger, dan kun je meteen laten zien hoe gedreven je bent en kunnen ze je ook aan het werk zien met de beestjes. Dus hoe je met ze omgaat.
Leuk!

Wij denken er ook heel hard over, niet voor dit jaar maar voor volgend jaar dan.

Misschien kan je eens op kattenplaza informeren... daar zitten veel mensen die kittens opvangen.

Ik heb vorig jaar mijn kittens bij de kittenopvang van de dierenambulance Helmond gehaald
leuk..gewoon een keer proberen.zeg ik.....
Stel jullie gaan er toch voor en je hebt straks een aantal kittens rondlopen.

Informeer ook goed vantevoren wat er met de kittens gebeurt, mochten jullie, om welke reden dan ook, het niet meer zien zitten. Kunnen deze kittens dan naar een ander pleeggezin of zul je ze toch die maximale 10 weken moeten verzorgen?
Hoi Cookieholic,

Wij (man en ik) zijn al jaren een zogenaamde "poezenmoeder" voor een dierenasiel en vangen thuis zwerfkittens op. Soms samen met moederpoes, maar meestal worden ze zonder moederpoes gevonden.

Wij hebben ervoor gekozen om kittens (zonder moederpoes) alleen vanaf 5-6 weken in huis te nemen. Vanaf 5-6 weken kunnen ze net zelfstandig eten. Meestal voed ik ze dan wel nog bij met speciale kittenmelk, een soort vervangende moedermelk. Kittens die om de 2-3 uur gevoed moeten worden, is voor ons praktisch gezien niet haalbaar.

Alles wat we nodig hebben zoals eten, ontwormingsspul, anti-vlooi, extra kattenbak etc. krijgen we van het dierenasiel.

Als de kittens ziek worden, kunnen we kostenloos bij de dierenarts van het asiel terecht.

Speeltjes en extra lekkernijen koop ik gewoon zelf.

De enige "maatregelen" die wij in huis nemen, is onze bank afdekken met oude dekens, zodat ze de bank niet stuk kunnen krabben.

Verder sneuvelt er wel eens iets en kittens zijn toch een beetje slopertjes, maar dat hoort er een beetje bij vind ik.

Op dit moment hebben we 4 kittens van 8-9 weken in huis. Ze zijn nu ruim 3 weken bij ons en het is enorm leuk om te zien hoe goed ze opgeknapt (toen ze bij ons in huis kwamen waren ze vies, zwak en verwaarloosd) zijn en zich ontwikkelen.
He Bucksie!

Bedankt voor je (waardevolle) reactie! Goed om te lezen dat je dus zelf ook 'wensen' kunt doorgeven mbt de leeftijd van de kittens..

Stabijntje: Goede toevoeging, daar hadden we het net zelf ook over.. Maar goed, niet dat we er maar zo vanuit moeten gaan dat ze elk moment terug kunnen, denk niet dat ze daar heel erg blij mee zijn...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven