recept kwarktaart

26-07-2010 18:34 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil wel eens een kwarktaart bereiden zonder gebruik te maken van zo'n pakje van dr. Oetker. Ik heb al wel gezocht op het forum, maar nog niet echt gevonden wat ik zoek. Het liefst één met fruit.

Recepten voor mon-chou taart zonder pakje zijn overigens ook welkom !
Ik heb laatst citroenkwarktaart gemaakt met een bodem van café noir. Als vers fruit, gele en groene kiwi, aardbeien en rode bessen. Bij interesse zet ik hem neer, moet nu weg. De taart eraf sporten.
anoniem_90367 wijzigde dit bericht op 26-07-2010 18:37
Reden: s-je teveel
% gewijzigd
Mjamm, die klinkt wel erg lekker! Recept is dus welkom.

Ben sowieso al lichtelijk verslaafd aan Café Noirtjes!

Sport ze dan maar!
http://www.smulweb.nl/114 ... ecept/Citroen-kwark-taart

recept van smulweb, met bastognekoekjes. Kan ook wel vervangen worden door café noir.
http://www.kookjij.nl/recept-kwarktaart-met-vers-fruit

citroenkwarktaart met vers fruit
Jaaaaaaaaaah, bodem van bastognekoeken, mmmmmmmmmmm
http://www.smulweb.nl/112 ... ecept/Aardbeienkwarktaart

met verse aardbeien
Dit recept gebruik ik altijd. Het stukje met de gelatine is een beetje tricky, maar verder goed te doen. De meeste mensen vragen om een tweede stuk De jam kun je natuurlijk vervangen door vers fruit.

Kwarktaart.

Benodigdheden:

10 gr. Boter voor het invetten van de bakvorm

Voor het deeg: Voor de vulling:

4 eieren 10 blaadjes witte gelatine

4 eetlepels heet water 4 eierdooiers

125 gram suiker 60 gram suiker

1 zakje vanillesuiker 1 zakje vanillesuiker

75 gram bloem 1 kg. magere kwark

50 gram maïzena 3 eetlepels citroensap

1 mespuntje bakpoeder geraspte citroenschil

geraspte citroenschil iets zout

½ liter slagroom

170 gram gelei of jam (naar verkiezing)

Werkwijze.

Voor het deeg:

1. Springvorm (28 cm.) invetten, oven op 180° C.

2. Eieren scheiden (oppassen dat er volstrekt geen eidooier bij het eiwit komt), eiwitten stijfkloppen.

3. Mix de eierdooiers met heet water, suiker en vanillesuiker tot een schuimige crème (5 à 10 min. mixen).

4. Leg de eiersneeuw op de crème, zeef daarboven het bloem, de maïzena en het bakpoeder, en voeg de geraspte citroenschil toe.

5. Deze ingrediënten luchtig door elkaar scheppen (vooral niet mixen) tot een homogene massa is ontstaan, en giet het beslag in de bakvorm.

6. In de oven iets onder het midden, 30 à 40 minuten.

Voor de vulling:

1. Gelatine ± 15 minuten weken in ruim koud water.

2. Roer de eierdooiers met de suiker en de vanillesuiker tot een schuimige crème, en voeg vervolgens de kwark, citroenschil, citroensap en zout toe. Goed doorroeren.

3. Knijp de gelatine uit en los deze op in heet water (handig is de magnetron: gelatine uitknijpen, in een kom doen, beetje warm water uit de kraan toevoegen en 15 seconden in de magnetron op volle kracht).

4. Roer de wat afgekoelde gelatine door de kwarkmassa.

5. Zet dit in de koelkast tot het lobbig wordt.

6. Klop de slagroom stijf (met suiker naar smaak en eventueel nog een zakje vanillesuiker) en schep die door de kwarkmassa.

7. Snij de taartbodem 1x middendoor en leg de onderste helft in de springvorm.

8. Bekleedt de rand met aluminiumfolie, verdeel de jam over de taartbodem en daarop het kwark/slagroommengsel. Leg de andere helft van de taartbodem er bovenop en druk deze iets aan.

9. Zet de taart minimaal 6 uur in de koelkast en bestrooi deze tenslotte met poedersuiker.
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=8510&rq=kwarktaart

Deze maak ik vaak, is erg lekker. Wat ik ook wel eens doe is citroenkwark gebruiken en dan een reep chocola in hele kleine stukjes hakken en dat door de kwark heen doen ipv aardbeien.
Monchoutaart maak ik altijd zo:

200 gram bestongnekoekjes

150 gram roomboter

200 gram monchou

1/4 liter slagroom

150 gram (basterd)suiker

1 blik kersen/aardbeien vulling

Bakpapier

Springvorm bekleden met bakpapier.

Koekjes fijnstampen en in de springvorm doen.

Boter smelten. Giet de boter over de koekjes en stamp het aan met een lepel. Gelijkmatig verdelen over de bodem.

Monchou en suiker mengen, goed prakken met een vork.

Klop de slagroom stijf.

Monchoumengsel en slagroom mengen

Dit mengsel over de koekjesbodem scheppen en gladstrijken.

Verdeel de vlaaivulling over de taart en zet hem een paar uur in de koelkast.

(bron: Annie M.G. Schmidt kookboek)
Je kan ook een "cheesecake" maken, dit is wel een wat zwaardere taart dan de luchtige kwarktaart die niet in de oven hoeft. Als je op google: philadelphia cheesecake warme bereiding intypt kom je waarschijnlijk op de website van de roomkaasfabrikant en kan je het recept nalezen.

Ook kan je goedkopere roomkaas erin doen, je hebt volgens mij 2 pakjes nodig.

Niet moeilijk en superlekker! Eventueel met extra citroensap/sinaasappelsap en dungeraspte schilletjes van citroen of sinaasappel. Beetje rode aardbeiensaus of kersenvulling eroverheen.....MMM

p.s. ipv mariakoekjes: bastognekoek!
Zooo even op en neer naar de bieb en al zoveel lekkere recepten! Thanx!

Heb even op de site van Philadelphia gekeken, en daar staan sowieso superlekkere recepten, ook voor koude bereiding. Heb net toch uitgebreid avondeten op, maar heb nu sterk de neiging naar de supermarkt te rennen en iets in elkaar te flansen! Pitamannetje zal het wel erg vervelend vinden dat ik nu van alles ga uitproberen .

Mango82, dat Monchou taart zonder pakje dus blijkbaar ook zo simpel is! klinkt ook erg lekker met die bastognekoekjes.
Dit is mijn monchou recept, heb het ooit ergens op het internet gevonden en meerdere mensen hebben mij al om het recept gevraagd:

Monchou Taart

Ingrediënten (voor een taart voor 8 personen)

voor de bodem:

- 200 gram volkoren biscuitjes

- 150 gram roomboter

voor de vulling:

- 200 gram monchou ( = 2 kleine pakjes, niet uit een kuipje!)

haal dit ruim op tijd uit de koelkast zodat het op kamertemperatuur kan komen!

- 85 gram witte basterdsuiker (origineel recept zegt 75 gram, maar ik hou van iets zoeter)

- 2 zakjes vanillesuiker

- 250 ml slagroom, hou dit goed koud in de koelkast

- 1 zakje klopvast

- 1 blik kersenvlaaivulling (jonkerfris)

Springvorm van 24 cm

Bekleed een springvorm van 24 cm met bakpapier. Maal de biscuitjes fijn tot ongeveer paneermeel dikte. Smelt 150 gram roomboter in een pannetje en giet dat bij de biscuitjes. Meng dit goed en verdeel het over de bodem van de springvorm, druk het aan met de bolle kant van een lepel en zet de springvorm in de koelkast.

Meng in een kom de monchou met de basterdsuiker met een vork. Als de monchou niet meer helemaal massief is doe je er ongeveer 5 eetlepels ongeklopte slagroom bij. Roer dit tot een homogeen mengsel. Klop in een andere kom de rest van de slagroom stijf en voeg al kloppende de vanillesuiker en klopvast toe. Meng de geklopte slagroom dan rustig met een lepel door het monchou mengsel om het zo luchtig mogelijk te houden. Verdeel het slagroom/monchou mengsel dan over de biscuitjes bodem en zet het een uurtje in de koelkast om op te stijven. Vervolgens verdeel je de kersenvlaaivulling over de monchou taart en zet je het geheel nog minstens 1 uur in de koelkast.
Semper ubi sub ubi
Idreamofgenie: zo maak ik mijn monchoutaart ook. Komt het recept niet van de AH-site?
...
Heb net mijn laptop terug en bestanden (op cd-rom) nog niet opnieuw geinstalleerd. Door paar dagen weg waarschijnlijk weekend pas tijd om recepten te plaatsen, maar ik houd je topic in de gaten en ga m'n best doen de mijne op te snorren.

Btw, bastognebodem vind ik persoonlijk veel te zoet en te overheersend. Dan liever (volkoren)biskwie of nog lekkerder de zakjes bodem van *naam even kwijt*.

Kom nog terug op het topic met recepten!
http://www.smulweb.nl/578508/koken/rece ... kwarktaart

Deze is met cafe noir. Ik heb hem zelf zonder taartgelei gemaakt want daar hou ik niet van. En dan geel/groene kiwi, rode bessen en aardbeien maar kan natuurlijk met vanalles.

Hij was echt heel erg lekker!
@queenie, hij komt niet van de ah site, het was een persoonlijke kookblog ofzo, dat weet ik nog wel. Maar volgens mij is het best een algemeen recept (en erg lekker ), dus het kan best zijn dat meerdere mensen hun monchoutaart zo maken.
Semper ubi sub ubi
Ik heb net de citroen taart met café noir koekjes gemaakt en het ging goed, tot ik de gelatine bij het kwark-slagroom mengsel deed, dat stolde en nu zitten er allemaal plastic bolletjes in mijn taart. Hoe had ik dat kunnen voorkomen?

Ik was heel enthousiast begonnen maar ga volgende keer toch maar weer voor dr. Oetker..
ow nee, wat jammer!

gelatine moet je in koud water weken en dan bij van de kook af (vers) citroensap en water roeren (heel goed) dan laten afkoelen en dan pas door kwark-slagroommengsel. Heel goed blijven roeren. BIj mij ging het goed. Geen idee waar het verder aan kan liggen.... Moet je nu een kale bodem eten?
Ik heb even gegoogeld, ik had het kwark slagroom mengsel zolang in de koelkast gezet en dat is het blijkbaar geweest, toen was het te koud.

Maar om het helemaal compleet te maken is de taartfix ook al gestold voor ik klaar was dus het ziet er niet uit. Nou ja, het was maar voor het lekkere en niet voor een verjaardag ofzo dus ik ga 'm gewoon aansnijden en opeten (en ik begin er nooit meer aan. )
Nou JoniJoni, Weet ik in ieder geval waar ik op moet letten als ik de citroenkwarktaart ga maken. Altijd fijn, een proefkonijn

Ondertussen ben ik bezig met deze taart

Staat nu in de koelkast, ben zeer benieuwd. Mede omdat het recept niet helemaal duidelijk is. Bij de ingredienten staat 300 gram frambozen, in het recept 400 gr. Had nu 100 gram te weinig. Na een blik op mijn fruitschaal besloot ik dan maar een nectarine erbij te doen. Nou nog anderhalf uur wachten...
quote:thee schreef op 26 juli 2010 @ 19:41:

Heb net mijn laptop terug en bestanden (op cd-rom) nog niet opnieuw geinstalleerd. Door paar dagen weg waarschijnlijk weekend pas tijd om recepten te plaatsen, maar ik houd je topic in de gaten en ga m'n best doen de mijne op te snorren.

Btw, bastognebodem vind ik persoonlijk veel te zoet en te overheersend. Dan liever (volkoren)biskwie of nog lekkerder de zakjes bodem van *naam even kwijt*.

Kom nog terug op het topic met recepten!kruimelbodem van Baukje!
Nou de frambozentaart van de 'philadelphia-site' was een succes! De bodem moest ik maken van lange vingers, en waarschijnlijk omdat we hem vandaag pas aten was deze iets te vochtig. Maar dit deed niet af aan de smaak. Een aanrader! Volgende taartproject: de citroenkwarktaart mét café noirs! (maar eerst even deze laten zakken, en er staat trouwens nog een stuk in de koelkast)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven