lpg tanken in duitslang
maandag 26 juli 2010 om 19:53
hoi allemaal,
ik hoop dat iemand mij kan helpen..
over 2 weken gaan wij met de auto op vakantie naar italie.
onze auto rijd op gas...
kan iemand mij vertellen of dat te doen is met het tanken in duitsland, oostenrijk en italie??
en ik weet dat je bij de anwb een boek kan kopen voor ¤25,-
maar dat vind ik echt best duur
alvast bedankt!
groetjes Kim
ik hoop dat iemand mij kan helpen..
over 2 weken gaan wij met de auto op vakantie naar italie.
onze auto rijd op gas...
kan iemand mij vertellen of dat te doen is met het tanken in duitsland, oostenrijk en italie??
en ik weet dat je bij de anwb een boek kan kopen voor ¤25,-
maar dat vind ik echt best duur
alvast bedankt!
groetjes Kim
maandag 26 juli 2010 om 20:00
maandag 26 juli 2010 om 20:03
Vroegâh (let op: oma vertelt!) was door Europa reizen met een auto op LPG nog best een avontuur! Je had allerlei verloopnippels nodig want het NL-systeem was natuurlijk weer niet iets dat overal gebruikt werd. En het was ook zoeken naar een tankstation dat LPG verkocht. Want i.vm. ontploffingsgevaar mocht (mag?) zo'n tankstation bijv. niet vlak bij woonhuizen staan dus veel tankstations verkochten het niet. Ook handig: de buitenlandse benamingen voor LPG. Want LPG staat dan wel voor Liquid Petroleum Gas, maar zo'n internationale uitdrukking standaard in alle landen gebruiken? Nope, dat was er niet bij.
Misschien toch dat boek maar kopen Of iig de ANWB bellen of dat met die nippels, tankstations en benamingen nog steeds zo is.
Misschien toch dat boek maar kopen Of iig de ANWB bellen of dat met die nippels, tankstations en benamingen nog steeds zo is.
Iets anders
maandag 26 juli 2010 om 20:20
maandag 26 juli 2010 om 21:17
Wij zijn afgelopen juni naar Italie geweest.
In Duitsland was lpg tanken geen probleem. Zou wel zelf de nippels meenemen (ze hebben ze niet altijd en vaak moet je ook borg betalen).
In Zwitserland hebben ze zo goed als geen LPG (op heen weg bij station net na de gothardtunnel, verder nergens, terug nergens).
In Italie hebben ze het langs de snelweg regelmatig (dus als je niet tot het laatst doorrijdt, is het geen probleem)
In Italie moet je opletten, LPG mag alleen met bediening, dus alle zelfbedieningsstations hebben geen LPG, en bediening is vaak 's middags dicht.
Meeste kans dus langs de snelweg.
In Italie is het GPL
In Duitsland was lpg tanken geen probleem. Zou wel zelf de nippels meenemen (ze hebben ze niet altijd en vaak moet je ook borg betalen).
In Zwitserland hebben ze zo goed als geen LPG (op heen weg bij station net na de gothardtunnel, verder nergens, terug nergens).
In Italie hebben ze het langs de snelweg regelmatig (dus als je niet tot het laatst doorrijdt, is het geen probleem)
In Italie moet je opletten, LPG mag alleen met bediening, dus alle zelfbedieningsstations hebben geen LPG, en bediening is vaak 's middags dicht.
Meeste kans dus langs de snelweg.
In Italie is het GPL
maandag 26 juli 2010 om 22:30
Wij zijn een aantal jaren terug op vakantie geweest naar Zwitserland met een auto met LPG tank. Tanken in Duitsland langs de snelweg was redelijk te doen. Meestal langs de snelweg en een tankstation was van de snelweg af binnen 5 min rijden.
In Zwitserland daarentegen zijn er amper LPG tankstations te vinden. We zijn een aantal keer bij een camperhandelaar geweest die een LPG-automaat had staan en zich verbaasde over personenauto's die op LPG rijden.
Maar een auto die op LPG rijdt heeft toch ook een benzinetank? Die iig ook maar volgooien.
We hadden op een (Duitse?) website de adressen waar LPG tanken mogelijk was gevonden en die lijst meegenomen.
In Zwitserland daarentegen zijn er amper LPG tankstations te vinden. We zijn een aantal keer bij een camperhandelaar geweest die een LPG-automaat had staan en zich verbaasde over personenauto's die op LPG rijden.
Maar een auto die op LPG rijdt heeft toch ook een benzinetank? Die iig ook maar volgooien.
We hadden op een (Duitse?) website de adressen waar LPG tanken mogelijk was gevonden en die lijst meegenomen.
maandag 26 juli 2010 om 22:32
Ah, even googlen levert deze site op: http://www.gas-tankstellen.info/menu.php?language=nl_NL
Volgens mij hebben wij die toen ook gebruikt.
Volgens mij hebben wij die toen ook gebruikt.
dinsdag 27 juli 2010 om 07:50
in Oostenrijk heb je er maar weinig, dus inderdaad even googlen op " LPG Tankstellen Österreich", dan krijg je een link van de oostenrijkse anwb, de ÖAMTC.
Voor Duitsland inderdaad via d ADAC (LPG, Flüssiggas of Autogas).
Valt mij op dat Nederland al best veel LPG autos heeft, hier in AT zie je dat nog maar heel weinig.
Voor Duitsland inderdaad via d ADAC (LPG, Flüssiggas of Autogas).
Valt mij op dat Nederland al best veel LPG autos heeft, hier in AT zie je dat nog maar heel weinig.
vrijdag 30 juli 2010 om 00:29
zaterdag 31 juli 2010 om 12:37
Verloopnippels heb je nog steeds nodig.
In Duitsland kun je steeds beter LPG tanken, zeker langs de snelweg. In mijn autoboek staan de tankstations aangegeven, en de stations waar je LPG kunt krijgen hebben een andere kleur. Erg praktisch, misschien is heto ok zo in jouw wegenboek?
Let alleen heel erg goed op: In Duitsland wordt aardgas erg gepromoot en dat is niet hetzelfde als LPG! Dus geen Erdgas/CNG tanken, alleen Autogas of LPG.
In Italie konden wij dit jaar nergens LPG vinden (Noord-Italie). Oostenrijk wel en het is daar nog relatief goedkoop ook.
In Duitsland kun je steeds beter LPG tanken, zeker langs de snelweg. In mijn autoboek staan de tankstations aangegeven, en de stations waar je LPG kunt krijgen hebben een andere kleur. Erg praktisch, misschien is heto ok zo in jouw wegenboek?
Let alleen heel erg goed op: In Duitsland wordt aardgas erg gepromoot en dat is niet hetzelfde als LPG! Dus geen Erdgas/CNG tanken, alleen Autogas of LPG.
In Italie konden wij dit jaar nergens LPG vinden (Noord-Italie). Oostenrijk wel en het is daar nog relatief goedkoop ook.
..
zondag 1 augustus 2010 om 21:00
Wij zijn net terug van 2 weken door Duitsland, Zwitserland en Italië (Rome) rijden en we hebben praktisch alles op LPG gedaan. Is prima te doen, wel heb je vaak een speciale nippel nodig, maar die is niet duur en bij de tankstations te koop. We hebben alleen sommige stukken in de bergen op benzine gereden, omdat je dan net even iets meer kracht hebt met de auto. We hebben ook gewoon in parkeergarages geparkeerd, dat was nergens een probleem. Let in Duitsland wel op, dat je niet Erdgas gaat tanken, dat verkopen ze op sommige stations ook, maar daar loopt je auto niet zo lekker op 
Fijne vakantie.
Fijne vakantie.