Op en leeg

17-07-2010 19:41 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Daar gaat ie dan, voor het eerst een eigen topic. Spannend, maar ik moet dit van me af schrijven en ik kan wel een steuntje in de rug gebruiken.

Afgelopen donderdag ben ik ingestort. Sinds vrijdag kan ik amper eten en bevind ik me in een constante staat van paniek. Ik hyperventileer dus heb het benauwd en heb hartkloppingen. Langer dan een uur vooruit denken durf ik niet, want dan worden de klachten erger. Ik ben bang dat ik overspannen ben...

Hoe komt dat? Ik heb een hele drukke baan waarbij ik al ruim een jaar op mijn tenen moet lopen om alles draaiende te houden. Dit komt mede doordat mijn andere collega's en mijn manager het niet meer aankonden/kunnen. Ik ben daar flink voor beloond, maar een financiële verhoging neemt de spanning niet weg, ik heb alleen maar het gevoel me nog meer te moeten bewijzen.

Naast mijn werk is er privé ook een en ander gaande. Ik ben 8 jaar geleden verkracht en ben eigenlijk pas een half jaartje geleden gaan zien dat ik dit bij lange na niet verwerkt heb. Alleen door de druk op werk en een hoop andere smoezen heb ik nooit aangeklopt bij de huisarts en een psycholoog.

Daarnaast is er een ongeval geweest in mijn familie dat emotioneel veel met me doet. Maar ook met mijn ouders. Als oudste kind probeer ik het voor hen makkelijker te maken door dingen uit handen te nemen...

En kijk nu... nu zit ik zelf thuis. Ik begin soms spontaan te huilen en krijg geen hap door mijn keel.

Maandag ga ik gelijk naar de huisarts, daar was ik vrijdag niet toe in staat. Het voelt alsof ik gefaald heb. Ik kon toch altijd alles wel aan, hard werken levert me een leuke carrière op en privé kunnen mensen altijd op me bouwen... Ik ben die vrouw die intelligent, mooi, lief en zorgzaam is.

Maar nu kan ik niks meer. Ik zit nu alleen thuis en ik voel me helemaal op en leeg. Ik kan niet zomaar naar mijn ouders want ik durf op deze manier niet de auto in. Mijn vader is door zijn rug gegaan, dus ze kunnen me ook niet ophalen. Mijn beste vriendin is op een festival. Die heeft al zoveel meegemaakt dat ik haar een leuke dag gun. Andere vriendinnen zijn op vakantie.

Ik zoek hier dus wat aanspraak en misschien wat goede tips hoe ik hier weer uit kan komen.
Goedemorgen,

Al weer zo lekker geslapen?

Jouw slaapmiddel heb ik niet gehad. Ik heb verschillende dingen geprobeerd en op een gegeven moment zei de huisarts dat ik me er maar bij neer moest leggen. Nu ik niet meer werk heb ik er minder moeite mee. Als ik nu niet slaap raak ik niet meer gestrest omdat ik de volgende moet werken. Ik slaap dan overdag een uurtje.

Lekker, wandelen met de hond. Dan voelt het niet zo nutteloos. Ik voel me vaak zo alleen tussen alle mensen met honden.

Wat ik ook vaak doe is boodschappen doen in een ander dorp. Dan loop ik niet voor niets en ben ik direct van die vervelende boodschappen af.

Ik ben gisteren even naar een groot winkelcentrum geweest. Het katteneten was er super goedkoop dus ik heb even filnk ingeslagen. 's avonds een stuk gelopen en daarna een filmpje gekeken.

Vandaag een stuk varen. Heerlijk met een boekje hopenlijk in de zon.

Kun jij de nog concentreren op een boek? In het begin kon ik echt nog geen 3 bladzijdes achetr elkaar lezen. In die tijd las ik veel tijdschriften. Korte stukjes gaat dan beter.

Jij nog plannen voor vandaag?
Hi Goof, lief dat je reageert en ik ben blij dat je wat tips uit dit topic kan halen! schroom ook niet om mee te schrijven en je verhaal te doen he. Mij helpt het echt, met z'n allen weten we meer dan één!

Rendiertje, ik heb weer goed geslapen. Vandaag ook weinig last van de nasleep van de pillen. Ik ben zelfs al aangekleed.

Oef ja, dat lezen... 2 bladzijden, naar binnen lopen, weer naar buiten, weer 2 bladzijden en ga zo maar door. Ik merk dat ik vooral 's avonds pas rust heb om te lezen. Als ik écht niets meer hoef.

Vanmorgen bood iemand spontaan aan om me mee te nemen naar Amsterdam. Niet te lang, maar gewoon om er even uit te zijn. Het gevoel is dubbel, al die mensen zie ik nog niet erg zitten. Maar degene die bij me is, brengt mij altijd veel rust, dus ik wil het toch proberen. Waarschijnlijk ben ik vanmiddag plat af, maar dat maakt niet uit. Ik word op sleeptouw genomen, hoef zelf helemaal niks, en word weer netjes thuis gebracht.

Ik herken trouwens die doelloosheid tussen de hondenbezitters wel rendiertje Maar ik trek me er steeds minder van aan.

Veel plezier met varen rendiertje! Dat lijkt me ook heerlijk!
Hoop dat je een fijne tijd in Amsterdam hebt! Al ben je er maar een uurtje uit, dan geeft vast een goed gevoel.

Verder natuurlijk weer een
Olijf, ik weet dat het moeilijk is om zo te denken, maar je hoeft ook echt even niets te hoeven.

leuk gehad in A'dam?
"ik ben het, Barbabelladingdong"
En hoe was je dagje in Amsterdam? Heb je kunnen genieten?

En hoe is het met de moeheid? Extra moe zijn is toch niet heel erg als je er iets leuks voor hebt gedaan?

Nog plannen voor vandaag?
Goeiemorgen!

Ik heb een hele leuke dag gehad gister. Heb spullen gekocht voor mijn vakantie (3 weken Indonesië in september). Ik was wel helemaal op toen ik thuis kwam. Gelukkig is die vriend gebleven en terwijl ik even lag te slapen heeft hij gekookt.

Vannacht heb ik geprobeerd zonder pillen te slapen omdat ik het toch niet prettig vind. Nou, dat was geen succes. Ik heb nog erg lang liggen piekeren en malen en was weer vroeg wakker. Vannacht maar weer een pilletje nemen.

Voor vandaag heb ik niet echt plannen. Wil mijn nieuwe wandelschoenen even testen. Ik merk dat ik echt per dag moet kijken wat ik doe. Iets plannen voor morgen of overmorgen levert al stress op, dus dat doe ik niet.

Verder wil ik weer even stofzuigen (lang leve de katten) en mijn bed verschonen. Dat zijn de taakjes van vandaag. Al het extra's is leuk meegenomen.
Ik ben net gebeld door de psycholoog die via mijn werk geregeld is. Ik kan woensdag op intake komen, dus dat is al snel!

Het klonk als een hele aardige mevrouw, dus ik ga er gewoon voor. Mocht ik er geen goed gevoel bij hebben na het eerste gesprek, dan probeer ik de psycholoog via de huisarts te benaderen.
Zo dat is snel Olive! Al denk ik wel dat dit bij psychologen via het werk altijd sneller gaat.

Hoe voel je je verder? Word je al wat rustiger?

Hier gaat het redelijk goed. Gisteren even een relax dagje genomen. Lekker in de tuin gelegen. Verder zijn mijn zus en mijn broer op visite geweest (dit is heel bijzonder aangezien die bijna nooit komen). Het was dus wel een geslaagd dagje.

Fijne dag vandaag! Nog plannen?
Hé Rendiertje goedemorgen!

Snel he die psycholoog. Ben er erg blij mee en hoop dat het klikt.

Ik voel me heel redelijk. Het gaat met ups en downs. De avonden zijn moeilijk merk ik, omdat ik dan alleen thuis ben en ga zitten piekeren.

Heb 2 nachten zonder pillen geprobeerd te slapen, maar dat was geen succes. Dus vannacht maar weer op een pil geslapen. Zit nu een beetje bij te komen.

Vandaag vieren mijn tante en nichtje hun verjaardag, maar weet niet of ik het aankan om te gaan. Ik zie op tegen alle vragen en mensen die me gaan betuttelen. Mijn familie is heel erg lief en we zijn heel hecht, maar de daaruit voortvloeiende betutteling werkt op mijn zenuwen nu. Moet sowieso de auto in, en dat is wat eng met de combinatie van slaappillen en AD in mijn bloed.

Ik kijk wel even hoe ik me vanmiddag voel.

Nu eerst rustig wakker worden met het forum en koffie.

Wat leuk dat je broer en zus zijn geweest! Hebben jullie het gezellig gehad?

Nog plannen voor vandaag?

Fijne dag in ieder geval!
Geen familiebezoekje voor mij, maar uitwaaien op het strand en dan naar de Bios. Uitnodiging uit onverwachte hoek, dus erg leuk!
Hey,

Leuk zo onverwachts dagje uit! Was het gezellig? Welke film ben je geweest?

Naar verjaardagen gaan vind ik erg moeilijk. De laatste tijd ga ik of heel even of helemaal niet. Het kost meer energie dan dat het opleverd. Aangezien ik mijn energie goed kan gebruiken ga ik alleen als de jarige heel dicht bij mij staat.

Zaterdag heb ik ook een verjaardag. Dit is elk jaar een groot tuinfeest. Dit jaar moeten ze het denk ik zonder mij doen. Ik vind het wel vervelend dat mijn man dan alleen moet gaan en dus niet kan drinken. Maar ik kies toch even voor mijzelf.

Vanmiddag naar de psych. Ik hoop zo dat het droog blijft. Ik moet 25 minuten fietsen :(
He goedemorgen!

Ik ben gister naar Shrek (3D) geweest. Was een heerlijke film om te kijken, lachen en niet teveel na te denken. Daarna lekker gegeten op het strand (hoewel het niet warm was, was het heerlijk). Heb een erg leuke dag gehad!

Wat vind je moeilijk aan verjaardagen Rendiertje? Het gezellig en sociaal moeten doen (terwijl je je helemaal niet gezellig en sociaal voelt)?

Krijg je van je man wel steun in deze moeilijke tijd?

Ik ga hard voor je duimen dat het droog blijft! Hier is het grijs en grauw, niks aan...
Leuk hé die kinderfilms. Ik ben pas naar toy story 3 geweest. Was ook al zo leuk. Zo te horen heb jij een leuke dag gehad.

Vroeger gingen wij bijna elke week naar scheveningen. Filmpje pakken en lekker langs het strand wandelen. Tegenwoordig kom ik er nooit meer :(

Ik vind het sociale van verjaardagen moeilijk. Ik heb naast de kenmerken van mijn Burn out ook nog last van een aantal andere dingen, waaronder angst om in groepen te 'functioneren'. Ik weet niet wat te zeggen en vraag me alleen maar af wat anderen van mij denken. Dit heb ik al heel lang. Hierdoor kosten verjaardagen veel energie en leveren ze mij niets op. Ik ga daarom nu liever niet. Ik ga dan later wel een keer op visite als er geen andere mensen zijn. Dit kost ook energie, maar levert ook wat op (namelijk een gezellige middag). Snap je het nog???

Heeft de huisarts bij jou trouwens ook de term Burn out laten vallen? Of weet hij ook niet wat je hebt?

Hier is het ook grijs en somber weer........maar wel droog. Ik ga daarom maar snel weg. Liever te vroeg en droog dan op tijd en nat geregend.
Olijfje meisje toch

Ben niet zo vaak meer op het forum en nu lees ik dit

Als ik je ergens mee kan helpen, als je tegen iemand aan wil praten, als je er even uit wil...geef maar een gil. Heb je mijn telefoonnummer? Mijn mailadres heb je toch?

Veel liefs

Appeltje
Appeltie!!! Ik was ook niet veel meer op t forum, maar dit was aanleiding om een topic te openen.

Ik zal je vandaag of morgen even mailen! Dank je voor je berichtje lieve Appel! *blijft aan snoetepoetsers denken*

Ik had gister een slechte dag. Ik denk een kleine terugslag op de 'drukke' zondag. Heb veel geslapen en zat mezelf in de weg. Pas 's avonds ging het weer goed.

Vandaag best vrolijk opgestaan! Straks komt er een vriend langs, dus dat is gezellig. En ben allemaal spullen op Marktplaats aan het zetten, kijken of ik nog een paar euro kan verdienen.

Hoe was het bij de psych Rendiertje? en ben je droog over gekomen?

Ik snap je wel :-) Grote groepen mensen kunnen heel veel energie kosten, zeker als je je er zo bewust van bent. Ik heb daar nooit last van, maar nu wel een beetje. Ik trek me wat meer terug.

De huisarts heeft zich niet aan een uitgesproken diagnose gewaagd. Hij zei dat ik wel opgebrand ben en dat de rek er bij mij uit is.
Hey,

Balen dat het gisteren minder ging. Maar zo herkenbaar. Ik ga vaak dingen uit de weg, omdat ik weet dat ik de dag erna de volle laag krijg.

Leuk he spullen verkopen via marktplaats. Doen wij ook soms en ik vind het zo leuk om van dat geld dan weer nieuwe leuke dingen te kopen. Wat heb je er allemaal op gezet? Iets bruikbaars voor mij?

Ik ben droog bij de psych aangekomen. 10 minuten te vroeg, maar nu kon ik nog even bijkomen van het fietsen. Het gesprek was erg zwaar. Het was pas het tweede gesprek dus het loopt ook nog niet echt soepel.

Vandaag een dagje uit geweest met mijn ouders en mijn man. Het was erg leuk, maar eigenlijk te lang. Ik weet dus wat ik morgen kan verwachten

Morgen moet jij naar de psych als ik me niet vergis? Veel sterkte. Ik hoop dat er een klik is.
@Olive: lees dat je vandaag al naar de psych kan. Succes en sterkte!

Daarbij ook een opmerking: verwacht geen oplossingen van de psych. De eerste gesprekken zijn heel zwaar en neem daarna ook echt de tijd om het te laten bezinken. Het geeft je heel veel stof tot nadenken en je moet die gesprekken echt verwerken. Neem daar ook de tijd voor en plan na de gesprekken niet iets in maar neem je rust.

Goedemorgen, vandaar inderdaad de dag van de psych. Ik ben benieuwd of het klikt.

@Dolphin, bedankt voor de tips. Ik heb voor de rest van de dag niets gepland en dat zal ik zo laten. Ik verwacht geen pasklare oplossing, ik zal het zelf moeten doen en hopelijk kan deze psych me daarbij begeleiden.

Rendiertje, klikt het wel met jouw psych? Heb je wel het idee dat dit iemand is die jou op de juiste weg kan helpen?

Marktplaats is echt leuk ja! Heb een navigatiesysteem (in verpakking), een automatische citruspers (in verpakking), een tafelgrill (ook splinternieuw) en verder wat vaasjes en een lampje erop staan.

Op het navigatiesysteem wordt al leuk geboden! Aangezien ik deze gekregen heb (van opdrachtgever ooit) is het een leuk zakcentje.
Tijd om naar de psych te gaan... Ben best nerveus. Ik zal laten weten hoe mijn gesprek was!
Ik zit midden in een film, maar ik wilde even weten hoe het bij de psych was?
Hé Rendiertje, wat lief van je! Wilde net mijn psyych ervaring hier neer gaan zetten. Het duurde even voor ik het kon reproduceren.

De psych is een hele aardige vrouw die gelijk een goed vertrouwd gevoel gaf. Ik ben 2 uur lang bij haar geweest. De eerste anderhalf uur zitten praten. Al redelijk snel kwamen we op het punt dat ik alles vanaf mijn kindertijd op tafel heb gelegd. Ik ben gelijk heel open geweest en heb al dingen gezegd die ik nooit heb uitgesproken. De psych was er blij verrast dat ik zo open was.

Weet je, ik kan me nu wel weer verbergen en me in bochten wringen maar daar schiet ik niks mee op. Ik zit er voor mezelf en ik wil aan mezelf werken. Dan zal ik open moeten zijn.

Het was echt een fijn gesprek. De voorzichtige conclusie is dat ik in een zware depressie terecht ben gekomen. Mede omdat ik in het verleden niet goed behandeld ben door huisarts en psycholoog (in mijn pubertijd).

Wat haar opviel is mijn doorzettingsvermogen en hoe sterk ik ben. Maar dat is ook direct mijn valkuil.

Ik krijg hele uitgebreide therapie. Individuele sessies, Mindfulness in groepsverband, ik ga een persoonlijkheidstest en intelligentietest maken en mijn voedingspatroon wordt door een diëtiste onder de loep genomen (want daar schort ook wel wat aan ) en krijg ik ook een lang nazorgtraject.

Er worden dus geen halve maatregelen genomen en ergens ben ik daar blij om. Ik ben er klaar voor om binnenstebuiten gekeerd te worden omdat ik weet en voel dat ik mijn leven op deze manier niet door wil zetten. Ik verwacht zeker geen wonderen en het zal langzaam gaan. Maar het idee dat ik aan mezelf ga werken en opbouwen geeft al een fijn gevoel.

Volgende week heb ik weer een afspraak. In de tussentijd regelt de psych alles qua kosten met mijn werkgever. Na akkoord van mijn werkgever (het is een best duur traject) gaan we echt van start. Dat akkoord zal overigens geen probleem zijn. Er zijn al meerdere collega's mij voorgegaan.

Ik was na het gesprek wel ontzettend moe. Dat zal ik ook voor de volgende keren incalculeren. Geen afspraken en niets na een sessie. Heb vandaag even een uurtje op de bank gelegen en ben daarna rustig wat eten gaan maken. Dat werkte goed.

Vanavond zit ik een beetje tv te kijken en heb ik een tijdje met mijn ouders aan de telefoon gehangen. Vannacht proberen zonder pil te slapen! Ik hoop dat ik snel inslaap straks!
Fijn dat het goed is gegaan, Olive! Het traject klinkt heftig, maar het ziet er wel goed uit. Jij bent in 1 keer al verder gekomen dan ik in een half haar.

Na een afspraak met de psych ben ik ook altijd moe hoor. Dat is heel normaal. Het is niet niets wat je daar moet vertellen.
Rendiertje, heb je wel het idee dat het klikt met jouw psych? en dat je psych je echt kan helpen?

ik denk dat het bij mij helpt dat ik er écht klaar mee ben en daarom zonder twijfel alles op tafel heb gegooid gister. Dat was best moeilijk maar door hoe de psych reageerde voelde ik me vertrouwd en weet ik zeker dat ze me op de goede weg kan helpen.

Ik ga een best wel heftige tijd tegemoet denk ik, maar ik ben er nog nooit zo klaar voor geweest. Dat klinkt misschien raar, maar ik kan heel positief naar het traject kijken.

In tegenstelling tot hoe ik mijn toekomst zie. Daar ben ik de weg in kwijt. Zal ik ooit een gelukkig, stabiel en 'normaal' leven lijden? Hoe zal mijn carrière hierna verlopen? Zal ik ooit een leuke man ontmoeten? Zal ik ooit kinderen krijgen? Of zal ik alleen verder 'moeten'? Hoe zal ik straks naar mezelf kijken?

100.000 vragen die nog door mijn hoofd spoken en waar ik nog niet positief naar kan kijken.

Dit klinkt heel dubbel denk ik. En niemand kan in de toekomst kijken dat probeer ik dus ook niet teveel te doen. Ik richt me nu eerst op mijn herstel en daar zie ik naar uit.
Olijfje ik lees dat ze gelukkig geen halve maatregelen met je nemen

Had je mij nog gemaild? Of had je er nog geen tijd/zin/puf voor?

Dan weet ik tenminste dat ik je niet over het hoofd gezien heb

veeel liefs!!
Lief Appeltie! Was er nog niet toe gekomen je te mailen sowwy!

Ga ik eggies snel doen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven