Werk & Studie alle pijlers

Het zwarte boek der HBO studies

31-07-2010 11:49 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op Geenstijl is een onderzoek gedaan naar de kwaliteit van HBO studies in Nederland. Waarin zorgwekkende dingen naar boven komen. Studenten worden aan het handje genomen om hun studie maar zo snel mogelijk te halen.

Hier aan aantal voorbeelden:

"Docenten moeten namelijk sinds april van dit jaar aan een nieuw beoordelingscriterium voldoen: 70% van de studenten van deze opleiding moet slagen voor een tentamen met het cijfer 7. Docenten worden in hun functioneringsgesprek afgerekend op het behalen van dit slagingspercentage."

"Het dieptepunt was het vak sociale- en organisatiepsychologie waarbij we in een kamer met een bal moesten gooien om zo aan te tonen dat je met goed luisteren betere communicatie kreeg."

"Volgens mij heb ik wel minimaal 10 vakken gehaald op aanwezigheid en 'participatie' (hetgeen niet meer dan fysieke aanwezigheid betekende)."

"De afdeling Commerciële Techniek werd "geleid" door een bourgondisch besnorde man wiens main goal was 'vooral geen zielen achter te laten'. De beoordeling van zijn studenten was er ook naar."

"Er bestaat een levendige ruilhandel tussen de -helaas- voornamelijk allochtone studenten in tentamens."

"Een studente leverde een stuk in wat helemaal vol zat met schrijffouten (niveautje 'hun hebben meer als hun gekrijgt')."

"Op het laatst was een afstudeerscriptie niet meer nodig, omdat er haast niemand meer afstudeerde, wegens "green picking."

Ik doe zelf ook een HBO studie en in het zwarte boek van Geenstijl wordt mijn hogeschool niet genoemd. Ik herken ook niks van de opmerkingen die er worden gemaakt over "hoe makkelijk het allemaal is".

Bij mijn opleiding wordt veel van de student verwacht en krijg je echt je tentamens niet cadeau. Een 4, is en blijft een 4 en als je dat cijfer nog steeds hebt in het vierde jaar loop je een half jaar studie vertraging op.

Zijn er hier mensen die zich in het onderzoek van Geenstijl WEL herkennen? Want ik begon me af te vragen of het werkelijk zo slecht gesteld is met het HBO in Nederland. En of mijn diploma idd geen reet waard is als ik klaar ben.
Als ik kijk naar een ander topic waar een aankomend HBO leerling zich afvraagt of ze hier wel goed zit met haar geloofszaken, omdat het hier een voornamelijk blank forum betreft, dan houd ik idd mijn hart vast voor het niveau, niet alleen dus van de opleidingen, maar ook van hun basismateriaal.
Herken het niet. Maar weet wel dat er grote verschillen tussen de opleidingen binnen een school zijn.
Perfectionisme is niet perfect...
Ik zie ook vooral een aantal scholen steeds terug komen op de lijst. Bij ons wordt bijzonder streng gecontroleerd tijdens de tentamens. Alle blaadjes die je weer inlevert worden afgetekend zodat je niet zomaar de tentamen opgaven mee naar huis kunt nemen.

Al hoorde ik wel een keer 2 jongens in de trein die op dezelfde hogeschool zitten zeggen dat ze elke keer tentamens mee jatten en door verkochten. En beide hoge cijfers haalden omdat ze alles naar elkaar door speelden. Maar zij waren wel van een hele andere opleiding.
Twee vingers in mijn neus, HvA.
PixiePink,

Wij moeten alle bladen na een tentamen inleveren, ook klad. Tassen en jassen vooraan in de klas. Overigens wordt elk blok een nieuw tentamen gemaakt en het tentamen van het vorig tentamen wordt als oefen tentamen gebruikt. Ik volg overigens een deeltijd opleiding ook nogal een groot verschil met voltijd. Tentamens jatten komt niet eens in ons op.
Perfectionisme is niet perfect...
Idd Yathi (de rest laat ik ff achterwege ) zo werkt het bij mijn opleiding ook. Tassen vooraan in de klas, etiketten van je fles water af. Nadat bekend werd dat studenten de etiketten vervalsten met tentamen info (niet op onze school maar t was een tip voor de examens van de middelbare school leerlingen) en onze hogeschool heeft die tip ook opgepikt.

Al heb ik wel meegemaakt dat een docente overspannen was en ontslag had genomen maar nog onze verslagen na moest kijken. Daar zat echt 2 blokken werk in waar iedereen hard voor had gewerkt. Er zitten dan altijd wel een paar mensen tussen die wat minder hun best doen en we hadden allemaal een voldoende. Dat kwam op mij wel over alsof ze er snel vanaf wilde voordat ze ging stoppen met lesgeven.
quote:PixiePink schreef op 31 juli 2010 @ 11:49:

Hier aan aantal voorbeelden:

"Docenten moeten namelijk sinds april van dit jaar aan een nieuw beoordelingscriterium voldoen: 70% van de studenten van deze opleiding moet slagen voor een tentamen met het cijfer 7. Docenten worden in hun functioneringsgesprek afgerekend op het behalen van dit slagingspercentage."

Mijn openingsspeech voor mijn studenten had als kernboodschap:

1. als 50% van jullie het haalt, is dat veel. En dan ben ik erg tevreden.

2. als ik een functioneringsgesprek krijg, hoop ik terug te horen dat jullie me een rotdocent vinden die veel te zware eisen stelt en jullie niet eens aan het handje neemt.

Haalt potdorie 80% een voldoende. Ik schaam me dood. (Nu is dat wel een post-master aan de universiteit, en geen HBO, maar kom, dat is allemaal één pot nat)
Hier een ex-student (en ik begin volgend studiejaar weer op een andere hogeschool in de hoop dat t beter is)..

Eén groot drama, daar waar ik zat, qua niveau. Studenten worden bij t minste of geringste gematst als het om tentamens of opdrachten gaat. Deadlines? Joh, paar weken later mag best als je het aardig vraagt. 5,3 gehaald? Ah wat jammer.. maken we er toch een 5,5 van?! :-D Goed gedaan hoor.

Oh, en heb je maar 30 punten gehaald in het eerste jaar? Ach. Je had het zeker druk dit jaar, he? Nou, kom op, ga lekker door in jaar 2!

(Jullie zullen begrijpen dat het vele groepswerk dat gedaan moest worden niet geheel naar mijn tevredenheid verliep, met studenten er tussen die het van dit soort dingen moesten hebben...)

Naast bovenstaande heeft de gemiddelde student een taalniveau van een kleuter, zelfs na 2 jaar communicatie studeren. Ik vraag me dan af: wat doen deze mensen überhaupt in het tweede jaar?

En over docenten.. ik heb docenten voor de klas gehad die geen idee hadden hoe het vak heette, welk boek daarbij hoorde en waar de lesstof over moest gaan. Laat staan hoe het tentamen er uit zou (komen te) zien en waar het over zou gaan.

Ben zeer benieuwd of het volgend jaar beter zal zijn.. maar mijn hoop neemt alweer af als ik sommige verhalen lees. Pff..
Zo hee,

heb het zwartboek maar eens doorgelezen. Wat een blamage zeg. Ik volg zelf ook een HBO opleiding, maar gelukkig zie ik hier weinig van terug. Toch is het wel kl*te om te lezen dat het niveau zo laag ligt dat ik me af begin te vragen wat voor waarde mijn papiertje later heeft...
This is not kosher!
@ Mills aan welke school studeerde je? Het valt me op dat er veel scholen uit de Randstad worden genoemd en één in Breda maar verder weinig in het oosten van het land.
quote:Mills schreef op 31 juli 2010 @ 12:28:

Laat staan hoe het tentamen er uit zou (komen te) zien en waar het over zou gaan.

Studenten die mij vragen over het tentamen, laat staan met de zeurderige stem "moeten we dat kennen voor het tentaaaaaamen?", hebben hun eerste minpunten al binnen.

En ik geef een vak waar je niet aan het tentamen mag deelnemen als de docent je geen voldoende geeft voor je activiteiten tijdens de lessen, dus ja, dat heeft invloed
quote:rider schreef op 31 juli 2010 @ 12:31:

[...]

Studenten die mij vragen over het tentamen, laat staan met de zeurderige stem "moeten we dat kennen voor het tentaaaaaamen?", hebben hun eerste minpunten al binnen.

En ik geef een vak waar je niet aan het tentamen mag deelnemen als de docent je geen voldoende geeft voor je activiteiten tijdens de lessen, dus ja, dat heeft invloed

Het gaat toch om de manier waarop hoop ik . Als een student zijn of haar best doet maar een beetje onzeker is en dan vraagt of hij of zij bepaalde stof moet kennen, ben je hopelijk niet heel onredelijk.

Wat ik wel terecht vind is als mensen maar een beetje erbij hangen en amper wat uitvoeren maar dan wel precies willen weten wat er in het tentamen gevraagd wordt. Dit omdat ze geen reet uitvoeren op school en dan op het laatst gaan bedelen om informatie om toch die voldoende te halen.
Het taalniveau van de gemiddelde (eerste jaars) hbo studenten is vrij laag.

Ik heb een test gedaan via de hva/uva en daaruit kwam dat mijn taalniveau prima was in vergelijking met hbo studenten.

Ik zat aan de bovenrand van het gemiddelde.

En mijn taalniveau kan ik nou niet bepaald erg goed noemen. Al wil ik het ook weer niet erg slecht noemen, maar mijn woordenschat is laag.

Op papier heb ik mbo niveau qua nederlands, maar op het mbo heb ik maar een half jaartje nederlands gehad.
Ik studeerde in Leiden. Randstad ja..

Ik bedoelde met dat tentamen niet zo zeer dat iedereen wil weten wat er gevraagd wordt, maar het zou toch handig zijn als zo'n docent zelf wél weet wat er op zo'n tentamen moet gebeuren. En wat voor boek ie moet gebruiken, met welke stof. Maar nee..
Op mijn opleiding (verpleegkunde)

moet je verplicht een 10 halen voor een Nederlands taaltoets, vind ik wel erg netjes, ook al heb je het niet direct nodig als verpleegkundige. Het is goed om een bepaald niveau te eisen.

Zelf zonder moeite gehaald, maar je wilt ze de kost niet geven die er heel veel moeite mee hebben.
This is not kosher!
Ik ken iemand die wiskundeles gaf op een PABO en daar mee is gestopt omdat hij niet in durfde te staan voor het niveau van de toekomstige leraren/leraressen. (Ik weet niet om welke PABO dit gaat.)
Het niveau van mijn eigen HBO opleiding (lerarenopleiding) was niet erg hoog vond ik zelf (VWO achtergrond). Medestudenten met een havo achtergrond hadden er wel meer moeite mee. Je kon geen vakken halen op aanwezigheid, maar ik vond de eisen die aan werkstukken gesteld werden over het algemeen wel meevallen. Je haalde het vak al snel en tentamens waren er niet veel. Docenten waren ook erg veel bezig met het ontwikkelen van vakken en allerlei administratief gedoe, waardoor ze erg weinig aan lesgeven toekwamen.

Ik dacht dat het aan mijn HBO instelling lag, hoorde er wel meer negatieve berichten over, maar ik heb een paar jaar geleden een stagiaire begeleid van een andere HBO instelling en dit meisje was tweedejaars student, maar deed haar eerstejaars stage omdat ze deze het eerste jaar niet gehaald had. Nu is stage lopen bij een lerarenopleiding best wel een belangrijk onderdeel, dus het is mij nog steeds een raadsel hoe dit mogelijk was. Ze was echt niet geschikt om voor de klas te staan namelijk en dat was het eerste jaar ook al gebleken. Haar verslagen stonden daarbij vol met taalfouten en tijdens een uitleg aan leerlingen schreef ze meerdere malen 'leidend voorwerp' op het bord... Zo waren er natuurlijk meerdere punten waarop ze flink onderuit ging en zo erg heb ik het later ook niet meer meegemaakt, maar soms verbaas ik me nog mateloos over onze stagiaires.
Waar staat het zwarte boek precies dan, want ik wil wel eens weten of mijn Hbo opleiding er ook tussen staat.
quote:PixiePink schreef op 31 juli 2010 @ 12:34:

[...]

Het gaat toch om de manier waarop hoop ik .Natuurlijk. Maar studenten die komen om een tentamen te halen, en niet om iets over het vak te leren, kunnen bij mij op nul komma nul sympathie rekenen. Ik doceer voor mijn lol, een vak dat ik toevallig Heel Erg Leuk vind en dat jammer genoeg 90% van de studenten HEL vindt, dus ik heb geen interesse in slagingspercentages, en studievertraging, en ander gemier. Als ze het vak willen halen, moeten ze werken, of er lol in hebben. Als ze over mij willen klagen,omdat ik niet lief ben, moeten ze dat doen. Maar ik geef een vak waar ze in de praktijk keihard tegenaan lopen. En dan kunnen ze beter na drie pogingen met een 5,5 geslaagd zijn en er iets van begrijpen, dan na de eerste keer een 8 en er geen donder van begrijpen.quote:Als een student zijn of haar best doet maar een beetje onzeker is en dan vraagt of hij of zij bepaalde stof moet kennen, ben je hopelijk niet heel onredelijk.Ik ben nooit onredelijk. Mijn vraag is wel altijd: wat heb je nodig in de praktijk? Of het dit jaar toevallig wel of niet in het tentamen zit, zal me roesten.quote:Wat ik wel terecht vind is als mensen maar een beetje erbij hangen en amper wat uitvoeren maar dan wel precies willen weten wat er in het tentamen gevraagd wordt. Dit omdat ze geen reet uitvoeren op school en dan op het laatst gaan bedelen om informatie om toch die voldoende te halen.Dat is het mooie in mijn vak: die mensen mogen gewoon geen tentamen doen.
quote:Mills schreef op 31 juli 2010 @ 12:37:

Ik studeerde in Leiden. Randstad ja..

Ik bedoelde met dat tentamen niet zo zeer dat iedereen wil weten wat er gevraagd wordt, maar het zou toch handig zijn als zo'n docent zelf wél weet wat er op zo'n tentamen moet gebeuren. En wat voor boek ie moet gebruiken, met welke stof. Maar nee..Welke boeken het lezen waard zijn voor een vak lijkt me nuttige kennis voor een docent. Wat er precies in het tentamen komt, wéét ik als docent niet. Dat weten alleen de opstellers van het tentamen.
He Rider,

jouw aanpak klinkt erg goed! (ben benieuwd wat voor vak je heeft)

Ik erger me aan medestudenten die niet voor zichzelf kunnen denken, alles vragen. De vraag "is dit tentamenstof?" vind ik vrij onnozel. Je krijgt de studiestof die je moet leren van tevoren opgegeven. Van die 300 pagina's moet je toch gewoon alles leren en weten?

Mensen willen inderdaad een tentamen halen en niet zozeer veel kennis opdoen over een bepaald gebied. Zonde!
This is not kosher!
Het zwarte boek kun je vinden op de site van Geenstijl..

Ik moet echt studeren om een tentamen te halen. Heb 2 x een tentamen gehaald zonder het boek open gehad te hebben maar was veelvuldig aanwezig bij de hoorcollege's en vanuit persoonlijke interesse wist ik veel van het vak af.

Ik vind wel dat wij in de 4 jaar dat we les hebben bijzonder weinig les krijgen in het schrijven van goede verslagen. Het blijft een beetje hangen tussen middelbare school niveau en net iets hoger niveau soms. Ligt ook wel aan de docent, gelukkig zijn er een paar die echt heel streng zijn en waar je veel van leert.
quote:Wellhello schreef op 31 juli 2010 @ 12:39:

Op mijn opleiding (verpleegkunde)

moet je verplicht een 10 halen voor een Nederlands taaltoets, vind ik wel erg netjes, ook al heb je het niet direct nodig als verpleegkundige. Het is goed om een bepaald niveau te eisen.

Zelf zonder moeite gehaald, maar je wilt ze de kost niet geven die er heel veel moeite mee hebben.

Dat is wel goed.. gewoon omdat het niveau er moet zijn als je HBO wil doen.

Bij ons op de opleiding (waar je toch verdomd veel schrijft en spreekt) was je er met een 5,5 voorgoed vanaf.

@ rider:

Nouja, daar bij mij maakte de docent zelf het tentamen gewoon.. Ik heb de vraag "weten jullie misschien wat voor tentamen hierbij past?" serieus een keer voorbij horen komen.

Docenten waren trouwens ook niet gebonden aan een bepaald vak. Had regelmatig docenten voor de klas die de naam van het vak dus niet wisten. En de inhoud er van dus ook niet.
er stond zojuist een hele sneue Google- ad onderaan deze pagina: 'kom naar de inschrijvingsavond van Hogeschool InHolland'...

Ik heb zelf 10 jaar geleden mijn diploma gehaald op de HvA en toen al vond ik het niveau bedroevend laag; vervangende opdrachten voor prutsers die 4 keer het tentamen niet hadden gehaald was helaas geen uitzondering.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven