Gezondheid alle pijlers

Vrijwillig baarmoeder eruit

31-07-2010 20:18 208 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Wie kan mij adviseren over het volgende:

Al meer dan 10 jaar tob ik met een zeer heftige menstruatie.

Dit wordt veroorzaakt door vleesbomen, met name in de baarmoederwand.

Een jaar of 8 geleden heb ik twee bloedtransfusies gehad, waarna ik onder controle ben gebleven van de gynaecoloog. Ik heb al verschillende behandelingen ondergaan: hormooninjecties (om de menstruatie stil te leggen), verwijdering vleesboom e.d.

Na jarenlang pilgebruik met veel bijwerkingen (Microgynon 30), werd ruim twee jaar geleden een Mirena geplaatst.

Dit leek aanvankelijk de oplossing, maar mijn menstruaties worden weer steeds heftiger en onlangs is de Mirena eruit gehaald en ben ik weer aan de pil.

En nieuwe operatie om alleen de vleesbomen te verwijderen is niet mogelijk omdat ze in de baarmoederwand zitten.

Ik heb duidelijk bij mijn gynaecoloog aangegeven dat ik het helemaal zat ben, al dat gedoe. Ik ben 42, heb geen kinderen en ook geen kinderwens en wat mij betreft kan mijn baarmoeder eruit.

Mijn gynaecoloog wil er echter niet aan. Hij vindt het voldoende om voorlopig even af te wachten en desnoods elke twee jaar een nieuwe Mirena te plaatsen, totdat ik de overgang heb bereikt. Ook wees hij me op de nadelen van een baarmoederverwijdering.

Natuurlijk ben ik me ervan bewust dat een operatie ook niet alles is en een zware kluif, maar liever dat dan nog jaren doormodderen, zoals ik nu doe.

Tegenwoordig kan iemand kiezen voor grotere of kleinere borsten, oren worden gecorrigeerd, maar ik krijg geen gehoor als ik zeg dat ik mijn baarmoeder eruit wil laten halen.

Is een second opinion in een ander ziekenhuis wellicht een optie? Mijn huisarts wil daar (nog) geen verwijzing voor afgeven, die vindt dat ik maar moet proberen er samen met mijn gynaecoloog uit te komen.

Wat kan ik nu ondernemen?

Alvast bedankt!
Ik weet niet hoe het zit met vleesbomen, maar is endometrium ablatie nog een optie? Ik weet dus niet of dat in jouw geval kan, maar je baarmoeder eruit halen heeft nogal wat consequenties. Hormonaal gezien bedoel ik. Dat heb je met ablatie niet...
Ik ben blij dat gynaecologen dat niet zomaar doen eerlijk gezegd. Ik denk dat je in een ander ziekenhuis ook nul op request krijgt.
Ik ken iemand die haar baarmoeder om dezelfde reden liet verwijderen en ze was er erg blij mee en had zeker geen spijt.

Ze gebruikte geloof ik hormoonpleisters.

En idd gewoon een second opinion vragen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Zolang de eierstokken blijven zitten verandert een baarmoederverwijdering niks aan je hormoonhuishouding.
Wees je er van bewust dat het "jaren doormodderen" met het verwijderen van de baarmoeder niet óver is! Het blijft, in veel gevallen, doormodderen, maar op ander gebied.

Bij mijn schoonmoeder is zo'n 20 jaar geleden de baarmoeder verwijderd, over het waarom weet ik het fijne niet, maar ik weet wel dat ze jaren moeite heeft gehad met hormoonschommelingen, overgangsklachten die tot op de dag van vandaag aanhouden, moodswings etc etc. De uiteindelijke lichamelijke (en geestelijke!) uitwerking is voor iedereen anders, maar ik denk dat zoiets de reden is dat je gyn er niet aan wil. Het is echt veel ingrijpender als "alleen maar" herstellen van een zware operatie.

Begrijp me niet verkeerd: ik kan me heel goed voorstellen dat de problemen die je nu hebt heel erg belastend zijn en dat je er liever gisteren als vandaag van verlost bent. Maar als je denkt dat na het herstel van de operatie alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen zijn, dan kon je nog wel eens bedrogen uitkomen.

Ik zou ook met een andere gyn gaan praten, al is het maar om meer informatie. Wel vreemd dat je huisarts een second opinion weigert, daar heb je toch gewoon recht op?
Iets anders
Ander ziekenhuis gaan Wuppie.

Ik had oa vleesbomen en kon kiezen tussen hormonen of baarmoeder eruit laten halen. Voor mij hoefde de hormonen niet, ik was toen 40 en wilde echt geen kinderen meer en bovendien had ik al zoveel hormonen gehad om zwanger te worden etc dat ik wist dat ik een giga kut rot humeur zou krijgen.

Zonder probemen werd nog geen maand later de baarmoeder eruit gehaald.

De klachten die ik had waren mild als ik jouw klachten lees.

Nooit spijt gehad en ik was 3 weken na de ok helemaal de oude.
Mag je huisarts beslissen dat je nog geen second opinion mag eigenlijk..?
Babsjuh, kijk eens naar het berichtje boven die van jou?

Dat maakt echt veel uit..

Als de eierstokken goed eruit zien halen ze echt alleen de baarmoeder maar weg.

Bij mij zit zelfs de baarmoedermond er nog.
Wat zijn de nadelen van 'n baarmoederverwijdering?

Mijn vriendin heeft endometriose en al 'n paar keer de baarmoeder schoon laten branden, maar ze begint terug last te krijgen. Haar gyn zegt dat als het nu te erg wordt de baarmoeder er uit mag. Gewoon met behoud van eierstokken.

't Is natuurlijk 'n paar weken afzien, maar dat hebben vrouwen ook na 'n keizersnee en daar wordt zo makkelijk over gedaan.

Snap niet dat men anno nu vrouwen nog ongewenst met 'n baarmoeder die klachten geeft laat aanmodderen.
Bij mij is vorig jaar oktober om dezelfde reden als TO de baarmoeder verwijderd.Echt een enorme bevrijding!!

Alleen mijn eierstokken zijn blijven zitten zodat ik niet in de overgang kwam,maar verder heb ik nergens last van.

Als je iets wil weten hoor ik het wel.
Een vriendin van mij had baarmoedermondkanker, dat redelijk ver richting de baarmoeder gevorderd was, de gehele baarmoeder werd daarom verwijderd. (Ze was trouwens 32 toen)

Zij heeft een paar weken last gehad, en daarna niet meer.

Ik heb helemaal geen klachten, maar ik zou dat ding er ook wel uit willen laten halen. Nooit meer ongesteld, heerlijk. Ik zie het nut van de baarmoeder niet in, als er geen sprake meer is van een kinderwens.
quote:Star schreef op 31 juli 2010 @ 20:23:

Ik ben blij dat gynaecologen dat niet zomaar doen eerlijk gezegd. Ik denk dat je in een ander ziekenhuis ook nul op request krijgt.

Ik denk dat het niet 'zomaar' is in mijn geval. Ik ben al meer dan 10 jaar onder controle en heb mijn portie menstruatie-ellende wel gehad. Er is al twee keer eerder sprake van geweest dat mijn baarmoeder eruit moest, maar alletwee de keren werd op het laatste moment besloten nog 'even iets anders' te proberen.

Net zoals nu dus

Wat fijn, al zoveel reacties! Ik ga ze op mijn gemak doorlezen.
Er is een topic over baarmoederverwijdering.
Hier dezelfde problemen, maar ook hier krijg ik het niet voor elkaar om mijn baarmoeder te laten verwijderen.

Ik snap er niets van, heb er alleen maar last van, moet me vaak een paar dagen ziek melden en daar baalt mijn werkgever (terecht) ook van. Verder kost het me elke maand een vermogen aan tampons en maandverband.

Ja, alles moet dubbel anders zit ik in een plas bloed.
Ze hebben het altijd over de nadelen, maar iedereen die ik spreek (met een baarmoeder verwijdering) is zeer blij en tevreden. Wat zijn de nadelen dan?

Ik heb alleen een keer gehoord dat je er incontinent van kan worden (daar zit ik al helemaal niet op te wachten natuurlijk), maar heeft iemand daar ervaring mee?
quote:Star schreef op 31 juli 2010 @ 20:23:

Ik vind het dus niet zomaar.

Mijn gynaecoloog vond het juist raar om met zoveel pijn rond te lopen terwijl dit eigenlijk niet nodig is.

En daar ben ik heel blij mee
Alsof hormonen zo gezond en fijn zijn
Kun je je ziektekostenverzekering niet inschakelen voor een second opinion? ik weet niet of je huisarts dat je zomaar mag weigeren eerlijk gezegd.
Ik ben echt alleen maar blij dat ik het heb laten doen.

Geen last van nadelen,ook niemand die ik ken hoor ik daarover.
quote:Juf_achterbak schreef op 31 juli 2010 @ 21:00:

Hier dezelfde problemen, maar ook hier krijg ik het niet voor elkaar om mijn baarmoeder te laten verwijderen.

Ik snap er niets van, heb er alleen maar last van, moet me vaak een paar dagen ziek melden en daar baalt mijn werkgever (terecht) ook van. Verder kost het me elke maand een vermogen aan tampons en maandverband.

Ja, alles moet dubbel anders zit ik in een plas bloed. Belachelijk dat je dat niet voor elkaar krijgt. Ik zou net zo lang een gyn zoeken die dat wel zou doen.
quote:elninjoo schreef op 31 juli 2010 @ 20:29:

Wat zijn de nadelen van 'n baarmoederverwijdering?

Nou, mijn gynaecoloog wil me in eerste instantie een zware operatie besparen. Daarbij: alle genoemde nadelen: hormonen, psychische verwerking, lichamelijke kwaaltjes die de kop kunnen opsteken (blaasproblemen bijv.)... En hij vindt me nog te jong.

Natuurlijk weet ik dat het kiezen is uit twee kwaden, in dit geval!

Ben erg blij met de reacties tot dusver. Ook een troost om te lezen dat ik niet de enige ben die hiermee rondloopt.
quote:traincha2 schreef op 31 juli 2010 @ 21:06:

[...]

Belachelijk dat je dat niet voor elkaar krijgt. Ik zou net zo lang een gyn zoeken die dat wel zou doen.Gyn? mijn huisarts wil me geen verwijsbrief geven....
Maar wat zijn die blaasproblemen dan? En hoe vaak komt dat voor?

Kijk als ik eerst elke maand een week met tampons en dik maandverband moet rondlopen en daarna elke dag met een luier......... Dat wil ik natuurlijk niet.
quote:wuppie schreef op 31 juli 2010 @ 20:56:

[...]

Ik denk dat het niet 'zomaar' is in mijn geval. Ik ben al meer dan 10 jaar onder controle en heb mijn portie menstruatie-ellende wel gehad. Er is al twee keer eerder sprake van geweest dat mijn baarmoeder eruit moest, maar alletwee de keren werd op het laatste moment besloten nog 'even iets anders' te proberen.

Net zoals nu dus

Wat fijn, al zoveel reacties! Ik ga ze op mijn gemak doorlezen.Da's waar dat het in jouw geval niet zomaar is. Hoor helaas wel vaak vrouwen roepen 'haal er maar uit', vandaar mijn reactie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven