zieke hond

01-08-2010 20:12 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
He gatsie wat is dat toch rot. Hond is ziek. Af en toe kotste ze al eens éénmalig per dag en kreeg daarna 1 dag diarree, maar nu heeft het allemaal kennelijk doorgezet en is ze echt zielig en ziekies. Haar oren hangen bijna op de grond, ze kijkt echt zo van onder naar me op met zielige grote ogen.

Kon ze maar praten en zeggen wat ze precies voelt en wil van me. Ze gaat steeds op mijn voeten zitten, en dat vertaal ik als 'ik moet naar buiten' en nu komt er dan ook een druppeltje diarree als ik naar buiten snel om gevolg te geven aan haar 'vraag' (althand dat denk ik dan maar). En vandaag kotste ze al een aantal keren en dat komt inmiddels vanuit haar tenen natuurlijk

Om 7 uur kreeg ze al een prik met primperan tegen de misselijkheid maar of dat nou iets doet...... Die diarree komt er nog eens bovenop.

Gossie ze kijkt zoooo zielig.

Ik kan wel wat duimen gebruiken dat het snel over is. Ik geniet zo van mijn hondje, zeker als ze fit en energiek rond rent. Dan krijg ik echt energie van haar. Nu vind ik het én heel erg zielig én irriteert het me op één of andere manier. Als ze zo zielig amechtig naast me loopt te hijgen en ik merk dat ze niet lekker is. Ik kan er zo verdomd weinig aan doen om haar te helpen en ondertussen sta ik de hele dag buiten om haar te laten poepen of de laten kotsen, en dat kost mij ontzettend veel energie (en extra pijn).

Ze ligt nu lekker op haar hondenbed maar haar darmen maken zoooooveel herrie dat het vast allemaal niet lekker is daarbinnen.

Weet niet goed wat ik nog meer voor haar kan doen. Prikje moet aanslaan en over de komende dagen heen de maagzuur remmer. Pfffft. Gedoe dus en zoooo zielig.

Hebben jullie ervaring met zieke honden?
Bij onze hond hielp het iets om een droge bruine boterham te geven. Ik neem aan dat als ik je verhaal zo lees, je al naar de dierenarts bent geweest.
Ah gossie...ze zijn zo zielig als ze ziek zijn! Onze labrador heeft ook wel eens zoiets gehad..liep meerdere malen piepend naar de deur omdat ze diarree had of moest kotsen.. Lekker met rust laten,zorgen dat ze een comfortabel plekje heeft en s'nachts op een plekje leggen waar het niet zoveel uitmaakt als het toch misgaat (bij ons de betegelde gang), en het ging idd ook vanzelf weer over. Ik geef haar bij misselijkheid nog wel eens een kopje gekookte wite rijst..als dat binnenblijft een paar stukjes gekookte kipfilet en als dat allemaal binnenblijft kun je weer een paar brokjes proberen. Geen koekjes e.d..maag weer rustig aan eten laten wennen
Hoe oud is je hond? Hoe zwaar is je hond? Hoeveel dagen is het in totaal al aan de gang? Zit er bloed bij? Is ze volledig geent? Drinkt ze nog wel? Kijk uit voor uitdroging niet eten is niet zo'n ramp.

Geef haar zowiezo even niks te eten. En geef haar rijstwater te drinken. (witte rijst koken en dat water ervan af laten koelen.) dit heeft een stoppende werking en krijgt ze wel vocht binnen. Laat haar voor de rest lekker hangen/liggen wat ze doet. Hou wel in de gaten of ze alert blijft. Eventueel als ze het toelaat zou je haar temperatuur op kunnen nemen. Bij koorts of duidelijke ondertemperatuur wordt het een ander verhaal. (Normale temp hond 38,5 koorts boven 39,0 graden)

En haal morgen kindigest van VSM (behalve als het hier een hond van boven de 40 kilo betreft haal dan okugest). Is voor mensen, maar wordt ook veel bij honden gebruikt en werkt super tegen maag en darmtoestanden. Heb heel veel honden gehad, waarvan een paar zo gevoelig op maag en darmen waren dat ik om de haverklap bij de dierenarts zat. En al dat spul hielp niet geweldig of veel langzamer. Maar sinds ik dit voor mijn honden ben gaan gebruiken, komt het minder vaak voor en als het wel zo is, is het veel sneller over, dan met wat voor reguliere medicatie dan ook.

Dosering hangt er even vanaf hoezwaar je hondje is....

Sterkte ermee.... zo zielig als ze ziek zijn.
Als ze morgen nog steeds zo ziek is (of vanavond nog erg snel achteruit gaat) vraag dan of ze haar morgen willen testen op de ziekte van Addison. Dat komt vaker voor bij honden die regelmatig braken, keertje diarree hebben en dan ineens erg ziek zijn.

Mijn advies zou zijn, vaak kleine beetjes eten en drinken. Niet te koud, evt wat lauw-warm gemaakt. Diarree is erg vervelend, maar normaal gesproken gaat dat vanzelf weer over.

Als je hond regelmatig een dag heeft dat ze/hij braakt en diarree heeft, vindt ik wel dat er meer gedaan moet worden dan alleen maar een injectie met primperan.

Sterkte ermee! Je voelt jezelf zo hopeloos als zo'n dier zo ziek is...
tis al genoemd, maar Okugest is echt een wondermiddel.

en mag met de andere medicatie gecombineerd worden.

probeer met geven 1uur er tussen te houden.beterschap!!!
Onze hond is drie jaar geleden onwijs ziek geweest. Diarree (bloed, bloed, bloed) kotsen en halfdood in de tuin willen liggen. Ze kon bijna niet meer lopen, reageerde niet meer op haar naam...

We zijn alle dagen naar de dierenarts gegaan. Rontgen, bloedonderzoek, noem het op... er was niets te vinden.

Op het moment dat de dierenarts zei: als ze nu niet gaat drinken, gaat ze dood, knapte ze weer op. Gelukkig maar.

Wat het geweest is? Geen flauw idee.

De boodschap? Heel er zieke honden kunnen ook weer opknappen.

Sterkte!
dank voor de tips alvast! dat okugest had ik al eens gelezen, ga morgen even kijken! had al arsenicum alba en nux vomica in huis gehaald en was gestart met iets anders homeopatisch. maar dat heeft natuurlijk even tijd nodig. ze dronk ook al muntwater tegen de maagpijn.....

@ riekie: ik ga gewoon een vuilniszak openknippen en op de grond leggen met wat kranten dan maakt het niet uit als ze ergens kotst of poept. maakt uberhaupt niks uit, voor haar is het rottiger

@ nuttah: ze is pas 4, volledig ingeent en normaal topfit

heb net buiten gelopen (gesukkeld) en ze bleef zo zielig aan mijn been zowat vastgeplakt strompelen en keek dan zo op zoals alleen honden kunnen volgens mij. ze ligt nu weer op haar bed en is tot mijn verrassing tegen de kruik aan gaan liggen met haar buikje. misschien lekker en rustgevend ofzo.

vanmorgen had ik haar al wat rijst gegeven en dat leek er wel in te blijven tot vanmiddag dus, toen alles er weer uitkwam en uiteindelijk natuurlijk er alleen maar wat gallig braaksel uitkwam

de fokster zei dat ze waarschijnlijk teveel maagzuur had, en dat het maagzuur dan in het duodenum liep en vervolgens diarree veroorzaakte. dat zou heel goed kunnen, maar dan vraag ik me dus wel af waaróm ze teveel maagzuur heeft, en waarom ze dan nú echt zielig en ziekies is.

Ik had zelf afgelopen vrijdag al poep weggebracht om te laten testen op Giardia (zou een hele goeie verklaring kunnen zijn) maar dat was het niet.

Ze ziet er top fit uit, en haar vacht glanst als een spiegel. Ik denk dus op zich niet dat er écht iets ernstigs aan de hand is, maar nu voelt ze zich duidelijk ontzettend beroerd. Koorts heb ik (nog) niet opgemeten maar ze voelt totaal niet warm (of koud) aan.

Heb haar slijmvliezen even gecontroleerd en even aan haar buik geluisterd maar volgens mij zijn er geen enge dingen aan de hand. Als de misselijkheid nou wat wegzakt en die darmen weer rustig worden, dan voelt ze zich snel beter denk ik, en kunnen we gaan zoeken naar een oorzaak voor dit gedoe. Ik vermoed dat ze dus nu een 'gewone' gastroenteritis heeft waar ze echt ziekies van is.

En ze keek zo zielig toen ik haar prikte ik hoop maar dat ze straks gewoon lekker slaapt, dat is het beste. ik ga vannacht gewoon een paar keer zachtjes kijken hoe het gaat. maar die ogen......
Oh, en ik heb op de bank geslapen met de tuindeuren open. Hond kon naar buiten om haar ding te doen, ik kon op haar passen en de boeven wegjagen. Ik had die troep liever buiten dan binnen...
@ sosofie: wat ellendig maar wat fijn dat het uiteindelijk allemaal goe dis gekomen! ik dacht ook eerst om beneden te gaan slapen maar misschien is het wel veel rustiger voor haar als ik gewoon boven ben (zoals normaal). ze ligt nog steeds tegen de kruik aan....
Ik lees dat je haar al hebt laten testen op giardia, dat was mijn eerste gedachte. De enige raad die ik je wil geven is: kijk het niet te lang aan, als je het niet vertrouwt of er geen goed gevoel bij hebt, ga dan terug naar de dierenarts. Overigens kan een dagje vasten geen kwaad, zo lang ze maar blijft drinken want je zult moeten uitkijken voor uitdroging. Beterschap!
.
anoniem_44619 wijzigde dit bericht op 01-08-2010 21:15
Reden: dubbel....
% gewijzigd
Ik zou juist niet aan giardia denken. Giardia geeft darmklachten, bijna nooit maag klachten (tenzij het erg is, maar dan had ze mager moeten zijn, bijna elke dag diarree hebben en zeker niet glanzen).

Maar ik zou wel verder onderzoek laten doen. Ze is te vaak ziek en nu ook te ziek (naar mijn idee). Heb je haar getemperatuurd?
Wat zielig!!! Ik hoop dat ze snel opknapt.
inmiddels ligt ze met haar hele lijf op schoot op de buristoel. ze wil heel dicht bij me zijn. gek is dat, heel ander gedrag dan normaal. ben net even buiten geweest en ze ging wel zitten maar meer dan een paar druppels kwamen er niet. de bijkeuken ligt vol met kranten en ik ga haar maar straks 'naar bed brengen'. ben benieuwd hoe het morgen is.
Wat is dat andere homeopathische waar je al mee gestart bent, als ik vragen mag?

Als je morgen okugest haalt (hoop dat het niet meer nodig is omdat het beter met der gaat!) ga dan niet ook nog die arsenicum en nux erbij geven. In okugest zit ook arsenicum alleen in een andere verdunning en zou teveel kunnen worden.

Weet niet wat je nu al geeft, maar zou het dan alleen bij okugest laten. Is behoorlijk compleet zitten meerdere dingen in en vaak afdoende qua werking.

Primperan is trouwens verder alleen voor de misselijkheid, kan zelfs als bijwerking diarree geven en wordt meestal alleen even gegeven om het acute vele braken te stoppen.

Dat ze vier en normaal topfit is, is voor nu wel gunstig dan is het risico op snelle uitdroging enz. over het algemeen wat kleiner als bij pups en of oudere honden. Afhankelijk ook wel van de grote van de hond, vandaar dat ik vroeg hoe zwaar ze is. Bij een hond van een paar kilo ligt uitdroging bijv. weer sneller op de loer als bij een kalf van een hond.

Als de rijst er vanmiddag zelfs uitkwam, zou ik haar echt niks qua eten geven. Ze kunnen makkelijk 2-3 dagen zonder eten.

Qua vocht zou ik even kijken of ze naar je idee daar wel wat van heeft binnengehouden en dan ook tot morgenochtend gewoon niks geven. En dan morgenochtend eventueel wat rijstwater. Zolang ze nog plast en als je de vacht tegen de haren instrijkt en het gelijk terugspringt is ze qua vochttoestand nog ok. Zo niet, dan is het zaak de dierenarts te bellen. 1 dag zonder al teveel water mag het is nu niet zo extreem heet momenteel. En hopelijk blijft morgen in ieder geval rijstwater erin.

Als je het niet vertrouwt volg je eigen gevoel en ga dan gewoon terug naar de dierenarts. Zou ik zeker doen als er na morgen nog geen verbetering optreedt.

Sterkte met haar vannacht!
quote:max09 schreef op 01 augustus 2010 @ 22:32:

inmiddels ligt ze met haar hele lijf op schoot op de buristoel. ze wil heel dicht bij me zijn. gek is dat, heel ander gedrag dan normaal. ben net even buiten geweest en ze ging wel zitten maar meer dan een paar druppels kwamen er niet. de bijkeuken ligt vol met kranten en ik ga haar maar straks 'naar bed brengen'. ben benieuwd hoe het morgen is.

Ach gossie.... ze is duidelijk echt niet fit. 't Zijn ook net kleine kinderen dan..... de een wordt heel plakkerig wil de hele tijd bij je zijn en de ander gaat het liefst ergens alleen in een hoekje liggen. Zo van aan mijn lijf geen polonaise nu. Kan dus op zich normaal ziektegedrag zijn. Anderzijds zou ik haar als het je lukt toch even temperaturen.

En als het haar rust geeft, misschien toch beneden slapen? Moet je natuurlijk willen geen idee of dat makkelijk kan bij jou.

Dat van wel gaan zitten en maar een paar druppels... ze heeft niks meer in der lijf waarschijnlijk. Is vrij normaal in deze toestand. En wel goed ook, als er niets te verteren is kan het hele maag/darm stelsel tot rust komen.

Kan me voorstellen dat jij nu ook helemaal niet in je hum bent. Weet er alles van een zieke hond, konden ze maar praten af en toe.
Bén je ook daadwerkelijk naar een dierenarts geweest? Het wordt wel aangenomen, maar ik lees het geloof ik nergens.

Zo nee: morgen gelijk doen!

Zo ja; idd als je t niet vertrouwt; gelijk weer bellen.

Veel beterschap voor je hond!
ha meiden

@ nuttah: ik had Edisan van dr Vogel gehaald. daar ben ik natuurlijk mee gestopt. vanmorgen vroeg meteen bij de apotheek hier Okugest gehaald en zowaar... het eerste tabletje zit er in.

@ sarah: vrijdag was ik bij de dierenarts, ook voor de giardia test (liep de hele ochtend met een poepbakje want toen kwam er natuurlijk ineens niks meer). toen was ze nog niet zo zielig en ziekies en kotste ze ook niet (dat deed ze de week daarvoor en donderdag één keer). ik heb gisteren telefonisch contact gehad en dus uiteindelijk die primperan gespoten rond 7 uur.

En hoe is het nu vanmorgen. Ik heb boven 'geslapen' (nou ja slapen... de hele tijd lag ik te luisteren of ik al een geluidje hoorde) en was vanmorgen héél vroeg beneden. Er lag wel troep en dat heb ik opgeruimd. Stonk niet vreemd genoeg. Ze was redelijk opgewekt en wel blij dat ik beneden was. Buiten liep ze wisselend 'vrolijk' en sukkelend met me mee, plaste alleen en dat was niet super donker, dus qua vocht zit het wel goed, temeer omdat ze net lekker gedronken heeft, dus dat is fijn. Ze kreeg ook wat rijst.

Vanmorgen weer een injectie met Primperan om in ieder geval ervoor te zorgen dat ze niet misselijk wordt vanmorgen (hoop ik). Verder dus het eerste tabletje Okugest gegeven en ik was blij dat ze dat wel wilde want als ze zo zielig is draait ze gewoon haar koppie weg van eten (verstandig). Ze gedraagt zich nog steeds heel anders, wil in me kruipen en op schoot enzo (dat doet ze anders dus echt niet). Maar haar ogen staan helder dus afwachten maar.

Ik ben erg benieuwd naar de Okugest en ben blij met de tip. Ik lees dat het voor darmen én maag is dus wie weet is dat wel de gouden tip ook voor de komende dagen, want ik zal daar natuurlijk even mee doorgaan totdat alles echt tot rust is gekomen. Gek dat ik dat niet kende want ik ben toch meestal wel op de hoogte van die dingen. Zelf had ik dus al de Nux Vomica en Ars Alb bedacht maar natuurlijk stop ik daar nu mee vanwege de Okugest.

Ze ligt nu naast me te snurken op haar bedje. Zal er wel vaker uitmoeten vandaag, want vanmorgen plaste ze alleen natuurlijk.

Ik hou jullie op de hoogte hoe het gaat vandaag, ik hóóp echt dat ze niet meer kotst (ze at net wat rijst) en niet meer zo zielig is. Ben benieuwd!

Doe mij maar zieke mensen, die zeggen tenminste iets en die kan ik wel helpen. Ik voel me tamelijk machteloos met zo'n zielig ziek hondje.
Hum, ben net buiten geweest en kwam haar lievelingspuppie tegen maar spelen natuurlijk niet. Ze keek me zielig aan dus ze is echt nog niet lekker. De rijst zit er in ieder geval nog in, ze nam wel (helaas) een pluk gras dus ik hóóp dat het er allemaal inblijft vandaag anders beginnen we weer opnieuw denk ik. Ze slaapt nu naast me, dat lijkt me ook het beste, rust. Ga over een uurtje weer een kort ommetje maken om te kijken of er al iets komt. Zielig. En ikke moe zijn.
Gewoon naar de dierenarts gaan en niet zelf gaan zitten dokteren.
je mag gerust 2 tabletjes okugest tegelijk geven hoor.

je kookt de rijst toch helemaal in zachte prut?

anders verteren die korrels niet,en heeft je hond er nog niks aan.
@ desteny: hahaha ja echte paprijst

@ knurfje: er wordt niet zelf gedokterd hoor. maar in principe doe je weinig hieraan en moet ze toch echt zelf opknappen met de medicijnen die ze krijgt (primperan tegen misselijkheid en zitac tegen maagzuur en dan de prima tip van de okugest en ja, dat laatste is dus zelf toegevoegd)

ze ligt lekker te slapen nu alleen zodra ik opsta, doet zij dat ook..... hazenslaapje blijkbaar, want ik kan niet wegsluipen.
Ach wat zielig. Mijn hondje van 12 was ook zo vaak ziek, diarree, overgeven en dan voornamelijk gal.

Sinds ik diepvriesvlees van Duck geef is het helemaal over.

Daarvoor kreeg ze brokken van royal canin speciaal voor kleine senioren maar dat was kennelijk niet goed voor haar gestel.

Heel veel beterschap met je hondje.
Kan ze niet iets binnen gekregen hebben wat een obstructie veroorzaakt in haar darmen? Die klachten lijken veel op een maag-darminfectie.

Je wilt niet weten hoe vaak ik heb geassisteerd bij operaties waarvan de hond iets gegeten had dat halverwege bleef steken. Rubberen balletjes, botten, stukken hout, stenen, vezelige planten, surprise-eieren...En dan is het echt zaak dat er op tijd ingegrepen wordt voordat er een stuk darm afsterft met alle gevolgen van dien. Heeft de dierenarts geen rontgenfoto gemaakt? Was bij ons standaard bij dieren met deze klachten, om een obstructie uit te sluiten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven