Was uit wasmachine stinkt!

03-08-2010 11:02 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met 't volgende probleem:

Sinds een tijdje stinkt de was die ik uit de machine haal en ik kan er maar niet achterkomen waar 't vandaan komt... Ik heb verschillende dingen geprobeerd maar niets werkt.

De deur open laten staan na het wassen.

Het zeepbakje schoongemaakt.

De was direct eruit halen als de machine is afgelopen.

Verschillende soorten wasmiddel en wasverzachters.

Etc.

De was blijft muffig ruiken en de wasverzachter (die altijd zo lekker ruikt) ruik je er bijna niet meer doorheen. Wanneer de was volledig droog is ruik je 't een stuk minder maar wanneer ik handdoeken ga gebruiken om me mee af te drogen (en dus weer nat worden) ruik je er weer doorheen.

Iemand enig idee waar het aan kan liggen, ik word er gek van!
Je kan de wasmachine een keer leeg laten draaien op kookwas/ 90 graden. Zonder wasmiddel. Dan spoelen de restanten wasmiddel en troep weg.
In het rubber blijft vaak een hoop viezigheid zitten. Dat eerst goed schoonmaken met doekje/spons, daarna machine laten draaien met wasmachinereiniger.
daar hadden we het net over op het wasmiddeltopic.

Wat de mensen boven mij zeggen dus: even een kookwas draaien (evt met wat handdoeken) met azijn.
Ja die kookwas heeft bij mij geholpen. Evt. met een schepje soda of wat schoonmaakazijn.

Het is aan te raden om af en toe wat heter te wassen dan 30 of 40 graden. Was je dweiltjes en schoonmaakspulletjes gewoon lekker in de kookwas dan heb je dit probleem waarschijnlijk niet nog eens
een keertje een lege trommel laten draaien met een antikalkmiddel of een hele fles huishoudazijn op 30 graden, dan is de stank gelijk verdwenen.
Je hebt waarschijnlijk last van vetluis. Op hoge temperatuur draaien met twee handen soda en azijn zou moeten helpen,of anders heb je wel een speciaal spulletje dat je kan kopen bij de witgoedzaak.
Azijn en/of Soda doe ik dan gewoon in het bakje?
IEHHHHHHHHHH VETLUIS IS VIESSS!!!! :(
Ik draai ca. 2 keer per jaar een lege machine met natuurazijn (die doorzichtige) en dan op 90 graden. Ik maak het deurtje onderop open en haal de stofjes e.d. eruit.

Kan het anders het riool zijn als het de machine niet is?

Als het de kleding is, stinkt alle kleding? Of bepaalde shirtjes? Ik heb namelijk een aantal shirts die, nadat ik ze een tijd heb, niet goed schoon meer raken bij de oksels. Dat zie je verder niet, maar als het aan het droogrek hangt ruik ik het alweer. Als het te erg wordt gooi ik ze dan maar weg. Natuurlijk niet bij dure kleding, maar van die basicshirts.
Dood- en doodzonde om je machine leeg te laten draaien. Gooi er gewoon wat handdoeken, vaatdoekjes, beddengoed, verzin het in. Alle katoen kan in de kookwas, tenzij er een print op gedrukt staat. (En zelfs dan... hier gaan de slabben van mijn dochter ook mee in de kookwas en de meeste prints blijven gewoon zitten. )
Oh, filter leeghalen wil ook nog wel eens helpen idd.
quote:Veronique79 schreef op 03 augustus 2010 @ 11:17:

Als het de kleding is, stinkt alle kleding? Of bepaalde shirtjes? Ik heb namelijk een aantal shirts die, nadat ik ze een tijd heb, niet goed schoon meer raken bij de oksels. Dat zie je verder niet, maar als het aan het droogrek hangt ruik ik het alweer. Als het te erg wordt gooi ik ze dan maar weg. Natuurlijk niet bij dure kleding, maar van die basicshirts.Als je daar last van hebt, dan was je waarschijnlijk niet heet genoeg. Die geur die jij bedoelt (zweetlucht) wordt over het algemeen veroorzaakt door bacteriën en die gaan pas dood bij 60 graden of hoger.
Ik heb het zelf gehad en toen bleek dat ik langzamerhand de wasmachine gewoon te vol aan het proppen was... Toen ik bewust minder in de trommel stopte, werd de was veel frisser.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Ik zie op die wikilink staan dat azijn en soda niet zo goed voor je machine is... dan gewoon 90 graden normale kookwas draaien?
En what about Chloor? Daar lees ik ook het een en ander over. Maar is dat wel goed voor je wasmachine?
Ehhh... soda is het hoofdbestanddeel van zeep.
Gebruik jij misschien alleen vloeibaar wasmiddel?

Ik had het ook en bij mij was het opgelost nadat ik weer waspoeder ben gaan gebruiken voor de witte was.
de wasmachine met een beetje bleek laten draaien op 90!!! graden, dan is het klaar
bleek is niet schadelijk voor de wasmachine, er zijn hordes vrouwen die wekelijk met bleek de witte was wassen
En nadat het over is minder wasmiddel en vooral minder wasverzachter gaan gebruiken.
quote:meds schreef op 03 augustus 2010 @ 11:49:

de wasmachine met een beetje bleek laten draaien op 90!!! graden, dan is het klaarIdd eerst een halve liter chloor, wassen op 90° en dan 250 ml azijn naspoelen!
Ik gebruik idd vloeibaar wasmiddel en zal de volgende keer poeder proberen.Ga dan vanavond ook maar wat chloor erin gooien. Maar doe ik dat in het wasmiddelbakje? Ik hoor namelijk ook verhalen over een bolletje in de trommel.
De machine een keer op 90/95 graden laten draaien met een half kopje soda en een paar oude lappen. Leeg draaien is niet goed voor de machine.

De soda en het het hete water lossen alle vettige resten wasmiddel op.

Deze methode 2x per jaar toepassen. Waspoeder laat evengoed resten achter, net als vloeibaar wasmiddel.
Maar wanneer je de machine 2 x per jaar leeg draait moet dat per keer wel enorm veel schade aanrichten wil de machine hierdoor kapot gaan toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven