Werk & Studie alle pijlers

Mag dit? Verhuizing bedrijf

04-08-2010 09:24 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het bedrijf waar mijn man werkt wordt binnenkort overgenomen, als dat goedgekeurd wordt.

Wanneer dit doorgang vindt, zal mijn man zo lang moeten reizen van en naar werk, dat ons huiselijke leven er onder lijdt. Hij zal de kinderen alleen nog zien in het weekend. Dit is niet wat wij voor ogen hebben natuurlijk, dus we vragen ons af of een (toekomstige) werkgever dat zomaar kan eisen nav een verhuizing.

PS: Hij was al bezig met het zoeken naar een nieuwe baan, alleen had dit natuurlijk niet echt haast. Nu zet hij er wel wat meer vaart achter, maar antwoorden als 'als man het niet wilt, moet hij een andere baan zoeken' kon ik zelf ook bedenken
Wat is je vraag precies?
quote:HartenVrouw schreef op 04 augustus 2010 @ 09:24:

Het bedrijf waar mijn man werkt wordt binnenkort overgenomen, als dat goedgekeurd wordt.

Wanneer dit doorgang vindt, zal mijn man zo lang moeten reizen van en naar werk, dat ons huiselijke leven er onder lijdt. Hij zal de kinderen alleen nog zien in het weekend. Dit is niet wat wij voor ogen hebben natuurlijk, dus we vragen ons af of een (toekomstige) werkgever dat zomaar kan eisen nav een verhuizing.

PS: Hij was al bezig met het zoeken naar een nieuwe baan, alleen had dit natuurlijk niet echt haast. Nu zet hij er wel wat meer vaart achter, maar antwoorden als 'als man het niet wilt, moet hij een andere baan zoeken' kon ik zelf ook bedenken Kortom: kan de 'nieuwe baas' zomaar een pand laten verhuizen waardoor werknemers veel langer moeten reizen?
Al drie keer meegemaakt. Ja, dat kan gewoon, zeker als het een overname betreft.
Ja hoor, waarom niet? Heeft de OR er al over besluiten? Misschien komt er een regeling dat een deel van de reistijd werktijd is bijvoorbeeld. Ik heb alleen ervaring met een soortgelijke situatie bij de overheid, dus ik weet niet of er iets geregeld moet worden.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
wat is veel langer??? Hebben we het hier over een half uur langer of over 2,5 uur langer
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Nee hoor, dat kunnen ze niet eisen...

Daarom kan je man op elk gewenst moment zijn contract laten beeindigen.

Want een eigenaar of een toekomstige eigengaar hoeft volgens mij geen toestemming aan het volledige personeel te vragen voor een eventuele verhuizing...

Dus het antwoord, als je man niet wil dan zal hij een andere baan moeten zoeken is ondanls dat je het niet wil horen toch het meest voor de hand liggende antwoord denk ik...
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:HartenVrouw schreef op 04 augustus 2010 @ 09:29:

[...]

Kortom: kan de 'nieuwe baas' zomaar een pand laten verhuizen waardoor werknemers veel langer moeten reizen?

Kennelijk is er sprake van overgang van onderneming. Je echtgenoot behoudt dus zijn baan en arbeidsvoorwaarden. En ja, de werkgever mag bepalen waar hij de onderneming wil vestigen.

Wat is zijn huidige reistijd en wat wordt de nieuwe reistijd?
quote:wuiles schreef op 04 augustus 2010 @ 09:26:

Wat is je vraag precies?quote:

dus we vragen ons af of een (toekomstige) werkgever dat zomaar kan eisen nav een verhuizing...Dat is de vraag Wuiles
Ja dat kan.

Je kunt met het bedrijf mee gaan,neef hier moet nu ook een uur in de trein en een uur terug omdat het bedrijf van oost naar west nederland ging.

Wil je dat niet dan zit er niets anders op dan wat anders te zoeken.
quote:Xander68 schreef op 04 augustus 2010 @ 09:32:

[...]

[...]

Dat is de vraag Wuiles Wat is "dat", dat was mijn vraag.
Huidige reistijd is 15 minuten, nieuwe reistijd wordt 1,5 uur als de files worden omzeilt. Incl files durf ik geen uitspraak te doen.
quote:Summerdance schreef op 04 augustus 2010 @ 09:31:

Daarom kan je man op elk gewenst moment zijn contract laten beeindigen.

Want een eigenaar of een toekomstige eigengaar hoeft volgens mij geen toestemming aan het volledige personeel te vragen voor een eventuele verhuizing...

Dus het antwoord, als je man niet wil dan zal hij een andere baan moeten zoeken is ondanls dat je het niet wil horen toch het meest voor de hand liggende antwoord denk ik...

Het gaat er niet om of ik dat wil horen, dat het voor de hand ligt snapt mijn kleuter nog

Het gaat me er om, of het zomaar mag. Maar dat mag dus blijkbaar.

Bedankt voor jullie antwoorden.
De reistijd die ik aangeef is enkele reis overigens.
tja.. volgens mij valt het allemaal nog wel mee. De keuze is aan jouw man om mee te gaan of niet.

Door je topic had ik het idee dat hij van 1 uur reizen naar 3 uur reizen moest...

en waarom ziet je man daardoor de kinderen niet meer? Gaan jouw kinderen om kwart over 6 naar bed?

Dat is toch van tijdelijke aard.. je kinderen worden groter, die gaan wat later naar bed.. tja.. het is consessies doen. Hij weet nu wat hij heeft, straks niet.

En in deze arbeidsmarkt is het niet een gegeven dat je zo maar een andere baan hebt die aan al je eisen voldoet..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Nieuwe reistijd 1 1/2 uur? Ja, dat is voor je man een vervijfvoudiging, maar voor veel mensen gebruikelijk.

Bij overgang van onderneming mag de nieuwe eigenaar de activiteiten op een andere locatie voortzetten. Je man kan zeggen, ik wil niet mee, maar dan kan de arbeidsovereenkomst bij de rechter (of via het UWV) ontbonden worden. Of je man dan een ontbindingsvergoeding (via de rechter) krijgt, is nog maar de vraag.
Dat mag, bij het bedrijf waar ik werkte is dat ook gebeurd. Er is toen wel reistijdcompensatie ingesteld. Dit werd volgens mij in 2 jaar afgebouwd. Het fijne weet ik er niet meer van.

De reistijdcompensatie geldde overigens tot een bepaalde functiegroep. Zat je daarboven dan was de extra reistijd gewoon inherent aan je functie.
Mijn kinderen beginnen om 8 uur op school (dan zou man dus al lang weg zijn) en zij liggen om 7 uur in bed (dan is man net thuis). Dit zal zeker nog 4 jaar duren. En dat is een te grote aanslag op ons gezinsleven vinden we.
quote:Summerdance schreef op 04 augustus 2010 @ 09:31:

Daarom kan je man op elk gewenst moment zijn contract laten beeindigen. ja, maar daar is geen verhuizing voor nodig. Sinds de slavernij is afgeschaft is dat altijd al wel mogelijk.
Is het een optie dat jullie, als gezin, mee verhuizen? Een vriend van mij heeft ditzelfde meegemaakt. Van 10 minuten reistijd naar ruim 2 uur. Dit was niet te doen en het gezin heeft besloten te verhuizen. De werkgever gaf hiervoor overigens een fikse verhuisvergoeding dat de boel echt compenseerde. Ook de periode dat hun oude huis niet verkocht kon worden, en zij dus met dubbele lasten zaten, werd goed gecompenseerd door de werkgever.
Vanuit de ww wordt er van je verwacht/geeist dat je iedere passende baan aanpakt die maximaal 1.5 uur reistijd vereist. Een uur is dus niet zo heel erg lang.

Bovendien denk ik dat er heel erg veel mensen zijn die per dag langer moeten reizen voor hun werk.
Zoals de rest al aangaf, dan mag gewoon.

Ik weet niet of er een sociaal plan is, maar daar zou wellicht ook iets over zo'n verhuisberweiging in kunnen staan. Bij mij op het werk was het zo dat je niet verplicht werd over te gaan naar een andere plaats als de reisafstand meer dan 1.5 uur was. Echter, als er geen ander werk was werd je contract beindigd, wel na een vastgestelde zoektermijn. Dus je kreeg in ieder geval nog wat maanden doorbetaald.
quote:HartenVrouw schreef op 04 augustus 2010 @ 09:34:

Huidige reistijd is 15 minuten, nieuwe reistijd wordt 1,5 uur als de files worden omzeilt. Incl files durf ik geen uitspraak te doen.Een enkele reistijd van anderhalf uur wordt nog als redelijk beschouwd. Als jouw man niet op de nieuwe locatie wil gaan werken dan zit er weinig anders op dan een nieuwe baan te zoeken. Mogelijk is zijn huidige werkgever bereid om tot een beëindigingsovereenkomst te komen.
Wat ik wel afraad is meeverhuizen. Heb zelf die fout gemaakt, en ben nu alsnog aan het reizen omdat ze blijven verplaatsen. Buiten dat, met al die reorganisaties ben je met een volgende ronde misschien alsnog de klos.
Nou dan is de keuze dus al gemaakt....

No offence, ik zeg niet dat dit bij jullie zo is, maar ik krijg toch altijd sterk de indruk dat mensen vinden dat een werkgever moet handelen en dealen naar zijn personeel.. en maakt hij een beslissing waarmee niet iedereen het eens is, dan wordt er gelijk gekeken of het wel rechtsgeldig is en mocht er ergens een idee zijn dat dat niet zo is moet de werkgever direct met geld over de brug komen.

Anderhalf uur reistijd is niet leuk.. ik kan mijn tijd ook beter besteden, maar als je iets van je carriere wil maken dan is reistijd soms nou eenmaal een punt waarop je moet inleveren.

Overigens vind ik dat je man het eerst maar eens moet proberen. De ene afstand is de andere niet. Ik heb 2 keer bij een bedrijf gewerkt dat 70 km verder op zat. Bij het ene bedrijf was ik ruim 2 uur onderweg... bij de andere was ik er met 3 kwartier.. Dus wie weet valt het allemaal wel mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven