Werk & Studie alle pijlers

Mag dit? Verhuizing bedrijf

04-08-2010 09:24 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het bedrijf waar mijn man werkt wordt binnenkort overgenomen, als dat goedgekeurd wordt.

Wanneer dit doorgang vindt, zal mijn man zo lang moeten reizen van en naar werk, dat ons huiselijke leven er onder lijdt. Hij zal de kinderen alleen nog zien in het weekend. Dit is niet wat wij voor ogen hebben natuurlijk, dus we vragen ons af of een (toekomstige) werkgever dat zomaar kan eisen nav een verhuizing.

PS: Hij was al bezig met het zoeken naar een nieuwe baan, alleen had dit natuurlijk niet echt haast. Nu zet hij er wel wat meer vaart achter, maar antwoorden als 'als man het niet wilt, moet hij een andere baan zoeken' kon ik zelf ook bedenken
quote:HartenVrouw schreef op 04 augustus 2010 @ 09:41:

Mijn kinderen beginnen om 8 uur op school (dan zou man dus al lang weg zijn) en zij liggen om 7 uur in bed (dan is man net thuis). Dit zal zeker nog 4 jaar duren. En dat is een te grote aanslag op ons gezinsleven vinden we.Dan ga je onderhandelen met werkgever, bijvoorbeeld om 09.00 beginnen en om 16.00 stoppen. Doen bij mij ook twee collega's met lange reistijd vanwege verplaatsen kantoor.
Bergje, nee dat is absoluut geen optie, we zijn net anderhalf jaar geleden verhuisd naar ons droomhuis.

Limon bedankt voor de tip over het sociaal plan, daar gaan we achter aan.

Wuiles, bedankt.

Ik weet voldoende, bedankt voor alle reacties.
Tja er zijn ook mensen die 2.5 uur enkele reis hebben ook hun kinderen gewoon nog zien. Keuzes maken.
Als je het niet accepteert heeft je man wel ineens heel veel tijd met de kinderen

Anderhalf uur is redelijk.
En een droomhuis moet je wel kunnen betalen...
quote:rider schreef op 04 augustus 2010 @ 09:41:

[...]

ja, maar daar is geen verhuizing voor nodig. Sinds de slavernij is afgeschaft is dat altijd al wel mogelijk.

Ja wel dat wist ik wel maar de vraag van TO was of man mee moest verhuizen

En nee dus....dat moet niet

Maar dan moet hij een andere baan zoeken

TO je schriift dat je man zijn kinderen dan dus nooit meer ziet, maar de kindjes worden toch ook ouder, en gaan dus wellicht als ze wat ouder zijn later naar bed

Dan ziet hij ze toch weer wat langer?

(nou ben ik geen moeder hoor dus geen idee hoe dat zit met naar bed gaande kinderen)
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:Flashy schreef op 04 augustus 2010 @ 09:49:

Tja er zijn ook mensen die 2.5 uur enkele reis hebben ook hun kinderen gewoon nog zien. Keuzes maken.Kom op! 2,5 uur is niet normaal hoor. Dat zijn echt uitzonderingen.
1,5 uur enkele reis wordt idd als 'redelijk' gezien. Maar zeker bij een 'gedwongen' verhuizing, zijn er vaak tal van oplossingen bespreekbaar met een werkgever. Als je zelf in oplossingen zou moeten denken, wat zou dan voor jullie wel kunnen werken? Kan je man misschien 4x9 of 4x10 uur werken? Of 1 of 2 dagen per week vanuit huis werken? Is het mogelijk om heel vroeg te beginnen, zodat hij ook vroeger naar huis kan? Of een combi van voorgaande?
quote:domnaiefmutsje schreef op 04 augustus 2010 @ 09:53:

Als je het niet accepteert heeft je man wel ineens heel veel tijd met de kinderen

Anderhalf uur is redelijk.Anderhalf uur is veel!
Inderdaad, anderhalf uur is echt veel!

Zelf vind ik 20-30 minuten maximaal, maar lief werkt op 1.5 uur reizen. Ze is gedetacheerd, dus heeft niet altijd de luxe om een klus te weigeren. Gelukkig kan ze 4x9 werken waardoor ze eens in de 2 weken een dag vrij is. Al dat reizen, dat werkt door op je priveleven. Sóchtends voor dag en dauw je bed uit, sávonds 7 uur, half 8 weer thuis en dan heb je ook geen zin meer om iets te ondernemen, want om 10 uur moet je al weer naar bed. Weekenden worden voornamelijk benut om bij te slapen en bij te komen....Heb ik het nog niet eens gehad over al die vergaderingen en meetings waar ze ook nog in de avonduren naar toe moet. Gelukkig is de klus volgend maand afgelopen, want deze werk/reis-tijden vergt toch wel erg veel van ons gezin.
@ TO, wat gaan de collega's van je man doen, gaan die allemaal mee?
Veel mensen hier zeggen dat 1,5 uur (zonder files!) redelijk is. Een uur is meestal de max voor mensen qua reistijd inclusief files. Aan de bedtijden te zien zijn de kinderen van TO nog erg jong. Dus dan zou dat betekenen dat haar man de komende jaren de kinderen heel weinig ziet. Ik denk dat haar man het beste een andere baan kan gaan zoeken.
quote:HartenVrouw schreef op 04 augustus 2010 @ 09:41:

Mijn kinderen beginnen om 8 uur op school (dan zou man dus al lang weg zijn) en zij liggen om 7 uur in bed (dan is man net thuis). Dit zal zeker nog 4 jaar duren. En dat is een te grote aanslag op ons gezinsleven vinden we.

Is dit niet in 80 % van de gezinnen normaal... Je hebt tot nu toe mazzel gehad.. Zo kun je het ook zien.

Meestal is overleg de beste optie, 4 dagen meer uur, flexibele werktijden. Goede reistijd en reiskosten vergoeding.
Heb ik dat?!
Ik zou inderdaad in overleg met de werkgever gaan, wat zijn de mogelijkheden. Misschien kan hij wel om 7 uur beginnen en dan tot 16:00 werken. of misschien nog wel vroeger beginnen?

In regio rotterdam zit je vaak bij een afstand van 25 kilometer al aan anderhalf uur reistijd.
Soms is de werkgever genegen om gedurende een bepaalde periode de reistijd als werktijd te zien, in het geval de totale reistijd meer dan drie uur per dag zou overstijgen.
quote:troetelbeertje30 schreef op 04 augustus 2010 @ 10:23:

Veel mensen hier zeggen dat 1,5 uur (zonder files!) redelijk is. Een uur is meestal de max voor mensen qua reistijd inclusief files. Aan de bedtijden te zien zijn de kinderen van TO nog erg jong. Dus dan zou dat betekenen dat haar man de komende jaren de kinderen heel weinig ziet. Ik denk dat haar man het beste een andere baan kan gaan zoeken.

Rechters en bijvoorbeeld UWV beschouwen anderhalf uur reistijd nog als redelijk.

Bovendien begrijp ik de rekensom van TO niet helemaal. Als de kinderen nu al naar school gaan dan zijn zij minimaal vier jaar oud. TO stelt dat haar man om zeven uur 's thuis zal komen als hij op een andere locatie gaat werken en dat hij de kinderen dan vier jaar niet zal zien 's avonds. Echter, een kind van acht gaat doorgaans niet om zeven uur naar bed. Enfin, ik geloof best dat het lastig is maar ik geloof niet dat er geen oplossingen te bedenken zijn.
Misschien valt er ook wel een en ander met de werkgever te bespreken. Hier soortgelijk geval aan de hand gehad (van 10 minuten fietsen naar bijna 2,5 uur enkele reis, bedrijf verhuisde van NH naar Limburg..) en het was mogelijk voor het NH personeel om 1 dag in de week thuis te werken, er werd netjes een thuiswerkplek voorzien en dat beviel uiteinelijk aan beide kanten zo goed, dat dat 2 thuiswerk dagen werden.

Geen idee of dat hier ook mogelijk is, maar er is mss wel een mouw aan te passen.
quote:Bergje65 schreef op 04 augustus 2010 @ 10:00:

[...]

Kom op! 2,5 uur is niet normaal hoor. Dat zijn echt uitzonderingen.Niet in de Randstad....
Maar wat er in de Randstad gebeurt staat niet gelijk aan wat er in de rest van NL normaal is.....

2,5 uur reizen, dat is van Friesland naar Limburg!!
quote:Boarn schreef op 04 augustus 2010 @ 14:24:

Maar wat er in de Randstad gebeurt staat niet gelijk aan wat er in de rest van NL normaal is.....

2,5 uur reizen, dat is van Friesland naar Limburg!!Ik reis dat om het weekeind en dat is ook dik 3 uur
Heb ik dat?!
Hartenvrouw; biedt het bedrijf dan geen oplossingen? Staat er bijv. iets in de CAO?

Het bedrijf waar ik werk is in het verleden verhuisd. Personeel 'van de oude vestiging' mochten kiezen; verhuizen met verhuiskostenvergoeding of 's middags eerder weg en 1 dag per week thuis mogen werken.
Ja, een werkgever mag een bedrijf verhuizen. Mijn broer heeft het ook gehad. Er werd een overgangsregeling getroffen waarbij werknemers een deel reistijd als werktijd mochten beschouwen (gold voor een periode van 2 jaar geloof ik). Laat je man inderdaad bij het bedrijf navragen of er een compensatieregeling komt voor reistijd of er andere faciliteiten zijn zoals een dag thuiswerken of aangepaste arbeidstijden.

Als verhuizen voor jullie geen optie is, dan zal je man uiteindelijk toch ander werk moeten zoeken TO. Er zit niks anders op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven