Werk & Studie alle pijlers

Standplaatshostess wie o wie?

04-08-2010 12:32 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Graag zou ik willen weten wie het beroep als standplaatshostess doet of heeft gedaan (of dat je misschien iemand kent die dit doet). Ik zou dit namelijk graag volgend jaar een seizoen willen doen en ik heb er een aantal vraagjes over;

- Hoe ziet een werkdag er ongeveer uit? En ben je echt 7 dagen per week aan het werk of heb je 1 dag in de week vrij?

- Hoeveel verdien je hiermee netto per maand (zal wel per werkgever verschillen maar toch) en is het incl. of excl. kost en inwoning?

- Hoe zit het met huisvesting op de bestemming? Regelt de reisorganisatie deze? en moet je een kamer of appartement delen of heb je die voor jezelf?

- Krijg je een auto of ander vervoer om je op de bestemming te verplaatsen?

- Wat voor werk doe je na zo'n seizoen (dus in de winter)?

- Hou je je eigen huis aan? En zo ja, is dat te doen qua geld?

- Kan je een bestemming als voorkeur opgeven? Of wordt je gewoon ergens heen gestuurd?

- Is de sollicitatieprocedure moeilijk en heb je een toeristisch diploma nodig?

Ik hoop dat iemand deze vragen voor mij kan beantwoorden alvast hartelijk bedankt in ieder geval!
Ik wil zo wel wat van je vragen beantwoorden hoor!

Eerst met de kinderen aan tafel. Die kinderen heb ik trouwens verwekt met mijn man die ik onmoet heb op mijn eerste bestemming! Weet waar je aan begint
quote:sunnylover schreef op 04 augustus 2010 @ 12:32:

- Hoeveel verdien je hiermee netto per maand (zal wel per werkgever verschillen maar toch) en is het incl. of excl. kost en inwoning?

Dat ligt natuurlijk aan de hoeveelheid werk die je moet doen, de verantwoordelijkheden, en de excursies/autohuur etc die jij weet te slijten aan je klanten.

Wat jij wilt/kunt/vindt.

Dat ligt er toch aan wat je verdient en wat je eigen huis kost?!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
He Sunnylover.

Ik heb 4 seizoenen als standplaats hostess gewerkt en kan je vragen dus beantwoorden.

- Hoe ziet een werkdag er ongeveer uit? En ben je echt 7 dagen per week aan het werk of heb je 1 dag in de week vrij?

Verschilt per dag. Sommige dagen zijn makkelijk, met alleen bezoekuren. Sommige dagen zijn zwaar met luchthaven diensten, en de daar bij horende vertragingen

Ik werkte 6 dagen in de week.

Verschilt inderdaad per werk gever en per bestemming ook nog weer. Zo rond de ¤1000. En woning of hotel wordt door werkgever betaald.

- Hoe zit het met huisvesting op de bestemming? Regelt de reisorganisatie deze? en moet je een kamer of appartement delen of heb je die voor jezelf?

Dit regelt je werkgever. Je hebt je eigen kamer, maar deelt soms wel je appartement

Over het algemeen heb je een scooter, soms een auto, en bij hoge uitzondering een fiets, of niks

Ik ging in de winter altijd reizen

Ik had geen eigen huis. Maar sommige van mijn collega's wel, en dat was wel te doen.

- Kan je een bestemming als voorkeur opgeven? Of wordt je gewoon ergens heen gestuurd?

Wij konden 5 bestemmingen als voorkeur op geven, maar als eerste seizoen was dat wel alleen het Middellandse Zee gebied. Als je echt ver wilde, dan moest je meerdere talen spreken en een vast contract hebben

Ik heb geen toeristische opleiding gedaan. Je moet gewoon een leuk babbeltje hebben en stevig in je schoenen staan. Er is nog een topic hier over.
Het is al een tijd geleden en het verschilt nogal per organisatie. Maar goed, wil best even een idee geven.

Ik was 6 a 7 dagen per week aan het werk, en 24/7 bereikbaar per telefoon. Per dag maak je veel uren, ook omdat je veel moet wachten.

Verdiende geloof ik 600 euro per maand, plus 'bonus', en mijn appartement werd betaald door organisatie.

Had appartement voor mezelf, maar was dan ook de enigste hostess op die plek.

Ik had geluk, een auto.

Sommigen werken op wintersportbestemmingen, of zonbestemmingen die ook in de winter doorgaan. Zelf werkte ik in de winter voor een uitzendbureau.

Had toen een kamer die ik onderverhuurde, met toestemming van de hoofdhuurder.

Meestal kan dat niet.

Geen diploma nodig, wel een dosis lef, ondernemingszin, vlotte babbel, creatief denkvermogen en talenkennis.
Hoi Ik heb al eens een seizoen als hostess in de wintersport gewerkt. Dat is superleuk!!!!! Dat kun je dus in de winter doen bijvoorbeeld. Nu heb ik binnnenkort een gesprek bij Thomas Cook. Sorry dat ik inbreek, maar als iemand weet wat ik daar kan verwachten dan hoor ik dat graag.
Hier is een link naar een ander topic waar ik meer vertel over het hostess werk.

hostess
quote:lila82 schreef op 04 augustus 2010 @ 14:10:

Hoi Ik heb al eens een seizoen als hostess in de wintersport gewerkt. Dat is superleuk!!!!! Dat kun je dus in de winter doen bijvoorbeeld. Nu heb ik binnnenkort een gesprek bij Thomas Cook. Sorry dat ik inbreek, maar als iemand weet wat ik daar kan verwachten dan hoor ik dat graag.

Ik heb voor Thomas Cook/Neckermann gewerkt.

Hoe is je Duits?

Daar word je op getest.

En verder kijken ze bij de sollicitatie heel erg hoe je op dingen reageert.

Zo vroegen ze mij wat mijn hobbies waren. Een redelijk algemene vraag. Ik wilde niet de standaart dingen noemen, dus ik zei reizen, duiken en fotograferen. Dat vonden ze allemaal hobbies die niet echt met teams te maken hadden, of ik een einzelganger was?!

Zulke reacties geven ze en dan testen ze je gewoon.

Ook moesten wij een spel bedenken. En dan gaat het niet om het spel dat je bedenkt, maar om hoe je in het team bent. Neem je de leiding? Wacht je af? Gebruik je alle middelen die je gegeven worden?

Succes
Dank je vivagirl. Op het internet vroegen ze van Nederlandse mensen om of Ned/Duits te praten of Ned/Engels. Mijn engels is uitstekend en mijn duits redelijk goed, dus ik ben benieuwd...

Dus dat proces zal wel een groot gedeelte van de dag duren? Dat had ik wel verwacht, maar ik vond het zo raar in de e-mail die ik van hen kreeg hadden ze het over een kennismakingsgesprek?!?
Dat van mij is een jaar of 7 geleden, kan zijn dat het nu anders is.

Mijn Duits was bar slecht, en ben toch aan genomen.

Nu is mijn Duits vloeiends, want alle trainingen zijn in het Duits....
@ Oesje, graag hoor ik jouw antwoorden op de vragen, ben benieuwd.. Grappig trouwens dat je nu met de man van je 1e bestemming samen bent!

@ Vivagirl en HuubHuubBarba bedankt voor jullie antwoorden! Daar kan ik zeker iets mee!

@ Himalaya, zou je misschien voor mij ook nog de andere vragen kunnen beantwoorden? Hoe meer info, hoe beter..

Nog even een andere vraag: Is het ook een voordeel als je al wat ouder bent? Of wordt daar verder niet echt naar gekeken? Ikzelf ben 25 en ik kan me voorstellen dat mensen je eerder wat serieuzer nemen als je wat ouder bent dan wanneer misschien begin 20 bent..
Ik was ook rond de 25.

En ik weet nog dat OAD veel 'meisjes' van rond de 18 had, en dat waren voornamelijk stagiares.

Die hadden het soms best moeilijk. Er zijn toch momenten dat je heel veel over je heen krijgt. Van schreeuwende gasten tot mensen die overlijden.

De ene 18 jarige is natuurlijk de andere niet, en er zitten ook meiden van boven de 30 die nog heel jong zijn in hun doen en laten. Dus heel veel zegt het niet altijd.

Maar het helpt zeker als je wat levens ervaring hebt.

En dan bedoel ik niet dat je heel veel verdrietige dingen hebt meegemaakt, maar gewoon dat je een beetje zelfstandig bent.

Er zijn ook manlijke hostessen, en die hebben nog nooit gekookt of een wasje gedraaid. Dat vond ik altijd wel lachen!
Wat ik me afvroeg; is het ook mogelijk om je partner mee te nemen? Of zijn de accomodaties erg klein die je krijgt? Mag het uberhaupt wel?
Heb ook al heel wat jaartjes in het toerisme gewerkt, in Amsterdam (sleep-inn), Costa rica (hotel) en Trinidad (tour-organisatie) dat laatste nog steeds trouwens.

6 dagen per week werken is normaal, vaak 12 uur per shift. Soms is het druk en werk je keihard en soms is het rustig en kun je een beetje lezen en TV kijken of internetten (in de nachtdienst vooral).

Verdiensten tussen de 1000-1500 euro per maand. In Costa Rica kreeg ik daar ook onderdak en eten bij (maar waren de verdiensten wat lager) op die andere plekken had ik zelf een woning, eten en drinken was wel gratis. Een 150 cc motorscooter als vervoer. Ik werkte het hele jaar door, maar er was wel duidelijk een hoog- en een laagseizoen.

Mijn huis in Nederland heb ik langere tijd onderverhuurd, dat gaat soepel als je tenminste iemand hebt die als contactpersoon voor de huurder kan fungeren. Inmiddels is die woning opgezegd en ben ik ge-emigreerd.

Heb altijd gewoon zelf op vacatures gereageerd en daarmee zelf mijn bestemmingen uitgezocht...dus ik werk niet voor een grote organisatie. Goed je talen spreken is een must in het toerisme! En wees gewaarschuwd; hoewel de meerderheid van de toeristen heel leuk zijn, heb je een minderheid van zo'n 10 % schat ik die echt heel lastig en veeleisend kunnen zijn! Daar moet je stevig voor in je schoenen staan om daar mee om te kunnen gaan, maar dat is goed te leren.

Je partner meebrengen lijkt me niet heel gebruikelijk, maar als hij ook bij dat bedrijf werkt misschien? Of zelf woonruimte ter plekke zoeken, dan ben je natuurlijk vrij om te doen en laten wat je wilt.
Partner mee nemen kan op zich wel. Maar dat gaat de organisatie niet voor je regelen. Tenzij hij ook voor het zelfde bedrijf werkt, maar dan kan je zeker weten geen voor keur voor een bestemming opgeven en kom je op de mega bestemmingen zoals Kreta.

ALs je partner niet voor het bedrijf werkt, is hij natuurlijk vrij om ook naar je bestemming te komen en daar zelf werk te zoeken.

Als jij via het werk echter een kamer in een hotel krijgt, dan kan hij niet bij je wonen.

Deel je een appartement met een ander, dan moet je dat met je huisgenoot over leggen (ik zou er niet op zitten te wachten).

Krijg je een appartement voor je alleen, dan ben je op zich vrij om te doen en te laten wat je wilt.

En anders huur je samen iets. Sommige bedrijven geven je dan extra geld, omdat zij dan niet voor jou onderkomen hoeven te betalen. Maar dat is niet veel hoor!

En precies wat Sahara_Desert hier boven zegt, over leuke en minder leuke toeristen. Ik dacht, voordat ik in het toerisme ben gaan werken, dat mensen op vakantie altijd vrolijk waren.

Nou, niet dus!

De mensen die vrolijk en tevreden zijn zie je op zich niet.

Het zijn de klagers en zeikerds waar mee je te maken krijgt.

En veel mensen krijgen juist stress van op vakantie gaan, alles komt er dan uit! En dat komen ze aan jou vertellen.

Je bent psychiater, huwelijks consultant, dokter en alles in een.

Ik heb echt scheidingen mee gemaakt, en ik mocht dus een ander hotel gaan zoeken en de vlucht omboeken ( wilden niet op dezelfde vlucht terug ), politie erbij halen omdat de man het paspoort van de vrouw niet terug wilde geven.

Psychiater gespeelt omdat een vader naar mij toe kwam en mij vertelde dat zijn 16-jarige zoon hem sloeg! En of ik de zoon daar wil op aan wilde spreken ( niet dus! Dat hoort echt niet bij mijn werk ).

Een vrouw, helemaal overstuur, in elkaar geslagen door haar vriend. Haar hele levens verhaal aan gehoord.

Vriend komt schreeuwend en dreigend op mij af!

Gratis ander onderkomen voor vrouw geregeld en ook haar papieren uit de hotel kamer gehaald. Hele avond bij haar gebleven. Van mijn eigen geld eten voor haar gekocht.

En de volgende dag zie ik ze gezellig weer samen hand in hand lopen!

En zo kan ik nog 100 verhalen vertellen.

Een intensieve baan! Maar ik deed het met heel veel plezier en zette me voor 100% in.

Soms ook dat er door het reisburo grove fouten gemaakt worden. Mensen in een rolstoel die in een hotel met veel trappen en geen lift worden geboekt!

Omboeken dus. Maar als het reisburo niet mee werkt en niet voor de kosten op wil draaien, wat dan?

Zo kom je voor interesante keuzes te staan en moet je wel erg sterk in je schoenen staan.

En als je net op je vrije dag op het strand ligt en je krijgt een telefoontje over een probleem, dan moet je dus wel heen!

De meeste mensen sparen lang voor een vakantie, dan kun je ze niet vertellen 'sorry, ik heb een vrije dag@.

Maar sommige hostessen doen dat dus wel. En dat vind ik dan grof weg schandalig.

Maar je hebt ook zeikerds van gasten, die over van alles en nog wat zeuren. Over de domste dingen.

Zorg dat je de kleine regeltjes in de brochuren uit je hoofd kent, dan kom je overal uit!
Zo vivagirl dat is zeker allemaal niet niks.. pfff.. en je komt inderdaad voor interessante keuzes te staan!

Maar toch vraag ik me het volgende af en dat is: je staat er toch niet helemaal alleen voor of wel? Ik bedoel je hebt toch vaak ook wel een supervisor/leidinggevende op je bestemming zitten met wie je in geval van grote problemen kan overleggen? Of andere collega's? Ik heb namelijk wel eens bij zo'n welkomstbijeenkomst gezeten en toen zag ik wel een stuk of 3 hostessen staan. Of verschilt dat ook weer per reisorganistatie of bestemming?
Nee, je staat er niet alleen voor.

Over het algemeen niet.

Je hebt verschillende managers per bestemming. Op grote bestemmingen (denk aan Kreta, Antalya, Spaanse kust) heb je een manager, assistent manger, reisleiding manager, etc.

Maar op een kleine bestemming kan je er alleen voor staan, maar is er telefoonisch altijd wel iemand te bereiken.

Je bijeenkomsten doe je echter alleen.

Maar zoals voor Neckermann, heb je in hetzelfde hotel Nederlandse, Duitse en Belgische gasten, en dan dus ook 2 reisleidsters. En ik probeerde dan altijd mijn bezoektijden op dezelfde tijden te plannen, gezellig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven