Welk hondenras?

06-08-2010 10:52 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al mijn hele leven ben ik een ontzettende dierenliefhebber en ik ben dan ook gek op honden. Gelukkig mijn man ook en we denken erover nu toch echt een hond aan te gaan schaffen. We zijn nog wel heel erg in de orienterende fase en daarom dacht ik laat ik hier eens wat om raad/ervaringen vragen wat betreft ras.

Wat wij zouden willen;

- een actieve, speelse en vriendelijke hond die het leuk vindt om te leren

- die een gemiddeld formaat heeft

Verdere 'eisen' die wel belangrijk voor ons zijn, maar die waarschijnlijk niet zozeer in het karakter van het hondenras liggen;

- hij/zij moet er wel tegen kunnen een tijdje alleen te zijn

- hij/zij moet tegen autorijden kunnen (aangezien we van plan zijn om leuke uitjes samen met de hond te gaan doen, zoals naar zee/strand, naar de Limburgse heuvels, vakantie, etc.)

Misschien een hondenkenner hier die weet wat voor rassen in aanmerking zouden kunnen komen?

We weten overigens nog niet of het een pup wordt, want we zitten er ook heel hard over te denken om een asieldier te nemen, die verdienen natuurlijk ook een goed en lief baasje.
quote:Spijker schreef op 06 augustus 2010 @ 11:35:

[...]

Maar waarom zou je het aan mij vragen? Stuur een mailtje naar de fokker van de site die ik je net gaf! Zij kent het ras door en door en ze is hartstikke kundig en vriendelijk. Zij kan je meer vertellen dan ik over dit ras en ik denk dat ze dat graag zal doen.We zullen zeker de fokker gaan raadplegen! (En waarschijnlijk meedere van andere rassen om een goed beeld te krijgen.)
quote:lizettetje schreef op 06 augustus 2010 @ 11:28:

ok...

Niet echt opties dus.

Wat we willen is wel een makkelijke hond, met een will to please, niet te groot dus en goed gehoorzaam.

Een hond mag zich best uitleven, maar elke dag in de sloot duiken lijkt me wel wat veel van het goede... Toch maar geen jachthond dan?

De Toller is inderdaad ook wel leuk op het eerste gezicht. Het hoeft trouwens niet persé een kortharige te zijn hoor!

Een kooikerhond(je)?

Lief, gezinshond, speels, kan goed dingen aanleren, kan alleen zijn etc.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:jasmine schreef op 06 augustus 2010 @ 11:58:

Ach ja meestal reageer ik ook wel wat vriendelijker.

Misschien komt het ook dat ik zie hoeveel aandacht onze hond na zijn beroerte nodig heeft, die kan geen moment meer alleen zijn.

Maar ik was al blij te lezen dat je honden gewend bent, dat had ik niet verwacht en deed me deugd.

En het zou ook niet goed zijn als iedereen maar van oohhh leuk koesiekoesiekoesie zou doen dan moet er ook een kritische noot bij.

Het is je vergeven

Tja, dat zijn inderdaad ook dingen waar je rekening mee moet houden. Het laatste jaar voordat mijn hond 3 jaar geleden overleed kon zij ook niet veel alleen zijn, ze kreeg af en toe toevallen en is toen ineens rap ouder geworden. Is jouw hond al oud of nog jong? Sterkte in ieder geval, het is altijd heel triest als je huisdier iets mankeert.
quote:lolapaloeza schreef op 06 augustus 2010 @ 12:08:

[...]

Een kooikerhond(je)?

Lief, gezinshond, speels, kan goed dingen aanleren, kan alleen zijn etc.Ziet er ook leuk uit, is wel ietsje kleiner zag ik (35-42 schofthoogte). Maar goed, karakter is belangrijker dan uiterlijk.
Ook iets om over na te denken;

Stichting Hulphond heeft honden die na de intensieve training net niet geschikt zijn om als hulphond aan de slag te kunnen.

Deze honden zullen bij 'gewone' gezinnen geplaatst worden.

De honden zijn goed getraind, maar om hulphond te zijn, moeten ze natuurlijk perfect functioneren.

Deze honden kunnen bij de stichting worden aangeschaft.

Lieve, gehoorzame honden die een baas zoeken.

Ze zijn niet heel jong meer, allang zindelijk en kunnen honderden commando's.

Het is niet gratis, maar een hond aanschaffen en hebben is natuurlijk nooit gratis.

Ook heeft deze stichting honden die met 'pensioen' gaan. Voor deze honden zoeken ze ook een nieuwe baas.
Type border collie lijkt me overigens ook leuk, maar ik geloof dat je daar zo goed als de hele dag mee bezig moet blijven? Is misschien wel iets (beetje veel) teveel van het goede... Of valt dat stiekem wel weer mee?
.
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Nee, een border collie valt niet stiekem wel mee. Ze zijn verschrikkelijk leuk, maar raken gefrustreerd als ze hun energie niet kwijt kunnen raken.
quote:emmenn schreef op 06 augustus 2010 @ 12:15:

Ook iets om over na te denken;

Stichting Hulphond heeft honden die na de intensieve training net niet geschikt zijn om als hulphond aan de slag te kunnen.

Deze honden zullen bij 'gewone' gezinnen geplaatst worden.

De honden zijn goed getraind, maar om hulphond te zijn, moeten ze natuurlijk perfect functioneren.

Deze honden kunnen bij de stichting worden aangeschaft.

Lieve, gehoorzame honden die een baas zoeken.

Ze zijn niet heel jong meer, allang zindelijk en kunnen honderden commando's.

Het is niet gratis, maar een hond aanschaffen en hebben is natuurlijk nooit gratis.

Ook heeft deze stichting honden die met 'pensioen' gaan. Voor deze honden zoeken ze ook een nieuwe baas.

Goed om te weten! Alleen hulphonden zijn vaak toch golden retrievers, en die vinden we eigenlijk een slag te groot. Wel weer fijn dat het natuurlijk wel al opgeleide honden zijn!

En gratis... dat boeit ons totaal niet. We betalen graag voor een hond, en zeker als je dan ook nog weet dat het geld wat je daar besteedt nog eens extra goed terecht komt.
Stichting hulphond plaatst geen honden bij mensen die langer dan 3 uur per dag niet aanwezig zijn. Optie valt dus af.......
quote:jasmine schreef op 06 augustus 2010 @ 12:18:

[...]

Hè gelukkig dat het me vergeven is.

Dat rap ouder worden merken we nu ook, onze hond is in mei 13 geworden, heeft vorig jaar april een beroerte gehad en is na die tijd nog een keer aangevallen door een andere hond waardoor hij nu bang geworden is en geen moment meer alleen kan zijn.

Zelfs 's nachts gaat ie keihard blaffen als ie ontdekt dat ie alleen in de kamer is. Vanwege de buren slaapt ie dus bij ons.

Wat voor hond heb je gehad en hoe oud is hij geworden?

(en psst die heidewachtels zijn de leukste honden die er zijn, in mijn ogen dan hè, maar je moet er zeker in het begin, heel veel aandacht aan besteden.)

[afbeelding][afbeelding][afbeelding]

O, wat een leuke hond. Ja, dat is stiekem wel het type hond waar ik echt voor zou vallen. Maar ja, karakter moet op de eerste plaats natuurlijk wel passen...

Mijn laatste hond was een Tibetaanse terrier, ze is 12 geworden. We hebben haar in moeten laten slapen vanwege o.a. leverproblemen, ze was echt op van ouderdom. We hebben haar in een jaar tijd van een leuke, eigenzinnige en speelse hond zien veranderen in een oud dametje.
quote:jooppie schreef op 06 augustus 2010 @ 12:25:

Stichting hulphond plaatst geen honden bij mensen die langer dan 3 uur per dag niet aanwezig zijn. Optie valt dus af.......Optie viel waarschijnlijk toch al af omdat we een iets kleiner formaat hond willen... Maar 3 uur, dat is toch wel weinig. Je bent zo 3 uur kwijt als je ergens naartoe gaat...
.
Ja, die vacht... was wel bewerkelijk ja. Maar geen haarverlies, dat was wel weer fijn. Zo zag ze er ongeveer uit;

De hond die we daarvoor hadden had lymfeklierkanker. Binnen een paar weken was ze er niet meer, dat ging dus vrij plotseling en ze is er niet echt ziek van geweest. Zij was pas 8 jaar... Maar we hebben haar dus niet zien aftakelen.
quote:lizettetje schreef op 06 augustus 2010 @ 10:52:

Al mijn hele leven ben ik een ontzettende dierenliefhebber en ik ben dan ook gek op honden. Gelukkig mijn man ook en we denken erover nu toch echt een hond aan te gaan schaffen. We zijn nog wel heel erg in de orienterende fase en daarom dacht ik laat ik hier eens wat om raad/ervaringen vragen wat betreft ras.

Wat wij zouden willen;

- een actieve, speelse en vriendelijke hond die het leuk vindt om te leren

- die een gemiddeld formaat heeft

Verdere 'eisen' die wel belangrijk voor ons zijn, maar die waarschijnlijk niet zozeer in het karakter van het hondenras liggen;

- hij/zij moet er wel tegen kunnen een tijdje alleen te zijn

- hij/zij moet tegen autorijden kunnen (aangezien we van plan zijn om leuke uitjes samen met de hond te gaan doen, zoals naar zee/strand, naar de Limburgse heuvels, vakantie, etc.)

Misschien een hondenkenner hier die weet wat voor rassen in aanmerking zouden kunnen komen?

We weten overigens nog niet of het een pup wordt, want we zitten er ook heel hard over te denken om een asieldier te nemen, die verdienen natuurlijk ook een goed en lief baasje.

springer spaniel,

Friese stabij
Ja, op die rassen vielen we in eerste instantie. Maar wat betreft karakter schijnt het toch wel wat lastiger te liggen...

Nogal gevoelig en erg gericht op de baas zodat alleen thuis blijven niet zo gemakkelijk is...?
quote:lizettetje schreef op 06 augustus 2010 @ 13:31:

Ja, op die rassen vielen we in eerste instantie. Maar wat betreft karakter schijnt het toch wel wat lastiger te liggen...

Nogal gevoelig en erg gericht op de baas zodat alleen thuis blijven niet zo gemakkelijk is...?

Hoe kom je daarbij?

Ik heb overigens ook even een stabijfokker voor je opgezocht die je vragen zou kunnen stellen: http://www.vdwaterplaats.nl/
I only get one shot at life - so I shoot to kill
australische herder misschien?
confince yourself!
quote:Spijker schreef op 06 augustus 2010 @ 13:36:

[...]

Hoe kom je daarbij?

Ik heb overigens ook even een stabijfokker voor je opgezocht die je vragen zou kunnen stellen: http://www.vdwaterplaats.nl/

Dat had ik ergens op een of andere website gelezen...? Ik weet even niet meer waar, er is al veel voorbij gekomen inmiddels. Maar dat is dus niet waar?

Maar de stabij vond jij niet zo leuk, toch? Wat mieperig en ongehoorzaam?
quote:veldlvd schreef op 06 augustus 2010 @ 13:42:

australische herder misschien? [afbeelding]Ja, de australian shepherd is ook een hond die me aanspreekt. Alleen gaat die wat betreft energie kwijt moeten kunnen denk ik richting de border collie? (van wat ik er zo gauw van gelezen heb)
Ik kwam trouwens ook op een website met Spaanse asieldieren, staan ook leuke honden bij. Ze worden o.a. bemiddeld met Nederlanders. Tja, en als je dan de verhalen er achter leest neig ik er ook weer heel erg naar om een (afgedankte) asielhond een 2de kans en een nieuw thuis te geven.

http://www.sphoek.com/honden/allehondenalf.php

Moeilijk...
Ik snap dat je graag een hond wilt en ik ben er inmiddels ook van overtuigd dat je daar serieus mee omgaat en niet over 1 nacht ijs gaat, maar ga hier dan niet om advies vragen maar lees boeken over hondenrassen, waarin de rasspecifieke kenmerken staan (ook m.b..t opvoeding e.d.) en verdiep je daarin. Op dit forum roept iedereen dat zijn eigen hond het leukste en liefste ras van de wereld is. Is natuurlijk ook zo (subjectief bekeken) maar je hebt er niet zoveel aan. Rasspecifieke kenmerken zijn belangrijk en daar moet je je ook iets van aantrekken. Natuurlijk zijn er de verhalen van mensen die een Jack Russel hebben die NIET hyperactief is, een labrador die NIET van water houdt of een Rhodesian Ridgeback die WEL volgzaam en gedwee is, maar over het algemeen zijn de raskenmerken toch maatgevend en moet je je daarin verdiepen.
anoniem_28341 wijzigde dit bericht op 06-08-2010 14:05
Reden: iets te kort door de bocht geformuleerd
% gewijzigd
Een hond uit Spanje kan natuurlijk ook, maar vaak zijn dit zwerfdieren of dieren die gered zijn uit dodingstations dus is er niet zoveel bekend over hun achtergrond. Daar tegenover staat dat ze vaak in gastgezinnen verblijven en die kunnen dan wel weer wat meer over het karakter van de hond vertellen. Kijk ook eens op sites als baasjegezocht.nl, snth.nl (stichting nieuw thuis voor huisdieren) of labrador rescue. Ook hier vindt je oudere honden (en dan niet alleen oud, maar ook nog jonge honden die alleen geen puppy meer zijn) die vaak om redenen waar ze zelf niets aan kunnen doen (echtscheiding, financiele problemen, te weinig tijd voor de hond i.v.m. gezin etc.) voor herplaatsing worden aangeboden. Vaak schatten van honden die in een gezin zijn opgegroeid, maar die tussen de wal en het schip vallen.
.
Ik vind een stabij niet leuk nee. Ik ben trainer en kom zo in aanraking met meerdere exemplaren van rassen dus mijn beeld is ook maar een mening maar wel gebaseerd op meerdere honden. Maar wat ik niet leuk vind zou jou wel heel erg kunnen aanspreken.

Hond uit Spanje zou ik niet doen. Wat is het voordeel van zo'n hond? Het sneue verhaal?
I only get one shot at life - so I shoot to kill

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven