Werk & Studie alle pijlers

Zakelijk: hoe lang wachten op reactie op mail

06-08-2010 14:29 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een eigen bedrijf in de dienstverlening (redactiewerk) en het meeste contact met mijn 'relaties' verloopt per mail. Doorgaans mailen ze bijvoorbeeld met een opdracht of een vraag en reageer ik direct zodra ik gelegenheid heb.

Ik merk de laatste tijd dat mensen echter op mails van mij niet zo snel reageren. Bijvoorbeeld als ik een mail stuur over een betaling en wanneer ik die kan verwachten (aardige manier van aanmanen).

Zelf vind ik dat je dat soort mails direct of nog op dezelfde dag hoort te beantwoorden. Of ik elk geval laten weten dat je het uitzoekt, bv als de gegevens niet beschikbaar zijn.

Als ik geen antwoord krijg probeer ik het na een paar dagen nog eens of pak ik de telefoon, maar zeker bij aanmaningen doe ik dat niet graag.

Als ik niks hoor denk ik altijd maar dat iemand buiten de deur werkt, vakantie/vrij heeft en geen afwezigheidsmelder heeft of heel druk bezig is. Maar dat komt wel slordig over vind ik.

Wat vinden jullie een normale termijn om op dit soort zakelijke mails te reageren? Er even vanuit gaan dat het een normale vraag betreft die aan de juiste persoon wordt gesteld (dus aan de crediteurenadministratie voor facturen etc).
Op aanmaningsmailtjes krijg ik zelden reactie. Juist bij niet betalen pak ik de telefoon.

Dan kunnen ze je niet ontwijken of negeren.
Bellen, vragen voor wanneer de betaling geagendeerd staat.

En dan zeggen, o, dus als het donderdag niet op de rekening staat, bel ik je even. Want dan is er iets mis gegaan bij de bank.

Dan moeten ze wel.
Tja, als ik een emailtje krijg waar ik niet op zit te wachten en ik kan het in principe gewoon redelijk ongestraft onbeantwoord laten "shift-del" opgelost.

Met andere woorden, ik sluit me aan bij AE
Viva la vida
Ik begin altijd met een mail als ik iets moet, heb ik binnen een week geen antwoord, dan bel ik. Maar dit gaat dan ook nooit over betalingen oid.
Je kunt beter bellen.

Als je mailt denken mensen al snel dat het niet zo'n haast heeft.

Met een directe confrontatie kunnen ze niet meer ontwijken.
dubbel
quote:Boarn schreef op 06 augustus 2010 @ 15:02:

Debteurenbeheer zou ik zeker niet via de email doen. Je kunt inderdaad oneindig wachten op een reactie, laat staan betaling. Toevallig ben ik vandaag en gister ook al weer 2 dagen bezig met nabellen van niet betalende debiteuren. Vele smoesjes/excuses komen voorbij, waarvan "de vakantie" vandaag de meest gebruikte is. Als je je geld wilt, dan moet je zelf proactief zijn en blijven, dus er boven op, wekelijks bellen, vragen om een harde datum, direct bellen als er niet betaald is en blijven pushen. Bij veel bedrijven loopt het nog slecht, dus ze zullen zeker de betalingen zo lang mogelijk uitstellen.

Waarom wil jij trouwens liever niet bellen bij aanmaningen? Je wilt je geld toch?

Bij andere zakelijke mail vind ik 3 dagen redelijk. Niet iedereen is elke dag op kantoor. En daarnaast hebben mensen natuurlijk nog meer te doen, dan alleen maar mail te beantwoorden.
Ik belde ook altijd eerst, gewoon om eens te informeren waar de rekening zat in het proces. Daarna gewoon een brief. Vind ik beter.

Overigens zijn bedrijven vaak laat met betalen. Hoe groter, hoe langer je moet wachten is mijn ervaring. Bij grote bedrijven duurt het makkelijk een paar maanden. En dan vinden ze zichzelf nog snel.
Zijn er geen betalingsvoorwaarden van toepassing? Ik zou pas e-mailen wanneer die gepasseerd zijn, en dan, als je niets hoort, na een paar dagen bellen en een afspraak voor betaling maken.
mail beantwoord ik alleen als het nodig is. Ik krijg zoveel mail per dag, daar kan ik echt niet altijd op reageren.

En ja, aanmaningen gaan al helemaal op de grote stapel. Ik weet heus wel als een factuur blijft liggen dat die blijft liggen. Herinneringen zijn volstrekt overbodig.

Kortom, wat AE zegt.
quote:rider schreef op 06 augustus 2010 @ 17:45:

En ja, aanmaningen gaan al helemaal op de grote stapel. Ik weet heus wel als een factuur blijft liggen dat die blijft liggen. Herinneringen zijn volstrekt overbodig.

Offtopic:

Laat het bedrijf dan weten waarom je je factuur nog niet hebt voldaan.

Ik heb ook een eigen bedrijf en erger me mateloos aan klanten die hun factuur niet betalen. Mijn kosten gaan ook gewoon door dus gaan er direct herinneringen uit de deur. En als je je klanten dan belt krijg je smoesjes te horen als: 'O, die heb ik een tijd geleden al voldaan.' 'Zeker iets mis bij de bank dan?' 'Volgens mij heb ik hem voldaan, maar ik zal straks nog eens kijken.' Wat dan vervolgens ook niet gebeurt.

Ik vind het totaal geen probleem als iemand zijn factuur wat later voldoet, maar laat het dan wel even weten.

Ontopic:

Ik vind dat zakelijke mailtjes binnen 3 werkdagen beantwoord moeten worden.
quote:XionZ schreef op 06 augustus 2010 @ 19:07:

[...]

Offtopic:

Laat het bedrijf dan weten waarom je je factuur nog niet hebt voldaan.

Ik heb ook een eigen bedrijf en erger me mateloos aan klanten die hun factuur niet betalen. Mijn kosten gaan ook gewoon door dus gaan er direct herinneringen uit de deur. En als je je klanten dan belt krijg je smoesjes te horen als: 'O, die heb ik een tijd geleden al voldaan.' 'Zeker iets mis bij de bank dan?' 'Volgens mij heb ik hem voldaan, maar ik zal straks nog eens kijken.' Wat dan vervolgens ook niet gebeurt.

Ik vind het totaal geen probleem als iemand zijn factuur wat later voldoet, maar laat het dan wel even weten.

Ontopic:

Ik vind dat zakelijke mailtjes binnen 3 werkdagen beantwoord moeten worden.Ik vind dat het elke dag mooi weer zou moeten zijn en laat mijn prioriteitenlijst niet door anderen bepalen.
Met aanmaningen heb ik zelf gelukkig niet te maken, maar ik merk dat het nogal eens helpt om dit telefonisch of per mail met de opdrachtgever ipv de administratie te regelen (als het een grotere klant betreft).

Zakelijke mail moet binnen 3 dagen? Mwah, ik probeer echt bij te blijven hoor, maar heb op dit moment zeker een 100 ongelezen mailtjes in mijn mailbox zitten en die mensen krijgen niet allemaal binnen 3 dagen antwoord. Wat voor mij belangrijk is of waar echt druk achter zit gaat nou eenmaal voor.
Dat zeg ik....
quote:XionZ schreef op 06 augustus 2010 @ 19:07:

[...]

Offtopic:

Laat het bedrijf dan weten waarom je je factuur nog niet hebt voldaan.Off topic: geduld is een schone zaak.quote:Ik heb ook een eigen bedrijf en erger me mateloos aan klanten die hun factuur niet betalen.Ik ook. En ik erger me niet mateloos, aangezien je van je ergeren geen cent eerder krijgt maar wel een maagzweer.quote:Mijn kosten gaan ook gewoon door dus gaan er direct herinneringen uit de deur. En als je je klanten dan belt krijg je smoesjes te horen als: 'O, die heb ik een tijd geleden al voldaan.' 'Zeker iets mis bij de bank dan?' 'Volgens mij heb ik hem voldaan, maar ik zal straks nog eens kijken.' Wat dan vervolgens ook niet gebeurt.Ik word nooit gebeld, zo langzaam betaal ik niet. En ik hanteer nooit smoesjes.quote:Ik vind het totaal geen probleem als iemand zijn factuur wat later voldoet, maar laat het dan wel even weten.Het is echt heel lief dat je namens mijn crediteuren komt vertellen hoe ik me moet gedragen, maar ik doe geen zaken met je, dus doe jezelf een plezier en beperk je ergernis minstens tot je eigen debieteuren.quote:Ontopic:

Ik vind dat zakelijke mailtjes binnen 3 werkdagen beantwoord moeten worden.Ontopic: en dat je dat vindt, is dat nog ergerns op gebaseerd, of gewoon jouw toevallige mening?
quote:wuiles schreef op 06 augustus 2010 @ 19:10:

[...]

Ik vind dat het elke dag mooi weer zou moeten zijn en laat mijn prioriteitenlijst niet door anderen bepalen.Zeg, zullen we het gewoon eens een keer oneens zijn? Voor de variatie ofzo
quote:rider schreef op 06 augustus 2010 @ 19:29:

[...]

Off topic: geduld is een schone zaak.

[...]

Ik ook. En ik erger me niet mateloos, aangezien je van je ergeren geen cent eerder krijgt maar wel een maagzweer.

[...]

Ik word nooit gebeld, zo langzaam betaal ik niet. En ik hanteer nooit smoesjes.

[...]

Het is echt heel lief dat je namens mijn crediteuren komt vertellen hoe ik me moet gedragen, maar ik doe geen zaken met je, dus doe jezelf een plezier en beperk je ergernis minstens tot je eigen debieteuren.

Trek het jezelf niet aan, want het was absoluut niet op alleen op jou gericht.

[...]

Ontopic: en dat je dat vindt, is dat nog ergerns op gebaseerd, of gewoon jouw toevallige mening?

Dat baseer ik op het feit het dan om zakelijke mailtjes gaat waarvan de prioriteit iets hoger ligt.
quote:XionZ schreef op 06 augustus 2010 @ 19:41:

[...]

Ik trek het me allerminst aan. Ik vind het hooguit jammer voor jou dat je je kennelijk zo opwindt over het betaalgedrag van je klanten.

Dat je mij denkt te moeten vertellen hoe mijn prioriteiten liggen en hoe ik met mijn leveranciers moet omgaan, dat moet je helemaal zelf weten. Jij en ik weten allebei dat niemand vanaf nu zakelijke mails binnen drie dagen gaat beantwoorden met de gedachte "oh jee, ik moet binnen drie dagen reageren, want volgens XionZ hebben deze mailtjes een hogere prioriteit. Hoger dan wat, dat blijft een raadsel, maar geeft niet, als ze maar binnen drie dagen beantwoord zijn!"

oh ja, en als je een gesprek op een forum voert, kan het het gesprek positief beïnvloeden als je leert quoten. Maar ook dat moet je natuurlijk volmaakt zelf weten.
quote:rider schreef op 06 augustus 2010 @ 19:52:

[...]

Ik trek het me allerminst aan. Ik vind het hooguit jammer voor jou dat je je kennelijk zo opwindt over het betaalgedrag van je klanten.Als ik dat niet doe kan ik fluiten naar mijn geld en ga ik failliet. He wat jammer nou! Had ik het maar niet redelijk moeten vinden dat mijn klanten hun facturen netjes voldoen.quote:oh ja, en als je een gesprek op een forum voert, kan het het gesprek positief beïnvloeden als je leert quoten. Maar ook dat moet je natuurlijk volmaakt zelf weten.Tadaa!
quote:rider schreef op 06 augustus 2010 @ 19:52:

[...]

Ik trek het me allerminst aan. Ik vind het hooguit jammer voor jou dat je je kennelijk zo opwindt over het betaalgedrag van je klanten.

Dat je mij denkt te moeten vertellen hoe mijn prioriteiten liggen en hoe ik met mijn leveranciers moet omgaan, dat moet je helemaal zelf weten. Jij en ik weten allebei dat niemand vanaf nu zakelijke mails binnen drie dagen gaat beantwoorden met de gedachte "oh jee, ik moet binnen drie dagen reageren, want volgens XionZ hebben deze mailtjes een hogere prioriteit. Hoger dan wat, dat blijft een raadsel, maar geeft niet, als ze maar binnen drie dagen beantwoord zijn!"

oh ja, en als je een gesprek op een forum voert, kan het het gesprek positief beïnvloeden als je leert quoten. Maar ook dat moet je natuurlijk volmaakt zelf weten.

Voor iemand die het zich niet aantrekt reageer je best fel.

En waarom zo sarcastisch? TO vraag toch wat anderen een redelijke termijn vinden waarbinnen zakelijke mail beantwoordt moet worden. Drie dagen is het antwoord van Xionz, vindt hij redelijk. Jij niet, prima.

On-topic: Ik vind zelf een week redelijk, maar het lijkt me makkelijker en sneller om te bellen, heb je meestal gelijk antwoord.
quote:XionZ schreef op 06 augustus 2010 @ 20:11:

[...]

Als ik dat niet doe kan ik fluiten naar mijn geld en ga ik failliet. He wat jammer nou! Had ik het maar niet redelijk moeten vinden dat mijn klanten hun facturen netjes voldoen.Lees je in je werk ook zo slecht, en reageer je dan ook zo niet-constructief? Dan heb ik nog wel wat tips voor je om je incassobeleid op een klantvriendelijke manier te verbeteren quote:Tadaa!Super!
quote:Vierkant schreef op 06 augustus 2010 @ 20:21:

[...]

Voor iemand die het zich niet aantrekt reageer je best fel. psychologiestudent?quote:En waarom zo sarcastisch?Omdat ik aan XnoiZ vraag naar een motivatie van haar visie, die zou me boeien, en dan krijg ik een motivatie die slaat als een tang op een varken. Dat vind ik jammer, en cynisme-opwekkend.quote:TO vraag toch wat anderen een redelijke termijn vinden waarbinnen zakelijke mail beantwoordt moet worden. Drie dagen is het antwoord van Xionz, vindt hij redelijk. Jij niet, prima.Daarom helpt lezen nou zo goed, dan had je gezien dat ik naar een motivatie vroeg, en dan had je gezien dat die motivatie er uit bestond dat volgens XnoiZ zakelijke e-mails een iets hogere prioriteit hebben. Hoger dan wat? En hoe bepaalt XnoiZ dat zakelijke e-mails per definitie een hogereprioriteit hebben?quote:On-topic: Ik vind zelf een week redelijk, maar het lijkt me makkelijker en sneller om te bellen, heb je meestal gelijk antwoord.Waarom vind je een week redelijk?
quote:rider schreef op 06 augustus 2010 @ 20:28:

[...]

psychologiestudent?

Nee, jouw post kwam gewoon fel op mij over.

quote:Omdat ik aan XnoiZ vraag naar een motivatie van haar visie, die zou me boeien, en dan krijg ik een motivatie die slaat als een tang op een varken. Dat vind ik jammer, en cynisme-opwekkend.quote:Daarom helpt lezen nou zo goed, dan had je gezien dat ik naar een motivatie vroeg, en dan had je gezien dat die motivatie er uit bestond dat volgens XnoiZ zakelijke e-mails een iets hogere prioriteit hebben. Hoger dan wat? En hoe bepaalt XnoiZ dat zakelijke e-mails per definitie een hogereprioriteit hebben?

XionZ. Iets met lezen toch?

quote:Waarom vind je een week redelijk?

Ik vind het niet netjes om een dienst/ een product/ wat dan ook, af te nemen en vervolgens niet te betalen en niet te reageren op een aanmaning. Het kan dat een rekening vergeten is, er nog geen tijd voor is geweest, er geen voldoende geld beschikbaar is, maar ik vind dat een week voldoende tijd is om vijf minuutjes vrij te maken om even te laten weten hoe de zaken er voor staan, als er een aanmaning binnenkomt.

Wat vind jijzelf trouwens een redelijke termijn?
quote:rider schreef op 06 augustus 2010 @ 19:29:

[...]

Zeg, zullen we het gewoon eens een keer oneens zijn? Voor de variatie ofzo Ik pieker er niet over.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven