Rondreis Java-Bali

25-07-2010 10:18 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik en een vriendin zitten erover te denken om in septemeber een rondreis Java-Bali te doen.

Zijn er mensen met ervaring en hoe was dat?

Daarbij wil ik heel graag weten hoe het met de medische voorzieningen ter plaatse is? Ik gebruik medicijnen (diabetes) en heb verder alles goed onder controle. Maar in een ver land met andere gewoontes, ander eten en tijdsverschil moet ik er wel van op aan kunnen, dat als er iets gebeurd, ik wel de hulp kan krijgen die ik nodig heb.

Alvast bedankt voor de reacties!
Georganiseerd of op eigen gelegenheid?
Hé Save, ik doe in september een georganiseerde rondreis Sumatra-Java-Bali dus ik lees met je mee!
Java is islamitischer, viezer en armoediger dan Bali.

Bali is toeristischer en wat duurder.

Georganiseerde rondreizen zijn behoorlijk pittig. Vroeg uit de veren, veel uren in de bus om zoveel mogelijk te zien. Niet alle bezienswaardigheden zijn even interessant en er is voor alles slechts een bepaalde tijd gereserveerd.

Maar toch vond ik het wel prettig dat alles al voor je geregeld was. Als je zelf ook nog allemaal moet uitzoeken in zo'n land hoe je van A naar B komt, redt je het niet in twee weken.

Qua vragen over medische hulp zou ik als ik jou was even contact opnemen met de reisorganisatie.
De medische voorzieningen op Bali zijn erg goed. Veel internationale ziekenhuizen die soms nog beter zijn dan hier. Deze zitten vnl in de grote steden maar aangezien Bali niet zo groot is zijn de afstanden niet zo lang. Daar zou ik me dus echt geen zorgen over maken.

Java heb je alleen goede voorzieningen in de grotere steden, daarbuiten heel weinig of niet erg goed. Toch is diabetes een ziekte die daar natuurlijk ook voorkomt en waar ze ws best mee bekend zijn. Maar omdat zeker te weten zou ik inderdaad de reisorganisator even bellen.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Ik heb 12 jaar geleden rond gereisd op java en Bali. 6 weken lang. Geweldig. Wij hadden een boek the lonly planet zonder dat boek was het niks geworden. daar staat alles in van bezienswaardigheden, trips, eetgelegenheden en slaap plekken. We zagen heel veel mensen met dat boek. Geen idee of het nog bestaat. Ik denk van wel. Vast te verkrijgen bij de anwb shop
Don't worry be happy
Ik heb rondgereisd op Java en Bali en had medische zorg nodig. Het is verstandig om wat vooronderzoek te doen zodat je weet waar de goede ziekenhuizen zitten. Ik was overgeleverd aan de goede bedoelingen van mijn schoonfamilie en hotelpersoneel en heb daardoor de lokale zorg van dichtbij mogen ervaren. Dat is niet erg geruststellend kan ik je helaas vertellen. Als je niet weet waar je de goede klinieken kunt vinden, neem dan vantevoren contact op met je reis/zorgverzekering, zij hebben die kennis wel.

Mocht je op eigen houtje gaan reizen, neem dan in elk geval niet de bus. Die dingen rijden levensgevaarlijk en onderweg kom je er verschillende tegen die onderaan het ravijn zijn beland. En dat is niet verwonderlijk wanneer je je bedenkt dat ze rustig inhalen op de tweebaans bergpas midden in een onoverzichtelijke haarspeldbocht.
Bedankt voor al zoveel reacties.

Het gaat om een georganiseerde reis. 17 dagen waarvan de laatste 6 dagen strand (of eventuele optie excursies) op Bali.

Viva1973 ik weet dat rondreizen pittig kunnen zijn, maar daarom lijkt het mij op zich wel goed te doen: 1 week rondreis en 1 week strand.

De organisatie waar we eventueel willen boeken (zal de naam niet noemen, maar is best een grote bekende) deed erg vaag over de medische voorzieningen daar, ik moest de huisarts :-S maar bellen...We zijn gisteren bij een reisbureau geweest en die gaan kijken of zij het nu wel kunnen uitzoeken.

Heb inmiddels vanmorgen bij een andere organisatie een zelfde soort reis gezien, ga daar dus ook nog maar even verder kijken.

Nog steeds zijn alle tips welkom :-)
Ik ben afgelopen juni op Bali geweest (3 weken) met mijn man die diabeet is. Hij heeft een insulinepomp. Geen medische hulp nodig gehad op Bali, dus daar geen ervaring mee. Wat je wel kunt doen in de voorbereiding: neem een medisch paspoort mee (verkrijgbaar bij apotheek), neem een dubbele hoeveelheid medicijnen mee (verdelen over de koffers, dus ook een deel aan je reisgenoot geven), geen insuline in je koffer (bevriest). Regelmatig controleren van je bloedsuiker ter plekke, altijd druivesuiker bij de hand, verder kun je daar overal eten/drinken zoveel je wilt. Van de warmte hadden wij geen last. Bali is ons prima bevallen, Java dus geen ervaring mee.
Ben je maar +/- 10 dagen op Java?! Wat zonde!!

En die optionele excursies op Bali zou ik zeker doen!

Op het strand liggen kun je ook dichterbij huis!
Geen ervaring met medische voorzieningen, maar de eilanden zijn super!
quote:nummerzoveel schreef op 25 juli 2010 @ 11:53:

Mocht je op eigen houtje gaan reizen, neem dan in elk geval niet de bus. Die dingen rijden levensgevaarlijk en onderweg kom je er verschillende tegen die onderaan het ravijn zijn beland. En dat is niet verwonderlijk wanneer je je bedenkt dat ze rustig inhalen op de tweebaans bergpas midden in een onoverzichtelijke haarspeldbocht.

Ach, dat valt allemaal best wel mee, ik heb maanden lang in Indonesië de gewone bus genomen en heb nog nooit iets gezien of meegemaakt.

17 dagen inderdaad wel erg kort hoor! Ik zou rondkijken of er iets langere reizen zijn, van 21 dagen ofzo, dan is het allemaal net iets relaxter. Of het bij één eiland houden in die dagen (hoewel in 17 dagen Bali te lang zou vinden, dan zou ik er Lombok bij doen).

Lonely Planet is nog steeds een erg bekende boekenreeks hoor , maar helaas niet meer zo lonely: iedereen doet hetzelfde, dat is wel jammer vind ik.

Weet je zeker dat je een rondreis wil? Het is zelf ook echt goed te doen hoor (en voordeliger denk ik!).
Hallo meiden,

Nou ieder zn ding denk ik. Wij vinden 17 dagen prima, 1 week rondreis en 1 week strand met nog optionele excursies.

Ellebel, ik geloof dat wij niet zulke avontuurlijk types zijn om zo'n reis helemaal zelf te doen hoor :-)

Kiko, wat fijn dat het bij jullie allemaal is goed gegaan en bedankt voor de tips. Ik ga normaal een paar x per jaar op vakantie, maar ben nog nooit zo ver weggeweest.

Ik heb mn bloedsuikers goed onder controle, ben goed ingesteld, heb inmiddels een jaar of 16 diabetes dus weet alles van druivesuikers tot insuline wat niet in je koffer mag in het vliegtuig...dus ik verwacht dan ook geen problemen.

Maar goed, het kan altijd gebeuren dat je ziek wordt van t een of ander. En mensen met diabetes worden dan gewoon nog zieker omdat dan de bloedsuikers ook van slag zijn, vandaar...

Een jaar of 10 terug was ik op Mallorca en ben daar wel met een hele hoge bloedsuiker in t ziekenhuis gekomen. Ze werken daar met andere waarden en het was echt een drama. Vandaar dat ik gewoon zoveel mogelijk info wil verzamelen, zodat ik zeker weet dat het verantwoord is om de vakantie te boeken.

Bedankt meiden
@El_lebel

Nou, in mijn vrienden- en familiekring zitten behoorlijk wat waaghalzen die zelf als kamikazen rijden als het moet, maar de lange afstandsbus in Indonesie is voor allemaal een serieuse 'nee'.
quote:nummerzoveel schreef op 27 juli 2010 @ 09:23:

@El_lebel

Nou, in mijn vrienden- en familiekring zitten behoorlijk wat waaghalzen die zelf als kamikazen rijden als het moet, maar de lange afstandsbus in Indonesie is voor allemaal een serieuse 'nee'.

O dat kan natuurlijk, misschien zat ik wel in een gebied waar ze rustig reden

quote:save schreef op 27 juli 2010 @ 01:01:

Hallo meiden,

Nou ieder zn ding denk ik. Wij vinden 17 dagen prima, 1 week rondreis en 1 week strand met nog optionele excursies.

Ellebel, ik geloof dat wij niet zulke avontuurlijk types zijn om zo'n reis helemaal zelf te doen hoor :-)

Ik bedoelde meer dat 17 dagen wel kort is om alles te zien en dat je dan dus heel gehaast reist. 17 dagen lijkt lang, maar het is een heel druk programma, dat bedoel ik. En zelf doen is niet moeilijk hoor, met kope een lonely planet en klaar Maar ik snap wel dat georganiseerd ook lekker is, hoef je nergens aan te denken!
Heb laatst met mijn vriend 3 weken door Java, Bali en Lombok gereisd op eigen houtje en dat was prima te doen. Heb gelukkig geen medische zorg nodig gehad, dus niet ondervonden hoe dat daar is. Maar we hebben wel veel met bussen gereisd en ook met locale minibussen (angkot) en dat vonden we echt geweldig! Dè manier om met locals in contact te komen. Heb gelukkig geen kamikaze acties meegemaakt, maar we namen voor echt lange afstanden ook vooral de trein.

Bali was leuk, maar vond het zelf te toeristisch, vond Lombok leuker en ben ook even op Gili Trawangan en Meno geweest, geweldige bounty eilandjes bij Lombok waar je heel goed kan snorkelen en genieten van de witte stranden en blauwe zee. Aanrader!
Hoi hoi,

Ik heb de hele maand juni van dit jaar door Java en Bali gereisd. Op Bali ben ik naar de dokter geweest in Ubud omdat ik al twee weken diarree had (handig). Ik vond het alles meevallen. Heel professioneel en de hygiëne leek ook niets mis mee. Nou moet ik wel zeggen dat er in Ubud enorm veel expats zijn en er daardoor natuurlijk veel meer vraag is naar zorg met een westerse standaard.

Ik had zelf een Rough Guide en een Lonely Planet op zak en volgens mij kun je in beide reisgids informatie vinden over medische voorzieningen en ook hoe daarmee is gesteld.

Verder is mijn mening absoluut dat ze als gekken rijden in Indonesië. Maar ik vond het niet veel erger dan Italië ;) En ze kijken goed uit voor elkaar, ik heb geen ongelukken gezien gelukkig! Het meest bizarre vond ik nog dat niemand boos wordt.

Succes met een keuze maken en veel plezier!
Bali zijn Westerse klinieken te vinden en Bali is klein en afstand tot goed ziekenhuis zal in het algemeen te doen zijn.

Java is zoals eerder gezegd, viezer maar er zijn goede schone ziekenhuizen in alle steden te vinden, maar dat kan wel een paar uur schudden in een bus weg zijn natuurlijk.

Ik weet niet binnen welke tijd u geholpen moet worden als er wat is, maar als u 4 uur heeft zal u in het algemeen wel in een goed ziekenhuis gebracht kunnen worden.

Ik zou wel een lijst afdrukken van goede ziekenhuizen en adressen als ik u was.

Java is Islamitisch maar toch redelijk te doen, al is het dit jaar tot 10 September of zo Ramadan. Dan worden de mensen op Java wel wat gek en wat Fatwa achtige geluidden klinken er dan. Het zal zo;n vaart niet lopen, blaffende honden bijten niet.
Ik vind Bali leuker trouwens dan Lombok.

Lombok is Islamitisch en Bali overwegend Hindu, wat relaxter is.
Nou komen Islamieten natuurlijk wel bommen tot ontploffing brengen op Bali, niet op de grootste hoerenkast in zuid Oost Azie: Surabaya (Java). of Lombok.
Nou Kareltje, je bent wel erg bezig met dat Islamitische he? Ik heb er eigenlijk amper wat van gemerkt toen ik er zat.. Gewoon hun religie, net zoals het christendom in Europa overal zichtbaar is.
El-Lebel,

Met u eens zo op het eerste gezicht is er op Java weinig van de Islam te merken.

Ik heb er een paar jaar gezeten en dan merk je toch wel wat negatieve aspecten.

Maar.. ik zou er voor tekenen als alle Marokannen van NL vervangen zouden worden door Javanen.

Maar kerken worden ook op Java verbrand en aangevallen. Onder de oppervlak gebeuren er rare dingen. Leest u de thejakartapost.com maar eens.

Gemiddeld genomen is het er als toerist of als je bemiddeld ben er goed toeven. geen twijfel over. Tijdens de Ramadan worden de mensen wel wat agressiever.

Het is en blijft een goede vakantiebestemming.
kareltje bedankt voor je info, maar doet allemaal niet terzake geloof ik. voor zo ver dit er wel toe doet: ik ben bekend met de islam!

de reis is trouwens geboekt: 17 dagen Java en Bali. de datum is definitief, wat betekent dat er genoeg mensen geboekt hebben. de intentingen heb ik afgelopen week gehaald, nu de rest van de voorbereidingen nog. spannend en heb er onwijs veel zin in!
quote:nummerzoveel schreef op 25 juli 2010 @ 11:53:

Mocht je op eigen houtje gaan reizen, neem dan in elk geval niet de bus. Die dingen rijden levensgevaarlijk en onderweg kom je er verschillende tegen die onderaan het ravijn zijn beland. En dat is niet verwonderlijk wanneer je je bedenkt dat ze rustig inhalen op de tweebaans bergpas midden in een onoverzichtelijke haarspeldbocht.Wat ontzettend overdreven. Ik zit op dit moment op Bali en ga elke dag met de BEMO (plaatselijk, klein oranje busje) en die rijden prima. Ook heb ik een scooter gehuurd en links rijden went heel snel. Vorige week zat ik nog op Java, waar we 2 weken zijn geweest en de taksi's en bussen daar rijden safe. Wel is Java ( de steden) erg druk qua verkeer, de eerste avond durfde ik nauwelijks over te steken... Maar Bali is een stuk rustiger.
@ Lilou, op de Gili islands zitten alleen zuipende aussies en verder stelt het geen reet voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven