Pastasaus - Hoe!?

08-08-2010 10:47 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Héhallo dames,

Omdat ik in de Eten-pijler altijd de meest lekkere recepten voorbij zie komen, dacht ik mijn vraag hier wel neer te kunnen planten.

Hoe maken jullie zelf pastasaus? En dan bedoel ik dus zonder pakjes, zakjes en kantenklarezooi (logisch). Wie o wie heeft er een lekker recept voor mij?
Mogen blikjes wel? Ik gebruik namelijk altijd tomaten (of stukjes tomaten) in blik.

Ik doe: uitje en knoflook klein snijden, groente snijden waar je zin in hebt zoals paprika, courgette, champignons, prei. Dat allemaal beetje bakken, meestal met een versnipperd pepertje erbij. Dan blikjes tomaat erbij, op smaak brengen met basilicum, oregano, tijm, peper. Als je lui bent: op smaak brengen met een schepje pesto.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Kijk even in de index, daar staat een aantal soortgelijke topics.

Ik hou het meestal simpel: knoflook bakken, tomatenpuree, honing, zout, peper en nog wat kruiden naar smaak. Soms rooster ik paprika's die ik er doorheen pureer.
Pesto moet zo snel op, dus ik gooi daar meestal een half potje van bij de saus. Soms doe ik er trouwens ook roomkaas, geraspte kaas of stukjes danish blue bij. Mmm, krijg er honger van..
Ik gebruik wel een blikje tomatenblokjes. Ik bak dan eerst een uitje, champignons erbij (en soms ook gehakt), italiaanse kruiden en een schepje suiker (tip van een Italiaan), alles lekker laten sudderen en het is heerlijk!
Bolognesesaus,

Fruit een grote ui en twee teentjes knoflook.

Doe daar een pond rundergehakt bij en bak het rul.

Voeg zout naar smaak toe

Voeg een gezeefde tomaten en tomatenblokjes toe.

Meng het geheel aan met basilicum en oregano naar smaak.

Laat het geheel een minuut of tien sudderen.

Tip: Zet het water voor de spaghetti op op het moment dat je met de saus begint. En om het geheel wat zoeter te maken, kan je wat blokjes paprika meefruiten, is heerlijk.
Ik gebruik ook regelmatig tomaat uit blik maar soms ook van verse tomaat. Ik heb een luie en een minder luie variant met verse tomaat. :-)

Luie variant (2 pers.):

Uitje en knoflook fruiten, stuk of vier tomaten in stukje snijden, in de pan kieperen en mee laten sudderen tot ze goed zacht zijn en het geheel wat sauzig wordt. Vulling naar smaak toevoegen: bijv. peper en zout, veel verse basilicum, kappertjes, zwarte olijven en fijngesneden ansjovis.

Het wordt geen saus zoals saus uit een potje, het is meer een beetje een prutje, maar dat vind ik zelf veel lekkerder. Voor een meer sauzig idee kun je meer verse tomaten toevoegen.

Minder luie variant:

Zelfde als hierboven, maar dan met ontvelde tomaten. Een grote pan water aan de kook brengen, tomaten onder en boven kruisvormig insnijden, even kort in de pan kieperen tot het velletje loslaat, uit de pan halen, velletje verwijderen en verder zie boven.
Pasta met gehaktballetjes in tomatensaus

pasta

pasatta pomodori (gezeefde tomaten)

gehakt

ui

knoflook

bloem

peterselie

bouillonblokje (groente)

arrabiata kruiden (soort mix met gedroogde pepertjes)

Gehakt mengen met uitgeperst teentje knoflook, fijngesnippert uitje, peterselie fijngehakt en evt. Kruiden (gehaktkruiden, chilipoeder e.d).

Kleine balletjes van draaien en door de bloem halen.

Gehaktballetjes bakken, eventueel afblussen met rode wijn. Daarna pasatta pomodori toevoegen, verwarmen en bouillonblokje toevoegen. Goed roeren en dan arrabiatakruiden toevoegen (1 theelepel is voldoende, des te langer het kookt des te pittiger het wordt!) door laten koken tot het de gewenste dikte en pittigheid heeft.
Ik gebruik altijd Tomato frito (heinz). Dat is een lekkere basis tomatensaus. Het zure dat je alleen met tomatenpuree, of gepelde tomaten hebt, is er al af.

Gehakt met uitje en knoflook bakken, courgette, paprika en wat je maar lekker vind erbij.

Dan pakje tomato frito erbij, en lekker paar minuten laten pruttelen.

Makkelijk, lekker en gezond! Bevalt degene voor wie ik het maak, altijd goed.
No offence aan Cateautje maar een echte ouderwetse italiaanse bolognese gaat als volgt:

1 grote ui, 2 stengels bleekselderij en een kleine winterwortel in kleine stukjes (hakmolentje) en dan fruiten in olijfolie met twee tenen knof. Eventueel een ons uitgebakken spek erbij.

Vervolgens een pond gehakt rul bakken. Afblussen met een flink glas rode wijn en een blik tomaten en een glas melk erbij doen. Zout peper en italiaanse gedroogde kruiden.

En dan minimaal een uur (maar anderhalf uur kan ook) zachtjes laten pruttelen.

Het is iets meer werk maar 10 keer zo lekker. En je kunt de hele vriezer ermee volgooien (dus verdubbel of verdriedubbel het recept).
Wat spijker zegt !

En zelf een beetje uitvinden en uitproberen wat je lekker vind !

Wat trouwens een te gek boek is, Jamie's Italie, van Jamie Oliver ... heeerlijke pasta recepten staan daarin (zonder gebruik van pakjes haha !)

Kookze !
Eensch met Hiltje..... maar van la Mama moest er altijd wel een theelepeltje suiker bij en een blaadje laurier. En vooral lang op laten staan dus.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
.
Ook lekjer is het volgende:

blik artisjokkenharten

parmezaanse kaas

melk

citroen knoflook

peper en zout

3/4 van de artisjokkenharten samen met de geraspte parmezaanse kaas en een scheutje melk met de staafmixer tot een pasta mixen.

1/4 van de artisjokken harten in een pannetje met uitgeperst stukje knoflookteen en lepeltje citroensap bakken.

De artisjokkenpasta door de warme gekookte pasta mengen. Op het bord de gebakken stukjes eroverheen strooien.
Ik heb een hele rare volgorde.

In een grote blender tomaten met ui en knoflook pureren.

Eerst gehakt bakken dan de tomatenpuree erbij.

Even doorkoken en klaar!
De Italianen hebben duidelijk weer eens nergens verstand van, haha.
tomaat in blik is gezonder dan verse tomaat.

het lekkerst is verse pesto:

fruit 4 tenen knoflook licht in de olijfolie

doe een het loof van een basilicumplant in een kom

doe de gefruite knoflook daarbij

olijf olie erbij en met de staafmixer tot gladde massa mixen

pijnboompitten erbij (die laat ik altijd weg) en weer staafmixer erop

pecorino raspen en toevoegen aan pesto evt. nog wat olijfolie erbij om smeuig te maken. Pasta koken en verse pesto erdoor roeren
echt waar, Meds? Wat gek!
Wow, wat een hoop reacties! Dank je wel allemaal!! Ik het nu direct in mijn schrift schrijven en komende week uit proberen.

Is dat heus Meds, dat tomaten in blik gezonder zijn? Ik denk dat ik dat ook maar gebruik hoor, is makkelijker en ik heb geen pureermachine.

Nogmaals dank je wel you all!!
yep, gekookte tomaten zijn ook gezonder. In tomaten zit het stofje lycopeen een krachtige anti oxydant. In geconcentreerde tomatenproducten (puree bijv.) zit veel meer lycopeen dan in verse tomaat. Ook koken zorgt ervoor dat de lycopeen beter opneembaar is.
zo zitten in diepvriesgroente ook meer vitamines dan in verse. Verse groente liggen namelijk gemiddeld een week in de winkel/ veiling/ vrachtwagen. Diepvriesproducten worden binnen een halve dag na oogsten behandeld
Wow, weer wat geleerd :D
Ja dat laatste wist ik inderdaad al. Dat verse groente niet per definitie beter is dan diepvries.
Persoonlijk vind ik dat mijn 'mama'(denk zwaar Italiaans accent) de állerlekkerste pastasaus maakt. De basis is een heel simpele gladde saus, groenten deden wij er altijd apart bij (dit omdat we een zus hebben die over alles piept in d'r eten).

Ui fruiten. 2 á 3 blikjes tomatenpuree (van die kleintjes van 10 ct per stuk) erbij kiepen. Paar blikjes water erbij (dus zelfde blikjes van de puree gebruiken), niet te zuinig. Zout en peper erbij, 2 blaadjes laurier. Laten pruttelen. Op einde 'papje' maken van maizena, dat erdoor roeren. Afhankelijk van gewenste dikte hoeveel. Weer even pruttelen. That's it.

In een andere pan werd dan gehakt of stukjes hamlap of kippenlevertjes (!!! en da's lekker bij de saus en pasta, hmmmm) gebakken. Ook typisch van m'n mama, ze kocht/koopt dan wel een zakje van Honig met 'groentemix', gebruikt alleen de helft en daar giet ze kokend water op. Dan krijg je dus een soort van papje, en zo kon iedereen zelf weten hoeveel prut je erbij wilde. Komt weer door die zus die niks lust (terwijl de rest van de familie alles eet wat geen hartslag meer heeft).

Snel vragen of ze het binnenkort weer eens wil maken, 'ouwerwetse macroni' noemen we het
Ik gebruikte voorheen altijd tomato frito, maar tegenwoordig maak ik de saus met tomatenpuree. Ik fruit een uitje met knoflook en een theelepel sambal, snijd twee tot drie tomaten in blokjes en gooi deze erbij, doe er dan twee blikjes tomatenpuree in en twee blikjes water en laat de boel pruttelen, terwijl ik het op smaak breng met verse basilicum, oregano, groene pesto, zout, peper en suiker.

Voor een gevulde saus, bak ik ook champignons, paprika en courgette mee en doe ik er vegetarisch gehakt en parmezaanse kaas doorheen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven