Werk & Studie alle pijlers

tijd voor de klas en nu?

08-08-2010 19:28 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Wie staat er net als ik al een tijd voor de klas en is op zoek naar een nieuwe uitdaging?

Ik zou wel wat anders willen, maar weet niet goed wat. Dat komt ook omdat ik niet goed weet wat mogelijk is. Daarnaast heb ik het wel super naar mijn zin op de school waar ik nu werk. Dat maakt de stap om iets anders te doen lastiger.

Gr Annie
quote:annie77 schreef op 08 augustus 2010 @ 19:28:

Hoi,

Wie staat er net als ik al een tijd voor de klas en is op zoek naar een nieuwe uitdaging?

Ik zou wel wat anders willen, maar weet niet goed wat. Dat komt ook omdat ik niet goed weet wat mogelijk is. Daarnaast heb ik het wel super naar mijn zin op de school waar ik nu werk. Dat maakt de stap om iets anders te doen lastiger.

Gr Annie

Dan zou ik zeggen; waaróm wil je dan iets anders? Je hebt het toch naar je zin??!!!!!

En tja, als het om uitdaging gaat dan zou ik zeggen; ib/rt werk? of, er vanuitgaande dat je nu op het basisonderwijs les geeft, een school voor speciaal onderwijs?

Of wil je juist iets buiten het onderwijs gaan doen?
kijk eens op lerarenbeurs.nl

ik ga in september starten met een studie.

je studie wordt volledig betaald en je school krijgt geld om je een aantal uur in de week te vervangen.

zo kun je blijven werken én studeren met behoud van je gewone loon.

het is een soort van stimuleringsproject vanuit de overheid.

op de lijst van studies die je kunt kiezen zou je eens wat kunnen rondsnuffelen. misschien kom je zo op ideeen..

ik neem aan dat je bepaalde dingen al bij voorbaat niet wilt en je voorkeur in een bepaalde hoek ligt?

of is alles nog open?
hoe zit het trouwens bij jou op school met LA/LB functies?

misschien zitten daar mogelijkheden voor je?
en daarnaast mag je natuurlijk ook gewoon buiten het onderwijs willen werken. Dat wordt alleen wel lastig zonder relevante opleiding/werkervaring.
Ik begin volgende week met een studie. Daarvoor gebruik ik ook een lerarenbeurs en ga ik aantal uren minder lesgeven.

Mooie uitdaging en blijf toch op dezelfde school waar ik het nog steeds prima naar mijn zin heb.

Goed tip dus van Ram83
ik werk op het vmbo en vraag me ook weleens af, als ik dit niet meer wil, wat dan?? Ik heb geen idee wat ik dan nog meer zou kunnen.

Ik werk al vanaf mijn 21ste in het onderwijs, maak daar zeker wel carriere maar weet niet of ik dit nog tot mijn 65ste wil blijven doen. Ik mis af en toe wat inspiratie na 7 jaar voor de klas.

Ben ook wel benieuwd naar de mening van anderen.

waar zoeken ze nou goede docenten voor buiten het onderwijs?
Dank voor de reacties. Ik zal eens kijken op de lerarenbeurs.nl.

Wat voor opleidingen gaan jullie doen?

Het is inderdaad een beetje dubbel. Ik heb het naar mijn zin op school, en toch zoek ik iets 'anders'. Doordat het op school allemaal prettig, veilig en vetrouwd is, is de stap naar iets anders voor me lastiger. Want heb ik het ergens anders ook zo naar mijn zin?

Over de Lb functie, nee daar zijn ze bij ons op school nog niet mee bezig.

Het is niet dat ik het werk niet meer leuk vind, net als snaai, weet ik niet of ik dit mijn hele leven wil blijven doen.Maar ja, wat kan je als leerkracht nog meer, behalve voor de klas.

Tja, ben duidelijk zoekende en ben benieuwd wat de andere leerkrachten hier doen.

Gr
Maar als je het nú naar je zin hebt, heeft het toch geen zin om te gaan kijken naar iets anders omdat je niet je hele leven voor de klas wil staan? Blijf lekker waar je bent en geniet ervan. En als je het straks niet meer leuk vindt, komt er wel iets anders op je pad. (Niet dat je dan een baan in de schoot geworpen wordt, maar dat je gaat ontdekken wat je nog meer leuk vindt.)
[quote]snaai schreef op 09 augustus 2010 @ 14:29:

ik werk op het vmbo en vraag me ook weleens af, als ik dit niet meer wil, wat dan?? Ik heb geen idee wat ik dan nog meer zou kunnen. quote]

Zelfde verhaal, je vindt het nú toch nog leuk? Waarom dan kijken naar iets anders? Stel dat je het hier nog 5 jaar leuk vindt, in 5 jaar gebeurt er ook weer veel in je privéleven. Weet jij veel, misschien heb je tegen die tijd een partner in Zimbabwe en ga je daar naartoe verhuizen. Is nu nog niet te voorspellen, dus denk ik, cross that bridge when you get there.
Tja Friezin71, zo kun je het ook bekijken!

Misschien omdat ik er al 6 jaar werk, en een jaartje ouder wordt ik het gevoel heb dat er dingen van me worden verwacht.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

Gr An
Na 6 jaar voor de klas mis ik inmiddels de uitdaging in het lesgeven. Ben 2 jaar geleden gestart met een opleiding via de lerarenbeurs. Nu heb ik op mijn eigen school (VO) een andere functie bemachtigd met een hogere schaal. Dus ik houd mijn leuke werkomgeving en qua werk heb ik voorlopig veel uitdaging. Tegelijkertijd ontwikkel ik me ook langzaam meer in de richting waar ik echt het allerliefst ook in zou willen werken. Over een paar jaar zie ik wel weer wat ik daar verder mee ga doen.
Ik heb al vaak gedacht dat ik eigenlijk op zoek zou moeten naar iets anders "voor straks". Want NU vind ik het ontzettend leuk, maar nu ben ik ook nog jong en energiek. Lesgeven is topsport, en met die plannen om door te moeten werken tot je 67e lijkt het me verstandig op tijd op zoek te gaan naar een baan die ook echt tot je 67e goed vol te houden is. Ik verwacht dat het onderwijs steeds zwaarder zal worden, er zijn plannen om de BAPO-regeling voor oudere werknemers af te schaffen en de klassen zouden ook weleens groter kunnen gaan worden als het lerarentekort groeit en/of er wordt bezuinigd.

Maar ja, rationeel gezien kan dat allemaal wel zo zijn, gevoelsmatig voel ik me erg op m'n plek waar ik nu werk en ik schuif het dus steeds voor me uit. Normaal menselijk denk ik, je gaat niet makkelijk ergens weg waar je het naar je zin hebt .
Ik vind in de wisseling van een groep steeds weer een nieuwe uitdaging... is dat een mogelijkheid voor jou?
Ik stond al 8 jaar voor de klas en was ook toe aan een nieuwe uitdaging. Ook ik ken het gevoel niet gelukkig te worden voor de klas, dus wilde ik het onderwijs definitief verlaten. Maar dat is moeilijk met zo'n gerichte opleiding. Ik ben op zoek gegaan naar onderwijs-gerelateerde functies en heb die gevonden.

Deze banen zijn helaas wel zeldzaam.

Ik denk zelf wel dat, hoe langer je in het onderwijs zit, hoe moeilijker het wordt om er uit te komen. Hou er wel rekening mee dat je dan ook je vele vakanties op moet geven! Iets wat voor veel leerkrachten heilig is.
Ligt eraan wat voor werk ze dan gaat doen. Vrienden van me werken als ambtenaar bij gemeentes en ministeries en hebben bijna net zoveel vrije dagen als ik (ze kunnen er veel sparen door 40 uur te werken op een 36uurscontract). In totaal heb ik meer vrije dagen, maar zij kunnen die van hen vrij opnemen en dat heeft ook zo z'n voordelen: de ochtend na een feest of concert vrij te kunnen nemen, en buiten het hoogseizoen op vakantie gaan. Er gaat er binnenkort eentje de hele maand november weg, daar zou ik m'n zomervakantie (waar binnenkort toch al een week van af gehaald gaat worden) best mee willen ruilen .

Ik denk eigenlijk dat alleen mensen met jonge kinderen erg hechten aan die schoolvakanties vrij. Want als je schoolgaande kinderen hebt is het natuurlijk wel erg handig als een van de ouders de hele vakantie thuis is en als je niet met collega's hoeft te vechten over wie er in de zomer vrij mag nemen.
Ik sprak vandaag een vrou (35+) tijdens de intro van mijn opleiding. Zij werkt net als jij in het onderwijs, en gaat nu deeltijd de opleiding pedagogiek volgen. Dus 1 dag in de week school en verder 2 a 3 dagen haar werk in het onderwijs. Punt is dat je met een hele andere kant bezig gaat binnen het onderwijs, maar je fijne werkplek niet perse hoeft te verlaten. Je kunt hier voor een beurs krijgen!!

Dus misschien is dat wat voor je?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven