58 mensen te eten
maandag 9 augustus 2010 om 10:58
58 mensen die komen lunchen bij mij thuis. Gezellig, zelf om gevraagd ivm housewarming maar wat gaan we nou eens eten.
Ik kan het natuurlijk uitbesteden maar een beetje catering bedrijf vraagt bv 8,- pp nou ja en dat keer 58 + drankjes en hapjes loopt lekker op. Ik dacht dus zelf maar vanalles te maken.
Nou MEGA pan soep en daarna een tafel vol eten. Moet beetje buffet-achtig worden want ik kan niet 58 mensen van een opgemaakt bordje eten voorzien. Heb zo nu en dan eens 10 eters en dat is geen probleem maar 58 is even anders
Dus ik dacht soep, buffet maar wat dan allemaal op tafel voor lekkers? Salades en bergen stokbrood en broodjes die ze zelf kunnen beleggen?? Grote fruitsalades, iets warms?? (niet iets dat in de pan warm moet want teveel maar ik heb wel een MEGA oven en nog een gewone oven)
Wie kan/wil er tips geven en wat zou je zelf doen als gastvrouw én wat zou je zelf lekker vinden als gast (behalve een 6-gangen diner).
Ik kan het natuurlijk uitbesteden maar een beetje catering bedrijf vraagt bv 8,- pp nou ja en dat keer 58 + drankjes en hapjes loopt lekker op. Ik dacht dus zelf maar vanalles te maken.
Nou MEGA pan soep en daarna een tafel vol eten. Moet beetje buffet-achtig worden want ik kan niet 58 mensen van een opgemaakt bordje eten voorzien. Heb zo nu en dan eens 10 eters en dat is geen probleem maar 58 is even anders
Dus ik dacht soep, buffet maar wat dan allemaal op tafel voor lekkers? Salades en bergen stokbrood en broodjes die ze zelf kunnen beleggen?? Grote fruitsalades, iets warms?? (niet iets dat in de pan warm moet want teveel maar ik heb wel een MEGA oven en nog een gewone oven)
Wie kan/wil er tips geven en wat zou je zelf doen als gastvrouw én wat zou je zelf lekker vinden als gast (behalve een 6-gangen diner).
maandag 9 augustus 2010 om 11:10
Het grootste probleem is denk ik het koelhouden van alles voordat het feest begint. Hou daar rekening mee, want je wilt geen zieke mensen na jouw feestje!
Maar ik zou een soep met brood doen voor de snelle trek en daarna een BBQ neerzetten en wat salades erbij doen.
Het eten zet je dan in verschillende hoeken van je huis/tuin neer, zodat je een beetje doorloop krijgt. (mensen mogen het natuurlijk zelf pakken). Drankjes weer op een andere plek.
Overigens kun je er ook een amerikaans feest van maken, dat je iedereen vraagt om zelf iets mee te nemen. Je kunt dat een beetje sturen door te vragen wat mensen meenemen. Levert vaak heel erg leuke dingen op.
Maar ik zou een soep met brood doen voor de snelle trek en daarna een BBQ neerzetten en wat salades erbij doen.
Het eten zet je dan in verschillende hoeken van je huis/tuin neer, zodat je een beetje doorloop krijgt. (mensen mogen het natuurlijk zelf pakken). Drankjes weer op een andere plek.
Overigens kun je er ook een amerikaans feest van maken, dat je iedereen vraagt om zelf iets mee te nemen. Je kunt dat een beetje sturen door te vragen wat mensen meenemen. Levert vaak heel erg leuke dingen op.
maandag 9 augustus 2010 om 11:14
En misschien leuk om twee jonge/tiener familieleden/buurkids in te huren al "opruimer" tussendoor. Dan hoef je dat niet zelf te doen en zo hou je het een beetje overzichtelijk. Die kids vinden het vaak hartstikke leuk (en verdienen een zakcentje).
En natuurlijk koop je een hoop plastic borden/bestek/bekers, want dit kun je niet zonder.
En natuurlijk koop je een hoop plastic borden/bestek/bekers, want dit kun je niet zonder.
maandag 9 augustus 2010 om 11:16
Vaak kun je bij partyverhuurders van die koelbakken en wramhoudbakken huren. Misschien een ideetje?
bv: http://www.stammishorecaverhuur.nl/
bv: http://www.stammishorecaverhuur.nl/
maandag 9 augustus 2010 om 11:19
Daar zeg je wat Barbabella, want als je ook nog attributen (warm/koud/statafels) moet huren...
TO: informeer eens bij een cateraar of die 8 euro pp inclusief serviesgoed, tafels, bediening etc is? Ik denk dat dat dan uiteindelijk goedkoper (en ook makkelijker) is.
Chinese restaurants hebben vaak ook een prima cateringservice (buffet naar keuze met warmhoudplaatjes, bezorging èn weer de zooi afhalen) voor weinig.
TO: informeer eens bij een cateraar of die 8 euro pp inclusief serviesgoed, tafels, bediening etc is? Ik denk dat dat dan uiteindelijk goedkoper (en ook makkelijker) is.
Chinese restaurants hebben vaak ook een prima cateringservice (buffet naar keuze met warmhoudplaatjes, bezorging èn weer de zooi afhalen) voor weinig.
maandag 9 augustus 2010 om 11:24
Hoeveel wil je zelf maken, en hoeveel wil je kant-en-klaar kopen?
Ik zou gaan voor lekkere zelfgemaakte huzaren en/of zalmsalade (klinkt als veel werk, maar valt best wel mee), wraps, komkommersandwiches en andere Engelse high-tea meuk (klein gesneden, dus fingerfood), pasta- en/of couscoussalade, grote pan gevulde groentensoep, stokbrood en/of ciabatta, gevulde eieren, augurk met worst en andere jaren '70 fingerfood. En natuurlijk een paar (warme) appeltaarten als 'toetje'.
Goh, ik krijg gewoon zin om de keuken in te duiken.....
Ik zou gaan voor lekkere zelfgemaakte huzaren en/of zalmsalade (klinkt als veel werk, maar valt best wel mee), wraps, komkommersandwiches en andere Engelse high-tea meuk (klein gesneden, dus fingerfood), pasta- en/of couscoussalade, grote pan gevulde groentensoep, stokbrood en/of ciabatta, gevulde eieren, augurk met worst en andere jaren '70 fingerfood. En natuurlijk een paar (warme) appeltaarten als 'toetje'.
Goh, ik krijg gewoon zin om de keuken in te duiken.....
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
maandag 9 augustus 2010 om 11:24
Koelhouden van alles is inderdaad het lastigste. Je kan veel van tevoren klaarmaken.
Ik heb laatst een picknick gehouden voor 40+ mensen. Dat was al een hoop organisatie. Ik had kant en klare kippenboutjes bij de slager besteld. Die had ik in de diepvries gelegd en de avond vantevoren in de kelder te ontdooien gelegd.
Daarnaast had ik stokbrood met kaas en worst, pastasalade (mengsel voor door de salade de dag vantevoren klaargemaakt en in koelkast, pasta op dag zelf gekookt en gemengd), fruit en een aantal hartige taarten (een aantal eerder gemaakt en in diepvries gedaan). Daar een pas soep bij lijkt me lekker maar was voor mij geen optie door de afgelegen locatie.
Oh ja, en ik had lekkere vlaaien besteld bij de bakker die ik ook in de diepvries had gedaan en de avond vantevoren eruit had gehaald. Dat was nodig omdat ik de picknick op zondag had georganiseerd.
Ik heb laatst een picknick gehouden voor 40+ mensen. Dat was al een hoop organisatie. Ik had kant en klare kippenboutjes bij de slager besteld. Die had ik in de diepvries gelegd en de avond vantevoren in de kelder te ontdooien gelegd.
Daarnaast had ik stokbrood met kaas en worst, pastasalade (mengsel voor door de salade de dag vantevoren klaargemaakt en in koelkast, pasta op dag zelf gekookt en gemengd), fruit en een aantal hartige taarten (een aantal eerder gemaakt en in diepvries gedaan). Daar een pas soep bij lijkt me lekker maar was voor mij geen optie door de afgelegen locatie.
Oh ja, en ik had lekkere vlaaien besteld bij de bakker die ik ook in de diepvries had gedaan en de avond vantevoren eruit had gehaald. Dat was nodig omdat ik de picknick op zondag had georganiseerd.
maandag 9 augustus 2010 om 11:28
maandag 9 augustus 2010 om 11:30
quote:elninjoo schreef op 09 augustus 2010 @ 11:25:
broodjes met beleg (door de mensen zelf te beleggen)
kroketten bakken (leen 'n paar extra frituurpannen van buren/vrienden)
appelflappen of andere zoete koeken voor na
Dit dus.
i.p.v. kroketten zou ik sauzijzen broodjes in de oven doen.
hoef je niet zo op te letten.
broodjes met beleg (door de mensen zelf te beleggen)
kroketten bakken (leen 'n paar extra frituurpannen van buren/vrienden)
appelflappen of andere zoete koeken voor na
Dit dus.
i.p.v. kroketten zou ik sauzijzen broodjes in de oven doen.
hoef je niet zo op te letten.
maandag 9 augustus 2010 om 11:31
Je zou een hele berg broodjes alvast kunnen beleggen ; broodjes gezond, broodjes tonijnsalade, krabsalade, broodje gekookt ei ....folietje erom en stapelen in de koelkast. Surinaamse broodjes lenen zich daar prima voor.
Koude pastasalade ;
(hoeveelheden aanpassen, natuurlijk )
Bereidingstijd:20-30 minutenKeuken:Goedkope en snelle keukenSmaak:Hartig
Pak strikjes pasta,2 blikjes tonijn op oliebasis,1rode paprika,1rode ui,klein blikje mais,klein potje doperwten,2hard gekookte eieren,3augurken 2 eetlepels zilveruitjes,peper,mayonase en pesto
Voorbereiding
Pasa koken en laten afkoelen
Bereidingswijze
3eetlepels mayonaise mengen met 3 eetlepels pesto op smaak brengen met peper.paprika en eieren in stukjes snijden.alle ingredienten door elkaar doen ,in de koelkast door en door koud laten worden
Serveertips
Lekker met stokbrood met de rest van de pesto
Het lijkt mij geen vreten, maar :
Koude aardappelpuree
Bereidingstijd:20-30 minutenKeuken:Belgische keukenSmaak:NeutraalT
Aardappelen - mayonaise -olie -weinig azijn - weinig mosterd - selderzout - peterselie - bieslook - peper en muskaatnoot
(ik zal binnenkort het recept nog eens maken zodat ik de juiste hoeveelheden kan door mailen)
Voorbereiding
Aardappelen schillen, wassen koken, peterselie en goed wat bieslook fijnsnijden
Bereidingswijze
Pureer de gekookte aardappelen. Voeg azijn, mosterd, goed wat selderzout, muskaatnoot, peper en bieslook erbij. Laten afkoelen en dan de mayonaise (niet teveel mayonaise erbij doen zodat het niet te plat word) en peterselie eronder doen
Mandarijnen rijstsalade
marcdepester heeft dit recept op 2 april 2003 toegevoegd. Dit recept is 437 keer bekeken, aan 2 persoonlijke kookboeken toegevoegd Koude salade als bijgerecht of voor een koud buffet
Bereidingstijd:20-30 minutenKeuken:Belgische keukenSmaak:Hartig Ingrediënten voor 4 personen
-100 g rijst en 3/4 l water en wat zout
-2 zoet-zure augurken (in blokjes)
-1 blikje mandarijntjes
-150 g gekookte ham (in blokjes)
-4 eetlepels mandarijnsap
-2 druppels tabasco
-1 mespunt paprikapoeder
-1 mespunt kerriepoeder
Voorbereiding
-kook de rijst in het gezouten water in 20 min gaar
-zeven en afspoelen onder de koude kraan en laten uitlekken en koud worden
Bereidingswijze
-in een kom de stukjes augurk mengen met de mandarijnen en de ham
-op smaak brengen met het vruchtensap, tabasco, paprika en kerriepoeder en zout
-voeg de rijst erbij en alles goed mengen
-afgedekt 20 min in de koelkast zetten
Serveertips
Koud serveren op een mooie schaal
Koude pastasalade ;
(hoeveelheden aanpassen, natuurlijk )
Bereidingstijd:20-30 minutenKeuken:Goedkope en snelle keukenSmaak:Hartig
Pak strikjes pasta,2 blikjes tonijn op oliebasis,1rode paprika,1rode ui,klein blikje mais,klein potje doperwten,2hard gekookte eieren,3augurken 2 eetlepels zilveruitjes,peper,mayonase en pesto
Voorbereiding
Pasa koken en laten afkoelen
Bereidingswijze
3eetlepels mayonaise mengen met 3 eetlepels pesto op smaak brengen met peper.paprika en eieren in stukjes snijden.alle ingredienten door elkaar doen ,in de koelkast door en door koud laten worden
Serveertips
Lekker met stokbrood met de rest van de pesto
Het lijkt mij geen vreten, maar :
Koude aardappelpuree
Bereidingstijd:20-30 minutenKeuken:Belgische keukenSmaak:NeutraalT
Aardappelen - mayonaise -olie -weinig azijn - weinig mosterd - selderzout - peterselie - bieslook - peper en muskaatnoot
(ik zal binnenkort het recept nog eens maken zodat ik de juiste hoeveelheden kan door mailen)
Voorbereiding
Aardappelen schillen, wassen koken, peterselie en goed wat bieslook fijnsnijden
Bereidingswijze
Pureer de gekookte aardappelen. Voeg azijn, mosterd, goed wat selderzout, muskaatnoot, peper en bieslook erbij. Laten afkoelen en dan de mayonaise (niet teveel mayonaise erbij doen zodat het niet te plat word) en peterselie eronder doen
Mandarijnen rijstsalade
marcdepester heeft dit recept op 2 april 2003 toegevoegd. Dit recept is 437 keer bekeken, aan 2 persoonlijke kookboeken toegevoegd Koude salade als bijgerecht of voor een koud buffet
Bereidingstijd:20-30 minutenKeuken:Belgische keukenSmaak:Hartig Ingrediënten voor 4 personen
-100 g rijst en 3/4 l water en wat zout
-2 zoet-zure augurken (in blokjes)
-1 blikje mandarijntjes
-150 g gekookte ham (in blokjes)
-4 eetlepels mandarijnsap
-2 druppels tabasco
-1 mespunt paprikapoeder
-1 mespunt kerriepoeder
Voorbereiding
-kook de rijst in het gezouten water in 20 min gaar
-zeven en afspoelen onder de koude kraan en laten uitlekken en koud worden
Bereidingswijze
-in een kom de stukjes augurk mengen met de mandarijnen en de ham
-op smaak brengen met het vruchtensap, tabasco, paprika en kerriepoeder en zout
-voeg de rijst erbij en alles goed mengen
-afgedekt 20 min in de koelkast zetten
Serveertips
Koud serveren op een mooie schaal
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 9 augustus 2010 om 11:32
quote:twompie schreef op 09 augustus 2010 @ 10:58:
Ik zou een aantal buffettopics afstruinen. Veel lekkere warme en koude recepten en ideeen staan daar.
Lekkere belegde broodjes. Een schaal vissalade met wat verschillende dingetjes erbij zoals gerookte zalm enz. Een vegetarische salade. Een plankje met wat verschillende kaasjes. Een koude pastasalade.
Warm is soep lekker met stokbrood (en de salades en kaasjes passen daarbij).
Ja ik weet niet hoeveel je te besteden hebt. De suggesties van de andere om toch te kijken voor een goedkope cateraar en zelf er nog iets bij te doen lijkt mij ook niet gek. Met zoveel visite heb je toch geen tijd om dat zelf te doen?
Kijk voor aparte dingen op het topic van high tea. Denk verder aan dingen die je warm kan opdienen maar koud ook nog heerlijk zijn zoals gehaktballetjes, quiches. Koude of warme wraps. Bladerdeeghapjes. Ja je kan alle kanten op. Maar wel veel werk hoor. Heb je vriendinnen die je kunnen helpen?
Ik zou een aantal buffettopics afstruinen. Veel lekkere warme en koude recepten en ideeen staan daar.
Lekkere belegde broodjes. Een schaal vissalade met wat verschillende dingetjes erbij zoals gerookte zalm enz. Een vegetarische salade. Een plankje met wat verschillende kaasjes. Een koude pastasalade.
Warm is soep lekker met stokbrood (en de salades en kaasjes passen daarbij).
Ja ik weet niet hoeveel je te besteden hebt. De suggesties van de andere om toch te kijken voor een goedkope cateraar en zelf er nog iets bij te doen lijkt mij ook niet gek. Met zoveel visite heb je toch geen tijd om dat zelf te doen?
Kijk voor aparte dingen op het topic van high tea. Denk verder aan dingen die je warm kan opdienen maar koud ook nog heerlijk zijn zoals gehaktballetjes, quiches. Koude of warme wraps. Bladerdeeghapjes. Ja je kan alle kanten op. Maar wel veel werk hoor. Heb je vriendinnen die je kunnen helpen?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
maandag 9 augustus 2010 om 11:33
Een koude tortelinnisalade voor bij de borrel of koud buffet
Bereidingstijd:30-60 minutenSmaak:Zacht en romig Ingrediënten
250gr tortelini ,1 boulionblokje, 1/8 liter slagroom,3 eetl.mayonaise,1 eetl. ketchup, 6plakken ham,4 eetl.prei,1 teen knoflook,
theel.tabasco,4 eetl bieslook,peterselie, peper,nootmuskaat,
Hulpmiddelen
Mixer
Voorbereiding
Tortelini koken in water en het boulionblokje
ham in stukjes snijden
slagroom kloppen.
Bereidingswijze
De tortelini laten afkoelen,en de knoflook er boven uit persen dan de mayonaise,ketchup,prie,ham tabasco en kruiden er door roeren.
alles op smaak maken dan door de stijfgeklopte slagroom roeren en een 1/2uurtje in de koelkast laten staan.
Serveertips
In een schaal opdienen. evt gegarneerd met peterselie en wat bieslook.
severen met wat stokbrood.
staat ook mooi op een koudbuffet
Bereidingstijd:30-60 minutenSmaak:Zacht en romig Ingrediënten
250gr tortelini ,1 boulionblokje, 1/8 liter slagroom,3 eetl.mayonaise,1 eetl. ketchup, 6plakken ham,4 eetl.prei,1 teen knoflook,
theel.tabasco,4 eetl bieslook,peterselie, peper,nootmuskaat,
Hulpmiddelen
Mixer
Voorbereiding
Tortelini koken in water en het boulionblokje
ham in stukjes snijden
slagroom kloppen.
Bereidingswijze
De tortelini laten afkoelen,en de knoflook er boven uit persen dan de mayonaise,ketchup,prie,ham tabasco en kruiden er door roeren.
alles op smaak maken dan door de stijfgeklopte slagroom roeren en een 1/2uurtje in de koelkast laten staan.
Serveertips
In een schaal opdienen. evt gegarneerd met peterselie en wat bieslook.
severen met wat stokbrood.
staat ook mooi op een koudbuffet
maandag 9 augustus 2010 om 11:35
Rijstsalade met groenten
Voor 6 pers. lekker voor op een koud buffet
Met kokosaroma.
De kokosmelk moet met water aangelengd worden. Voor 500 g rijst heb je al gauw 1 l vloeistof nodig. Kijk op de verpakking hoeveel water het precies moet zijn!
Bereidingstijd:20-30 minutenKeuken:Belgische keukenSmaak:Ander
Ingrediënten voor 6 personen
500 g basmatirijst; 1 blikje kokosmelk; 1 rode en 1 gele paprika; 1 courgette; 6 mini-maiskolfjes (blik); 500 g champignons; 2 limoentjes; 2 el maisolie; peper en zout
Voorbereiding
Kook de rijst gaar in kokosmelk aangelengd met wat water. Laat de rijst afkoelen.
Snij de courgette in blokjes, de paprikas (zonder de zaadjes) in reepjes. Snij de grote champignons in fijne plakjes, besprenkel ze met een beetje limoensap. Laat de mini-maiskolfjes goed uitlekken.
Bereidingswijze
Roerbak de paprikas 4 min. in de maisolie. Doe er de courgetteblokjes bij. Roerbak 2 min. Doe er de champignons bij. Roerbak tot al het vocht van de champignons verdampt is.
Voeg er de maiskolfjes aan toe en schep goed om. Kruid met peper en zout.
Voor 6 pers. lekker voor op een koud buffet
Met kokosaroma.
De kokosmelk moet met water aangelengd worden. Voor 500 g rijst heb je al gauw 1 l vloeistof nodig. Kijk op de verpakking hoeveel water het precies moet zijn!
Bereidingstijd:20-30 minutenKeuken:Belgische keukenSmaak:Ander
Ingrediënten voor 6 personen
500 g basmatirijst; 1 blikje kokosmelk; 1 rode en 1 gele paprika; 1 courgette; 6 mini-maiskolfjes (blik); 500 g champignons; 2 limoentjes; 2 el maisolie; peper en zout
Voorbereiding
Kook de rijst gaar in kokosmelk aangelengd met wat water. Laat de rijst afkoelen.
Snij de courgette in blokjes, de paprikas (zonder de zaadjes) in reepjes. Snij de grote champignons in fijne plakjes, besprenkel ze met een beetje limoensap. Laat de mini-maiskolfjes goed uitlekken.
Bereidingswijze
Roerbak de paprikas 4 min. in de maisolie. Doe er de courgetteblokjes bij. Roerbak 2 min. Doe er de champignons bij. Roerbak tot al het vocht van de champignons verdampt is.
Voeg er de maiskolfjes aan toe en schep goed om. Kruid met peper en zout.
maandag 9 augustus 2010 om 11:37
Broodjes fantasie
Voor 12 stuks (koud buffet of picknick)
Bereidingstijd:10-20 minutenKeuken:Internationale keukenSmaak:Anders Ingrediënten voor 6 personen
12 zachte broodjes; 1 komkommer; 6 middelgrote tomaten; 3 el mosterssaus (amora)
Voorbereiding
Spoel de komkommer, trek ze met een dunschiller in fijne repen. Spoel de tomaten, snij ze in partjes.
Klop de eieren losmet water en de olijfolie, een mespunt Provencaalse kruiden, peper en zout. Doe er de gehakte tuinkruiden bij.
Bereidingswijze
Bak 2 vrij dunne omeletten in een pan met antiaanbaklaag, zonder vetstof. Laat ze wat afkoelen, snij ze in repen.
Snij de broodjes doormidden. Bestrijk de onderste helft met mosterdsaus. Verdeel de omelet en de groenten over de broodjes. Zet er de bovenste helft op.
Serveertips
Bind rond elk broodje een stevige spriet bieslook.
Voor 12 stuks (koud buffet of picknick)
Bereidingstijd:10-20 minutenKeuken:Internationale keukenSmaak:Anders Ingrediënten voor 6 personen
12 zachte broodjes; 1 komkommer; 6 middelgrote tomaten; 3 el mosterssaus (amora)
Voorbereiding
Spoel de komkommer, trek ze met een dunschiller in fijne repen. Spoel de tomaten, snij ze in partjes.
Klop de eieren losmet water en de olijfolie, een mespunt Provencaalse kruiden, peper en zout. Doe er de gehakte tuinkruiden bij.
Bereidingswijze
Bak 2 vrij dunne omeletten in een pan met antiaanbaklaag, zonder vetstof. Laat ze wat afkoelen, snij ze in repen.
Snij de broodjes doormidden. Bestrijk de onderste helft met mosterdsaus. Verdeel de omelet en de groenten over de broodjes. Zet er de bovenste helft op.
Serveertips
Bind rond elk broodje een stevige spriet bieslook.