Welk hondenras?

06-08-2010 10:52 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al mijn hele leven ben ik een ontzettende dierenliefhebber en ik ben dan ook gek op honden. Gelukkig mijn man ook en we denken erover nu toch echt een hond aan te gaan schaffen. We zijn nog wel heel erg in de orienterende fase en daarom dacht ik laat ik hier eens wat om raad/ervaringen vragen wat betreft ras.

Wat wij zouden willen;

- een actieve, speelse en vriendelijke hond die het leuk vindt om te leren

- die een gemiddeld formaat heeft

Verdere 'eisen' die wel belangrijk voor ons zijn, maar die waarschijnlijk niet zozeer in het karakter van het hondenras liggen;

- hij/zij moet er wel tegen kunnen een tijdje alleen te zijn

- hij/zij moet tegen autorijden kunnen (aangezien we van plan zijn om leuke uitjes samen met de hond te gaan doen, zoals naar zee/strand, naar de Limburgse heuvels, vakantie, etc.)

Misschien een hondenkenner hier die weet wat voor rassen in aanmerking zouden kunnen komen?

We weten overigens nog niet of het een pup wordt, want we zitten er ook heel hard over te denken om een asieldier te nemen, die verdienen natuurlijk ook een goed en lief baasje.
Ik lees al ontzettend veel goede adviezen. Hondenshows bekijken, langs gaan bij fokkers, herplaatsers overwegen etc etc. Maar ik lees weinig kritische kanttekeningen (geloof ik, misschien heb ik het gemist) over het 4 a 5 uur per dag alleen zijn. Alleen dat een puppy dat nog niet kan. Maar een hond is een roedeldier. Ik vind persoonlijk 4 a 5 uur per dag - iedere dag - alleen laten wel erg veel. Ook al ga je nog zo lekker lang met de hond wandelen en rennen. Mensen beseffen niet dat een hond écht heel erg veel tijd kost. Ik zie zoveel mensen een ommetje voor het werk maken van 10 minuten. Ik ben zelf ook weer verrast door de uren die ik met de hond bezig ben op een dag. Heb mijn hele leven al honden gehad, alleen de laatste 5 jaar niet meer vanwege wat persoonlijke dingen. Allerlei rassen, van 'niet wandel minnende' rassen tot 'uren willen wandelen' rassen, zoals de Border Collie die tot mijn stomme verbazing ook genoemd werd ergens. Ik hoop van harte dat dat ras meteen afvalt op het energie level. Laat een Border Collie lekker een paar uur alleen in zijn eentje en het wordt al snel en totaal gefrustreerde Border. Echt zielig.

Ik hoop dat je een paar raskeuze testen kunt vinden op het net. Er zijn hele goede testen. Lees veel, kijk ook eens op een site als http://www.doggy.net waar je ook over raskeuze kunt lezen en verschillende rasbeschrijvingen naast elkaar hebt staan. Ook is er een hele rubriek over herplaatsingen. Misschien een goede start.

En zet nog eens naast elkaar waarom je een hond wilt, met de eisen en bedenk dan of een hond die qua energie niveau geniet van een spelletje doen (zoals je schreef) het óók leuk vindt om uren en uren alleen te blijven. En bekijk dan ook nog eens jullie dagen nu. Heb je tijd en zin (en wees daar gewoon eerlijk in) om vóór het werk met andere kleren door weer en wind de hond uit te laten. En dan bedoel ik dus wandelen? Een uurtje, of drie kwartier is toch wel minimaal maar veel mensen halen dat echt niet. Daarna dan blijkbaar werk (heb ik dat goed begrepen?) en metéén zodra je thuis komt wéér wandelen. Ook al ben je moe, en even nog uitgebreid boodschappen doen voordat je naar huis gaat is er niet meer bij, want na 5 uur alleen zijn wil de hond toch echt wel even plassen! Dus thuisgekomen wéér lekker wandelen, en dus niet op de bank ploffen. En - heel minimaal gezien in mijn ogen - in de avond vordat jullie gaan slapen wéér naar buiten. Op die manier krijgt de hond dus (maar) 3 wandelingen, is 4 a 5 uur alleen.

Jullie willen geen kinderen schrijf je. Maar hoe ziet jullie leven er nu uit? Doen jullie vaak leuke dingen samen? Want een hond is ook een enorme handenbinder. Dat bedoel ik niet negatief maar het is de simpele waarheid. Niet alleen met vakanties, maar ook met en dagje ergens even heen, of later thuiskomen dan gepland. Jullie werken al overag, dus óók het weekend weg..... dan is een hond misschien niet geschikt voor deze levensfase.

Het zijn maar overwegingen, maar mensen staan er vaak niet bij stil wat het betekent. Nu het mooi weer is geweest lijkt het allemaal heel erg leuk, een hondje en lekker wandelen met de hond. Maar de werkelijkheid is vaak anders.

Ik kan je alleen maar op het hart drukken om eerlijk naar jullie leefwijze te kijken en te kijken of daar naar eer en geweten een hond in past die het zelf ook nog een beetje fijn heeft.

Ben benieuwd wat er nou uiteindelijk uit gaat rollen
quote:Spijker schreef op 09 augustus 2010 @ 09:20:

[...]

Nou nee dus... Cesar Milan laat de helft niet zien, namelijk dat ie de honden even goed in mekaar mept buiten beeld. Als je iets weet van hondengedrag en je kijkt naar dat programma zie je dat er vanalles niet aan klopt. Zijn niet erg de moderne trainingsmethodes en hij vertelt een boel bullshit.

hoe weet je dat spijker dath ij honden mept buiten beeld?

Vond het wel altijd een gek mannetje met zijn prodent lachje.

Ik weet ook niet superveel van hondengedrag af nee, al ben ik wel gedeeltelijk opgegroeid met een herder.
quote:max09 schreef op 09 augustus 2010 @ 09:21:

Ik lees al ontzettend veel goede adviezen. Hondenshows bekijken, langs gaan bij fokkers, herplaatsers overwegen etc etc. Maar ik lees weinig kritische kanttekeningen (geloof ik, misschien heb ik het gemist) over het 4 a 5 uur per dag alleen zijn. Alleen dat een puppy dat nog niet kan. Volgens mij heb je dan een deel van mijn reakties gemist.
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.

[...]

Nou nee dus... Cesar Milan laat de helft niet zien, namelijk dat ie de honden even goed in mekaar mept buiten beeld. Als je iets weet van hondengedrag en je kijkt naar dat programma zie je dat er vanalles niet aan klopt. Zijn niet erg de moderne trainingsmethodes en hij vertelt een boel bullshit.Ik kreeg gewoon buikpijn toen ik hem deze week een hond zag domineren, met de riem trekken dat de hond geen adem kreeg, en dan net zo lang doorgaan tot de hond zich onderwierp aan hem.
Stressed is just desserts spelled backwards

Jullie willen geen kinderen schrijf je. Maar hoe ziet jullie leven er nu uit? Doen jullie vaak leuke dingen samen? Want een hond is ook een enorme handenbinder. Dat bedoel ik niet negatief maar het is de simpele waarheid. Niet alleen met vakanties, maar ook met en dagje ergens even heen, of later thuiskomen dan gepland. Jullie werken al overag, dus óók het weekend weg..... dan is een hond misschien niet geschikt voor deze levensfase.

Laat het feit dat ze geen kinderen willen helemaal los van honden. Ik heb ook geen kinderen en nooit gewild. Maar ik heb altijd een hond gewild en ook altijd gehad.

Ja, honden zijn wel handenbinders maar niet in zo'n mate als kinderen. Met een hond heb je nog altijd veel minder werk en veel meer vrijheid. EN je krijgt er ook nog eens heel veel voor terug.

Maar verder is het uitlaten van asielhonden een goede tip. Ben ik ook eens gaan doen. Ik zag een munsterlander die wel mijn type hond was en toen we met hem gingen lopen kreeg ik geen contact met hem, hij was niet geinteresseerd. Geen hond voor mij dus.

Ook is het inderdaad ook altijd goed om te bedenken wat naast een hond jou te bieden heeft, wat JIJ de hond te bieden hebt. Want het moet van 2 kanten komen. Helaas vergeten mensen dat wel eens.

5 uur lang alleen laten is inderdaad niet ideaal. Het is mogelijk, het is geen verwaarlozing maar het zou mijn ding ook niet zijn. Als er een mogelijkheid is om daar iets op te vinden, al was het maar iemand die hem uitliet in die tussentijd, dat zou dan heel mooi zijn.
quote:Rogue_22 schreef op 09 augustus 2010 @ 10:34:

[...]

hoe weet je dat spijker dath ij honden mept buiten beeld?

Mept of in ieder geval op een of andere manier hard op hun flikker geeft. Dat zie je aan de lichaamstaal en reacties van de honden vaak, als je weet hoe je daarnaar moet kijken.
I only get one shot at life - so I shoot to kill

.....over het 4 a 5 uur per dag alleen zijn. Alleen dat een puppy dat nog niet kan. Maar een hond is een roedeldier. Ik vind persoonlijk 4 a 5 uur per dag - iedere dag - alleen laten wel erg veel. Ook al ga je nog zo lekker lang met de hond wandelen en rennen. ... Laat een Border Collie lekker een paar uur alleen in zijn eentje en het wordt al snel en totaal gefrustreerde Border. Echt zielig.

Ik zie juist verschrikkelijk veel honden waarvan de eigenaar wel de hele dag thuis is, die het elke dag moeten doen met vijf keer per dag een rondje van 10 minuten.

Dan denk ik dat de hond die 5 uur per dag alleen is en daarna lekker een uur of twee naar het bos of strand gaat het een stuk beter heeft.

Ik denk niet dat je kunt stellen dat een hond niet langer alleen kan dan bijvoorbeeld een uur per dag. Als er de rest van de dag niets mee gedaan wordt, heeft hij er nog niets aan.
Daar heb je gelijk in Christa. Soms hebben mensen een hond in de vorm van een meubelstuk.
Ik vind 5 uur, als de hond dat eenmaal aangeleerd heeft en gewend is, prima te doen.

Lijkt me bijna niet meer van deze tijd dat er iemand non-stop thuis is!
quote:Spijker schreef op 09 augustus 2010 @ 12:40:

Ik vind 5 uur, als de hond dat eenmaal aangeleerd heeft en gewend is, prima te doen.

Lijkt me bijna niet meer van deze tijd dat er iemand non-stop thuis is!

Zo, ben ik weer. Bedankt weer voor de nieuwe reacties! In mijn omgeving (we wonen aan een uitlaatroute) zie ik ook elke dag dezelfde honden voorbij komen die hetzelfde rondje doen; in een minuut of 10 naar de uitlaatplaats, behoefte doen en dan weer linea recta terug naar huis.

Dat verbaast me heel erg en wij zouden dit dus echt niet doen! We wonen redelijk dichtbij bossen/meertjes, we houden zelf enorm van lange wandelingen maken (doen we nu ook vaak zonder hond) en dagjes uit in het teken van de hond, zoals heuveltjes, strand, etc. gaan zeker regelmatig voorkomen!

Maar Spijker inderdaad, een hond moet toch wel 4 a 5 uur alleen kunnen blijven? (wel afhankelijk van het ras natuurlijk) Want dat zou betekenen dat al die mensen die een hond hebben zo goed als de hele dag thuis zitten en nooit weg kunnen gaan?

Vinden jullie 4 a 5 uur per dag alleen zijn voor een hond (waar dan natuurlijk wel flinke uitdagende wandelingen tegenover staan) echt veel te lang? Over dit punt hebben we nl. al lang gediscussierd (het was het enige punt wat ons tegen zou houden een hond te nemen)....

En waar ik dan nu ook benieuwd naar ben;

Mensen met een hond; hoe lang is jullie hond dan eigenlijk gemiddeld alleen?
Mijn hond is max 5 uur alleen en wordt 4 keer per dag uitgelaten. Terugkomend op dat de hond elke dag meerdere lange wandelingen nodig geeft... Mijn hond is een Duitse herder die altijd met mij samen hardloopt. Als wij op zondagochtend anderhalf uur hebben hardgelopen ligt hij de rest van de dag te snurken. Wat hem nog meer uitdaagt is een speurspoor uitzetten. Dan kan ik hem na een 30 min weer in de auto laden.
.
Coton de Tulear? Pinscher? King's Charles Cavalier Spaniel? Engelse Spaniel? Kooikerhondje?

Volgens mij moet je pups van ALLE rassen op jonge leeftijd aanleren dat ze een tijdje alleen thuis kunnen zijn en tegen autorijden kunnen. Is toch niet rasgebonden?!

Zelf ben ik zeer gecharmeerd van de Drentsche Patrijs.
quote:lizettetje schreef op 09 augustus 2010 @ 13:37:

In mijn omgeving (we wonen aan een uitlaatroute) zie ik ook elke dag dezelfde honden voorbij komen die hetzelfde rondje doen; in een minuut of 10 naar de uitplaatplaats, behoefte doen en dan weer linea recta terug naar huis.

Vergis je niet, je zou bij mij om de hoek wonen en mij dit ook kunnen zien doen. Je zou dan niet zien dat ze daarnaast ook nog twee keer per dag een wandeling van een uur maken! (dan ga ik namelijk met auto of fiets de andere kant op)

Mijn honden zitten 2 dagen per week de hele dag alleen want dan werk ik; maar dan komt halverwege de dag de hondenuitlaatservice. (oftewel: ik ben 9,5 uur weg, zij zijn tussendoor 2 uur weg)

Twee dagen per week zitten ze 5 uur alleen.

Eén dag per week gaan ze naar een oppas.

In het weekend ben ik meestal gewoon thuis.

Iedere dag maken ze twee wandelingen van een uur, waarbij ze los lopen (dus bos, strand of hei). Daarnaast 3x kort uitlaten (de zogenoemde 'poep en pies rondjes'), namelijk voor het ontbijt, voor hun avondeten en voor het slapen gaan. Twee keer per week gaan ze naar training. Ik heb meerdere honden, en zorg er voor ze ook regelmatig individueel mee te nemen. Bijvoorbeeld mee de stad in, mee naar de markt boodschappen doen, mee naar oma in het bejaardentehuis, mee naar een terrasje. Dit soort dingen vind ik handiger met één hond dan met een hele roedel en individuele aandacht vinden ze ook heerlijk.

Dus dit is ongeveer het leven van mijn honden. Soms ben ik ook lui hoor, of heb ik de hele nacht gedanst en wil daarom uitslapen. Dan zorg ik dat ze wat anders te doen hebben, ik vries bijvoorbeeld de dag ervoor vast hun eten in in een kong. Daar zijn ze wel even druk mee en dan kan ik luieren.

Mijn honden zijn me heel wat waard maar het zijn wel honden. Oftewel: ik pas mijn leven er op aan maar soms hebben zij ook wel eens een saaie dag en dat moet ook kunnen.
Natuurlijk moet alle honden geleerd worden zindelijk te worden, alleen te kunnen blijven etc.

Maar bepaalde rassen hebben daar veel meer moeite mee dan andere rassen.

Hondenrassen behorende bij de brakken zoals de beagle, is het moeilijk om aan te leren om alleen te zijn. Ook het zindelijk maken kost meer tijd en energie bij deze honden.

Ik denk dat inderdaad er nog maar weinig mensen een hond zouden kunnen hebben als het niet mogelijk was een hond 5 uur alleen te laten in deze tijd.

In de Verenigde staten is het bijna normaal om een hond te hebben terwijl je allebei 5 dagen in de week de hele dag werkt. Ik vind het vreselijk voor die honden maar de mensen daar kunnen geen kant op.
Ook wij zitten aan een hond te denken...voor het eerst.

Voor ons gezin lijkt een boxer me erg geschikt; speels, kan redelijk goed alleen zijn, gehoorzaam en rechtlijnig.

Iemand ervaringen met boxers?

Ik werk 2 hele dagen en een halve. OP een van de hele dagen werkt manlief bijn altijd thuis.

Komt dus neer op 1 dag waarop de hond voornamelijk echt alleen zou zijn.

Mijn zoon kan dan wel tussen de middag vanuit school de hond uitlaten enzo.

Kan dat denken jullie? Hoe doen jullie dat met werken?
.
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Mijn hond is ook langere tijd alleen thuis en ook wel hele dagen (hij kan dan wel buiten trouwens en heeft een behoorlijk luxe hondenhok van alle gemakken voorzien tot zijn beschikking).

Maar dat betekent dus wel dat ik op werkdagen al om 5 uur opsta, zodat ik eerst uitgebreid met hem kan wandelen voor ik vertrek. En ook dat we 's avonds weer een flinke wandeling maken. En dat we ervoor zorgen dat er 's avonds altijd iemand bij hem is, zo ook op vrije dagen. Mijn man is thuis of ik, of we nemen hem mee. Maar we laten hem niet dan ook nog eens uren alleen.

Maar je moet wel echt kijken of het ras er voor geschikt is. Ik heb een BullMastiff en die zijn van oorsprong gefokt om huis en haard te bewaken terwijl de baas voor langere tijd op jagerspad ging. Bovendien is het een heel luie hond die erg veel slaapt. Als ik overdag wel thuis ben (nu al een poosje omdat ik herstellende ben van een operatie), dan slaapt hij ook de hele werkdag door en wordt hij pas actief als het "thuiskomtijd" is. Gelukkig is mijn man een nachtbraker, want als we er zijn dan blijft hij wakker en gaat rustig tot een uur of 1 's nachts door.

En ik denk ook dat het scheelt dat wij hem hier direct van pup af aan in getraint hebben (hij is nu 8 maanden). Hij weet dus eigenlijk ook gewoon niet beter en heeft zijn slaap/waakritme op ons ritme afgestemd.
quote:nak schreef op 09 augustus 2010 @ 20:31:

Ook wij zitten aan een hond te denken...voor het eerst.

Voor ons gezin lijkt een boxer me erg geschikt; speels, kan redelijk goed alleen zijn, gehoorzaam en rechtlijnig.

Iemand ervaringen met boxers?

Ik werk 2 hele dagen en een halve. OP een van de hele dagen werkt manlief bijn altijd thuis.

Komt dus neer op 1 dag waarop de hond voornamelijk echt alleen zou zijn.

Mijn zoon kan dan wel tussen de middag vanuit school de hond uitlaten enzo.

Kan dat denken jullie? Hoe doen jullie dat met werken?Het enige waar ik over twijfel is of je zoon de hond uit kan laten. Hoe oud is hij? Zeker jonge honden (bij grotere rassen tot 1,5 a 2 jaar) kunnen beter niet door jonge kinderen uitgelaten worden. Zij willen nog wel eens afgeleid worden en er vandoor schieten. Aangezien een Boxer een erg sterke hond is, zal een jong kind dat niet houden.
quote:nummerzoveel schreef op 09 augustus 2010 @ 20:53:

[...]

Het enige waar ik over twijfel is of je zoon de hond uit kan laten. Hoe oud is hij? Zeker jonge honden (bij grotere rassen tot 1,5 a 2 jaar) kunnen beter niet door jonge kinderen uitgelaten worden. Zij willen nog wel eens afgeleid worden en er vandoor schieten. Aangezien een Boxer een erg sterke hond is, zal een jong kind dat niet houden.

Mijn zoon is bijna 11. Een serieuze jongen, dat wel.

Maar het moet allemaal wel kunnen natuurlijk.

En anders een uitlaatdienst?
Oh...afgeleid worden....daarbij had je het natuurlijk over de hond en niet over mijn "kleine grote vent'....oeps..
Ik had het inderdaad over de hond

Ik denk dat 11 jaar nog wel wat jong is. Dan zijn het vaak nog zulke iele kereltjes. Wellicht is de uitlaatservice dan idd een betere optie!
11 jaar is inderdaad een beetje jong, maar in de meeste steden heb je tegenwoordig uitlaatservices of dagopvang voor honden.

Boxers zijn leuk, maar ken je ze in het echt? Weet je dat ze verharen, kwijlen, opspringen en lang 'pups' (lees: ondeugend) blijven?
quote:jasmine schreef op 09 augustus 2010 @ 20:36:

[...]

Onze bovenburen schuin boven ons hebben een beagle, schattige hond om te zien maar zodra zij het pand verlaten begint hij te jammeren, te blaffen, te janken. De hele tijd aan 1 stuk door tot ze weer in het pand zijn. Ook buiten gilt hij alles bij elkaar, je kunt ze al van verre aan horen komen. Zo'n hond lijkt me echt een ramp.Wat lijkt me dat vervelend! Mijn beagle is nu 4 maanden oud en kan 3 a 4 uur alleen blijven (zonder herrie te maken). Het kostte in het begin zeker meer moeite dan honden die we eerder hebben gehad (voornamelijk retrievers), maar nu gaat het prima. Het is wel een hele energieke hond, dus hij heeft veel beweging en mentale uitdaging nodig.

[...]

Nou nee dus... Cesar Milan laat de helft niet zien, namelijk dat ie de honden even goed in mekaar mept buiten beeld. Als je iets weet van hondengedrag en je kijkt naar dat programma zie je dat er vanalles niet aan klopt. Zijn niet erg de moderne trainingsmethodes en hij vertelt een boel bullshit.

Precies. Weg met die man :puke:

OT: Verder is het ras een indicatie, maar geen garantie op (alle gewenste) eigenschappen natuurlijk.
quote:Spijker schreef op 09 augustus 2010 @ 21:27:

11 jaar is inderdaad een beetje jong, maar in de meeste steden heb je tegenwoordig uitlaatservices of dagopvang voor honden.

Boxers zijn leuk, maar ken je ze in het echt? Weet je dat ze verharen, kwijlen, opspringen en lang 'pups' (lees: ondeugend) blijven?

Wat is het ras "kennen"? Ik heb nog nooit een hond gehad, dus echt kennen...nee.

Mijn voorlopige voorkeur is vooral gebaseerd op veel lezen. En natuurlijk, z'n smoeltje bevalt me ook wel.

Toch ben ik heel bewust op zoek naar een ras dat bij onze gezinssituatie past.

Ik ben er nog niet uit...

Misschien moeten we maar eens naar een show ofzo, alleen ben ik bang dat ik dan júist niet zo rationeel kan kiezen zodra ik die lieve koppies zie.

Bovendien weten de kids nog niet dat ik me hier zo mee bezig hou. Mocht het toch niet doorgaan, zal de teleurstelling enorm zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven