Wanted: lekkere aardappelsalade

09-08-2010 17:34 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het al een aantal keer geprobeerd, maar mijn zelfgemaakte aardappelsalades (volgens diverse recepten) zijn niet zo lekker. Of ze zijn te nat, of de aardappels te papperig, of dat worden ze tijdens het mengen, of alles was veel te flauw. Of te veel saus of juist te droog.

Maar nu heb ik een zak lekkere Opperdoezer Ronde gekocht. Wie wil zijn beproefde recept met mij delen? Graag een salade die lekker blijft in de koelkast en bv mee te nemen is naar het werk. Ik hou niet zo erg van fruit erdoor...maar verder ben ik benieuwd!
Aardappels in blokjes (na het koken), mosterd erdoor, gerookte kipfilet in blokjes/reepjes, stukjes augurk, heerlijk!
Als ik een NL

aardappelsalade maak dan is het simpel met gekookte aardappels, hamblokjes, sjalotjes, augurkenstukjes, gekookte ei, soms als ik heb wat tomaat. Aanmaken met dressing van mayo, kruiden en augurkensap.

Maar ik heb een aardappelkookboek, en de Duitse variant vind ik ook lekker, die is wat zuurder. Dat is meer met aardappelschijfjes en niet hoe ik het maak met aardappels pureren.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Gaat het hier om kartoffelsalat of huzarensalade? Ik lees mee...
Als ik het maak kook ik de aardappels in hun geheel (beetje afhankelijk van de grootte), vooral niet te gaar en meng ik ze (in plakjes gesneden) warm met de dressing (sjalotje, olie, azijn of citroensap, scherpe mosterd, zout, peper). Die trekt dan veel beter in de piepers. Veel bieslook, evt. platte peterselie. Afdekken en een paar uur in de ijskast. Jammie!
Aardappels, gekookt ei, fijn uitje, munt, paprikapoeder, olie en citroensap
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
Creme fraiche-mosterddressing maken. Garneren met verse bieslook!
Voor 2 personen als maaltijdsalade

1/2 kilo krieltjes, met schil

bosuitjes, in ringetjes

spekreepjes, gebakken

cherrytomaatjes, gehalveerd

veel verse basilicum en bieslook (of andere verse kruiden)

olijfolie (ca. 6-8 eetlepels)

azijn (ca. 2 eetlepels)

zout, peper

(je kunt er nog paprika, feta, kappertjes etc aan toevoegen, net wat je lekker vindt)

Aardappels halveren (of in kwarten als ze nog groot zijn) en gaar koken (niet té gaar, dus na 15 min. even prikken). Als ze nog warm zijn mengen met alle olie, azijn, spekjes, dan gaat de smaak er goed inzitten. Als het iets is afgekoeld de overige ingrediënten toevoegen. Lauwwarm opdienen.

Dit is dus niet zo'n aardappelsalade zoals je die kant-en-klaar in een bak kunt kopen, er zit geen mayonaise of iets doorheen en de aardappeltjes blijven redelijk heel. Een wat 'lossere' aardappelsalade dus, maar wel een succesnummer!
.
opperdoezen in schil koken en pellen en in stukken snijden

diepvrieserwten of verse koken beetgaar

bosuitje fijnsnijden

sperziebonen koken beetgaar

laten afkoelen maar als het lauw is door elkaar mengen.

saus maken met half mayonaise half yogurt

dit erdoor

verse kruiden erdoor (grof geknipt) koriander, bieslook, peterselie

zout en peper

tenslotte gekookte eierparten erover
Ik heb ook een lekker recept, alleen niet handig om mee te nemen naar het werk. Ik maak hem altijd bij een bbq;

Meng aardappelblokjes met een uitje, augurkje en een bakje knoflooksaus (ik heb altijd die van AH). Op smaak brengen met fijngehakte dille en bieslook. Lauw is ie het lekkerst!
Die van de lidl met creme frache is heel lekker!
aardappels voor het koken in blokjes snijden (met of zonder schil)

8 minuten in kokend water

bieslook snipperen

klein uitje in stukjes snijden

sausje maken van mayonaise, yoghurt, rettich, zout en peper.

Alles door elkaar en je hebt een aardappel salade de lekker is door zijn eenvoud, met net een bijzonder tintje door de rettich.
Heel simpel en doeltreffend:

snijd rauwe aardappel in kleine blokjes, deze gaar koken en af laten koelen, Smac uit blik in blokjes snijden, uien snipperen, dit alles door elkaar mengen en mayo erbij. Afmaken met flink wat zout, beetje peper en Aromat. Eventueel andere kruiden naar eigen smaak. Super lekker!
quote:Lovable wrote on 09 August 2010 @ 19:40:

snijd rauwe aardappel in kleine blokjes, deze gaar koken en af laten koelen, Smac uit blik in blokjes snijden, uien snipperen, dit alles door elkaar mengen en mayo erbij. Afmaken met flink wat zout, beetje peper en Aromat. Eventueel andere kruiden naar eigen smaak. Super lekker!Lovely! But lose the Smac!...
quote:Lovable schreef op 09 augustus 2010 @ 19:40:

snijd rauwe aardappel in kleine blokjes, deze gaar koken en af laten koelen, Smac uit blik in blokjes snijden, uien snipperen, dit alles door elkaar mengen en mayo erbij. Afmaken met flink wat zout, beetje peper en Aromat. Eventueel andere kruiden naar eigen smaak. Super lekker!gatverdarrie smac en aromat?
halve kilo vastkokende aardappels in de schil koken, iets laten afkoelen zodat je de schil er af kunt halen, in plakjes snijden en in een kom doen met een klein kopje tuinkruidenbouillon (ongeveer 150 ml, gewoon van een bouillonblokje), Bouillon voorzichtig door de aardappels scheppen en even laten intrekken.

mengsel maken van creme fraiche, mayonaise, bieslook, eventueel gesnipperd sjalotje als je wilt, peper, zout, knoflook (als je dat wilt). Ik doe hoeveelheid altijd beetje op de gok, hangt er van af hoe smeuiig je de salade wilt natuurlijk. Meestal zo´n 200 ml creme fraiche en ongeveer zelfde hoeveelheid mayo. Theelepeltje mosterd erdoor is ook lekker.

saus door de afgekoelde aardappels roeren en even laten intrekken. In eerste instantie maar de helft van de saus, je moet de nattigheid een beetje uittesten zeg maar. Je kunt altijd meer saus toevoegen.

Erg lekker. Ik heb deze laatst toevallig ook met opperdoezers gemaakt, was groot succes.
Aardappels beetgaar koken.... Sausje maken van zaanse mayonaise en verse bieslook(aanlengen met water tot de gewenste dikte) Spekjes krokant bakken en ook erdoor heen verveolgens mengen met de in stukjes gesneden aardappel..... jammie!!!!!!!
Saus of dressing mengen als de aardappels nog lauw zijn. Trekt het er beter in.
Ik vind die van de Appie juist enorm lekker!
MV; welke kruiden gebruik je in de saus?
Aardappels zijn het lekkerst/best van de aardappelboer, uit Malta!
Oké, deze heule simpele variant heb ik gisteren gemaakt en ik vond hem zelf heel erg lekker!

Aardappelen en een ei koken (niet samen natuurlijk , en zout bij de aardappelen, anders wordt het een flauwe boel) en in blokjes of plakjes snijden en een beetje laten afkoelen. Ondertussen maak je een saus van crème fraîche, (Zaanse) mayonaise en bieslook. Op smaak brengen met peper/zout, rietsuiker en een beetje knoflookpoeder (verse knoflook kan natuurlijk ook, maar ik had geen knoflook meer in huis). Meng de saus en het gekookte eitje in stukjes door de nog lauwe aardappelen en laat verder afkoelen in de koelkast. Smakelijk!...
Sorry voor de warrige uitleg, 't is weekend...
dubbel
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven