Costa Rica

31-07-2010 08:29 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gistermorgen ben ik terug gekomen van een rondreis door Costa Rica. Wat een práchtig land!

Drie weken heb ik (alleen) rondgereisd, dat is prima te doen in Costa Rica. Met de lokale bus, met een shuttlebus. Geen enkele vervelende ervaring gehad.

Voor mensen die nog gaan: Aanraders:

Heleconia Island: Prachtige lodges midden in een botanische tuin met veel bloemen, vogels, dieren als brulapen, kikkers, leguanen.

Irazuvulkaan. Drake Bay (via boottocht) met o.a. een jungletocht: geweldige ervaring! Wel met een gids doen...De gids die ik had, wist zoveel te vertellen over alles, geweldig. En als klap op de vuurpijl: Uitkomen bij een prachtige waterval!

Bezoek aan de Boruca's, een indianenstam.

Ik ben gereisd via Holland Hotels, zij zitten verspreid over het hele land.
Nee, niet nodig (is al in 1976 uitgeroeid in Costa Rica). Wel antimuggenspul gebruiken i.v.m. dengue fever, (knokkelkoorts) waar geen vaccin en ook geen medicijn tegen bestaat overigens.

Vaccinaties: alleen tetanus (niet ouder dan tien jaar) is echt nodig, voor als je een wondje oploopt. Hepatitis wordt ook aangeraden, maar heb ik zelf niet gedaan, komt heel sporadisch voor.
hepatitisprik zou ik wel doen, het komt ook in Nederland steeds vaker voor en ook in landen waar je er niet zo snel aan zou denken, bijv. Kroatië. Er is zelfs sprake van om het in Nederland in het standaardprogramma op te nemen. Ook al is het risico niet zo groot, toch wel een fijn idee dat je het naar ongeveer 0 kunt brengen met 2 simpele prikken (3 als je ook hep. B meeneemt).

Anti-muggenspul wil je sowieso trouwens wel meenemen, dengue of niet, je lijf onder de muggenbulten is geen feest! Ik heb er 1 keer niet goed opgelet en ongeveer 10-20 minuten zonder DEET door de jungle gelopen. Ik was zo'n 50 bulten rijker! Jeuk, niet normaal! Zorg ook dat je spul met DEET erin hebt, want de rest werkt niet. Nadeel is dat je een uur moet wachten nadat je je met zonnebrandcreme hebt ingesmeerd, maar dat hebben wij opgelost door standaard tijdens het opstaan meteen daarmee in te smeren en dan de DEET vlak voordat je het oerwoud in gaat.
Spul tegen de jeuk van insectenbeten (Azaron) is idd. ook fijn om bij je te hebben, voor na de jungletochten.

Pyridine, je hebt wel gelijk over hepatitis...in Costa Rica is dit in het Rijksvaccinatiepogramma opgenomen (ik heb er een jaar met man en kind gewoond, vandaar dat ik dit weet) daardoor zou de ziekte zo goed als verdwenen moeten zijn?

Mijn kind is er dus wel tegen ingeeent. Mijn zusje heeft vroeger eens geelzucht (Hepatitis A) opgelopen, van een klasgenoot die op vakantie in Turkije was geweest. Daar ben je dus een half jaar goed ziek van. Het hele gezin werd toen behandeld met serumprikken en vier vaccinaties. Ik meen dat ik daardoor levenslang immuun ben? Daarom heb ik het niet meer opnieuw laten inspuiten. Dat Hep. B en C is meen ik veel minder besmettelijk; wordt via bloed en seksueel contact overgedragen en niet door de lucht zoals hep.A.
Oef, ik heb de cocktail vaccinaties tegen hepatitis A en B genomen, de een werkt levenslang en de ander 25 jaar maar ik weet niet meer welke nou welke was. DTP booster in elk geval 10 jaar.

Hepatitis B is inderdaad minder besmettelijk maar kan wel dodelijk zijn. Je loopt vooral risico als je in een ziekenhuis terecht komt waar de hygiëne niet perfect is. Niet de bedoeling natuurlijk, maar dat weet je niet van tevoren! En wat is nou de moeite van een paar prikken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven