Werk & Studie alle pijlers

Van zelfstandig (medewerker) naar werknemer...

11-08-2010 14:03 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie deed het? Hoe heb je het ervaren? En heb je er spijt van, of zou je het zo terug doen?

Mijn vraag is dus eigenlijk:

Wie had een eigen zaak / bedrijf, is daarmee gestopt en gaat nu werken? Heb je spijt van je beslissing of ben je net blij met je beslissing en waarom?
Je bedoelt niet toevallig van werkgever naar werknemer of andersom? Misschien kun je je vraag wat verder toelichten? In mijn beleving is een medewerker nl een werknemer.
Ik weet niet of je het zo bedoeld, maar ik was zelfstanding werkend. Ik gaf leiding aan een klein team, deed zelf de inkopen die ik nodig had voor mijn werkzaamheden, maakte zelf de roosterplanningen etc.

Die baan hield op, de eigenaressen nam de taken weer terug/over van mij. Heel kort heb ik nog een andere leidinggevende baan gedaan in een bedrijf waar ik zowel van boven als van onder weinig steun ontving. Was dus wel blij dat ik als medewerker aan de gang kon een jaar geleden. Het heeft heel lang geduurd, en ik ben nog eens van baan verwisseld voor ik mijn draai gevonden had.

Ik kan het heel moeilijk naast me neerleggen als mijn leidingevende (tevens werkgeefster) een bestelling niet gedaan heeft, mensen verkeerd ingeroosterd heeft waardoor we te krap staan of juist met veels te veel personeel waardoor er een lang leven de lol sfeer ontstaat.

Ondertussen na 5 maanden in dat bedrijf, ziet ze dat ik meer kan (en wil) dan ik doe. Ze laat me meedenken over de roosters, laat me tussen verschillende afdelingen communiceren, en laat mij nieuwe werknemers inwerken.

Zo heb ik wel weer enige verantwoording, wat ik lekker vind, maar niet de druk en hectiek als het fout gaat of niet lukt.

Soms mis ik die druk wel, maar zou niet zomaar weer leiding willen gaan geven. Het is ook wel lekker om gewoon de deur achter je dicht te kunnen trekken.
Ik woon in België, en werk bij mijn ouders als zelfstandig medewerker. Dat houdt eigenlijk in dat je niks van voordelen hebt. Ik moet zelf aan pensioensparen doen als ik later een (deftig) pensioen wil, aan gewaarborgd inkomen voor als ik langer dan een maand niet kan werken, hopitalisatieverzekering betalen enz enz... Nu zitten we in een periode waarin ik de knoop moet doorhakken: zaak overnemen en als zelfstandige werken, of ergens gaan werken. Dat laatste spreekt me steeds meer aan, vooral omdat ik niks van voordelen heb. Ik heb een dochtertje van 15 maanden die ik heel weinig zie in de week, ik kan ook weinig tot geen verlofdagen nemen. Ik werk nu al 44u/week. Ik verdien wel goed (net geen 2000 euro netto), waarvan je dus wel die verzekeringen moet aftrekken + ik mag ieder jaar een heel stuk teruggeven aan de belastingen. En ik weet niet of het wel de moeite waard is om zo te leven. En of ik niet beter gewoon een job zoek.
amai ik weet niets van de Belgiesche regels etc.

En je bedoelt zeker niet hetzelfde als ik.

Ik kan je niet helpen helaas. Maak voor jezelf de balans op wat je hebt, houden wilt en krijgen kunt, is het enige wat ik je mee kan geven.

Succes!
Bedoel je soms dat je (zoals hier in Nederland wordt genoemd) freelancer of ZZP'er (zelfstandige zonder personeel) bent? Dan moet je nl ook zelf voor je pensioenopbouw zorgen + buffer opbouwen voor het geval dat je zonder opdracht/werk zit etc. Bedoel je dat?

Je zegt dan wel dat je goed verdiend, maar ik vind ¤ 2200 netto voor 44 uur per week werken helemaal niet veel! Van dat bedrag gaat inderdaad nog een hoop belasting af, dus blijft er helemaal weinig over. Deze belasting wordt door een werkgever betaalt als je in vaste dienst bent.

Als dit dus al jouw inkomsten zijn in de toekomst, dan zou ik zeker overwegen om een andere (vaste) baan te zoeken of iets aan je uurtarief te doen. Wat voor werk doe je als zelfstandige? Krijg je zo weinig betaalt, omdat je in de zaak van je ouders werkt?
@loisnvt: ik geloof dat de lonen in Nederland wel iets hoger liggen dan in België (dacht ik he).

Ik krijg inderdaad minder betaalt omdat ik bij mijn ouders werk. Is een heel ingewikkelde situatie die jammer genoeg anders uitgedraaid is dan dat ik gehoopt had (geen vrije dagen, overuren weinig of niet betaalt enz enz...). Maar ik weet dat dit eigenlijk wel de uren van een zelfstandige zijn (tenzij je het anders kan regelen natuurlijk). Ik werk trouwens in een drukkerij.

Wat de 'verdiensten' zijn als ik de zaak overneem, dat is nog niet duidelijk. Dat moet ik dan wel nog eens verder bekijken.

Maar ik vraag me af of ik geen 'gemakkelijker' leven zou hebben als ik gewoon ergens zou gaan werken, in plaats van de zaak over te nemen...
Fien1, uit jouw reactie maak ik op dat je eigenlijk niet geschikt bent als ondernemer. Ik proef zoveel twijvels. Als werknemer weet je meestal waar je aan toe bent, als werkgever is dat meer onzeker. Werknemer kun je zijn van 9.00 uur tot 17.00 uur, ondernemer ben je 24 uur per dag.

Wel vind ik het ongelooflijk dat je geen verlof voor jezelf regelt e.d.. Ook als ondernemer is het belangrijk goed voor jezelf te zorgen.

Ik ben zelfstandige, ik wil niet anders meer. Maar heb een bedrijf zonder personeel, wat natuurlijk al heelveel scheelt in de verantwoording. Ik kan nu heel erg mijn eigen ding bepalen, bij een werkgever moet je veel meer werken op de wijze zoals de werkgever dat wilt. Ik weet niet of ik dat nog kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven