wel of niet verhuizen? Kom er niet uit

11-08-2010 16:15 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit moeten wij natuurlijk zelf beslissen, maar ik kom er na 2 jaar denken nog niet uit. Misschien dat een van jullie een eyeopener heeft.

Ik woon nu 5 jaar in een huurhuis in een klein dorp. Mensen zijn erg op zichzelf, huizen, wegen en plansoenen zien er allemaal prachtig uit. Wij kunnen ons huurhuis kopen voor een hele goed prijs, maar moeten er dan wel minstens 5 jr blijven wonen om die korting te kunnen krijgen. Klinkt allemaal mooi, MAAR vanaf dag 1 vind ik het geen fijn dorp.

Het is mij veel te rustig, ziet amper mensen op straat en er zijn 4 winkels. Voel me hierdoor vaak alleen. Heb altijd in de stad gewoond en hou erg van bedrijvigheid. En het huis heeft een aantal dingen die we niet kunnen veranderen en ik lelijk en onpraktisch vind. Bijv. trap midden in de huiskamer, waardoor het heel gehorig is en deze trap valt niet dicht te maken, een keuken die ook in het midden zit en niet te veranderen is qua opp.

Door zwangerschappen, overlijden kind en ziekte zijn wij niet eerder in de positie geweest te verhuizen. Gelukkig is de rust weer wedergekeerd in ons gezin en zouden we wel kunnen verhuizen. Ben nu al een jaar op zoek naar een huis en kan het maar niet vinden. De stad waar ik altijd heb gewoond heeft wel plekken waar ik zou willen wonen, maar dat kunnen we niet betalen. Huren is geen optie, omdat we dan nog 10 jr moeten wachten. En de huizen die we wel kunnen betalen zijn kleiner en de buurt ziet er toch wel verpauperd uit. Maar dit komt waarschijnlijk omdat ik inmiddels gewend ben aan het nette dorp. Maar hierdoor ga ik dan wel weer twijfelen of we hier toch niet moeten blijven wonen en ons huis op moeten knappen. Ik kom er gewoon niet uit. Moet ik de minpunten accepteren en ons huis zo oppimpen dat het meer ons huis wordt en hopen dat daardoor mijn gevoel veranderd of moet ik verhuizen en ben ik gewoon ons huis nog niet tegen gekomen?
Kun je niet gewoon nog door blijven huren totdat je een leuk betaalbaar huis hebt gevonden?

Toen wij vaststelden dat we niet voor altijd in ons vorige huis wilden blijven wonen hebben we rustig aan gezocht naar iets wat we wel wilden, zijn we wel een jaar of drie mee bezig geweest, niet zo fanatiek maar toch.
Als je je niet lekker voelt in het dorp, zou ik je huurhuis daar zeker niet kopen. Je zit er dan veel meer aan vast (zeker met zo'n 5 jaarsverplichting). Lekker blijven huren dus en verder kijken naar een koop- of huurhuis dat het wel helemaal is.

Met de minpunten die jij opnoemt zou ik het echt niet kopen.
Uh, ja, lastig te zeggen voor iemand anders. Als je/jullie echt zo twijfelen zou ik nog even in het huurhuis blijven zitten. Blijven naar huis kijken en wie weet kom je over een tijdje wat tegen. Heb je kinderen, huisdieren? houd rekening met eventueel een school in de buurt, je werk, waar de boodschappen doen, misschien ook je familie, etc. Als het huurhuis niet helemaal naar je zin is, zou ik iig niet geld erin pompen om het op te knappen. Misschien wat kleine aanpassen met een kleurtje op de muur en wat gezellige kussentjes/plantjes ofzo.

Omdat je al aan geeft dat je de trap niks vind, moet je misschien even langer hier blijven zitten zodat je iets tegekomt waar je straks jaren kan blijven wonen tot je daarna naar een aanleunwoning of bejaardentehuis moet. TEnminste zo ga ik zoeken kijken naar ons tweede en voorlopig laatste huis.

Is er geen mogelijkheid om de trap eventueel dicht te maken? En dan heb je gelijk een voorraadkast eronder ofzo. Of vind je dat niks, zijn er nog meer dingen die eigenlijk niet naar je zin zijn?

Sterkte iig en hopelijk kom je binnenkort wel een leuk betaalbaar huis tegen.
Is er niet een ander dorp dat je wel leuk vindt, en waar de prijzen betaalbaar zijn? Zo te horen zul je het in je huidige dorp nooit naar je zin krijgen. Of moeten je kinderen nog naar de basisschool, zodat je daardoor misschien meer gezelligheid om je heen krijgt?
Ik zou in ieder geval dit huis waar je nu woont niet gaan kopen. Als je je niet prettig voelt in het dorp waar je nu woont. Zie je jezelf daar over 5 à 10 jaar nog wonen?

Er zijn tig steden en dorpen in Nederland. Kijk anders eens wat verder dan deze twee plekken....
Je huis voelt niet als je droomhuis en het dorp niet als een fijne woonplaats. In dat geval zou ik mij er zeker niet aan willen binden door een huis te kopen met een verplichting er 5 jaar in te blijven wonen. Dat idee zou mij echt enorm benauwd maken. Terwijl minder prettige situaties juist draaglijk worden als je ze als een tussenstation kunt zien en je weet dat je er verandering in kunt brengen als je dat wilt.
Dank jullie wel voor de reacties. Jullie raden het kopen allemaal af en mijn gevoel is 9 van de 10x ook zo dus ik ga het niet doen.

Wel fijn om deze bevstiging te krijgen, want ik heb het gevoel dat ik er zo in zit en alles zo op een weegschaal leg dat ik er niet meer uitkwam. Ga ik dit huis inderdaad als een tussenstation zien en geduldig afwachten tot ik het huis heb gevonden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven