Help... Ik moet vliegen

11-08-2010 23:14 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik weet dat er al meer topics over vliegangst zijn, maar ik moet even mijn verhaal kwijt en ik hoop dat dit helpt..

Ik woon in het buitenland en vlieg dus regelmatig heen en weer om mijn familie hier op te zoeken in Nederland. Ik ben nu in Nederland, ik ben hier 7 maanden geweest om mijn studie af te ronden. Over 2 weken is het zover, dan vlieg ik weer terug. Een vlucht van 9,5 uur over zee.

Ik heb vliegen nooit erg leuk gevonden, maar de laatste tijd ga ik het steeds enger vinden. En voor de aankomende vlucht maak ik me nu al zorgen. Ik ben gewoon heel bang dat er iets gaat gebeuren. echte angst om neer te storten..

als ik aan de vlucht denk haal ik allemaal dingen in mijn hoofd die zouden kunnen gebeuren, ik word gek van mijn eigen gedachten. Ik praat er met mensen over maar dit helpt niet. Ik zal toch het vliegtuig in moeten en ik vlieg alleen.

Ik probeer mijn angstgedachten van me af te zetten en te denken, "waneer gebeurt er nou wat, het komt wel goed" maar al snel daarna denk ik, "wat als er nu net wel iets gebeurt, wat als dit een teken is dat ik die dag niet moet gaan vliegen"

Een maand later vliegt er iemand die ik ken, ik heb er aan zitten denken om mijn vlucht om te boeken en dan te vliegen. Maar eigenlijk wil ik dit niet, ik wil graag terug, ik mis mijn man heel erg en ik wil niet toegeven aan mijn angst.

Zijn mijn gevoelens normaal, hebben er mensen ervaring mee, en wat kan ik er aan doen?

xx kim
Herkenning hier.

Ik heb ook het gevoel dat de angst mijn intuïtie is die mij waarschuwt. En dan bij elk geluidje denken; zie je wel!

Maar ben altijd heel overgekomen

Er was laatst een topic met een tip over een boek die je kan lezen die kan helpen.
Dit boek
Ja, herkenbaar, ik heb ook neerstortangst terwijl ik toch heel graag reis. Vliegen op zich vind ik overigens niet vervelend en ik vermaak me ook graag met 't inflight entertainment. 't Is bij mij echt puur neerstortangst, want je kan nu eenmaal 'ns pech hebben. Bij reizen met veel binnenlandse vluchten moet ik zeggen dat ik hoe vaker ik binnen korte termijn weer de lucht in ga, hoe relaxter ik word.

A.s. vrijdag de 13e stap ik overigens weer in 't vliegtuig. Dat boeit me dan weer niet, die datum in combinatie met vliegen.
online cursus

Doe de online cursus, het helpt echt
quote:biebje schreef op 11 augustus 2010 @ 23:29:

Herkenning hier.

Ik heb ook het gevoel dat de angst mijn intuïtie is die mij waarschuwt. .Herkenbaar!
als de angstgedachten voorspellende waarde zou hebben dan vielen de kisten bij bosjes uit de lucht
Zolang de stewardessen nog niet groen aangelopen op hun stoelen blijven zitten tijdens de vlucht gaat 't gewoon goed, ondanks eventuele vreemde geluiden.

Heb 't één keer meegemaakt boven de Andes, met angstig kijkend cabine personeel die hun stoel niet uit kwam. Toen probeerde ik mezelf kalm te houden met de gedachte: over 'n half uur is het voorbij, one way or the other....
Nouja, en dan. Dan stort je neer. Je gaat keihard naar beneden, zoals je altijd ziet op tv bij Airplane Crashes Investigated, een knal, en je bent dood. En dan?!

Dat weet je toch niet, dat je dood bent. Er zijn enkele angstige minuten aan vooraf gegaan. Je bent niet alleen. En het is gedaan.

Dit is het ergste wat je kan gebeuren, snap je? Als dit je zo tegenhoudt, dan moet je maar meteen het ergste onder ogen zien en het proberen te omarmen. And the funny thing is.... Het Gebeurt Toch Nooit (neerstorten)! Succes!
Ik heb zelf ook vliegangst gehad en een jaar of 10 helemaal niet gevlogen, ik stapte nog niet in als ik geld toe kreeg.

Dat neerstorten leek mij dan ook helemaal geen pretje en vooral het machteloos in een stoel zitten in plaats van zelf nog enige invloed hebben omdat je een stuur in je handen hebt....drama.

Het oude spreekwoord luidt: "Een mensch lijdt het meest door het lijden dat hij/zij vreest" is dan wel heel erg van toepassing. Maar dat kan je wel tegen jezelf zeggen maar dat helpt ook niet echt. Ik heb geen idee waarom ik er na 10 jaar, toen ik weer eens een heen-en-weertje naar Londen deed ter voorbereiding op een (bijna verplichte) zakenreis naar Johannesburg, geen last meer van had.

Ik realiseerde mij toen wel dat er alleen al in Nederland ieder jaar meer mensen in het verkeer om het leven komen dan jaarlijks over de hele wereld bij vliegtuig-ongelukken. En ik rijd 60.000 km per jaar en loop in ons verkeer dus ieder jaar meer risico in mijn auto dan in mijn hele leven in een vliegtuig.

En inmiddels vlieg ik al jaren met veel plezier de wereld over en slaap door de ergste turbulentie heen. Maar tips? Helaas, ik zou het niet weten.
Waar woon je?

Ik kan je nl in een uur van je vliegangst afhelpen.

Gegarandeerd.

En nee, ik vraag er geen geld voor....
Hoi allemaal, heel erg bedankt voor de reacties!

Dit is de eerste keer dat ik iets op een forum plaats, en ik wist dus niet wat ik er van moest verwachten.

Maar gek genoeg helpt het om te horen dat ik niet de enige ben met deze gedachten.

Ik herken veel dingen, ik vind lang vliegen ook niet erg, ik vermaak me met de films enz. Het is puur de angst om neer te storten. Ik hoop dat als ik straks eenmaal in het vliegtuig zit, het allemaal wel meevalt en ik me niet 9 uur lang druk zit te maken. Het is een nachtvlucht dus ik hoop dat ik wat kan slapen. Vaak dommel ik weg, maar zodra ik wat hoor zit ik weer rechtop in mijn stoel. En als ik film kijk zet ik het gluid zo hard mogelijk zodat ik verder niks hoor, maar regelmatig gaan mijn oordoppen uit, als ik denk iets te horen.

Raden jullie het aan om pilletjes te vragen bij de dokter?

Het boek heb ik besteld, dus ik hoop dat dat ook helpt. De gratis online curus ga ik ook even doen..

Bedankt allemaal, het doet me al goed om te lezen dat ik niet de enige ben

xx kim
quote:whopper schreef op 12 augustus 2010 @ 11:12:

Waar woon je?

Ik kan je nl in een uur van je vliegangst afhelpen.

Gegarandeerd.

En nee, ik vraag er geen geld voor....

Hoe kan je me van mijn vliegangst afhelpen dan??

xx
Daar zijn technieken voor. Maar als je me niet vertelt waar je woont kan ik je zeker niet helpen
quote:whopper schreef op 12 augustus 2010 @ 15:52:

Daar zijn technieken voor. Maar als je me niet vertelt waar je woont kan ik je zeker niet helpen Die technieken werken pas als je weet waar iemand woont? Want in sommige delen van het land werkt het minder....of beter? Volgens mij help je pas echt als je uitlegt hoe het werkt of vertelt dat het om EFT o.i.d. gaat.
Oh nee hoor. Die technieken helpen zelfs over de grens

Maar ik dacht; ik wacht even met uitleggen totdat ik weet of ik je daadwerkelijk zelf kan helpen en anders leg ik het uit zodat je die specifieke hulp elders kunt zoeken.

Niet zo vijandig hoor.....

Met EFT kan je van een zekere spanning afkomen inderdaad, met EMDR kun je echte angsten de baas.
Maar goed, Kim reageert zelf ook niet meer dus het zal wel niet echt nodig zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven