Pastasaus - Hoe!?

08-08-2010 10:47 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Héhallo dames,

Omdat ik in de Eten-pijler altijd de meest lekkere recepten voorbij zie komen, dacht ik mijn vraag hier wel neer te kunnen planten.

Hoe maken jullie zelf pastasaus? En dan bedoel ik dus zonder pakjes, zakjes en kantenklarezooi (logisch). Wie o wie heeft er een lekker recept voor mij?
quote:meds schreef op 08 augustus 2010 @ 13:11:

zo zitten in diepvriesgroente ook meer vitamines dan in verse. Verse groente liggen namelijk gemiddeld een week in de winkel/ veiling/ vrachtwagen.

Dat wil niet zeggen dat de vitamines aangetast worden.

Diepvriesproducten worden binnen een halve dag na oogsten behandeldIs verschillend.
Mijn saus is iedere keer weer anders. Bolognesesaus maak ik altijd zoals Hiltje. In andere sauzen gooi ik alles wat ik over heb en wat past. Basis is bijna altijd ui, knoflook, gehakt, paar blikken tomaat, paar blikjes tomatenpuree en wijn. Verder kunnen er verschillende groentes in (wortel, paprika, prei, bleekselderij, courgette, champignons etc.) kruiden (oregano, rozemarijn, tijm, basilicum, it.kruiden) pepers (gedroogd of vers), spek (pancetta) of gehakt. Het is maar net wat ik in huis heb en waar ik zin in heb.
...
quote:Soppie300 schreef op 08 augustus 2010 @ 12:46:

echt waar, Meds? Wat gek!

Wist ik ook, dat het gezonder was.

Maar, ook belangrijk: tomaten uit blik zijn bijna altijd lekkerder in een saus dan verse tomaten.

De tomaten die worden ingeblikt worden puur geselecteerd op smaak en niet op uiterlijk.

Tomaten uit blik zijn dus gezonder, lekkerder en goedkoper.

Ook alle goede koks (incl Jamie Oliver) gebruiken zonder enige schaamte tomaten uit blik.
De zelfgemaakte pesto van Meds (wel met pijnboompitten) ben ik ook erg fan van. Aanlengen met (slank) room, stukjes gebakken kipfilet, cherrytomaatjes en wat extra pijnboompitjes erdoor en door de verse pasta. Nog wat parmezaan (van het stuk) erover.

Veel calo's, maar wel erg lekker!
De saus moet minimaal als er gehakt in zit een uur tot anderhalf uur koken en niet 10 min. Het zuur moet uit de tomaten gekookt worden en dan kan alleen door lang koken. Je kan er ook een klontje suiker in doen of bicarbonaat.

ui fruiten in olijfolie, knoflook.

Dan tomatenpuree lichtjes mee bakken,

verse tomaten met een passe-vite zeef op de pan.

Dan zout en peper en wat verse gescheurde basilicum blaadjes.

Bicarbonaat of suiker, laten koken op hoog vuur 10min,

dan nog een uur op laag vuur.

Groeten doen italianen er niet in, misschien in bepaalde streken wel wat wortel maar eigenlijk niet.

Gehakt apart bakken en na 10 min in de saus doen, je kan ook een stukje salami worst voor de smaak erin doen.

Het lekkerst in half om half gehakt, runds heeft het minste smaak.

Ne voor de saus klaar is nog wat basilicum erin doen, want dat vervliegt snel van smaak.

Het lekkerst is verse tomaten, maar tomaten uit blik is in dit geval echt niet slecht, want de tomaten sowieso niet zo smaakvol in de winter.
De mijne:

Dit is een versimpelde versie van een saus uit Sophia Loren's "koken con amere" wat uit begin jaren '70 stamt en af en toe wel 's op de rommelmarkt te vinden is.

Voor 2 volwassenen en 2 kinderen.

Bak 125 gram rundergehakt uit in half roomboter en half olie. Bakken tot het echt begint te bruinen, niet alleen totdat het grijs is, je ruikt een enigszins nootachtige geur als het goed gaar is. Ik gebruik een hapjespan maar een braadpan van een fatsoenlijke maat kan ook. Hak een ui en een winterwortel echt goed fijn (ik gebruik het hakselding van m'n staafmixer hiervoor. Doe in de pan samen met een handje verse peterselie of een eetlepel gedroogde en een paar draaien aan de pepermolen. Regelmatig roeren tot de ui mooi glazig en lichtjes gebruint is. Teentje knoflook persen of hakken en erbij doen.

Neem vervolgens een halve liter bouillon (hier komt het blokje om de hoek, ik gebruik groentenbouillon maar elke soort zou volstaan) en giet zoveel in de pan dat het vleesmengsel net onderstaat. Even goed met de spatel over de bodem gaan dat de smaak loskomt. Op een middelmatig vuurtje lekker laten pruttelen tot de bouillon verdampt is en het mengsel alleen nog vochtig is. Herhaal dit nog een keer. (heb ik toevallig witte wijn over dan gaat er eerst een glas van in voordat de bouillon komt)

Als het vleesmengsel voor de 2e keer droog gevallen is doe ik een blikje tomatenpuree erbij en roerbak dat even mee. Vervolgens blus ik de boel af met een pakje gezeefde tomaten, roer een keer goed, doe een 2 a 3 tl gedroogde basilcum erbij en laat het een klein half uurtje op een zacht pitje met de deksel erop sudderen.

Blikje tomatenblokjes kan erbij, wordt 'ie iets zuurder. 2 stengels selderij in dunne plakjes toevoegen met het wortel/ui mengsel is ial wat meer volgens het originele recept maar ik heb 't niet altijd in huis. Verder doe ik er ook wel 's een paar blaadjes salie bij want daar heb ik momenteel veel van. Voor de afwisseling een snufje oregano is ook lekker.Heb ik nog wat verse tomaten over dan gaan die er ook wel in.
Bolognese saus

- Fijngesneden ui in olijfolie bakken

- Blokjes wortel en bleekselderij toevoegen en mee laten bakken.

- Rundergehakt en knoflook erbij doen, gehakt bruin bakken

- Glas rode wijn erbij en paar minuten laten doorkoken

- Blik tomaten (hele of in stukjes)

- Kruiden met peper, zout, oregano, beetje gedroogde chili en worcestershiresaus

Maak ook regelmatig linguini carbonara of gewoon pasta met gegrilde groente en wat pesto.
quote:hiltje schreef op 08 augustus 2010 @ 11:23:

No offence aan Cateautje maar een echte ouderwetse italiaanse bolognese gaat als volgt:

1 grote ui, 2 stengels bleekselderij en een kleine winterwortel in kleine stukjes (hakmolentje) en dan fruiten in olijfolie met twee tenen knof. Eventueel een ons uitgebakken spek erbij.

Vervolgens een pond gehakt rul bakken. Afblussen met een flink glas rode wijn en een blik tomaten en een glas melk erbij doen. Zout peper en italiaanse gedroogde kruiden.

En dan minimaal een uur (maar anderhalf uur kan ook) zachtjes laten pruttelen.

Het is iets meer werk maar 10 keer zo lekker. En je kunt de hele vriezer ermee volgooien (dus verdubbel of verdriedubbel het recept).

Ik maak hem zo ook ongeveer, maar dan doe ik er ook bouillon bij:

500 gr. Rundergehakt

Winterwortel

Paar stronken bleekselderij

Pakje spekblokjes

Grote ui

2 dl bouillon

1,5 dl rode wijn

3 dl melk

2 blikjes tom.puree

Peper/zout

Gehakt rulbakken. Groenten, spekjes en ui 5 min. Mee roerbakken

Daarna bouillon en wijn erbij en op hoog vuur droogkoken.

Dan op laag vuur tom.puree en peper en zout toevoegen.

Warme melk er doorheen roeren en nog een half uurtje op heel zacht vuur met deksel half er op.

En dan natuurlijk op tafel: vers geraspte parmezan.
Leuk, ik zie er zo al drie (waaronder die van mij) die enorm op elkaar lijken. Had laatst het Jamie oliver boek open en die doet 't ook weer heel anders.

Beste advies is, denk ik, proberen en wat aantekeningen maken.
als de tomaten goedkoop zijn,maak ik altijd 1grote pan basis saus.

veel verse kruiden,uien,knoflook.

zonder vlees of vis.

ik vries de saus dan in porties in en voeg ik later het vlees of de vis toe.
Dat kan natuurlijk ook. Persoonlijk gebruik ik net zo lief tomaten in blik eigenlijk.
quote:wijnands schreef op 13 augustus 2010 @ 20:54:

Dat kan natuurlijk ook. Persoonlijk gebruik ik net zo lief tomaten in blik eigenlijk.als ik eens te kort kom,in duurdere tijden, gebruik ik ook blik tomaten hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven