Zorgen om kinderen

17-08-2010 08:58 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is een raar verhaal en ik hoop dat ik het hier kan omschrijven zonder al te veel privé dingen vrij te geven.

Ik heb een kennis/vriendin. Ik ken haar nu bijna vier jaar.

In de afgelopen vier jaar is er altijd iets aan de hand geweest. En altijd de meest bizarre dingen. Dan weer met haarzelf, dan haar man, dan haar kinderen, zwangerschappen, huisdieren, huis. Altijd wat.

Het vreemde is dat veel van de dingen die gebeuren niet te controleren zijn. Ze belt in paniek op en vertelt overstuur een verhaal. Vervolgens hoor je er nooit meer wat over en als je er naar vraagt is het altijd met een sisser afgelopen.

Nou ja, niet alles loopt met een sisser af. Huisdieren gaan op de raarste manieren dood bijvoorbeeld.

Waarom nu dit topic?

Ik maak me zorgen om haar kinderen.

Met deze kinderen is steeds van alles aan de hand.

Kind 1 heeft gedragsproblemen en wordt van psycholoog naar medisch kinderdagverblijf gesleept. Moet iq testen ondergaan. Daarnaast ligt ze regelmatig in het ziekenhuis. Meestal vanwege uitdrogingsverschijnselen bij koorts.

Bij kind 2 begon het al met koemelkallergie (door haarzelf gediagnostiseerd) en heeft nu weer iets groots (maar nog niet bij een arts geweest, dus de feitelijke diagnose is er nog niet).

Meestal lopen deze dingen dus goed af en blijkt er niets aan de hand.

Gelukkig zou je denken. En wat vervelend dat dit hun allemaal moet overkomen.

Tja. Ik geloof er dus geen snars meer van en ben heel bang dat ze dingen verzint om de aandacht te krijgen. Nou vind ik dat voor wat betreft het huis of haarzelf niet zo erg, maar wel als het om de kinderen gaat.

Mijn vraag is nu: Kan ik hier iets mee? Moet ik hier iets mee? Als dit gedrag ziekelijk is, hoe herken ik dat dan? En is het wel aan mij om het te herkennen?

Ik vind het een hele lastige situatie en ik hoop op wat tips of adviezen waarna ik het los kan laten.
Munchhausentje?
Bel het AMK, zij kunnen je advies geven; 0900-1231230

Zoals je het hier omschrijft vind ik het ook zorgelijk.
Misschien kun je eens naar een huisarts of iets dergelijks bellen en dit voorleggen. Misschien komen daar goede tips uit?
Na regen komt regent, kijk maar in de woordenboek
quote:fleurtje schreef op 17 augustus 2010 @ 09:01:

Munchhausentje?

Daar ben ik dus heel bang voor. Alleen klinkt dat zo onwerkelijk.

Ik denk niet dat ze haar kinderen niet bewust iets aandoet of ziek maakt, maar wel dat ze aandoeningen verzint om bij artsen te komen. Ze gaat met kind 1 naar een ander ziekenhuis dat met kind 2. Ook zoiets raars.

Artsen doen het ook nooit goed. Ze heeft al eens zo'n ruzie gehad met een kinderarts dat ze niet meer terug mocht komen.
Misschien moet jij je er gewoon helemaal niet mee bemoeien en je richten op je eigen leven?
quote:traincha2 schreef op 17 augustus 2010 @ 09:06:

Misschien moet jij je er gewoon helemaal niet mee bemoeien en je richten op je eigen leven?Fijn voor die kinderen als er inderdaad iets aan de hand is. Kijk je lekker de andere kant op.

Misschien moet jij je er gewoon helemaal niet mee bemoeien en je richten op je eigen leven?Tja, tenzij er echt iets aan de hand is. Gesprek met huisarts of dat AMK is dan wel een optie.
quote:wallace schreef op 17 augustus 2010 @ 09:01:

Bel het AMK, zij kunnen je advies geven; 0900-1231230

Zoals je het hier omschrijft vind ik het ook zorgelijk.Dank je wel, ik denk dat ik dit maar eens ga doen, lijkt me de beste plek voor mijn vragen.
Ik zou het eens bespreken met je eigen huisarts, kijken wat die er van denkt en of hij/zij nog goede tips voor je heeft.
Het is zoals het is

Misschien moet jij je er gewoon helemaal niet mee bemoeien en je richten op je eigen leven?

Rare reactie zeg... straks is er werkelijk iets aan de hand, dan staat iedereen vast te schreeuwen tegen to 'waarom heb je niks gedaan??"

Een belletje voor advies bij het AMK kan geen kwaad in dit geval lijkt me. Maar vooral ook voorzichtig eens aan de vriendin vragen waarom ze het zo doet?
Traincha, ik vind dat TO er goed aan doet zich zorgen erover te maken. Het klinkt ernstig... Het AMK bellen kan toch geen kwaad?
@ traincha: Nou, als zij signaleert dat er iets niet goed gaat met die kinderen, dan mag ze zich daar toch wel zorgen over maken? Het is nu niet dat die kinderen zelf kunnen aangeven dat moeders ze steeds een ziekte aanpraat.Dit is toch in het belang van de kinderen en niet zo maar bemoeizucht!

Misschien moet jij je er gewoon helemaal niet mee bemoeien en je richten op je eigen leven?Nou, ik denk dat als er werkelijk wat aan de hand is (en zo klinkt het wel een beetje) dat je moet zijn voor de kinderen en niet je kop in het zand moet steken....
Oeps, mosterd...

Nou... ik ken iemand die een kind is van een moeder met Münchhausen, die heeft er behoorlijk onder geleden. Ik kan me voorstellen dat als je er een raar genoeg gevoel bij hebt, je je zorgen maakt om de kinderen. In dat opzicht vind ik het juist goed en betrokken dat iemand de moeite wel wil doen om ze te helpen, mocht dat nodig zijn.

Ik kan het niet beoordelen TO. Ook geen tips, hoop dat de anderen wat nuttigers te melden hebben.

En als nou blijkt dat er echt iets aan de hand is? Moet ik dan maar even een andere kant opkijken en mijn schouders ophalen? Niet mijn kinderen, dus ik bemoei me er niet mee?

Is wel lekker makkelijk.

Dat lijkt me in deze niet verstandig. De kinderen zijn waarschijnlijk niet in staat om zelf aan te geven dat het niet lekker gaat thuis.

Ik snap trouwens niet dat hulpverleners/ ziekenhuispersoneel nog niet aan de bel hebben getrokken als een kind een paar keer met uitdrogingsverschijnselen wordt opgenomen.
Dat is nog maar de vraag of er wat aan de hand is. TO geeft zelf aan dat vriendin zaken meldt, die niet te controleren zijn.
quote:traincha2 schreef op 17 augustus 2010 @ 09:12:

Dat is nog maar de vraag of er wat aan de hand is. TO geeft zelf aan dat vriendin zaken meldt, die niet te controleren zijn.Maar in het geval van Munchhausen (en geloof me, die eerste reactie was gekscherend bedoeld), ís dat ook nauwelijks te controleren, zelfs voor artsen.

Dat is nog maar de vraag of er wat aan de hand is. TO geeft zelf aan dat vriendin zaken meldt, die niet te controleren zijn.En omdat je dan aanneemt dat er niets aan de hand zou zijn/het niet te controleren is doe je maar niets? Of begrijp ik je totaal verkeerd?
En daarom is het verstandig als TO naar huisarts of AMK gaat voor advies. En niet haar kop in het zand steekt.

Dat is nog maar de vraag of er wat aan de hand is. TO geeft zelf aan dat vriendin zaken meldt, die niet te controleren zijn.Ik durf je bijna niet meer te quoten haha.. maar als er geen duidelijkheid is kun je met kinderen beter het zekere voor het onzekere nemen lijkt me. Bovendien kunnen die dingen waarschijnlijk wél gecontroleerd worden als er echt even goed op gelet wordt.
En bovendien: ik weet niet hoe oud die kinderen zijn, maar als het consultatieburo zulke ernstige zaken constateert, dan houden ze dat echt wel in de gaten. Ik heb een vergelijkbaar geval in mijn directe omgeving en de betreffende ouders in kwestie staan onder toezicht van het consultatieburo. Of misschien is toezicht niet het juiste wordt, ze worden in ieder geval heel scherp in de gaten gehouden voor wat betreft de ontwikkeling van die kinderen.
Weet je hoe lang het duurt voordat artsen etc. munchhausen vermoeden? Heel heel heel erg lang. Ook al is het veel in het nieuws, ook al weten ze van het bestaan van die ziekte... Het duurt lang (te lang), voordat artsen zich zoiets realiseren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven