Werk & Studie alle pijlers

NHA basiscursus boekhouden

17-08-2010 17:30 9 berichten
Binnenkort ga ik het bedrijf van mijn ouders overnemen. Op papier zou ik heel veel moeten weten over boekhouden, maar dat is he-le-maal niet blijven hangen, ahum.

Zou het zin hebben om een NHA basiscursus boekhouden te doen een soort thuisstudie met huiswerkbegeleiding)? Mijn doel is om de balans te kunnen lezen en de winst- en verliesrekening. Mijn vader kan ook heel handig (ervaring komt met de jaren!) op basis van een aantal cijfers allerlei conclusies trekken, die voor mij dan werkelijk onnavolgbaar zijn.

Is zo'n cursus wat? Voor de praktische boekhouding hebben we natuurlijk een accountant, en die zal heus een goede jaarafsluiting maken, maar ik wil het graag controleren en begrijpen.

Wat denken jullie, heeft zo'n cursus zin? Wie heeft zoiets weleens gedaan en is er wat mee opgeschoten, of juist niet?
Alle reacties Link kopieren
als je het alleen maar wilt kunnen lezen kan je wel een ópfriscursus van je vader krijgen toch???

of denk ik te makkelijk???
Ik wil het lezen en begrijpen. En mijn vader is niet echt van de uitleggerige. Echt niet, zou ik moeten schrijven. Daar heb ik dus niet zo veel aan. Anders was het een goeie tip.

En voor de toekomst kan ik natuurlijk niet elk jaar de balans door hem laten controleren, dat wil ik graag zelf doen.

Sorry, 't was een leuk idee, maar mijn vader iets laten uitleggen... proest!
Op papier zou je heel veel moeten weten van boekhouden, betekent dat dat je al een opleiding in die richting hebt gedaan? Dan zou je met zelfstudie en je oude boeken en oefeningen natuurlijk ook een heel eind moeten komen.
Nou, borderwalk, ik heb op de HAVO en de MTS economie alias boekhouden gehad en ik geloof dat ik zelfs mijn ''middenstandsdiploma'' heb gehaald. Maar hoe ik dat heb gedaan??? Ik heb werkelijk geeeeeen idee.

Dus de terminologie is me (deels) niet vreemd, maar het hoe en waarom achter de cijfers ontgaat me ten enenmale.
Ik ben 2 jaar geleden met exact dezelfde cursus begonnen, maar mijn ervaring is dat je thuis gewoon niet genoeg uitleg krijgt. Je hebt je werkboek, maakt je huiswerk en stuurt dat in. Je krijgt je huiswerk nagekeken terug en dat is het. Als je echt uitleg nodig hebt lijkt me dit niet de manier. Als je alleen wilt lezen wat de regels en termen zijn dan kan dit een oplossing zijn. Persoonlijk ben ik afgehaakt omdat ik de persoonlijke uitleg en gelegenheid om vragen te stellen miste. Succes
Weet je welke boeken ze gebruiken bij die cursus?

Misschien eens goed om daar naar te kijken, dan kun je zien of het aansluit bij je wensen.

Misschien sowieso een goed idee om eens te beginnen met wat bibliotheek boeken te lezen.
Een cursus BKB begint echt bij het begin. Wat is een balans ed. Zelf ben ik docente BKB en ik kan deze cursus echt aanbevelen. Je kunt dan eventueel zelf de boekhouding verzorgen en de eindcontrole aan de accountant overlaten. Wat voor bedrijf is het? Pesoneel in dienst? Thuis studie is niet mijn voorkeur maar op verschillende plaatsen in nederland worden deze studies ook 's-avonds gegeven. Meestal +/- 14 avonden en starten meestal al in september. Succes!
Kaaaatje, ik ga eens op Marktplaats kijken of iemand die boeken van de hand doet. Dan kan ik er eens een blik op werpen.

Tienhoven, ik ben het met je eens dat juist de mondelinge overdracht veel meer beklijft dan datgene wat je in een boek leest, maar daar heb ik helaas geen tijd voor. Of ik wil er geen tijd voor maken. Fulltime baan, een kind, een leven.... Hoewel ik het helemaal met je eens ben dat dat het beste is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven