Illustratoren aanwezig? Hoe moet het?
woensdag 18 augustus 2010 om 17:48
Ik wil graag kunnen illustreren. Ik heb geen ambities om een wereldberoemde illustrator te worden of zo, nee ik wil het zelf gewoon graag kunnen.
Maar, hoe moet dat? En dan bedoel ik de technieken. Ik snap natuurlijk ook wel dat je allereerst moet kunnen tekenen.
(Ik heb aan de kunstacademie gestudeerd, alleen p gehaald, toen gestopt, dus geheel a-creatief ben ik niet).
Ik vind de tekeningen van bijvoorbeeld Quentin Blake, Mies van Hout, de Schuberts en Emily Gravett erg leuk qua stijl.
Om deze post niet te vol te zetten, zal ik in de volgende post wat plaatjes plakken.
Het lijken me aquarel technieken? Sommige met pen. Mies van Hout schrijft op haar website dat ze vooral gouache gebruikt. Of is de rest dat ook? Wie is een kenner?
Hoe krijg je mooie resultaten? Hoe leer je het (op de kunstacademie, of moet je het dan al kunnen?)
Je schetst eerst natuurlijk. En dan, ga je dan meteen verven? Wat gebruik je dan voor verf en penselen en wat voor techniek? Wat voor papier?
Enz.
Of zijn er misschien interessante boeken waar ik wat aan zou kunnen hebben? (Heb me al suf gegoogled maar weinig resultaat).
En hoe krijg je dan uiteindelijk zo'n mooie prent?
Ik hoop op ervaringen
Maar, hoe moet dat? En dan bedoel ik de technieken. Ik snap natuurlijk ook wel dat je allereerst moet kunnen tekenen.
(Ik heb aan de kunstacademie gestudeerd, alleen p gehaald, toen gestopt, dus geheel a-creatief ben ik niet).
Ik vind de tekeningen van bijvoorbeeld Quentin Blake, Mies van Hout, de Schuberts en Emily Gravett erg leuk qua stijl.
Om deze post niet te vol te zetten, zal ik in de volgende post wat plaatjes plakken.
Het lijken me aquarel technieken? Sommige met pen. Mies van Hout schrijft op haar website dat ze vooral gouache gebruikt. Of is de rest dat ook? Wie is een kenner?
Hoe krijg je mooie resultaten? Hoe leer je het (op de kunstacademie, of moet je het dan al kunnen?)
Je schetst eerst natuurlijk. En dan, ga je dan meteen verven? Wat gebruik je dan voor verf en penselen en wat voor techniek? Wat voor papier?
Enz.
Of zijn er misschien interessante boeken waar ik wat aan zou kunnen hebben? (Heb me al suf gegoogled maar weinig resultaat).
En hoe krijg je dan uiteindelijk zo'n mooie prent?
Ik hoop op ervaringen
woensdag 18 augustus 2010 om 17:57
Voor mijn studie hebben wij ook illustraties moeten maken, voor een kinderboek. Ter inspiratie ook allerlei prenten boeken erbij gepakt en bezig gegaan, alle technieken die ik wist heb ik gebruikt dus ook het zeefje en tandenborstel wat je vroeger op de peuterschool deed en bezig gegaan.... zoek bijv een kinderboek uit zonder prenten en zoek een leuke beeldend stuk tekst uit en ga daar een illustratie bij ontwerpen... Je moet toch je eigen stijl gaan ontwikkelen, en dit gebeurt als je veel maar echt heul veel tekeningen gaat maken, een prent komt samen denk ik als je mooie sprekende persoon/dier hebt en een bijpassende achtergrond. Wij maakten ze los van elkaar en voegden ze later samen in de computer...
Ik heb geen flauw idee of je hier iets aan hebt, ben geen illustrator maar dat heb ik mee gekregen op mijn studie.
Ik heb geen flauw idee of je hier iets aan hebt, ben geen illustrator maar dat heb ik mee gekregen op mijn studie.
woensdag 18 augustus 2010 om 18:14
woensdag 18 augustus 2010 om 18:17
Hm ja, ik doe nu de pabo, ga nu mijn laatste jaar in. Dus dat maak ik eerst af. Maar ben al 25 en mijn vriend werkt ook al. We willen straks een huisje, dus ik weet niet of 3 jaar studie er nog inzit. Ik heb overigens grafisch ontwerpen gedaan op de kunstacademie, dus dat is weer wat anders dan illustreren. Adobe Illustrator ken ik half, maar daarmee krijg je echt geen tekeningen zoals ik hierboven heb gezet.
Op de site van Quentin Blake staat een filmpje hoe hij tekent. Dat is echt met de hand. Maar pff, het ziet er uit alsof het zo vanzelf gaat bij hem, en hij legt verder ook niet uit hoe het moet ofzo.
Op de site van Quentin Blake staat een filmpje hoe hij tekent. Dat is echt met de hand. Maar pff, het ziet er uit alsof het zo vanzelf gaat bij hem, en hij legt verder ook niet uit hoe het moet ofzo.
woensdag 18 augustus 2010 om 18:19
Ik zeg ook heel veel tekeningen maken en je stijl ontwikkelen. De meeste van deze tekeningen worden eerst als potloodschets opgezet, dan met gouache/waterverf of potlood ingekleurd en als laatste de zwarte lijnen eroverheen. Je schildert eerst de achtergrond en dan de voorgrond erover heen. Als je waterverf gebruik heb je een lekker stevig papier nodig. Laat je adviseren bij een winkel waar ze kunstenaarsbenodigdheden verkopen. Hier vind je vaak ook boeken over teken en schilder technieken.
woensdag 18 augustus 2010 om 18:34
woensdag 18 augustus 2010 om 19:03
Wit kun je uitsparen, je hebt daar ook een soort maskervloeistof voor, die je er later weer af kan halen, een rubberachtig materiaal. Of je gebruikt dekkende verf voor witte delen. Je kunt ook de delen op de voorgrond uitsparen, maar wel eerst de achtergrond maken. Als illustrator heb je ook een deel talent nodig denk ik.
woensdag 18 augustus 2010 om 19:10
quote:prulletje wrote on 18 August 2010 @ 18:17:
Hm ja, ik doe nu de pabo, ga nu mijn laatste jaar in. Dus dat maak ik eerst af. Maar ben al 25 en mijn vriend werkt ook al. We willen straks een huisje, dus ik weet niet of 3 jaar studie er nog inzit. Ik heb overigens grafisch ontwerpen gedaan op de kunstacademie, dus dat is weer wat anders dan illustreren. Adobe Illustrator ken ik half, maar daarmee krijg je echt geen tekeningen zoals ik hierboven heb gezet.
Op de site van Quentin Blake staat een filmpje hoe hij tekent. Dat is echt met de hand. Maar pff, het ziet er uit alsof het zo vanzelf gaat bij hem, en hij legt verder ook niet uit hoe het moet ofzo.Gecombineerd met Photoshop en op basis van een tekening absoluut wel...
Op de site van Quentin Blake staat een filmpje hoe hij tekent. Dat is echt met de hand. Maar pff, het ziet er uit alsof het zo vanzelf gaat bij hem, en hij legt verder ook niet uit hoe het moet ofzo.Gecombineerd met Photoshop en op basis van een tekening absoluut wel...
woensdag 18 augustus 2010 om 19:34
Photoshop kan je zeker in combinatie gebruiken met illustrator, dus misschien de lijnen tekenen in illustrator in en vullen in photoshop met verschillende, structuren foto's...
Ik heb laatst echt een mooi filmpje gezien hoe iemand dat deed ik zoek hem even voor je op, photoshop is echt niet alleen voor het bewerken van van foto's
Ik heb laatst echt een mooi filmpje gezien hoe iemand dat deed ik zoek hem even voor je op, photoshop is echt niet alleen voor het bewerken van van foto's
woensdag 18 augustus 2010 om 19:38
Dit is het filmpje van Quentin Blake:
http://www.quentinblake.c ... ors/action_10minutes.html
Hij tekent eerst de lijnen met inkt en verft dan pas in met waterverf. Wel leuk om te zien .
http://www.quentinblake.c ... ors/action_10minutes.html
Hij tekent eerst de lijnen met inkt en verft dan pas in met waterverf. Wel leuk om te zien .
woensdag 18 augustus 2010 om 19:39
woensdag 18 augustus 2010 om 19:44
quote:prulletje schreef op 18 augustus 2010 @ 19:36:
Oh ja ik dacht dat jullie tekenen in photoshop bedoelden, haha dat kan echt niet!
Maar illustrator vind ik niks. Alles met je muis of op een tablet. Ik wil gewoon verven en tekenen op papier. Dat moet toch ook kunnen?
Tuurlijk moet dat ook kunnen, maar uiteindelijk komt hij toch in de computer terecht, stel je maakt een prenten boek
Misschien kan je op de kinderafdeling bij de bieb, van die knutselboeken halen dan kan je allerlei technieken gaan uitproberen... met ecoline bijv, en wasco als je die beide gebruikt krijg je een mooi effect. Ook fotolijm en verf gaat mooi samen, je kan namelijk als alles op gedroogt is de fotolijm weer verwijderen dit gebruikte ik veel bij het maken van luchten of bomen...
Oh ja ik dacht dat jullie tekenen in photoshop bedoelden, haha dat kan echt niet!
Maar illustrator vind ik niks. Alles met je muis of op een tablet. Ik wil gewoon verven en tekenen op papier. Dat moet toch ook kunnen?
Tuurlijk moet dat ook kunnen, maar uiteindelijk komt hij toch in de computer terecht, stel je maakt een prenten boek
Misschien kan je op de kinderafdeling bij de bieb, van die knutselboeken halen dan kan je allerlei technieken gaan uitproberen... met ecoline bijv, en wasco als je die beide gebruikt krijg je een mooi effect. Ook fotolijm en verf gaat mooi samen, je kan namelijk als alles op gedroogt is de fotolijm weer verwijderen dit gebruikte ik veel bij het maken van luchten of bomen...
woensdag 18 augustus 2010 om 19:57
woensdag 18 augustus 2010 om 20:02
Ik heb de opleiding voor Illustratie (kunstacademie Den Bosch toen nog, alweer 10 jaar geleden) gedaan en dat was heel leuk, maar ook heel moeilijk. Elk jaar viel de helft van de klas weg, dus de opleiding is best pittig.
En nu zeg je wel dat je graag zou willen weten hoé je dan moet illustreren, maar dat is gewoon een kwestie van proberen. Je moet wel een beetje je eigen stijl hebben om een beetje op te vallen in de menigte. Maar ik zie dat je geen ambities hebt om beroemd te worden
, dus dat scheelt al.
Dus eigenlijk is het antwoord: veel en veel proberen. Dan kom je erachter welke stijl je ligt en welke materialen je het fijnst vindt om te gebruiken.
Ik zelf werk bijna altijd met zwarte inkt en dan kleur ik het eventueel met de hand of - ja daar komt ie weer - de computer in.
Succes!
En nu zeg je wel dat je graag zou willen weten hoé je dan moet illustreren, maar dat is gewoon een kwestie van proberen. Je moet wel een beetje je eigen stijl hebben om een beetje op te vallen in de menigte. Maar ik zie dat je geen ambities hebt om beroemd te worden
Dus eigenlijk is het antwoord: veel en veel proberen. Dan kom je erachter welke stijl je ligt en welke materialen je het fijnst vindt om te gebruiken.
Ik zelf werk bijna altijd met zwarte inkt en dan kleur ik het eventueel met de hand of - ja daar komt ie weer - de computer in.
Succes!
woensdag 18 augustus 2010 om 20:11
Ik draai alweer wat jaartje mee inderdaad, maar ik ben geen Illustrator geworden van beroep. Daar is namelijk niet fulltime werk in te vinden, behalve als je heel, heel fantasierijk bent en heel goed alles in beeld kan verwoorden. Denk bijvoorbeeld aan cartoons bij een stuk in de krant, het is heel lastig om in 1 beeld alles samen te vatten. En vaak moet je als illustrator vaak saaie, droge lappen tekst leuk maken, dus bijvoorbeeld in vakbladen en dergelijke. Het is natuurlijk heel erg leuk om kinderboeken te illustreren, maar die markt is heel lastig om daar tussen te komen, weet ik uit ervaring. Dus ik heb mezelf door werkervaring bijgeschoold als grafisch vormgever en dat doe ik eigenlijk fulltime en dan illustreer ik erbij. Denk vooral aan geboortekaartjes en illustraties voor stichtingen zoals het Reumafonds enzo. Dus geen vetpot