Ten einde raad!

19-08-2010 17:45 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,

Ik ben een beetje ten einde raad. Mijn zoontje van bijna 3 jaar gaat zo enorm hardhandig met zijn zusje van 10 maanden om!

Niet normaal. Momenteel zit hij te brullen in zijn bed omdat hij straf heeft. Ik vind het vreselijk.

Wat doet hij? Haar hard knijpen bij het geven van een kusje, bovenop haar nek zitten, zijn handje over haar neusje en mondje houden. Ik ben bang dat hij haar echt nog een keer bezeerd.

Ik heb al van alles geprobeerd: rustig met hem praten, straf geven etc.

Wat te doen? Ik weet dat het een moeilijke leeftijd is en dat mijn dochtertje wel tegen een stootje kan maar ik ben zo bang dat het in een onbewaakt ogenblik haar (per ongeluk) iets aandoet....

Hij krijgt best veel (1 op 1) aandacht...
hm op zich moet een kind van drie wel begrijpen dat dit gedrag niet te tolereren is. Ben je consequent? Wat is de straf? Hoe doet je zoon het op peuterzaal of creche?
Nog even geen tips voor je, ga ik nog even over nadenken, maar ik zou stoppen om hem voor straf naar bed te sturen.

Z'n slaapkamer moet een veilig plekje zijn, geen strafplek.
Ik zou hem ook niet als straf op zijn slaapkamer zetten maar een andere plek kiezen. En idd consequent zijn.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Geef je hem wel positieve aandacht? Hij moet nu, sinds 10 maanden, aandacht delen natuurlijk...
Zorgen dat hij zijn zus geen pijn doet.

Hier ook een opvangkindje (bijna 3) dat hetzelfde doet met zijn zusje, ik zit er gewoon boven op, hoe timeconsuming ook.

Ook geen kusjes, gezellig bij elkaar zitten ed dus of beloven dat hij het zachtjes doet.

Dus echt even een tijdje van elkaar scheiden.

Nu een half jaar later gaat het helemaal goed.
hij kent zijn eigen kracht niet dus misschien heeft hij niet in de gaten hoeveel pijn hij haar doet,

Misschien toch maar even n rollenspel, hij is zijn zusje, jij bent hem.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Op welke momenten van de dag gebeurt dit? Waar gebeurt dit? Wie zijn er in de buurt wanneer hij dit gedrag laat zien? Wat zeggen jullie als hij dit doet? Wat doen jullie als hij dit doet? Wat zeggen jullie tegen hem als hij lekker speelt Bijv. met zijn lego? Wat doen jullie als hij lekker alleen bezig is?

Houdt dit eens bij...

Bijvoorbeeld:

Hij laat dit alleen zien in de woonkamer waar jij en (mogelijke partner ook zijn) --> Hij vraagt negatieve aandacht

Hij laat dit niet zien wanneer hij bij zijn zusje op haar kamertje rommelt ---> Hij is zich niet bewust van jullie en is dus niet bezig met aandacht willen---> laat zuslief lekker haar gang gaan.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik zou hem geen moment alleen laten met de baby en ook duidelijk maken dat hij alleen aan zijn zusje mag komen als hij lief en zachtjes doet. Heel duidelijk zijn. Daarnaast veel positieve aandacht en positief benaderen als hij idd heel lief doet.
straffen kan prima door te isoleren op de gang. Voor een kind van drie is drie minuten voldoende
Mijn zoon beet mijn dochter ook toen ze nog klein waren. Zijn onder- en bovengebit stonden in haar rug, heel zielig!

Na de derde flinke waarschuwing heb ik hem terug gebeten. Ja, klinkt middeleeuws, heb ook niet hard gebeten, maar hij schrok wel. Hij heeft het nooit weer gedaan.

Ik heb nagevraagd op de peuterspeelzaal, maar dat ze elkaar pijn doen schijnt vaak te zijn omdat hij zijn liefde wil uiten naar haar en hij niet snapt hoe dat te doen.

Ik vind het raar.....

Krijgt hij niet teveel aandacht?

Is hij jaloers op zijn zusje?

Succes ermee!
Hai,

Hij doet het in bijzijn van ons, maar ook als ik ergens anders bezig ben. Dat maakt helemaal niet uit.

Hij kan heel lekker alleen spelen en daar geef ik hem complimentjes voor. Maar zodra hij dan die aandacht krijgt, stopt het gezellige spelen en gaat hij "klieren". Dus volgens mij krijgt hij daarin voldoende positieve aandacht. Misschien in de omgang met zijn zusje veel minder. Ik word al bang als hij in haar buurt komt, dus ik waarschuw dan heel veel. Ik weet het: negatieve aandacht. Maar wat moet ik anders?

Hij is wel heel gek op haar zusje en vraagt wel als ik weer een goed gesprek met hem heb gehad of hij wel zachtje kusjes mag geven. En dat kan dan wel even goedgaan. Om hem nu haar helemaal niet aan te laten raken. Is dat wel goed?

Het straffen gebeurt normaal gesproken ook 3 minuten op de gang. Maar ik ontplofte nu gewoon bijna....

Jullie hebben gelijk dat hij niet naar zijn bed moet bij straffen.
Zorg dat je hem niet al te veel hoeft te waarschuwen. Loop naar hem toe als hij naar zijn zusje gaat en help hem zachtjes zijn. Doet hij dat niet? Dan even niet aanraken. Zeker hem alle ruimte geven voor nieuwe kansen op een later moment.
Het klinkt alsof hij doorheeft dat hij jullie daar echt mee heeft. Dus niet teveel paniek overkomen, maar gewoon duidelijk, rustig en streng met weinig woorden, veel duidelijkheid.
veel waarschuwen werkt contraproductief. 1 keer waarschuwen de tweede keer ingrijpen. En pas waarschuwen als er echt iets aan de hand is anders bindt je de kat op het spek
ten eerste moet je je realiseren dat je kind echt nog niet het niveau heeft om zich in te leven in een ander, dus dat hij haar pijn doet snapt ie gewoon weg niet (echt, pas rond 8 jaar heeft een kind het volledige vermogen om zich in een ander in te leven en vanaf een jaar of 3 start het gevoel hiervoor langzaam). Nietemin moet hij leren dat het niet mag.

Consequent zijn en vooral rustig blijven, aangeven dat het niet mag en wegzetten indien nodig en proberen het te voorkomen, zodat het voor beide kindjes een fijne situatie geeft.

Boosheid is wel een uiting van frustratie, dus geef hem dan op andere manieren kans om zich te uiten/ stoeien etc.
Sinterklaas ziet alles.
probeer hem ook positieve aandacht te geven door hem als eerste op te halen bij kinderdagverblijf en als laatste weg brengen zodat je met hem een boekje kan lezen nog ofzo.gr misschien iets kleins maar dan krijgt die toch wat extra aandacht. verder blijft het moeilijk en zou ik hem niet met de kleine alleen laten.laat anders ook visite eerst hem groeten en niet alleen het schattige kleine zusje. succes ermee
Sinterklaas ziet alles...hahaha!

Tja, we waarschuwen wel heel veel. Misschien wel te veel. Maar het is zo lastig, voordat je het weet rolt ze alweer met haar hoofd op de grond of heeft ze een vinger in haar oog.

Ik heb hem ook al eens laten voelen wat hij bij zijn zusje deed, maar dat heeft geen zin. Op het KDV is hij dus enorm lief, geen probleem met de andere kinderen. En ik zie (ondanks alles) dat hij wel heel gek is op haar. En lacht ook als ze hem ziet, maar begint ook al met haar ogen te knipperen als hij er aan komt.

Heb wel weer wat aan jullie tips:

Niet te veel waarschuwen

Een waarschuwing en dan naar de gang

Niet naar bed om te straffen

Van het bezoek vind ik ook een goeie tip!

Thanks! Ik sta natuurlijk open voor andere tips!
tientje, kinderen worden niet groot zonder builen en schrammen.
@meds: I know! En ik ben ook echt geen "glazen kastje moeder", maar dit vind ik ook niet nodig...
quote:deurbel schreef op 19 augustus 2010 @ 20:34:

Sinterklaas ziet alles.
Ja lastig, herkenbaar ook. Hier is de jongste ook 10 maanden en de oudste 2 en half. Ik kan ze ook geen moment alleen laten want hij grijpt iedere kans aan om haar te slaan, om te duwen of iets bovenop haar te gooien.

Rot is dat ook om te zien hè, dat je kind zo naar doet. Ik was bang dat hij op de psz ook andere kinderen zou gaan slaan, maar dat doet ie dus helemaal niet.

@Zus: bedoel je dat je de twee kinderen gewoon lijfelijk uit elkaar houdt? Ik heb dat advies eerder gehad, maar de enkele keren dat hij haar een aai of kusje wil geven wil ik dat eigenlijk toejuichen ipv verbieden.
The time is now
Wat vervelend zeg. Misschien kan je het eens bespreken met het consultatiebureau?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven