Azijn in je wasmachine??

18-04-2009 09:44 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pas las ik ergens in een topic iets over azijn in je wasmachine....had ik nog nooit van gehoord, maar wil dat ook wel eens proberen.

Hoeveel doe je er dan in en in welk vakje (dat van de wasverzachter??)
quote:Jannemaan schreef op 25 juli 2009 @ 23:51:

azijn helpt trouwens ook voor zweetgeur die je niet uit kleding krijgt!

Deze heb ik van de week getest: het klopt helemaal! Als ik een sokken & joggingbroekenwas had gedraaid dan rook deze was altijd heel muf/ zurig als ie hing te drogen.

Heb nu flinke scheut azijn in het wasverzachtervakje gedaan..... geen zure geur meer!

Super tip, bedankt!
quote:Gomer schreef op 04 augustus 2009 @ 17:03:

[...]

Deze heb ik van de week getest: het klopt helemaal! Als ik een sokken & joggingbroekenwas had gedraaid dan rook deze was altijd heel muf/ zurig als ie hing te drogen.

Heb nu flinke scheut azijn in het wasverzachtervakje gedaan..... geen zure geur meer!

Super tip, bedankt! Graag gedaan!
Ok, Ok eerstvolgende was zie die azijn er in.

Maar hoe zit het met dat glansspoelmiddel?
Ik gooi eens per half jaar een hele fles azijn in het wasmiddelbakje. En dan de machine laten lopen op 95 graden (zonder was natuurlijk) Helpt goed tegen kalk. Alleen minder dat de wasmachine dan nog 2 weken naar azijn ruikt....
Dat lijkt me niet raar met een hele fles.

Ik doe altijd een beetje in het wasverzachter bakje, net zoveel als ik normaal wasverzachter zou gebruiken. En ik ruik dus ook nooit een spoortje azijn terug in mijn was. Gewoon lekker fris gewassen.
Nog een tip:

als je zelden op hoge temperaturen wast, kunnen de leidingen dicht gaan slibben met restjes wasmiddel en wasverzachter.

Af en toe de machine eens laten draaien op 95 graden met een flinke schep soda: daar wordt de machine weer helemaal schoon van.
Ik gebruik ook af en toe schoonmaakazijn in de wasmachine. Maar dan alleen voor het ontkalken. Fles azijn erin ( hele fles), wasmachine op 90 graden enb gewoon het hoofdprogramma laten draaien.

Er komen altijd wel zeepresten vrij.
quote:shining schreef op 06 augustus 2009 @ 11:39:

Ik gebruik ook af en toe schoonmaakazijn in de wasmachine. Maar dan alleen voor het ontkalken. Fles azijn erin ( hele fles), wasmachine op 90 graden enb gewoon het hoofdprogramma laten draaien.

Er komen altijd wel zeepresten vrij.Ja dat doe ik ook, eens per half jaar ofzo. En het ruikt daarna nooit naar azijn hoor. En de wm is nu een jaar of 7, dus blijkbaar kan het ook geen kwaad verder.
quote:mutsefluts schreef op 24 juli 2009 @ 21:32:

Ik gebruik een paar flinke eetlepels zout. En de azijn giet ik in het wasverzachterbakje totdat het volzit.

Glansspoelmiddel tegen transpiratievlekken heb ik alleen nog maar bij de witte was gebruikt. Bij donkere of felle kleuren zou ik het niet durven, maar bij bijvoorbeeld lichtroze weer wel.

Biotex gebruik ik nooit. Ik heb een wasmachine die niet zo geweldig wast, dus kleding kijk ik altijd na op vlekken en daar smeer ik dan was vloeibaar wasmiddel van de aldi op, wordt het ook schoon. Dat doe ik trouwens dus ook bij de zwarte was.Misschien wast je wm beter als je ook wat wasmiddel in het bakje doet
Dit is al een oud topic, maar toch nog altijd interessant. Wat ik me afvraag, als je azijn in het wasverzachterbakje doet, doe je dan geen wasverzachter erin? Hoe krijg je de kleding dan lekker zacht?
Ik doe het ook in het wasverzachterbakje (en dan natuurazijn).

@ LovelyMe: Ik gebruik ook wel wasverzachter, maar meer vanwege de lekkere geur, niet omdat iets per se zacht moet zijn. Maar het is bij mij óf azijn (bij de eerste keer wassen) óf wasverzachter.

Nog een oma-tip: witte stoffen worden weer mooi wit door bij het waspoeder een zakje bakpoeder te doen. (Helpt vooral goed na verkleuring door de zon, bijv. als je de witte was in de zon hebt laten drogen.)

En nog een: na het wassen van het douchegordijn deze inwrijven/insmeren met baby olie. Daarna wordt ie minder snel vuil, omdat het water er niet echt intrekt. (Deze tip heb ik echter zelf nog nooit gebruikt..)
Volgens mij zit er verschil in schoonmaak-azijn.

Die ik heb die kan je ook gebruiken voor ontsmetten van kleding (sokken en zo.)

Ik heb een tijdje geleden ook zitten googlen op het gebruik van azijn en op die sites van een bepaald merk daar stond niets over.

Het zal wel te maken hebben met toevoegingen.

Ik gebruik deze azijn eigenlijk alleen voor het ontkalken van koffiezet-apparaten en waterkoker. Dat gaat prima. (Ze doen het na 6 jaar nog steeds. Kalk die te lang blijft zitten dat richt wel veel schade aan. Bij normaal wasmiddel is anti-kalk toegevoegd, maar als het water erg hard is en dus veel kalk bevat dan moet je iets extra's doen. Kalk maakt de was ook hard.)
Ik heb pas glasnspoelmiddel gebruikt op een shirtje en nu zitten er grijze ipv gele vlekken in. Helaas. Wel mee uitkijken dus.
Ik gebruik schoonmaakazijn ook alleen voor het ontkalken van mijn koffiezetapparaat en waterkoker en heb altijd begrepen dat schoonmaakazijn de vezels van je kleding kan aantasten.
Van de zomer heb ik een aflevering gezien van de Keuringsdienst van Waarde waaruit bleek dat schoonmaakazijn precies hetzelfde is als natuurazijn. Dat kun je dus net zo makkelijk over de sla gooien.
quote:pantalaimon schreef op 20 augustus 2010 @ 12:34:

Van de zomer heb ik een aflevering gezien van de Keuringsdienst van Waarde waaruit bleek dat schoonmaakazijn precies hetzelfde is als natuurazijn. Dat kun je dus net zo makkelijk over de sla gooien.Hoe kan het dan zijn dat de geur van schoonmaakazijn zoveel keren sterker is? Gingen ze daar nog op in? (Heb docu niet gezien.)
Is denk ik verbeelding. Moet je de reportage maar kijken.
@ Blijfgewoonbianca, als je azijn bij het wasmiddel doet dan kan je net zo goed geen wasmiddel gebruiken, daar slaat het sop helemaal van dood.

Inderdaad werkt schoonmaakazijn perfect tegen transpiratiegeur wat je niet uit kleding krijgt. Standaard spuit ik hier pure schoonmaakazijn op okselhoogte op de synthetische truitjes voor ik het de wasmand in gooi. Bij de action kan je trouwens schoonmaakazijn kopen met lavendel en citroengeur. Het zuur doodt de geurveroorzakende bacterie die anders achterblijft in kleding. Ik doe trouwens ook altijd een dopje dettol bij de was die op minder dan 60 graden wordt gewassen.
We hebben het hier wel aldoor over azijn , maar wat nog veel belangrijker voor je wasmachine is , is dat je juist WEL poeder wasmiddel gebruikt en NIET de makkelijke flessen vloeibare wasmiddel.

Vloeibaar wasmiddel is onwijs slecht voor je wasmachine wanneer je dat gebruikt moet je elke week je wasmachine laten draaien op 95graden met 1 fles schoon/natuurazijn.

Wanneer je poederwasmiddel gebruikt hoeft dit maar 1x per half jaar.

(dit is dan informatie die ik heb gekregen van mijn beste vriend die wasmachinés verkoopt / repareert)
En alsjeblieft, doe die kookwas niet met een lege machine. Dat lees ik heel vaak op het forum. Hoe zonde is dat? Gooi hem gewoon vol met theedoeken, handdoeken, dweilen, etc. Die kunnen daar prima tegen.
Zo zijn wasverzachters dus ook slecht voor je wasmachine. Ook het alleen maar wassen op lage temperaturen doet de wasmachine geen goed.

Gebruik niet te veel poeder, maar maximaal de helft van wat de fabrikant voorschrijft.
quote:pantalaimon schreef op 20 augustus 2010 @ 15:36:

En alsjeblieft, doe die kookwas niet met een lege machine. Dat lees ik heel vaak op het forum. Hoe zonde is dat? Gooi hem gewoon vol met theedoeken, handdoeken, dweilen, etc. Die kunnen daar prima tegen.Heb ik zojuist gedaan, mijn handdoeken stinken nu echt naar azijn, bleh!!!
Ik gebruik gewone huishoudazijn (witte) als wasverzachter. Werkt heel goed voor je was (fris) en ook voor het schoonhouden van je wasmachine (geen kalkaanslag). En ook nog milieuvriendelijker dan wasverzachter ! Plus, plus, plus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven