Welke Nederbelg wil mij helpen ?

16-08-2010 22:20 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, even voorstellen : ik ben een vrouw van 36 jaar, getrouwd, met 1 kind (17 maanden). Mijn man en ik denken erover om naar België te verhuizen. Onder andere de rust, het minder gestresste leven, de mooiere (goedkopere) huizen, de gezondheidszorg, en het betere onderwijs, zijn zaken die ons aantrekken. Qua carriere zijn er ook geen problemen; mijn man werkt vanuit huis (eigen bedrijf) en ook ik voorzie geen problemen om een andere baan, dichterbij de grens te vinden. Wanneer ik op het Internet struin, zijn er weinig zaken die tégen een verhuizing naar België pleiten. Toch moeten die er ook zijn.

Wie o wie heeft ervaring met een "emigratie" vanuit NL naar BE en wil met mij meedenken en van gedachten wisselen hierover ?
O ja, en het 9 jaars huurcontract wil zeggen dat je als je in het eerste jaar je huur opzegt, je 3 maanden huur als boete moet betalen. In het 2e jaar is het 2 maanden, in het 3e jaar 1 maand en daarna ben je vrij om op elk moment op te zeggen (wel met, ik meen, 3 maanden opzegtermijn).

Je kunt in je contract proberen te bedingen dat je geen boete hoeft te betalen als je zelf iemand vindt die de huur wil overnemen (leg dat vast in het contract).

Volgens mij geldt de expat clausule alleen als je je huurcontract vroegtijdig moet beëindigen omdat je werkgever je terugroept/elders tewerkstelt.

Hier vind je wat meer informatie: http://www.belgium.be/nl/ ... erhuren/huurovereenkomst/
mahna mahna tuduuuudududu
Mijn observaties (Belg in NL)

- huizen: voor 1250 huur zoals hoger vermeld huur je een kast van een huis. Een Belg beschouwt iemand die zoveel huur betaalt als 'goed zot' en zal je aanraden te kopen. Huizen zijn groter en goedkoper, maar dat gaat voor appartementen niet op. Bepaalde streken (Brussel-Leuven) zijn pijnlijkduur aan het worden. Maar streken in NL als Zeeuws-Vlaanderen of Drenthe zijn dan weer goedkoper dan België. De ideale situatie is in NL te werken, omdat de hypotheekrenetaftrek veel voordeliger is in NL. 100% hypotheken worden niet zomaar gegeven.

- stress? weinig verschil. Nederland is meer relaxed als het op werk aankomt: meer vakantiedagen en andere voordelen, en veel makkelijker om deeltijds te werken. Lonen liggen hoger in Nederland.

- gezondheidszorg: beter en goedkoper in België. Geen gedoe met inschrijven bij een huisarts en wachtlijsten - als je geen zin hebt in een afspraak of wachten, dan ga je gewoon naar een andere dokter. Tandartsen idem - Belgen in Nederland worden hopeloos van Nederlandse tandartsen en de wachtlijsten en het gebrek aan flexibiliteit.

- scholen: beter, maar er zit veel verschil tussen de scholen.

- winkelen: meer aanbod en eten van een hogere kwaliteit. Delhaize is het topsegment: verfijnd, maar duur. Colruyt is een fantastich concept. Wel duurder. Veel Belgen gaan in bulk shoppen in NL of FR, en kopen specialiteiten en dagelijkse zaken in de buurt. Veel meer speciaalzaken.

- Hollanders: worden gezien als assertief, arrogant, en betweterig. Zijn ook meestal overdressed (wie denkt ze wel dat ze is). Het gezegde gaat dat elke Belg wel eens door een Hollander is opgelicht - Hollanders zijn vlotte praters en verkopers, en kunnen alles aan iedereen verkopen, en bij Belgen komt dit over als oplichterij. Belgen hebben meer oog voor kwaliteit en gaan er te vaak vanuit dat dit zichzelf verkoopt.

- werk: inkomstenbelasting is vergelijkbaar, maar iets hoger in België. Als je ZZP'er bent, dan liggen dagtarieven stukken lager in België.

- je kan in België wel deftig lunchen 's middags. Ook op zondag. Obers zijn meestal beter geïnformeerd, maar zijn niet beter of slechter qua klantvriendelijkheid en efficiëntie

-bureaucratie: is altijd slopend als je naar een ander land gaat. Mijn observatie: iets minder efficiënt in België als het om routinezaken gaat, maar wel veel flexibeler als het om uitzonderingen gaat of als er iets mis is gelopen. NL is erg efficiënt in routinezaken, maar als er iets fout gaat, dan loopt alles goed mis. Nederland is erg regelgedreven - de regel is de regel, en daar wordt niet van afgeweken, ook al leidt het tot belachelijke uitkomsten. In België is men iets soepeler (en dat leidt tot veel minder stress).

- algemeen: Nederland is georganiseerd, maar kan daardoor overkomen als overgeorganiseerd, clean en zielloos. België is minder georganiseerd, wat het knusser maakt, maar ook rommeliger. Het is maar wat je zelf belangrijker vindt.
quote:stapas schreef op 19 augustus 2010 @ 11:54:

Mijn observaties (Belg in NL)

-bureaucratie: is altijd slopend als je naar een ander land gaat. Mijn observatie: iets minder efficiënt in België als het om routinezaken gaat, maar wel veel flexibeler als het om uitzonderingen gaat of als er iets mis is gelopen. NL is erg efficiënt in routinezaken, maar als er iets fout gaat, dan loopt alles goed mis. Nederland is erg regelgedreven - de regel is de regel, en daar wordt niet van afgeweken, ook al leidt het tot belachelijke uitkomsten. In België is men iets soepeler (en dat leidt tot veel minder stress).

Dat is zooo waar! Ik heb al meerdere malen danig in de rats gezeten omdat er documenten verlopen waren, of termijnen verstreken, of omdat er een officieel document in NL moest worden gehaald. En het was nooit een probleem, overal bleek altijd een mouw aan te passen.

Het grappigste was toen we op stel en sprong wilden trouwen (gewoon naar gemeentehuis gegaan en gevraagd "Wanneer is de eerstvolgende datum dat we kunnen trouwen?"). Eigenlijk was er een verklaring nodig van onze vroegere woonplaatsen in NL dat we nooit waren gehuwd terwijl we daar woonden. Maar ik was 7 maanden zwanger, keek een beetje hulpbehoevend en toen mochten we op een blanco velletje papier dat uit de printer werd gepakt schrijven: Ik, Feesie/Feesieman, verklaar dat ik nooit eerder getrouwd ben geweest. Handtekening eronder en het was in orde

En ik weet van iemand in een soortgelijke situatie in NL (die zo'n verklaring nodig had uit Verweggistan waar ze een paar jaar had gewoond). Die moest daarvoor dus bij de notaris om een onder ede gestelde verklaring officieel te laten vastleggen, wat een paar weken duurde en een heleboel geld kostte.

Ook de rest van je verhaal vind ik trouwens heel herkenbaar. Tip: Nooooooit iets positief s over Heineken zeggen. Volgens mij is de grootste frustratie van vele Belgen dat dat Hollandse pisbier overal ter wereld in het topsegment zit, terwijl al die heerlijke Belgische bieren totaal onbekend zijn.
mahna mahna tuduuuudududu
ik ben nog op pagina 4 met lezen.... (dus excuus als dit al gemeld is...) maar wilde jullie alvast laten weten dat wanneer je op op google afbeeldingen zoekt naar 'zelfklever mutualiteit' je drie resultaten vind: een foto van een belg, de avatar van Tilalia en die van Marels... ^.^

blijft mijn vraag... WTF IS EEN ZELFKLEVER???!
&*$##$Y probeer ik onopgemerkt een typefout in marels naam weg te werken... :s
Een zelfklever is het nette woord dat Belgen gebruiken wanneer ze het hebben over een afplakker
quote:zeniiba schreef op 19 augustus 2010 @ 13:17:

ik ben nog op pagina 4 met lezen.... (dus excuus als dit al gemeld is...) maar wilde jullie alvast laten weten dat wanneer je op op google afbeeldingen zoekt naar 'zelfklever mutualiteit' je drie resultaten vind: een foto van een belg, de avatar van Tilalia en die van Marels... ^.^

blijft mijn vraag... WTF IS EEN ZELFKLEVER???!

(jokkebrok! Da's bij zelfklevertje!)

Denk Vlaams:

Droogzwierder

zwiert droog

= centrifuge

Regenscherm

schermt regen

= Paraplu

Droogkast

kast die droogt

= droger

Groentje

kleine groente

= kleingesneden groente

Zelfklever

kleeft zelf

= sticker!
idd... zelfklevertje mutualiteit.... niet zelfklever mutualiteit >.<

Dat het een sticker was had ik inmiddels uit google wel opgemaakt... maar.... wat MOET je dan met zo'n sticker bij/van de mutualiteit? Wat staat daar dan op? En waarom word je zonder sticker niet geholpen??

En Stapas... afplakker is voor mij minstens zo mysterieus als zelfklever ;) Is afplakker dan het slordige woord voor sticker?
Ik heb zelf in een plaats dichtbij Brussel gewoond. Ik was zelf zooooooo blij om weer terug in Nederland te zijn. Als jij het niet erg vindt om dagelijks geconfronteerd te worden met het feit dat je Nederlands bent, ik werd beslist niet uitgesloten, maar dagelijks kreeg ik als grapje te horen "hartstikke leuk" , een typisch Nederlandse uitdrukking, en ook "Gesjellig hoor". Ook erg wennen is het azerty toetsenbord op het werk. En de Belgen zijn erg op hunzelf. Ik dacht een leuk contact te hebben met een collega en dacht dat we vriendinnen waren geworden en we woonden in dezelfde plaats. Als dank voor het meerijden wilde ik haar een bos bloemen langs brengen. Met grote ogen keek ze aan de deur, de deur werd angstvallig vastgehouden en ze ging zelf buiten staan. Dus verwacht niet dat je zomaar onverwacht bij iemand langs kan gaan voor een kop koffie....Ook het "terugrekken van de ziekenkas", pfff dan zit je in een jaren 70 lokaal te wachten op je beurt om de rekeningen van de tandarts en huisarts te declareren ( terugtrekken) Ook op het werk is het veel minder amicaal en veeeeeel gedisciplineerder. Geloof het of niet, ik heb ooit een een staand sollicitatiegesprek gehad zonder dat me een kop koffie werd aangeboden. Enige voordeel wat ik van België kan noemen zijn de zeer goede scholen waar kinderen al met 2,5 jaar naar school gaan, het zeer goede onderwijs waar kinderen nog netjes in rijen de school binnengaan en opstaan als de onderwijzer binnenkomt om hem/haar goedemorgen te wensen. Je kan je kind daar al om 7 uur in de ochtend kwijt en om het hoofd boven water te houden was mijn dochter van destijds toen net 3 jaar daar ook al zo vroeg omdat ik vroeg op mijn werk moest zijn, zo zielig om daar die kleine kinderen al zo vroeg op school te zien zitten, en velen worden ook pas weer om 5 of 6 uur opgehaald en hebben dan tussen de middag al warm op school gegeten in "de refter". In België is het normaal om 2 warme maaltijden per dag te eten. Verder vond ik de broodautomaten een uitkomst zodat je altijd vers brood kan halen. En dan het gezeur met vuilniszakken waar je de belasting al direct op de vuilniszak moet betalen en geen kliko's. Het eten vind ik daar wel veeeeel lekkerder en je kan ook gewoon Nederlandse kaas op de markt halen. Maar als je het belangrijk vind om op een spontane manier en lekker ongedwongen met mensen om te gaan, dan kan je volgens mij nog beter naar een stug boerendorp in Nederland verhuizen dan naar België!
Hé ouwe, wat zit je nou te zeuren over terugtrekken van de ziekenkas.

Je stuurt je doktersbriefje naar het ziekenfonds, en drie dagen later staat het bedrag op je rekening.

Nergens ter wereld gaat dat zo snel.

Je moet wel in orde zijn bij je ziekenfonds voor je begint te zeuren of kritiek te spuien.
quote:zeniiba schreef op 19 augustus 2010 @ 15:06:

idd... zelfklevertje mutualiteit.... niet zelfklever mutualiteit >.<

Dat het een sticker was had ik inmiddels uit google wel opgemaakt... maar.... wat MOET je dan met zo'n sticker bij/van de mutualiteit? Wat staat daar dan op? En waarom word je zonder sticker niet geholpen??

En Stapas... afplakker is voor mij minstens zo mysterieus als zelfklever ;) Is afplakker dan het slordige woord voor sticker?

Als je bij een mutualiteit/ziekenfonds bent aangesloten, krijg je automatisch zelfklevers, of stickers voor wie dat liever hoort.

Deze dienen om op je briefje van de dokter te kleven, dat je krijgt na een doktersvisite.

Stuur dit briefje, met opgekleefde sticker naar je ziekenfonds en je krijgt je dokterskosten voor een deel terugbetaald.

Het woord afplakker wordt hier zeker niet gebruikt in Belgie, of het moet één of ander dorpsdialect zijn, maar dialecten vindt je in Nederland ook.
quote:Feesie schreef op 19 augustus 2010 @ 10:38:

[...]

Maar wil je eigenlijk zelf echt integreren of ga je alleen in BE wonen, terwijl je je werk en sociale leven in NL houdt? Dat maakt nogal een verschil voor je eigen behoeften en verwachtingen.

In het geval dat we zouden gaan, zou ik blijven werken in NL en ik zal mijn huidige vrienden- en kennissenkring zeker (trachten te) behouden. Maar, ik zou ook wel echt willen intregreren, want wil daar wel echt een leven opbouwen. Sporten, nieuwe kennissen opdoen, etc. Voor de boodschappen wil ik best naar NL, want blijf een zuunige Hollander, maar de rest zou ik dan wel in mijn nieuwe thuisland doen. Ook dokter/tandarts/kapper, etc. Ik zal uiteraard best nog in NL vertoeven, maar ik zou dan willen wonen en leven in BE, want daar wil ik wel wat opbouwen. Dus het cultuurverschil, de tja, hoe zeg ik dat, vijandige of niet-open houding van Belgen naar Hollanders is voor mij echt wel een issue momenteel. Ik hoef niet met iedereen vrienden te zijn, en ik zit er echt niet op te wachten om mijn achterdeur open te hebben zodat de buren te pas en te onpas binnenvallen om op de koffie te komen. Dat gaat me te ver, ik wil ook mijn eigen ruimte en rust hebben. Maar om nou bij voorbaat genegeerd te worden, nee, daar pas ik ook voor. Dat vind ik echt momenteel de grootste issue. En dat lees ik dus ook overal, van iedereen terug. Zelfs Stapas, de Belg die in NL woont, geeft eerlijk toe hoe Belgen tegenover ons staan...

Uiteraard kom ik pas echt achter dat cultuurverschil als ik er echt woon. Ik kan daar wel een paar weken op vakantie gaan, boodschappen doen, uit eten gaan, maar dat is toch altijd tijdelijk, en je woont er niet echt. Maar er wonen en dan erachter komen dat het echt zo erg is, als hier beschreven, en vervolgens weer terug naar NL, dat heb ik liever ook niet natuurlijk. Moeilijk-moeilijk
Ik kijk (soms)smachtend naar 'Ik vertrek' en 'Het roer om' maar als België al zo'n crime is? We blijven mooi thuis.
anoniem_17376 wijzigde dit bericht op 20-08-2010 01:29
Reden: spatie
% gewijzigd
TO: gebaseerd op mijn kennis over Vlaanderen (als Vlaminge) denk ik dat het gemakkelijkst is om te integreren in grotere steden zoals Brugge, Gent, Antwerpen of Hasselt. In de plattelandsdorpjes zijn de mensen effectief wat geslotener en meer wantrouwig tegenover mensen die niet tot hun vaste kring behoren; je dient hun vertrouwen echt te winnen (een tournée générale in het plaatselijk café kan soms wel helpen ).
quote:VIVAVEERTJE schreef op 20 augustus 2010 @ 01:20:

Dus het cultuurverschil, de tja, hoe zeg ik dat, vijandige of niet-open houding van Belgen naar Hollanders is voor mij echt wel een issue momenteel. Het is goed dat je daarover nadenkt want het is ook gewoon zo. Althans, ik hoor het van iedereen. Omdat ik nog steeds vlakbij de grens woon en werk, ken ik aardig wat Nederlanders die net over de grens van België wonen.

Voordat ik naar België vertrok, had ik me ook goed voorbereid, dacht ik. Ik had ook boekjes gelezen, op fora geïnformeerd etc. maar overal kreeg ik alleen jubel en juichverhalen te horen over hoeveel beter België was in vergelijking met Nederland.

Als ik toen wat meer realistischer verhalen had gehoord was ik waarschijnlijk net zo goed gegaan, maar ik was in ieder geval beter voorbereid geweest.

En zoals ik al zei, in België net over de grens gaan wonen maar in Nederland blijven werken, boodschappen doen, Nederlandse tv-programma's kijken en aan je Nederlandse vriendenkring vasthouden, vind ik eigenlijk geen emigreren. Ik heb dat toen zelf ook zo gedaan hoor, maar mocht ik ooit nog eens gaan emigreren (denk het niet) dan zou ik toch proberen meer op te gaan in de samenleving. Je leeft anders zo half met elk been in een ander land.
Wel vreemd dat veel Nederlanders in Nederland naar Belgische programma's kijken op tv, terwijl Nederlanders in Belgie naar Nederlandse programma's kijken.

Zal met nostalgie te maklen hebben waarschijnlijk, het "van thuis" gevoel.
@ Roef, ik geef mijn mening en vind het allerminst prettig overkomen als iemand het woord zeuren rept en als je het ergens niet mee eens bent kan je dat toch wel vriendelijk zeggen?
Ik mag graag naar Een(Belgie 1) kijken op tv ondanks dat ik toch echt een Nederlander ben.
Sommigen kennen mij wel van fora ben uit het Antwerpse als rasechte Belgische.

Om het op zijn vlaams te zeggen 'ik voel me stevig in mijn gat gebeten' Wat een vooroordelen !!
Woon trouwens nu op den boerenbuite, en bevalt me prima. Maar een stad zoals Leuven vind ik ook best okay.
Witschke, je hoeft je niet in je gat gebeten te voelen, het zijn nu eenmaal de meningen van forumsters die in België wonen of hebben gewoond en naar persoonlijke ervaring. Ik zou het me maar niet persoonlijk aantrekken. Leuven is inderdaad leuk, ik woonde er 5 km vandaan.
quote:Witchke55 schreef op 20 augustus 2010 @ 14:43:

Sommigen kennen mij wel van fora ben uit het Antwerpse als rasechte Belgische.

Om het op zijn vlaams te zeggen 'ik voel me stevig in mijn gat gebeten' Wat een vooroordelen !!

In je poep gebeten, heb ik ze volgens mij ook wel eens horen zeggen in België.

Amai.
quote:Witchke55 schreef op 20 augustus 2010 @ 14:54:

Woon trouwens nu op den boerenbuite, en bevalt me prima. Maar een stad zoals Leuven vind ik ook best okay. Ehm ja, maar voor een Belgische is het toch anders om in België te wonen dan voor een Nederlandse.

Zinloze discussie is dit eigenlijk, de meningen blijven toch altijd verschillen. Maar ach, vrijdagmiddag hè.
'in je poep' gebeten lolz, dat zeggen zie hier echt niet hoor lolz

Heb een aantal forumvriendinnen van viva al irl gezien en vond ze erg leuk. Waren dus Nederlandse dames
Heb trouwens in leuven en heverlee gewoond.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven