Is een getekend contract ALTIJD bindend voor beide partijen?
vrijdag 20 augustus 2010 om 13:20
Ik heb mijn dochtertje opgegeven voor een vierde dagdeel in de week peuterspeelzaal. Contract ontvangen en vandaag teruggestuurd (contract was al ondertekend door dienst die dat regelt). Kom ik vandaag bij de peuterspeelzaal, zegt de leidster dat ze vanuit de dienst hebben gezegd dat een vierde dagdeel ineens niet meer mag. Als ik voor de vakantie had aangevraagd was het wel goedgekeurd.
Nou vraag ik me af, ik ben in het bezit van een getekend contract, ben niet op de hoogte gesteld van eventuele veranderingen (de leidster trouwens ook niet) en naast mijn dochtertje zijn er meer kindjes die vier dagdelen gaan. Kunnen zij hier dan vanaf komen door simpelweg te zeggen dat een vierde dagdeel niet meer mag? Juridisch advies graag. Gaat hier toch om 120 uur opvang, als ik dit anders moet regelen ben ik hopen meer geld kwijt.
Nou vraag ik me af, ik ben in het bezit van een getekend contract, ben niet op de hoogte gesteld van eventuele veranderingen (de leidster trouwens ook niet) en naast mijn dochtertje zijn er meer kindjes die vier dagdelen gaan. Kunnen zij hier dan vanaf komen door simpelweg te zeggen dat een vierde dagdeel niet meer mag? Juridisch advies graag. Gaat hier toch om 120 uur opvang, als ik dit anders moet regelen ben ik hopen meer geld kwijt.
vrijdag 20 augustus 2010 om 13:36
Er zijn algemene voorwaarden, maar daar staat in dat zij alleen als er sprake is van een verstoorde relatie tussen peuter en leiding of bij overmacht de plaatsingsovereenkomst mogen opzeggen. Daarnaast staat op hun site nog steeds dat kindjes maximaal 4 dagdelen mogen komen.
Ik heb het contract gisteren ontvangen en vandaag op de bus gedaan. Pas daarna heb ik de leidster gesproken.
Heb het idee dat ik toch wel in mijn recht sta.
Ik heb het contract gisteren ontvangen en vandaag op de bus gedaan. Pas daarna heb ik de leidster gesproken.
Heb het idee dat ik toch wel in mijn recht sta.

vrijdag 20 augustus 2010 om 17:20
@Cherise1981
In eerste instantie geef je het aan de leidster door als je verandering/uitbreiding wil. Zij deelt je dan in wanneer er plek is en daarna krijg je een plaatsingsovereenkomst van de Kinderdienst. De leidster is toen door dienst benaderd (nadat zij zelf al een contract hadden opgestuurd) of ze mij wilde vertellen dat 4 dagdelen niet meer mocht. De leidster was daarvan niet op de hoogte, hun eigen site ook niet en de ouders zijn ook al niet ingelicht over deze verandering. Maargoed, ik neem wel aan dat wat de leidster zegt klopt. Met deze leidster ben ik alle eerdere plaatsingen al overeengekomen.
In eerste instantie geef je het aan de leidster door als je verandering/uitbreiding wil. Zij deelt je dan in wanneer er plek is en daarna krijg je een plaatsingsovereenkomst van de Kinderdienst. De leidster is toen door dienst benaderd (nadat zij zelf al een contract hadden opgestuurd) of ze mij wilde vertellen dat 4 dagdelen niet meer mocht. De leidster was daarvan niet op de hoogte, hun eigen site ook niet en de ouders zijn ook al niet ingelicht over deze verandering. Maargoed, ik neem wel aan dat wat de leidster zegt klopt. Met deze leidster ben ik alle eerdere plaatsingen al overeengekomen.
vrijdag 20 augustus 2010 om 23:31
De leidster is blijkbaar bevoegd om zo´n contract op te sturen neem ik aan? (als in: het is de normale gang van zaken dat zij dat doet).
In dat geval lijkt het me dat de organisatie haar medewerkers beter in had moeten lichten over de veranderingen. Nu heeft zij toezegggingen gedaan en heb je die overeenkomst op schrift. Dus tenzij er ergens kleine lettertjes staan of dingen in de algemene voorwaarden waardoor ze eronderuit kunnen, lijkt het me dat je aardig in je recht staat. (maar goed, ik ben geen expert op dit gebied)
In dat geval lijkt het me dat de organisatie haar medewerkers beter in had moeten lichten over de veranderingen. Nu heeft zij toezegggingen gedaan en heb je die overeenkomst op schrift. Dus tenzij er ergens kleine lettertjes staan of dingen in de algemene voorwaarden waardoor ze eronderuit kunnen, lijkt het me dat je aardig in je recht staat. (maar goed, ik ben geen expert op dit gebied)
vrijdag 20 augustus 2010 om 23:35
Precies. Hun handtekening staat eronder, dus dat is wat ze moeten doen. Tenzij.
(Met andere woorden: als het je echt de moeite waard is, vraag dan écht juridisch advies. En dat doe je als het goed is niet hier )
(Met andere woorden: als het je echt de moeite waard is, vraag dan écht juridisch advies. En dat doe je als het goed is niet hier )
anoniem_78366 wijzigde dit bericht op 20-08-2010 23:51
Reden: Met andere woorden: ...
Reden: Met andere woorden: ...
% gewijzigd
zaterdag 21 augustus 2010 om 11:48
Je kunt van contracten af wegens dwaling/bedrog/misbruik van omstandigheden en bedreiging. Of omdat de prestatie niet meer mogelijk is of inmiddels in strijd met de wet oid. Ik zie zo geen enkele van deze redenen uit de wet van toepassing hier. Dat is het gewoon de overeenkomst nakomen. Dat is een van de belangrijkste grondbeginselen in het overeenkomstenrecht en noemen ze ook wel pacta sunt servanda ofwel contracten moeten nagekomen worden. Enige wat je nog dwars kan zitten zijn de algemene voorwaarden van de Peuterspeelzaal, maar die heb je inmiddels al bekeken begrijp ik en daar staat dus geen wijzigingsmogelijkheid of annulering is als ik je goed begrijp. Dan zou ik maar eens bieginnen met contract is contract en dus 4 dagen opvang. Moeten zij je maar vertellen waarom dit anders zou zijn.