Welke Nederbelg wil mij helpen ?

16-08-2010 22:20 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, even voorstellen : ik ben een vrouw van 36 jaar, getrouwd, met 1 kind (17 maanden). Mijn man en ik denken erover om naar België te verhuizen. Onder andere de rust, het minder gestresste leven, de mooiere (goedkopere) huizen, de gezondheidszorg, en het betere onderwijs, zijn zaken die ons aantrekken. Qua carriere zijn er ook geen problemen; mijn man werkt vanuit huis (eigen bedrijf) en ook ik voorzie geen problemen om een andere baan, dichterbij de grens te vinden. Wanneer ik op het Internet struin, zijn er weinig zaken die tégen een verhuizing naar België pleiten. Toch moeten die er ook zijn.

Wie o wie heeft ervaring met een "emigratie" vanuit NL naar BE en wil met mij meedenken en van gedachten wisselen hierover ?
quote:Ouwe schreef op 20 augustus 2010 @ 14:23:

@ Roef, ik geef mijn mening en vind het allerminst prettig overkomen als iemand het woord zeuren rept en als je het ergens niet mee eens bent kan je dat toch wel vriendelijk zeggen?Begrijp me niet verkeerd, het is vriendelijk bedoeld hoor , wat je niet van alle kritiek hier kan zeggen.
quote:okapi73 schreef op 20 augustus 2010 @ 15:17:

[...]

In je poep gebeten, heb ik ze volgens mij ook wel eens horen zeggen in België.

Amai.

Zeggen jullie tegen een kleuter " ga op je kont zitten" ?

Wij zeggen " ga op je poep zitten " of een tik op je poep krijgen, wat veel mooier en liever klinkt dan kont of billen.

Jammer dat de Nederlanders van een mooi woord stront gemaakt hebben .
quote:okapi73 schreef op 20 augustus 2010 @ 08:59:

[...]

Voordat ik naar België vertrok, had ik me ook goed voorbereid, dacht ik. Ik had ook boekjes gelezen, op fora geïnformeerd etc. maar overal kreeg ik alleen jubel en juichverhalen te horen over hoeveel beter België was in vergelijking met Nederland.

Als ik toen wat meer realistischer verhalen had gehoord was ik waarschijnlijk net zo goed gegaan, maar ik was in ieder geval beter voorbereid geweest.

En zoals ik al zei, in België net over de grens gaan wonen maar in Nederland blijven werken, boodschappen doen, Nederlandse tv-programma's kijken en aan je Nederlandse vriendenkring vasthouden, vind ik eigenlijk geen emigreren. Ik heb dat toen zelf ook zo gedaan hoor, maar mocht ik ooit nog eens gaan emigreren (denk het niet) dan zou ik toch proberen meer op te gaan in de samenleving. Je leeft anders zo half met elk been in een ander land.Thanks voor je reactie ! Helemaal met je eens, voor wat betreft het emigreren. Buiten het werken in NL, en het onderhouden van mijn huidige contacten, wil ik verder een/mijn leven in BE opbouwen. En ik heb echt het gevoel dat ik door dit forum een stuk wijzer ben geworden, en realistischer tegen dit hele verhaal aan ben gaan kijken.Inderdaad, een stuk beter voorbereid als we het zouden doen
quote:roef schreef op 19 augustus 2010 @ 17:56:

Hé ouwe, wat zit je nou te zeuren over terugtrekken van de ziekenkas.

Je stuurt je doktersbriefje naar het ziekenfonds, en drie dagen later staat het bedrag op je rekening.

Nergens ter wereld gaat dat zo snel.

Je moet wel in orde zijn bij je ziekenfonds voor je begint te zeuren of kritiek te spuien.

[...] Begrijp me niet verkeerd, het is vriendelijk bedoeld hoor , wat je niet van alle kritiek hier kan zeggen.

Oh, dat noem je vriendelijk??????

Ik vind het persoonlijk een zeiksysteem - je gaat naar de huisarts, daar moet je contant betalen ('u hebt misschien kanker mevrouw, dat is dan vijfentwintig euro'). En nee, geen bancontact, handje contantje a.u.b. Vervolgens moet je zo'n ranzig stickertje op je bonnetje plakken en dat langsbrengen bij de mutualiteit - of een postzegel gaan kopen om het ding per post naar de mutualiteit te sturen. Ook als je in orde bent met je ziekenfonds is dat een systeem uit de jaren '50.

Ik was toch zó blij toen in de stad waar ik woon, de laatste vernieuwing mijn wijk had bereikt: een Nederlands geinspireerd Wijkgezondheidscentrum (i.e. dokterspost) dat direct communiceert met het ziekenfonds! Niet alleen hebben ze nu (nieuw!) een assistente om de telefoon op te nemen (i.p.v. de dokter die halverwege zijn anale onderzoek zelf wel even opneemt), ik hoef niet meer om contant geld te denken als ik met mijn koortsige hoofd naar de dokter wankel, en geen stickertjes van de mutualiteit meer!

Let op, er zijn heel goede dingen aan België, en ik ben van plan er (als dat kan voor mijn werk) te blijven wonen. Ik ben ook niet zo'n enorme fan van Nederland onder VVD, PVV en CDA...

Maar België heeft ook heel slechte dingen, en de administratie (belastingen, ziekenhuizen...) is daar een van.
quote:roef schreef op 20 augustus 2010 @ 16:47:

[...]Zeggen jullie tegen een kleuter " ga op je kont zitten" ?

Wij zeggen " ga op je poep zitten " of een tik op je poep krijgen, wat veel mooier en liever klinkt dan kont of billen.

Jammer dat de Nederlanders van een mooi woord stront gemaakt hebben .

1) Wie zegt dat 'de Belgen' eerst waren met hun interpretatie van het woord 'poep', en dat daarna 'de Nederlanders' er een andere interpretatie aan hebben gegeven? Bewijs dat even, als je wilt?

2) Ik vermoed, dat de gemiddelde Nederlander (if there is such a person) tegen een kleuter zou zeggen: "ga eens op je bibs zitten", "ga eens op je billen zitten" of gewoon "ga eens lief zitten". Klinkt dat minder 'mooi' of 'lief' dan "ga op je poep zitten"? In mijn oren niet, maar smaken verschillen. Jammer dat jij jouw smaak aan de hele wereld wilt opleggen.
quote:vaire schreef op 20 augustus 2010 @ 23:20:

[...]

1) Wie zegt dat 'de Belgen' eerst waren met hun interpretatie van het woord 'poep', en dat daarna 'de Nederlanders' er een andere interpretatie aan hebben gegeven? Bewijs dat even, als je wilt?

2) Ik vermoed, dat de gemiddelde Nederlander (if there is such a person) tegen een kleuter zou zeggen: "ga eens op je bibs zitten", "ga eens op je billen zitten" of gewoon "ga eens lief zitten". Klinkt dat minder 'mooi' of 'lief' dan "ga op je poep zitten"? In mijn oren niet, maar smaken verschillen. Jammer dat jij jouw smaak aan de hele wereld wilt opleggen.

Auw sorry hoor, maar nou beginnen mijn oren te tuiten.

Vergeet niet dat het Nederlands de taal is de nederlanden, en daar hoort Vlaanderen ook bij, en heeft dus niets met mijn smaak te maken.

Heel dit topic door wordt Belgie belachelijk gemaakt en met het Vlaams gespot , alsof het hollands het enige echte is.

Het gaat er niet om wie het woord poep als eerste gebruikt heeft, of in welke context dan ook. Ik zeg alleen dat ik het jammer vind dat het bij jullie voor stront gebruikt wordt, en dat heeft dan helemaal niets te maken wie het eerst was.

Het Vlaams is even oud als het Hollands/Nederlands, dus begin asjeblief niet de scepter te zwaaien van hoe iets moet uitgesproken worden, of voor wat een woord het juiste is.

Begin dan eerst met de R te leren uitspreken, en geen verbasterd Engels te praten, of mag ik dat ook niet zeggen, en moet de Belg weer vriendelijk blijven.
quote:okapi73 schreef op 20 augustus 2010 @ 08:59:

[...]

Het is goed dat je daarover nadenkt want het is ook gewoon zo. Althans, ik hoor het van iedereen. Omdat ik nog steeds vlakbij de grens woon en werk, ken ik aardig wat Nederlanders die net over de grens van België wonen.

Voordat ik naar België vertrok, had ik me ook goed voorbereid, dacht ik. Ik had ook boekjes gelezen, op fora geïnformeerd etc. maar overal kreeg ik alleen jubel en juichverhalen te horen over hoeveel beter België was in vergelijking met Nederland.

Als ik toen wat meer realistischer verhalen had gehoord was ik waarschijnlijk net zo goed gegaan, maar ik was in ieder geval beter voorbereid geweest.

En zoals ik al zei, in België net over de grens gaan wonen maar in Nederland blijven werken, boodschappen doen, Nederlandse tv-programma's kijken en aan je Nederlandse vriendenkring vasthouden, vind ik eigenlijk geen emigreren. Ik heb dat toen zelf ook zo gedaan hoor, maar mocht ik ooit nog eens gaan emigreren (denk het niet) dan zou ik toch proberen meer op te gaan in de samenleving. Je leeft anders zo half met elk been in een ander land.

Ach vind dat wel meevallen, zijn zat belgen hier die in NL komen werken. Iedereen hier doet over de grens de boodschappen omdat het er goedkoper is.

Het maakt me ook helemaal niet uit of ik echt een emigrant ben of niet. Voel me hier lekker thuis en eet van de goeie walletjes op de goeie plek. Zoals allemaal hier in het grensgebied.

Of anderen dit leuk of minder leuk vinden, maakt me allemaal niet uit.
roef : waarvan het woord poep nu komt Vlaams of Nederlands maakt niet uit. Over de betekenis van een woord valt toch niet te twisten?!

En idd als Belgische in Belgie is het anders. Maar ik ben nu zo eenmaal een meid die Nederlanders hetzelfde behandelt als Belgen. Sterker als ik met Nederlanders praat (hier op forum) probeer ik mijn taalgebruik aan te passen, zodat ze me kunnen begrijpen.

Ze vinden me hier trouwens wel een grappig taaltje hebben omdat ik het Nederlandse Nederlands meng met het Vlaams. Lachen we ons soms dubbel mee.
quote:roef schreef op 21 augustus 2010 @ 07:56:

[...]

Auw sorry hoor, maar nou beginnen mijn oren te tuiten.

Vergeet niet dat het Nederlands de taal is de nederlanden, en daar hoort Vlaanderen ook bij, en heeft dus niets met mijn smaak te maken.

Heel dit topic door wordt Belgie belachelijk gemaakt en met het Vlaams gespot , alsof het hollands het enige echte is.

Het gaat er niet om wie het woord poep als eerste gebruikt heeft, of in welke context dan ook. Ik zeg alleen dat ik het jammer vind dat het bij jullie voor stront gebruikt wordt, en dat heeft dan helemaal niets te maken wie het eerst was.

Het Vlaams is even oud als het Hollands/Nederlands, dus begin asjeblief niet de scepter te zwaaien van hoe iets moet uitgesproken worden, of voor wat een woord het juiste is.

Begin dan eerst met de R te leren uitspreken, en geen verbasterd Engels te praten, of mag ik dat ook niet zeggen, en moet de Belg weer vriendelijk blijven.Je hoeft je toch niet zo aangevallen te voelen? Voor mijn part mag iedereen het woord "poep" gebruiken voor wat hij of zij wil. Straks zeggen ze weer dat Vlamingen onverdraagzaam zijn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven