Stervende zwerfkat in de tuin, advies gevraagd.

23-08-2010 16:09 85 berichten
Zojuist zag ik opeens een hele vieze kat in de vensterbank buiten bij het raam bij de studeerkamer zitten. Ik heb geen idee waar hij vandaan komt. Afgelopen nacht hoorde ik wel katten in de tuin vechten, misschien was hij er 1 van.

Ik ging naar buiten en wilde hem eraf lokken, maar hij keek me alleen maar treurig aan.

Toen ik mijn hand uitstak, sprong hij eraf en rende naar achter (je kan om mijn huis heenlopen). Toen ik de poort achter open deed, rende hij weg..... om via een klein ommetje weer aan de voorkant binnen te komen.

Nu zit hij in een spleet tussen 2 muren en wil er niet meer uit. Toen ik hem eruit wilde halen, begon hij vals te blazen.

Ik denk dat hij ziek of gewond is en hij ziet er erg verwaarloosd uit. Het lijkt erop alsof hij dood aan het gaan is. Ik wilde hem al een plakje worst geven met een stukje paracetamol erin, maar hij nam het niet aan.

Straks zit ik hier met een dode kat in mijn tuin. Help! Wat moet ik doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:alejandra schreef op 23 augustus 2010 @ 16:59:

Ik heb inderdaad wel een bakje water en wat eten klaargezet.

Er is hier wel een soort van club die opkomt voor dierenbescherming, etc. Maar ik kan ze niet bereiken. Die organisatie leeft van giften en hebben geen kantoor of zo. En degene die ik daarvan ken, neemt zijn telefoon niet op. Het zijn puur vrijwilligers en ze hebben ook niet echt de middelen om zomaar alle dieren te helpen. (Tja, in een land waar mensen doodgaan door onbenullige ziektes zijn andere prioriteiten).

Elninjoo, ik durf hem niet te pakken, want ik ben bang dat hij agressief wordt. We laten hem nu maar gewoon zitten en we merken het wel. Mijn man is nu nog niet thuis, eens kijken wat die ervan zegt straks. Afmaken is ook weer zoiets, hoewel het misschien wel diervriendelijker zou zijn dan hem laten lijden.

Bedoel je La Senda? Ik ben er geweest tijdens mijn reis door Zuid-Amerika. Ze vangen daar allerlei soorten dieren op, van papegaaien tot apen en honden. Het is bij Coroico, via Death Road te bereiken vanuit La Paz.

http://www.sendaverde.com/
Je hoeft hem niet te pakken maar als je hem een tijdje eten geeft zal die je steeds meer gaan vertrouwen .

En hoe weet je trouwens dat die dood aan het gaan is?
@Shoppen, de dierenarts weet er natuurlijk wel raad mee, namelijk een spuitje. Maar hij wil niet voor de kosten opdraaien en ikzelf eerlijk gezegd ook niet.

Maar inderdaad, ik weet dus niet zeker of hij stervende is. Dat denk ik alleen omdat hij er zo zielig bijligt. Dus meteen afmaken vind ik zelf ook niet echt een optie.

@Lizettetje, La Senda is hier een paar honderd kilometer verderop, dus niet echt een optie. Nee, hier in de buurt zit iets van AnimalesSOS (.org).
Het is inderdaad niet makkelijk om te zien of hij stervende is. Ademt hij moeilijk?
Ow, de kosten zou ik zo op me nemen om t arme beestje te helpen!

Minimaal zou ik hem voorzien van water en eten ( gepureerde kipfilet ofzo?). Wat zielig trouwens allemaal voor t arme katje!
Zolang je niet zeker weet dat hij stevende is moet je hem zeker eten en drinken aanbieden. Gewoon neerzetten dan kan hij zelf kiezen of hij eet.

Je hebt toch wel wat eetbaars in huis en niets doen vind ik eerlijk gezegd nogal wreed.
Helemaal met Fauve en Iris eens!

De kosten zou ik zo op me nemen zelfs van mn laatste geld.

Maar misschien is hij niet stervende en gewoon hongerig/niet lekker en uitgeput!

Geef hem tenminste eten en een veilig plekje waar die niet wordt lastiggevallen.
Wat een nobel gebaar, de kosten op je nemen voor het redden van een kat terwijl de dierenartsen ter plekke zeggen dat ze niks voor die kat kunnen doen.
er is een verschil tussen niet kunnen en niet willen.

Kan nergens terug vinden dat een dierenarts de kat gezien / onderzocht heeft...
quote:iris1969 schreef op 23 augustus 2010 @ 18:24:

Je hebt toch wel wat eetbaars in huis en niets doen vind ik eerlijk gezegd nogal wreed.

TO heeft toch eten en drinken klaargezet

quote:Fauve68 schreef op 23 augustus 2010 @ 18:11:

Ow, de kosten zou ik zo op me nemen om t arme beestje te helpen!

Minimaal zou ik hem voorzien van water en eten ( gepureerde kipfilet ofzo?). Wat zielig trouwens allemaal voor t arme katje!quote:nikki_28 schreef op 23 augustus 2010 @ 17:33:

Zelf zou ik er alles voor doen om hem te vangen en hem verzorgen maarja zo ben ik......Ik snap wel dat alle kattenliefhebbers graag voor zo'n beestje willen zorgen, maar in een stad/land waar het vergeven is van zwerfdieren lijkt mij dat toch een andere kwestie, dan dat wij vanuit ons nederlands referentiekader kunnen overzien. Ik bedoel mager en onder de vlooien is waarschijnlijk al de standaard conditie van deze beesten. Je kunt je steentje bijdragen, zoals nu tijdelijk een bakje water en wat eten buiten zetten en evt een goed doel steunen dat deze dieren steriliseert, maar elke schuwe, vieze zwerfkat opvangen die in je tuin komt lijkt mij onbegonnen werk.
Alejandra, ik zal je buren vragen wat zij zouden doen.

Hier wordt alleen vanuit een Nederlands perspectief geredeneerd. Wij hebben geen idee wat voor een leven die kat daar heeft en of het überhaupt wel diervriendelijk is om hem op te laten lappen.
quote:Bibi73 schreef op 23 augustus 2010 @ 17:09:

Even om het voor TO op te nemen. Ik geef mijn hond ook af en toe een paracetamol en dat is mij toch echt aangeraden door de dierenarts.

Nou is het waarschijnlijk minder gevaarlijk voor een hond dan voor een kat, maar ik kan mij het goed voorstellen dat TO een paracetamol geeft.

Paracetamol is ook giftig voor honden !

Waarschijnlijk is het een oudere dierenarts ? Want zo'n 10 of 15 jaar geleden wisten dierenartsen dat nog niet, en werd het inderdaad wel voorgeschreven.
@ Boarderwalk: nee TO bood een plakje worst met paracetamol aan, dat hij gelukkig niet accepteerde.

Vervolgens besloot ze dus dan maar niets meer te doen en op haar man te wachten.

Wat mij betreft hoeft TO niet de Lenie 't Hart van de straatkatten te worden, maar een kat in je eigen tuin voor je eigen ogen te laten sterven zonder iets te doen vind ik het andere uiterste.
Alejandra

Hoe warm is het momenteel in Bolivia ?

Wanneer het hier erg heet is, zie ik de katten van de buren er ook "zielig bijliggen" Ze hebben het dan ook zwaar maar wanneer het weer afkoelt, zijn ze er weer prima aan toe.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

quote:tinydancer schreef op 23 augustus 2010 @ 18:47Even om het voor TO op te nemen. Ik geef mijn hond ook af en toe een paracetamol en dat is mij toch echt aangeraden door de dierenarts.

Nou is het waarschijnlijk minder gevaarlijk voor een hond dan voor een kat, maar ik kan mij het goed voorstellen dat TO een paracetamol geeft.:

[...]

Paracetamol is ook giftig voor honden !

Waarschijnlijk is het een oudere dierenarts ? Want zo'n 10 of 15 jaar geleden wisten dierenartsen dat nog niet, en werd het inderdaad wel voorgeschreven.

Paracetamol is zeker giftig voor honden! Gelukkig niet zo snel als bij katten. Daarbij hanteer ik altijd: 1 paracetamol voor een kat, is een dode kat. Bij 1/4 paracetamolletje 3 dagen achter elkaar bloed onderzoek om te kijken hoe nier en lever zich houden en anders meteen infuus. Dit adviseert het vergiftigingencentrum.

Als je de kat niet kunt vangen en er geen dierenambulance oid is, vraag ik me af wat je nog meer kunt doen dan eten en drinken neer zetten... Ik snap dat je het erg vervelend vind.
quote:iris1969 schreef op 23 augustus 2010 @ 18:47:

@ Boarderwalk: nee TO bood een plakje worst met paracetamol aan, dat hij gelukkig niet accepteerde.

Vervolgens besloot ze dus dan maar niets meer te doen en op haar man te wachten.Iris, om 16.59 zei TO al dat ze water en eten had neergezet.
Gelukkig, dan neem ik direct mijn woorden terug.
quote:tinydancer schreef op 23 augustus 2010 @ 18:47:

Waarschijnlijk is het een oudere dierenarts ? Want zo'n 10 of 15 jaar geleden wisten dierenartsen dat nog niet, en werd het inderdaad wel voorgeschreven.Nee hoor, geen oudere dierenarts. Het is mij zo'n 4 jaar geleden aangeraden omdat mijn hond wanneer hij begint met overgeven, blijft overgeven. De paracetamol zorgt voor rust. Nou moet ik wel zeggen dat het hier om kinderparacetamol gaat, misschien dat dit wat minder heftige bijverschijnselen heeft. en ik doe het natuurlijk niet elke dag/week/maand.
Op dit moment is het hier inderdaad warm. Maar ik heb dus water klaargezet en hij komt niet uit zijn spleet tussen de muren om te drinken.

Mensen, het is niet zo dat ik die kat zomaar laat sterven in mijn eigen tuin. Ik heb dierenartsen gebeld en geprobeerd contact op te nemen met een soort dierenclub. Ik heb wat eten en drinken klaargezet. Maar nee, ik ga niet proberen hem te pakken, want ik ben bang dat hij me krabt of bijt en me daarmee een ziekte geeft. Mijn man had daar ook niet zo´n zin in. En sorry, maar het gaat me ook te ver om zelf een dierenarts te betalen zodat hij komt en er naar gaat kijken, want ik ben bang dat dat nog duur gaat uitvallen.

Overigens ziet de kat er al iets beter uit, de rust heeft hem goed gedaan. Ik probeerde hem nog te lokken bij het eten en drinken en toen tilde hij wel zijn kopje op. Misschien dat hi het straks nog gaat proberen. Ik hoop het.
Kun je het eten en drinken met een stok de spleet in duwen? Misschien durft hij het nu niet te pakken.

Als je hem toch om wat voor reden dan ook moet oppakken doe dan handschoenen aan en gooi een badhanddoek over hem heen en wikkel hem daar in. Dan is de kans op krabben of bijten het kleinst.
Voor ik de hoon over mij heen krijg. Als de kat stervende is, laat hem. Katten kunnen als hun tijd nadert een plek uitzoeken om te gaan sterven. Mijn kat was dagen zoek, en heeft een schuurtje uitgekozen, bij een huis wat te koop stond. Hij was voor de 2e keer aangereden en hij stierf dus afgelegen en dat doen wel meer katten.

Een kat die gewond is, kan een paar dagen zonder eten of drinken, het heeft dan ook weinig nut om het alsnog van streek te maken. Hoe vervelend het ook klinkt,laat de kat voorlopig met rust, en kijk morgenochtend hoe het met hem is.
Ik prefereer de hemel omwille van het klimaat, maar de hel omwille van het gezelschap.
Alejandra je kunt er inderdaad beter niet aankomen. Zeker als je denkt dat hij ziek is.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Gewoon eten en drinken neerzetten en de kat zijn gang laten gaan. Zeker niet gaan opjagen!
quote:meharis schreef op 23 augustus 2010 @ 20:40:

Voor ik de hoon over mij heen krijg. Als de kat stervende is, laat hem. Katten kunnen als hun tijd nadert een plek uitzoeken om te gaan sterven. Mijn kat was dagen zoek, en heeft een schuurtje uitgekozen, bij een huis wat te koop stond. Hij was voor de 2e keer aangereden en hij stierf dus afgelegen en dat doen wel meer katten.

Een kat die gewond is, kan een paar dagen zonder eten of drinken, het heeft dan ook weinig nut om het alsnog van streek te maken. Hoe vervelend het ook klinkt,laat de kat voorlopig met rust, en kijk morgenochtend hoe het met hem is.

Als hij stervende is dan moet je hem inderdaad met rust laten, maar TO weet niet of dat zo is. Hij kan ook gewoon verzwakt zijn en snakken naar wat eten.

Verder kan een kat helaas vaak niet dagen zonder eten, want daar kunnen ze leververvetting van krijgen en dood van gaan, al is een zwerfkat wel gewend om met weinig eten toe te kunnen.

Met rust laten is inderdaad wel een goed idee, want deze kat is bang van je en raakt dus alleen maar meer gestresst van goedbedoeld lokken enzo.
Het is maar 'n zwerfkat. Volgens mij houden ze in die landen nauwelijks huisdieren, maar zwerft er 'n hoop spul (katten/honden) los rond. Die moet je zeker niet voeren zodat ze in jouw tuin blijven plakken. Hopen dat ie vanzelf snel doodgaat of dat je iemand kunt vinden die 'm gratis voor je verwijderd/afmaakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven