Pensioenvraag. Wie is hierin thuis?
maandag 23 augustus 2010 om 20:14
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het hele pensioenverhaal een lastige vind. Het is zo'n ingewikkelde materie dat ik hoop hier wat meer informatie te halen. Niet dat ik ook niet bij een erkend bedrijf informatie op zal vragen, maar wil van te voren een beetje voorwerk gedaan hebben.
Ik werk bij een klein bedrijf waar geen pensioenvoorziening is. Nu gaat men hier wel een start mee maken, maar zolang wil ik eigenlijk niet wachten (kan nog wel even duren). Daarbij wil mijn werkgever ook best extra geld storten zodat ik zelf een potje kan maken.
Nu vraag ik mij af waar ik beter mee af ben?
Hoe is dit bij jullie geregeld?
Ik werk bij een klein bedrijf waar geen pensioenvoorziening is. Nu gaat men hier wel een start mee maken, maar zolang wil ik eigenlijk niet wachten (kan nog wel even duren). Daarbij wil mijn werkgever ook best extra geld storten zodat ik zelf een potje kan maken.
Nu vraag ik mij af waar ik beter mee af ben?
Hoe is dit bij jullie geregeld?
maandag 23 augustus 2010 om 20:18
Ik zou het liever in eigen beheer doen dan via de werkgever. Maar laat je adviseren door een echte en onafhankelijke pensioenadviseur. Dat kost je dan wel advieskosten, maar dat zal je over al die jaren waarschijnlijk een hoop kosten besparen.
En een algemene tip, sluit niets af waarvan je de contributie niet stop kunt zetten. Bij veel werkgevers is deelname aan een collectief pensioen verplicht en als je tzt een keer van baan wisselt dan wil je niet opeens aan dubbele premies vast zitten die je ook nog eens niet allemaal af mag trekken.
En een algemene tip, sluit niets af waarvan je de contributie niet stop kunt zetten. Bij veel werkgevers is deelname aan een collectief pensioen verplicht en als je tzt een keer van baan wisselt dan wil je niet opeens aan dubbele premies vast zitten die je ook nog eens niet allemaal af mag trekken.
maandag 23 augustus 2010 om 22:43
Ja, ik heb er verstand van. Jaren ervaring in de pensioen-business. Het meest correcte antwoord is: dat hangt er maar helemaal van af.
Dus doe wat nummerzoveel zegt: zoek een pensioenadviseur die de opties met je kan doornemen, in de mate van detail die wel nuttig is. De algemeenheden die je hier gaat horen zullen je niet helpen. Of je moet zoveel info geven dat je je er niet prettig bij gaat voelen.
Dus doe wat nummerzoveel zegt: zoek een pensioenadviseur die de opties met je kan doornemen, in de mate van detail die wel nuttig is. De algemeenheden die je hier gaat horen zullen je niet helpen. Of je moet zoveel info geven dat je je er niet prettig bij gaat voelen.