relatieproblemen? Partner met ADHD / ADD

23-08-2010 23:52 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb heel benieuwd naar ervaringen van mensen waarvan de partner ADHD of ADD heeft. Welke dingen (problemen) kom je tegen in de relatie en hoe ga je hiermee om? En heb je ook het gevoel dat er intimiteitproblemen zijn?
Ik ken wel 2 vrouwen die ADHD hebben en 1 man. Dat geeft geen problemen in hun relatie. Maar iedere ADHD'er is anders...
Poeh... Ik heb vorig jaar te horen gekregen dat ik ook ADD heb. Nu ben ik 'maar' 21, ik heb ben ook mn problemen tegengekomen en kken redelijk wat mensen via de ADDhyves. (Misschien een tip!)

Waar ik tegenaan liep is dat ik om aandacht ging vragen en ontzettend moelijk mijn emoties kon negeren (jaloezie, blijheid, verliefdheid, boosheid), ik me héél onbegrepen voelde (logisch opzich, ADDers vinden soms hele andere dingen logisch dan andere mensen) en emoties werden me snel teveel waardoor ik niet meer wist wat ik wou zeggen en na een discussie/ruzie door de hevigheid niet meer precies wist wat er nou gezegd was...

Veel ADDers hebben al aardig wat meegemaakt en zijn ontzettend veel onbegrip tegengekomen in hun leven waardoor ze soms heftig kunnen reageren op dingen. Ze kunnen zich terugtrekken in groepen omdat ze elk gesprek binnenkrijgen, maar daar kunnen ze wel van genieten.

Qua seks staan ADDers er om bekend dat ze hyperactief zijn maar als ze medicijnen slikken kan dit juist resulteren in geen zin meer hebben (hoeft niet zo te zijn).

De positieve punten van ADD:

Creatief kunnen zijn in alles: kunst, muziek, schrijven maar ook problemen oplossen. Veel ADDers zijn bovengemiddeld intelligent en heel behulpzaam en meegaand met de mensen waar ze om geven. Ze hebben een sterk gevoel voor rechtvaardigheid. Ik kan me bijvoorbeeld écht boos maken als ik hoor dat iemand een hond in het bos heeft achtergelaten, snap níét dat iemand dát over zn hart kan verkrijgen!! Daarom zullen ze zelf ook niet snel iemand anders onrecht aandoen.

Mijn tip: Probeer hem/haar te begrijpen of in ieder geval te accepteren, te respecteren en vrijheid te geven. In ruzies niet aan gaan vallen maar probeer het rustig te bespreken en de ander bedenktijd te gunnen, dingen niet uitgebreid gaan vertellen maar kort en bondig houden. Bij velen helpt het om dingen op te schrijven, zo heb ik alle tijd om erover na te denken en alles te zeggen wat ik wil. Het voordeel ervan is dat jij ook tijd hebt om te kunnen reageren ;) Anders hebben we vaak achteraf het gevoel dat we 80% van de info niet hebben verteld of anders hadden moeten verwoorden.

Als je vragen hebt geef ik je de tip om de Hyve te bezoeken, we organiseren ook meetings (jullie zijn welkom!) en je mag me hier en op hyves altijd een privébericht sturen ;) Ik weet dat er ook een boek bestaat speciaal over ADD en relaties. Hier kun je misschien ook meer info vinden.
Ah, ik heb nog een vergelijkbaar topic gevonden:

Maja82 in "Manlief met ADD pfff"
Even een quote uit dat topic wat ik hier zelf ook wilde neerschrijven:

"Letten jullie wel op dat je niet alle karaktertrekken onder ADD gaat schuiven. Da's ook zo'n leuke valkuil."
Hoi,

Hier de ervaringsdeskundige!

Kom pas uit een relatie, hij heeft ADD.

Het is niet de reden dat het uit is. Maar ADD heeft er wel voor gezorgd dat hij is wie hij is.

In mijn geval was het zo dat hij enorm verslavingsgevoelig is en zich niet zijn gevoelens kon uitten.

Dat heeft er toe geleid dat ik het uiteindelijk niet meer trok.

Maar! Mocht je partner zich goed voelen, dan heb je een super partner!

Ik heb mijn ex altijd veel vrijheid gegeven en ik denk dat iemand met ADD dat ook nodig heeft.

Je kunt veel leren en lol hebben met je partner, maar je moet wel dealen met het feit dat hij enorm in zichzelf kan zijn en vergeetachtig etc. Daar moet je tegen kunnen.

Vaak zijn ADDers creatief en denken op een manier waarvan jij denkt: joh, zo heb ik er nooit over nagedacht, maar je hebt gelijk.

Hea, succes met jullie relatie. Maak er wat van! Google ook een ADD.. er is een site met tips voor partners en een forum.

Liefs
Hier een partner van een add-er.

Problemen? Tja, je moet m wel eens herinneren aan dingen, accepteren dat hij minstens 50% van wat je zegt niet onthoud, dingen zelf regelen als je wil dat ze gebeuren, etc. Maar verder is het een schat hoor!

Het gaat beter sinds we weten dat hij add heeft. Hij heeft medicatie en therapie en we zijn samen ook bij die therapeut geweest om dingen te bespreken die tussen ons mis gingen. Soms gaat het goed, soms moet hij even herinnert worden aan gemaakte afspraken. Het scheelt dat ik nu weet dat hij dingen doet niet om mij te pesten niet om me geeft maar simpelweg omdat hij niet anders kan. Neemt een hoop ergernis weg. Makkelijk is het niet altijd maar ach, ik heb ook mijn nukken en hij houdt het ook met mij uit

TO: waarom vraag je dit?
De site www.levente.nl vind ik een goeie over ADHD. Hier bijvoorbeeld een lijstje met kenmerken.

Overigens, ken ik ook iemand die erg verslavingsgevoelig en is zich niet kan uiten. Dat is niet specifiek ADHD. Al zijn veel mensen met ADHD wel verslavingsgevoelig.

Emotionele wisselingen

- Chaotisch / Vergeetachtig

- Trekt zich graag terug

- Kan ergens volledig in opgaan

- Grote passie bij interesse

- Een groot voorstellingsvermogen

- Gevoelig / Emotioneel / Betrokken

- Veel creatief talent

- Assertief maar onzeker over zich zelf

- Heeft Humor / intelligent

- Blijft op de achtergrond

- Laat alles wachten tot het laatste moment

- Altijd ver vooruit aan het denken

- Staren / kijkt voor zich uit / lijkt afwezig

- Probleem oplossend

- TV of radio staat altijd aan

- Concentratieproblemen / snel afgeleid

- Heeft moeite met het opbrengen van motivatie

- Te veel gedachten / filiosofisch

- Perfectionistisch in contrast met chaos

- Zit vaak te dagdromen / komt regelmatig laat

- Slecht in staat aanwijzingen op te volgen

- Voelt zich regelmatig overspoeld

- Moeilijkheden bij het afwerken van details

- Dwaalt in gedachten af bij luisteren

- Gaat opruim klusjes uit de weg

- Visueel / autodidactisch

- Vaak een reken, schrijf of lees stoornis

- Gevoelig voor verslaving

- Heeft inzicht, beter in de praktijk dan theorie

- Kan zich goed in anderen verplaatsen / sociaal

- Kan logica waarderen

- Weinig vrienden maar sociaal
Owja, verslavingsgevoelig. Lang niet iedereen heeft dat maar de meeste wel inderdaad. Ken er ook genoeg die aan elk klein spelletje verslaafd raken of drugs/alcohol gebruiken of hebben gebruikt. Dat komt doordat we een gebrek aan dopamine hebben, Ritalin/Concerta/andere meds zorgen ervoor dat het dopemineniveau weer normaal wordt.

ADDers kunnen zich trouwens ook ineens op iets nieuws storten zonder het door te zetten of af te maken, of zich ineens heel erg naar iemand toetrekken die ze net kennen. 9 van de 10x gaan dit soort dingen voorbij omdat de nieuwigheid er dan vanaf is.

Vergeetachtigheid inderdaad. Probeer hem/haar geen schuldgevoel aan te praten, vaak maakt dat het juist alleen maar erger. Onthoud goed dat we er niets aan kunnen doen en dat we het niet expres doen!! Net als te laat komen trouwens =P
Nog één ding... XD

ADHD en ADD hebben dingen gemeen, maar een heleboel dingen zijn ook totaal anders. Psychologen zijn ook aan het discussieren of ADD niet in een aparte groep stoornissen thuishoort ipv het zusje van ADHD. Dus lang niet alles wat je over ADHD leest geldt voor ADD. ADHD kan zich uiteindelijk wel tot ADD ontwikkelen.

Is vaak iets wat mensen nog wel eens door elkaar willen halen.
Mijn vriend heeft ADD, maar naast zijn slechte concentratie en overgevoeligheid voor omgevingsgeluid, heeft hij er in praktijk, weinig last van. Hoe ouder ie wordt, hoe beter hij ermee kan omgaan.

Ik heb last van dat hij van geluid van mij, bv wiebelen op mijn krakende bureaustoel terwijl hij naast me bezig is, iets te geirriteerd reageert. Of dat hij erg behoefte heeft aan orde thuis, terwijl ik prima functioneer in een rommelige omgeving.

Maar er valt heel goed met mijn vriend te leven hoor!
Kijk ook eens op addonline.nl/forum daar staat ook veel info van volwassen add'ers.
Hoi Sasas05,

Mijn man heeft ADHD, dit weten we sinds een paar maanden en sinds 4 weken krijgt hij medicatie: Ritalin. Al jaren had/ heb ik het vermoeden gehad van ADHD of borderline, maar steeds werd hulp afgeslagen. waar wij grofweg tegenaan lopen..

- slecht kunnen praten (laat me niet uitpraten, luistert niet en pakt dingen totaal anders op zoals gezegd, maar zelf denkt hij een geweldige gesprekspartner te zijn sinds medicatie gat al stuk beter.

- altijd druk/ rusteloos/ bewegen/ gedachten

- slecht in mensenmassa kunnen bewegen, wordt onrustig

- NIet kunnen concentreren

- De hele wereld is langzaam en traag (sinds medicatie vindt hij ons druk en snel haha)

- bepaalde ritueeltjes hebben, er mag bijv. geen drupje tandpasta in de wasbak liggen, flipt dan behoorlijk terwijl er tig andere rotzooi/ rommel dingen van hem liggen en zich er totaal niet aan stoort.

- Ontzettend verslavingsgevoelig

- Agressief (had hij best goed in de hand, nu met medicijnen al stuk minder)

De problemen waar we nu tegenaan lopen is dat we behoorlijk wat hebben meegemaakt sinds de 5 jaar dat we samen zijn, hebben zoontje van 1 jaar, veel is achteraf toe te schrijven aan ADHD. Tijdens zwangerschap ontzettend veel ruzie gehad, en voelde me heel onbegrepen (bijv. nog 2 weken tot uitgerekend en mij 20x per nacht wakker maken vanwege snurken naast al het plassen 'snachts 2 weken geen oog dichtgedaan en supervermoeid moeten bevallen)..

We proberen nu een nieuwe "draai" te vinden ook omdat hij nu medicatie heeft. Probleem nu is vooral sex!! Veuls te weinig volgens hem (min. 1 a 2x per week) maar da's nog een heel verhaal apart.. We zitten er middenin zeg maar om alles weer op de rails te krijgen omdat we veel van elkaar houden en een geweldige zoon hebben, maar is nie makkelijk!!!
lieve mensen,

Bedankt voor jullie reacties. Heb ze aandachtig gelezen en heb er veel aan!

Mijn partner heeft waarschijnlijk ADD. Diagnose komt nu zeer snel en hij heeft het heel pittig met zichzelf. Dat heeft hij al een tijd en de laatste maanden (sinds er aan ADD gedacht wordt) beginnen we te begrijpen hoe het in zijn hoofd in elkaar zit. Veel van de eigenschappen en kenmerken die in jullie reacties genoemd werden herken ik ook bij hem. Ik wil hem graag steunen en begrip (blijven) op brengen, maar soms merk ik dat ik het lastig vind om hoe hij dan doet me niet te veel persoonlijk aan te trekken. Bijv. als ik vertel wat ik meegemaakt heb op mijn werk en hij afhaakt omdat mijn verhaal niet snel genoeg gaat. Of redelijk agressief reageert omdat ik niet direct begrijp wat hij bedoelt. Vaak kan ik het begrijpen maar soms vind ik het lastig dat ik me wel aan kan passen aan zijn manier en dat het voor hem te lastig is om dat aan mijn manier te doen.

Onze relatie vind ik heel waardevol en belangrijk en ik wil graag dat het positief blijft, vandaar mijn vraag op dit forum. Want ik stel me thuis wel zo begripvol mogelijk op, maar voel me daarover ook wel eens moe en alleen.

Tegen vriendinnen of familie heb ik het er niet over, juist omdat ik het vervelend zou vinden als mijn dingetjes als geklaag of negatief gepraat over mijn partner zouden overkomen. Maar als ik eerlijk ben kan ik ook wel wat energie en begrip gebruiken op dit moment.

Bedankt voor jullie reacties!
Ik had een hele lap tekst getypt (kort en bondig lukt me niet), want heb ADHD en een relatie.

Op zich kan ik zo niet echt problemen opnoemen waarmee wij te maken hebben door mijn ADHD. Enige waar ik zelf tegenaan loop is het feit dat ik enorm veel behoefte heb aan ruimte en rust(momenten). Ik herken verder alles zoals hierboven genoemd, behalve dat ik niet echt verslavingsgevoelig ben. Kan ook prima met geld omgaan, en heb de administratie op orde. Kom ook altijd mijn afspraken na en ben bijna altijd op tijd.

Sas, ik herken dat van het agressieve reageren als iets niet snel genoeg duidelijk is. Dat komt door het snelle denken, en het vooruit denken. De neiging om iets al in te vullen, heel irritant, ik weet het.

Dat denken gaat op topsnelheid, evenals dingen doen. Ik doe ook alles in de versnelling, gedurende een periode. Om daarna een gigantische dip te krijgen. Logisch, want op een gegeven moment kan je lichaam het niet meer aan en dan kak je in en is alles teveel...dan heb ik enorme behoefte aan rust, niemand om me heen die iets van me wil. Dit kost enorm veel energie, het voldoen aan alle verplichtingen en het aandacht geven aan de mensen om me heen. Als iemand in zo'n periode aandacht wil, kan ik erg kortaf en onvriendelijk reageren. Puur omdat ik mezelf enorm in de weg zit. Op zulke momente sla ik dan door in mijn gedachten; ik fantaseer dat ik de boel de boel laat en ergens ver weg ga wonen. Ik ben ook al een paar keer tegen overspannen aan geweest. Als je maar doorgaat en niet je grenzen bewaakt, gaat het mis. Dat is iets wat je gaandeweg leert, naarmate je ouder wordt. Ik kan steeds beter omgaan met min beperkingen (ben 35 en al veel rustiger dan 15 jr geleden). Is dit herkenbaar?

Verder ben ik een avond/nachtmens, dan kom ik tot leven. Met als gevolg dat ik in de ochtend doodmoe ben, ook van het wakker liggen. Lastig als je partner juist vroeg naar bed gaat.

Ik denk, dat je je moet bedenken dat je partner als hij het een tijdje druk heeft gehad, tijd moet krijgen om bij te tanken. Alleen. Al die mensen om je heen, waar dan ook, kost bergen energie. Je bent ahw de hele dag jezelf aan het overvragen en dat wreekt zich dan. Zo voelt het voor mij.

Hebben degenen met ADHD in of na een te drukke periode ook last van lichamelijke klachten (psycho somatisch dus)?

Ik heb altijd wat; stijve nek, hoofdpijn, pijntjes dit en dat.
Ik heb dit topic gelezen en ik herken veel kenmerken die jullie opnoemen.

Ik ben nu bijna een jaar samen met mijn partner. In dat jaar heel veel meegemaakt en nu achteraf denk ik...zou dat in sommige gevallen toe te schrijven zijn aan ADHD? Hij is vroeger niet getest, dat deed men toen ws. nog niet (hij is 35 jaar). We hebben onlangs een test gedaan op internet (www.psyq.nl) en daar kwam naar voren dat klachten mogelijk verband hielden met ADHD.

Ik zal de lijst die hier eerder is neergezet beantwoorden...

- Emotionele wisselingen Niet echt alhoewel me opvalt dat ik hem eigenlijk nooit emotioneel heb gezien in afgelopen jaar.

- Chaotisch / Vergeetachtig Ja heel erg

- Trekt zich graag terug Ja

- Kan ergens volledig in opgaan Ja

- Grote passie bij interesse Ja

- Een groot voorstellingsvermogen Niet als het gaat om wat zijn gedragingen/opmerkingen voor effect bij anderen hebben

- Gevoelig / Emotioneel / Betrokken Niet echt

- Veel creatief talent Nee

- Assertief maar onzeker over zichzelf Heel erg assertief, maar hij vindt zichzelf een hele leuke vriend voor mij Hij is ook leuk, maar ook zo nu en dan zooooooo vermoeiend

- Heeft Humor / intelligent Jazeker

- Blijft op de achtergrond Niet echt

- Laat alles wachten tot het laatste moment Oh ja

- Altijd ver vooruit aan het denken Nee

- Staren / kijkt voor zich uit / lijkt afwezig Nee daar gunt hij zich geen gelegenheid voor. Kijkt altijd film/series als het even kan.

- Probleem oplossend Ja

- TV of radio staat altijd aan En of

- Concentratieproblemen / snel afgeleid Heel erg

- Heeft moeite met het opbrengen van motivatie Ook dat

- Te veel gedachten / filiosofisch Altijd wel druk in zijn hoofd behalve met film/tv kijken

- Perfectionistisch in contrast met chaos Ja

- Zit vaak te dagdromen / komt regelmatig laat Dagdromen niet..te laat komen daarentegen...

- Slecht in staat aanwijzingen op te volgen Doet het op zijn manier (bv huishoudelijk taken) en dat is niet altijd mijn manier, maar ik laat m dan maar tobben

- Voelt zich regelmatig overspoeld Niet echt

- Moeilijkheden bij het afwerken van details Ja

- Dwaalt in gedachten af bij luisteren Ja

- Gaat opruim klusjes uit de weg JA!!!

- Visueel / autodidactisch Ja

- Vaak een reken, schrijf of lees stoornis Nee

- Gevoelig voor verslaving JA!!

- Kan niet met geld omgaan JA!!

- Heeft inzicht, beter in de praktijk dan theorie Geloof het wel

- Kan zich goed in anderen verplaatsen / sociaal Dat niet, is wel heel sociaal

- Kan logica waarderen Ja

- Weinig vrienden maar sociaal Ik heb nog weinig 'oude' vrienden van hem gezien, maar hij heeft veel nieuwe mensen in mijn omgeving leren kennen.

Hij maakt niet echt aanstalten om bijvoorbeeld naar de huisarts te gaan en een test te laten doen. Tot die tijd is het dus maar een aanname dat hij het zou hebben. Soms dan vind ik het zelf zooo vermoeiend en moet ik echt moeite doen om voor mezelf regelmaat in mijn leven te houden. Ik moet ook echt niet proberen om met zijn tempo mee te doen, want dat red ik niet. Hij voorziet ook in zijn levensonderhoud met o.a. een nogal populair kaartspel en dat doet hij niet onverdienstelijk. Maar ja...dat betekend dat hij gerust een hele avond en nacht bezig is. Laatst heeft ie zelfs 2 nachten niet geslapen en daarna stort hij natuurlijk in.

Hebben jullie nog tips om er beter mee om te leren gaan? Ik wil hem ook niet pushen om naar de huisarts te gaan, dat werkt alleen maar averechts en hij heeft er zelf helemaaaal geen last van natuurlijk
Dat doseren is een bekend probleem; je ergens vol overgave in storten om vervolgens problemen krijgen omdat je oververmoeid bent, niet goed voor jezelf gezorgd hebt. Weet ook niet zo goed hoe dat te veranderen, maar mij helpt het enorm om structuur te hebben. Een baan hebben, omdat je dan op tijd moet opstaan ga je automatisch wat eerder naar bed.

Het is altijd hollen of stilstaan, en dat is zoo vermoeiend.

Ook voor een partner.

Ik heb zelf via Psyq de diagnose gekregen en heb daar de ADHD bijeenkomsten gevolgd, wat een feest van herkenning!

Allemaal mensen die hetzelfde hebben en zo fijn om te horen dat je niet de enige bent die vastloopt (bijna iedereen loopt vast op dezelfde dingen). Ook is het prettig om te horen hoe zij ermee omgaan en dat het heus wel leefbaar is met de juiste tips.

Een aanrader!
Een partner met ADD....Ik begin er nooit meer aan, wat een energiezuigers zeg...
Thanx!
Maar dankzij deze energiezuiger krijgen straks een hele hoop mensen heel veel energie; die doen mee aan de flashmob door o.a. mij georganiseerd .

En dát is dan de andere kant van de medaille!
Hij zei laatst ook dat ik de stabiele factor in zijn leven ben. Dat geeft hij dan ook wel weer toe, maar ik waak ervoor om zijn verzorger te worden in die zin dat ik niet alles voor hem ga regelen. Ik span hem dan weleens voor mijn karretje, want hij is veeeeel beter aan de telefoon en krijgt dingen dan vlugger voor elkaar.

Hij weet het zelf ook dat hij weleens te ver gaat en dan onherroepelijk instort. We hebben het er onlangs over gehad hoe we structuur terugkrijgen in zijn leven, maar zoals gewoonlijk wordt dat door hem naar achteren geschoven (hoe verrassend haha). Verder is hij gewoon superlief, hij doet echt zijn best en probeert ook naar me te luisteren. Maar het dan ook echt omzetten in daden lukt niet altijd. Uit zijn omgeving hoor ik wel dat hij al heel veel ten goede veranderd is. Het is in ieder geval nooit saai!
Hoi appeltje

ik heb al heel lang een relatie met een ADHDer. je moet samen een manier vinden om er goed mee om te gaan. zolang er genoeg positieve dingen zijn, zoals jij ook aangeeft, dan kan het zeker lukken! maar je zal ook regelmatig rekening met hem moeten houden.

overigens heeft PsyQ ook een praatgroepje voor partners van ADHDers. ik heb daar aan meegedaan en kan het je aanraden. als hij geen hulp wil, dan kan jij daar toch het 1 en ander leren over hoe je met hem om kan gaan etc.
Dat laatste geloof ik, haha!

Het is ook hartstikke lastig om bv vroeg naar bed te gaan, terwijl je echt een avond of nachtmens bent.

Ga maar na bij jezelf; dat gaat tegen je gevoel in.

Dat constante tegen je gevoel in gaan op allerlei fronten kost heel veel energie. En als je het al heel je leven gewend bent om het op een bepaalde manier te doen, is het lastig om te resetten. Ik merk, hoe ouder ik word, hoe verstandiger ik ermee om kan gaan. Je kunt nu eenmaal niet altijd te laat komen.

Ik denk altijd zo; het is idd lastig om tot bepaalde daden te komen, maar aan de andere kant krijgen adhd' ers vaak dingen voor elkaar (ook daadkracht) die bij een ander niet lukken.

Zolang het maar geen verplichting is..maar uit vrije wil
Dank je voor de tip Verona. Ik ga daar serieus eens even naar informeren. Gelukkig kan ik hier ook het een en ander kwijt op het forum
Oh ja dat uit vrije wil... ik merk dat zolang ik niet heel erg push of heel erg boos wordt dat ik dan meer gedaan krijg van hem dan anders. Het duurt alleen misschien wat langer

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven